Paardenreading

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:29

Poe ik vind dat euthanasie advies nogal link hoor. En wat als een vee-arts een andere mening heeft, een ander advies, dan een charismatische tolk en een wanhopige eigenaar zoekt een advies om op te volgen?

Natuurlijk ga je uit van goede mensen met integriteit en een goed moreel kompas, maar we weten allemaal dat de wereld niet alleen maar bestaat uit regenbogen en haribo snoepjes.

Je geeft wel een medisch advies gebaseerd op ...

Mijn inziens is dit gevaarlijk en grensoverschrijdend. Vraag me zelfs af of het niet mogelijk ook strafbaar is.

Bij mensen is dat zeker wel het geval, denk aan het beruchte geval met Jomanda in de 90ties

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:34

josien_m_ schreef:
Als een diercommunicator zegt dat het dier zegt dat hij klaar is met leven is dat informatie van het dier. dat is nog geen advies. Het dier wil gehoord worden, maar wat hij zegt is ook een momentopname. Het kan zijn dat het dier zich na een paar dagen misschien beter voelt en weer wel wil leven...
De eigenaar moet dus op basis van alle aanwezige informatie een besluit over het al dan niet inslapen nemen. De info van de dierenarts, zijn eigen waarnemingen en wat het paard zelf heeft gezegd.

Ow, dus het is nog eens vluchtig ook en kan de volgende dag alweer iets anders zijn? Wat is dan het nut van de paardeneigenaar daarmee te belasten. Ik zou er gewoon ver weg van blijven. Ethisch gezien. Je kan als reader eenvoudig aangeven dat je niet ingaat op vragen over leven of dood.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:37

Vaak komt dat niet uit de lucht vallen, is er bij de eigenaar al een besluit genomen op basis van dierenarts-diagnose, lichamelijke conditie etc en willen ze weten hoe t paard erover denkt. En nee paarden hebben geen angst voor de dood inderdaad. Het is ook niet zo dat je binnen komt en direkt zegt ‘yup jouw paard wil dood’. En het is ook niet zo dat je die spuit erin zet ofzo. Je praat vanuit t paard, hoeveel pijn/ongemak/verdriet ervaart het. Heeft het nog hoop zelf, hoe kijkt het paard er tegen aan. En zijn er andere oplossingen te bedenken die wellicht t leven lichter/dragelijker maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:38

Ik zie het anders, de mensen die een tolk inschakelen willen een weloverwogen keuze maken en niet alleen op 1 professional. De dierenarts af gaan. Misschien is het juist wel beter dan mensen die blindelings alleen 1 DA volgen.

En Ikke, wat jij zegt..hoe goed je ook paarden kunt lezen. Als ze dichtbij staan en er zijn veel emoties bij betrokken dan is het toch heel lastig om objectief te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:44

Zilfstar schreef:
Vaak komt dat niet uit de lucht vallen, is er bij de eigenaar al een besluit genomen op basis van dierenarts-diagnose, lichamelijke conditie etc en willen ze weten hoe t paard erover denkt. En nee paarden hebben geen angst voor de dood inderdaad. Het is ook niet zo dat je binnen komt en direkt zegt ‘yup jouw paard wil dood’. En het is ook niet zo dat je die spuit erin zet ofzo. Je praat vanuit t paard, hoeveel pijn/ongemak/verdriet ervaart het. Heeft het nog hoop zelf, hoe kijkt het paard er tegen aan. En zijn er andere oplossingen te bedenken die wellicht t leven lichter/dragelijker maken.

Dat idee snap ik Dat is eigenlijk een stukje therapie. Je maakt een hartverscheurende beslissing en dan is het fijn als iemand steun geeft en zegt dat het de juiste beslissing is. Dat sommige mensen dat dan zoeken bij iemand die met paarden kan praten, oké.
Maar iemand die gewoon vraagt of haar oude paard nog gelukkig is? Om daarop te antwoorden: nee, ze is eigenlijk wel klaar met het leven. Ik hoop dat dat nooit gebeurt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:09

troi schreef:
Poe ik vind dat euthanasie advies nogal link hoor. En wat als een vee-arts een andere mening heeft, een ander advies, dan een charismatische tolk en een wanhopige eigenaar zoekt een advies om op te volgen?

Natuurlijk ga je uit van goede mensen met integriteit en een goed moreel kompas, maar we weten allemaal dat de wereld niet alleen maar bestaat uit regenbogen en haribo snoepjes.

Mijn inziens is dit gevaarlijk en grensoverschrijdend. Vraag me zelfs af of het niet mogelijk ook strafbaar is.

Bij mensen is dat zeker wel het geval, denk aan het beruchte geval met Jomanda in de 90ties

en daarom is mijn paard 26 geworden ipv de 7 die de dierenarts hem gaf...

Dus ben toch blij met dat advies.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:13

troi schreef:

Maar hoe kom je bij een medisch advies? Dat doe je helemaal niet. Je zegt wat het paard jou zegt. Zelf vertaal je alleen voor de eigenaar. Al is vertalen misschien niet het juiste woord.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 16:16

troi schreef:

Volgens mij heeft Jomanda nooit het advies tot euthanasie gegeven?