Te zwaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 06:27

Ik vind het een lastig onderwerp.. als je nl " kan rijden" is een zwaardere ruiter ook weer minder belastend voor een paard als een stuiterende lichtgewicht.
Wat ik vooral niet snap is de meerwaarde van een rondje erop.. vind ook dat mensen die zo gek zijn op paarden ( zeggen te zijn iig). Een eigenaar niet in een situatie hoeven zetten waarin er geen juist antwoord is.
En voor startende ruiters een max gewicht zou niet eens een regel moeten zijn dat zou iets vanzelfsprekend moeten zijn
Maargoed dit vind ik

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 07:19

BarbaraNova schreef:
Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?.

Ik zag een week of 2 geleden toevallig een filmpje waarin een Disney park in Amerika 250 pond (wat ongeveer 113 kg is volgens mij) voor een stapritje.
De persoon woog zich thuis en zat precies op het max gewicht. Ze werd daar gewogen en zat er 5 pond onder.

Ik verwacht dat hun weegschaal dus wat spelingsruimte heeft. Laten we dus 255 pond zeggen ipv 250 pond.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 09:36

cobiie schreef:
BarbaraNova schreef:
Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?.

Ik zag een week of 2 geleden toevallig een filmpje waarin een Disney park in Amerika 250 pond (wat ongeveer 113 kg is volgens mij) voor een stapritje.
De persoon woog zich thuis en zat precies op het max gewicht. Ze werd daar gewogen en zat er 5 pond onder.

Ik verwacht dat hun weegschaal dus wat spelingsruimte heeft. Laten we dus 255 pond zeggen ipv 250 pond.

Of die thuis was niet goed gekalibreerd. Ik volg haar al een hele tijd maar vind om en nabij 115kg nog steeds veel te zwaar voor het huge ass paard wat ze kreeg, ik vond het ook geen fijn gezicht.

Ze is heel trots op haar weight-loss journey, wat ook absoluut heel knap is maar alsnog was ik in haar schoenen nie6 op dat paard gestapt.

Wel goed van Disney dat ze iedereen wegen ongeacht Gewicht, zo komen er ook geen scheve gezichten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 09:46

cobiie schreef:
BarbaraNova schreef:

Die hebben hun weegschaal ingesteld op marge ivm kleding vermoed ik en dan ben je met slippers en zomerjurk aan inderdaad minder zwaar dan met bv jeans en stevige wandelschoenen.

cobiie

Re: Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 10:44

Ik denk ook dat ze een marge hebben ingesteld zodat je niet in discussies komt met mensen die thuis 249,9 wegen en op zo'n plek 251 zouden wegen. Dat geeft dan alleen maar gezeur.

Vooral ook omdat je je geld blijkbaar niet terugkreeg als je te zwaar bleek te zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 10:51

Ts. Toen ik na lange tijd weer wilde rijden toen ik 85kg woog en had ik net mijn 1.79 iets overgewicht. Toen besloot ik dat ik 5kg moest afvallen om uberhoubt te beginnen. Dat was een mooie drijfveer want voor ik het wist had ik dat doel bereikt toen mezelf voorgenomen om nog meer af te vallen en vaker te gaan rijden. Lekker gaan hardlopen dat hielp allemaal als een tierelier snel woog ik 65.

Nu ben ik helaas door omstandigheden weer veel aangekomen en zou ik zelf niet op een paard stappen. Als dit echt is wat je wilt waarom probeer je dan niet af te vallen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:18

Ik weet hoe verdrietig het is om het rijden op te geven. Het verlangen naar dat gevoel van samenzijn met je paard kan heel groot zijn. En "even wat afvallen" kan door een scala aan problemen haast ondoenlijk lijken. Maar eerlijk, zou ik het je ook afraden om op te stappen. De grens van 20% is al een royale bovengrens. Onderzoek laat zien dat het beter is om 15% aan te houden. Het is jouw paard, dus jouw keuze. Hij zal heus niet doormidden breken. Maar je kunt je afvragen of het eerlijk is dit te vragen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:37

Ik denk persoonlijk als je dus op het randje zit van zo'n max gewicht, zoals met die Disney dingen wat hier voorbij komt, zo'n mensen dat niet eens zouden moeten willen - maar goed veel mensen doen het zonder na te denken aan wat het de dieren kost, zeker met zo'n parken waar iedere gek opstapt. Ik heb door overgewicht jaren niet meer gereden en had voor mezelf gezegd, als ik weer op X gewicht kom, zou ik nog wel eens een buitenrit willen maken want dat vind ik een acceptabel gewicht icm juiste paardje. En toen ik goed af was gevallen en dat gewicht bereikte, ook echt weer fitter/actiever was, heb ik een buitenrit gemaakt hier op de heide - iets wat ik altijd al heel graag had willen doen. Maar in de jaren erna ben ik ook weer bijgekomen en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat ik nog op de rug van een paard kruip, zelfs voor een rustig stap ritje niet.

Maar ik mis het ook hoor, vind het ook wel eens verdrietig, maar daar moet ik mee dealen.
Ik zou persoonlijk ook niet gaan rijden nu in TS haar geval, maar goed dat is natuurlijk een afweging wat ieder voor zich moet maken. Heb vroeger bij mijn eigen paard ook maanden niet gereden omdat hij moest aankomen in spieren en gewicht en daar kreeg hij lekker alle tijd voor en wij hebben ons gewoon bezig gehouden met dingen vanaf de grond wat ook prima was. Voor mij was het gezelschap, het bezig zijn met mijn paard het allermooiste. Het rijden was bijzaak.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:30

Ik vindt het echt heel erg dat ik te zwaar ben, probeer aan alle kanten af te vallen maar totaal geen resultaat en ik eet verre van veel of ongezond. Dokter geweest, ws overgang, ook moe en heel de meuk er bij. Ik wil en moet afvallen, mijn paardje is ouder en wil zo graag nog leuke dingen met hem kunnen maken nu hij er nog fit genoeg voor is, daarom is een erg klein rondje met hem al fijn voor me. Hij is heel erg heftig en wakker dus kan er niet zomaar even iemand op zetten en aan de hand is het zelfs met hoofdstel een uitdaging, hij gedraagd zich als een onstuimige tweejarige...vandaar dat ik wil afvallen, vanmorgen weer naar de huisarts geweest en we gaan nu hormonen opstarten, hopelijk gaat dat iets doen voor me...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:47

kebie schreef:
Geen probleem.

Ik reed de pony van mijn dochter ook wel eens, met name om de gehoorzaamheid weer even recht te zetten of bijvoorbeeld de eerste frissigheid in de winter. Dus reactie op been en teugel, geen conditietraining. Wel in alle gangen en maximaal 15-20 min.
Werd de pony een stuk fijner van en was voor mijn dochter dan weer fijner na te rijden wat beide kanten een hoop frustratie scheelde. Ze heeft er makkelijker het goede gevoel door gekregen.
Pony heeft er absoluut niet onder geleden. Die werd slechter van slecht/niet rijden dan van mijn correctie werk.
Zou wel opletten dat je enigszins in het zadel past en werk anders in verlichte zit. Ik heb zelf korte bovenbenen en niet al te brede heupen pas daardoor -ondanks gewicht- prima in een 17,5 inch.

Ik ben te zwaar voor de pony van mijn dochter maar geen haar op mijn hoofd die denkt ik kruip erop.
Ik betaal haar instructrice ervoor om die pony weer even een "ego correctie" te geven en rij technisch te verbeteren.

Ondertussen werk ik hard aan mijn gewicht om het tzt zelf te kunnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 08:00

Ibbel schreef:
santie schreef:
Als je niet met het paard meebeweegt zal het idd te belasten kunnen zijn, maar als je wel kunt rijden moet dat toch kunnen? Want anders zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.

De gemiddelde Nederlandse man is 1.83. Dan is 80 kg ongeveer de bovengrens van een gezond BMI. Die gemiddelde man van 1.83 zou 75 kg mogen wegen om in het midden van een gezond BMI uit te komen.

Ook mannen van 1.90 horen nog steeds onder de 90 kg te wegen (er even van uitgaand dat we het niet over bodybuilders hebben). Pas bóven de 2 meter ga je richting de 100 kg. Die zie je dan ook zelden op een paard, ook met een gezond gewicht, maar dan omdat ze niet alleen te zwaar maar ook te lang zijn voor een normaal paard.

Ook voor mannen geldt: overgewicht is een reden om niet meer op te stappen. En bij 1.80 en 80-85 kg of meer, of bij 1.90 en 90-95 kg of meer (laat staan boven de 100) heb je dus ook als man gewoon overgewicht.

BMI is ontwikkeld voor de westerse man v an het blanke geslacht met een maximale lengte van 1.80m.
Dus als je als vrouw boven de 1.80 bent, en dan dus zwaarder bent dan die 80kg, dan heb je echt NIET DIRECT OVERGEWICHT.
BMI is eigenlijk geheel achterhaald. Er is zelfs voor vrouwen een andere bmi berekening bedacht en die kun je wel online vinden.

Ik vind 105kg op mijn paard van 1.72m niet te zwaar. Heb er wel eens een beginner met dat gewicht op gehad en paard had er geen moeite mee. Zelf ben ik gelukkig lichter. Dit was overigens ook iemand van 1.90m, en een man.

Ik ken ook mensen met een gewicht van 100kg die prima in een 17.5 inch zadel passen. Daar zou je niet van zeggen dat ze 100kg zijn.

Natuurlijk is wat lichter zijn fijner, maar vergeet niet dat het niet voor iedereen is weggelegd. Ik zie om me heen wel mensen die van elk hapje lucht al aankomen. En vrouwen met lipoedeem kunnen eigenlijk niet afvallen.
Dus het is soms makkelijk praten dat men maar af moet vallen, maar het enige wat bij lipoedeem helpt is een liposuctie en dat moet je zelf betalen, dus is weer niet te doen.
Ik vind dat mensen die door zoiets wat te zwaar zijn en wel het juiste paard kunnen vinden (dus waar die 20% regel toe te passen is), dat die gewoon mogen rijden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:14

BMI is niet heel nauwkeurig voor extreem lange mensen maar zelf dan moet je richting 188-190 gaan wil je daadwerkelijk iets meer dan +/- 85 kilo mogen wegen https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people/#google_vignette

Aantal vrouwen die langer zijn dan 185cm is echt verwaarloosbaar :o en daardoor IMO nauwelijks relevant voor die gewicht discussies op bokt. Een vrouw van 190cm lang en 105 kilo zou ook alsnog te zwaar en niet bepaald fit zijn en zeker niet in een 17,5 inch zadel kunnen passen :')

Het is niet voor iedereen weggelegd om licht te zijn, maar ook niet iedereen hoeft op een paard te gaan zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:02

Hoezo kan iemand van 105kg als vrouw niet fit zijn? Weet jij dan wel wat fit betekent? Ik ken namelijk een aantal vrouwen van rond de 100kg die gewoon echt fit zijn. En sneller zijn met hardlopen dan ik (helaas voor mij, want daar baal ik dan weer van ;) ). En die passen ook in een 17.5inch zadel volgens mij (ze rijden geen paard).

Ik vind dat paardrijden voor iedereen die fit is weggelegd moet zijn en dat je niet een keiharde grens moet stellen. Als je dus wat zwaarder bent en laten we zeggen 1km kunt zwemmen zonder te rusten, of 5km kunt hardlopen aan 1 stuk, dan ben je toch wel aardig fit. Dat is voor mij een belangrijker maatstaf dan puur het gewicht. Dus ook iemand met bijvoorbeeld lipoedeem die er echt niets aan kan doen dat de billen en bovenbenen 'dik' zijn mag van mij paardrijden. Je moet natuurlijk wel in een zadel passen, want dat kan daar wel eens een issue worden als het in wat ergere vormen aanwezig is. Maar je hebt ook 18 inch zadels en 18.5 inch zadels. En dan kijk je natuurlijk naar het paard en houdt die 20% aan.

En je kunt je ook verkijken op mensen. Ik heb een duikmaatje, kleiner dan ik. Maar toen die z'n gewicht noemde laatst, toen schrok ik. Je kon dat er echt niet aan zien.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:11

Ibbel schreef:
santie schreef:
Als je niet met het paard meebeweegt zal het idd te belasten kunnen zijn, maar als je wel kunt rijden moet dat toch kunnen? Want anders zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.

De gemiddelde Nederlandse man is 1.83. Dan is 80 kg ongeveer de bovengrens van een gezond BMI. Die gemiddelde man van 1.83 zou 75 kg mogen wegen om in het midden van een gezond BMI uit te komen.

Ook mannen van 1.90 horen nog steeds onder de 90 kg te wegen (er even van uitgaand dat we het niet over bodybuilders hebben). Pas bóven de 2 meter ga je richting de 100 kg. Die zie je dan ook zelden op een paard, ook met een gezond gewicht, maar dan omdat ze niet alleen te zwaar maar ook te lang zijn voor een normaal paard.

Ook voor mannen geldt: overgewicht is een reden om niet meer op te stappen. En bij 1.80 en 80-85 kg of meer, of bij 1.90 en 90-95 kg of meer (laat staan boven de 100) heb je dus ook als man gewoon overgewicht.

Mijn vent van 1.94 en een goede bouw (als in niet zo ielig) had door een blessure een tijd niet kunnen sporten en woog zwaarder. Dat was dan 92 kilo. Als hij normaal sport weegt hij ergens rond de 86 kilo.

Voor een goed gebouwd groot paard vind ik tot 90 voor een man prima, daarna alleen een stapritje.

Balans enzovoort vind ik persoonlijk een goedkoop excuus. 1 kilo veren of 1 kilo vet verhalen is de grootste onzin. Als je van je paard inzet verwacht moet je bij jezelf beginnen riep mijn instructrice vroeger al.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:16

Het gaat er niet om of en hoe iemand te zwaar is . Het gaat erom dat het egoistisch is om een paard te zwaar te belasten omdat je graag wilt rijden. En er kan ook soms moeilijk over dat probleem gepraat worden. Als een veel te zware kennis vindt dat ze wel op mijn paard zou kunnen, en ik zeg nee want je bent er te zwaar voor dan is ze beledigd. Dat moet ik dan op een heel diplomatieke manier weten af te wijzen .Tenslotte ben ik verantwoordelijk voor de gezondheid en het welzijn van mijn paard en laat die voorgaan boven het eventuele gekwetste gevoel van een "kennis".Als het gaat om anderen met hun eigen paarden dan bemoei ik me daar niet mee. Terwijl ik wel eens wat zag- "volslanke" volwassen vrouw die rondreed op (haar eigen) Shetlander.Ik zeg dan niets tenzij ze mijn mening zou vragen(je krijgt de grootste ruzie en het is mijn zaak niet).

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:29

Sunnda schreef:
Mijn vent van 1.94 en een goede bouw (als in niet zo ielig) had door een blessure een tijd niet kunnen sporten en woog zwaarder. Dat was dan 92 kilo. Als hij normaal sport weegt hij ergens rond de 86 kilo.

Voor een goed gebouwd groot paard vind ik tot 90 voor een man prima, daarna alleen een stapritje.

Balans enzovoort vind ik persoonlijk een goedkoop excuus. 1 kilo veren of 1 kilo vet verhalen is de grootste onzin. Als je van je paard inzet verwacht moet je bij jezelf beginnen riep mijn instructrice vroeger al.

Dus een vent van 90 kilo mag nog springen maar iemand van 92 kilo alleen nog stappen?

Christian Ahlmann zit met een kilo of 88 in de topsport (springen), denk je dat ie slechts 2 kilo verwijderd is van alleen nog mogen stappen?

Ik denk dat er heel veel detail verloren gaat in zulke discussies, en dat de meeste argumenten vooral laten zien wat de lengte is van de bokker in kwestie :P

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:43

Fly_high schreef:
Sunnda schreef:

Dus een vent van 90 kilo mag nog springen maar iemand van 92 kilo alleen nog stappen?

Christian Ahlmann zit met een kilo of 88 in de topsport (springen), denk je dat ie slechts 2 kilo verwijderd is van alleen nog mogen stappen?

Ik denk dat er heel veel detail verloren gaat in zulke discussies, en dat de meeste argumenten vooral laten zien wat de lengte is van de bokker in kwestie :P

Nu trek je hem wel erg uit zijn verband. :Y)

Ik reageerde op iemand die weer reageerde op dat lange mensen van zichzelf zwaar (als in makkelijk 100 kilo) zijn. Dat is zeker niet altijd het geval en dat wilde ik dan ook aangeven.

Ik vind met mijn kennis van gewicht dus tot om en nabij de 90 kilo oke. Ik heb ook geen paarden van 1.80 staan, de meeste zijn rond de 1.65 en niet heel zwaar gebouwd.

En ja, ergens moet je een grens trekken. Als je tot 100 kilo op een manege mag rijden is dat ook banketstaaf voor degene die 101 weegt..maar als je zo denkt weegt de volgende 102, etc, etc.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:48

Persoonlijk vind ik 88 kilo in de springsport ook gewoon te zwaar. Hoe groot/zwaar z'n paard ook is. Bij de landing na een hindernis komt er makkelijk 2-3x zoveel gewicht op dat ene dunne voorbeentje terecht (ook het eigen gewicht al van het paard, uiteraard). En dan is iedere kilo meer dus gewoon 3 kilo meer bij de landing. En dat is absoluut gezien niet zo veel misschien, maar relatief gezien gaat het gewoon tellen.

Dus ja, wat mij betreft zit Ahlmann niet ver van niet meer rijden af, aangezien veel maneges ook gewoon de grens van 90 kg hanteren :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:34

Zoals al eerder werd aangehaald is stap juist zwaar voor een paard om een ruiter te dragen. Er is immers geen 'momentum' om de rug te liften (langzaam fietsen met een zwaar vrachtje is ook moeilijker dan wanneer je wat vaart hebt...).

'Alleen een stapritje' is dus niet minder belastend of ineens easy peasy ofzo. Kost paard juist meer moeite om de rug te liften.

Paarden zijn gewoon niet per se goede gewichtsdragers. Het eerlijkste lijkt mij om daar goed rekening mee te houden...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:46

@ Ibbel waarvoor gaat die elke kilo dan gewoon tellen? Als je naar paarden van die ruiter kijkt zijn ze niet meer blessuregevoelig of korter in de sport dan de paarden van andere (lichtere) ruiters. Dit zie je ook bij paarden van veel langere (en daarmee vrij zware) eventingruiters/

Het is sowieso niet noodzakelijk voor een paard om te springen of crossen :o in deze zin is alles wat je in één van deze disciplines doet een onnodig hoge belasting uiteraard.

Meeste maneges hebben paarden die absoluut ongeschikt zijn om gewicht te dragen (weinig spieren, kracht en balans, slecht afgericht etc) en matige ruiters, dan is 90 kilo ook best optimistisch ja. Je doorsnee manegeruiter van 90 kilo is ook geen afgetrainde man van bijna 190cm lang maar gewoon iemand met een flink overgewicht en bijbehorende issues.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:18

Jokonootje schreef:
kebie schreef:
Geen probleem.

Ik reed de pony van mijn dochter ook wel eens, met name om de gehoorzaamheid weer even recht te zetten of bijvoorbeeld de eerste frissigheid in de winter. Dus reactie op been en teugel, geen conditietraining. Wel in alle gangen en maximaal 15-20 min.
Werd de pony een stuk fijner van en was voor mijn dochter dan weer fijner na te rijden wat beide kanten een hoop frustratie scheelde. Ze heeft er makkelijker het goede gevoel door gekregen.
Pony heeft er absoluut niet onder geleden. Die werd slechter van slecht/niet rijden dan van mijn correctie werk.
Zou wel opletten dat je enigszins in het zadel past en werk anders in verlichte zit. Ik heb zelf korte bovenbenen en niet al te brede heupen pas daardoor -ondanks gewicht- prima in een 17,5 inch.

Ik ben te zwaar voor de pony van mijn dochter maar geen haar op mijn hoofd die denkt ik kruip erop.
Ik betaal haar instructrice ervoor om die pony weer even een "ego correctie" te geven en rij technisch te verbeteren.

Ondertussen werk ik hard aan mijn gewicht om het tzt zelf te kunnen.

Dat JIJ dat niet doet is jouw mening.
En op basis van mijn ERVARING (N=1), is het geen probleem.

Die 20% grens is iets dat bokt hanteert. Als je namelijk de wetenschappelijke artikelen leest dan is 30% pas een probleem, en werd daarin geadviseerd maximaal 25% aan te houden.
Maar zolang flinke mannen 160km endurance kunnen rijden op een iel arabiertje zonder dat die er bij de vet controle uit gaan, denk ik dat al die regeltjes, die hier op bokt worden bedacht, meer een mening zijn dan een feit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:34

kebie schreef:
Die 20% grens is iets dat bokt hanteert. Als je namelijk de wetenschappelijke artikelen leest dan is 30% pas een probleem, en werd daarin geadviseerd maximaal 25% aan te houden.
Maar zolang flinke mannen 160km endurance kunnen rijden op een iel arabiertje zonder dat die er bij de vet controle uit gaan, denk ik dat al die regeltjes, die hier op bokt worden bedacht, meer een mening zijn dan een feit.

Volledig mee eens. Al lees ik vaak dat die 20% gewoon wetenschappelijk bewezen is. En dan gaan anderen daar onder zitten, prima, maar dan is dat dus niet nodig. En er zijn natuurlijk voorbeelden waar 30% ook geen probleem is, maar ik denk dat 20% een perfecte balans is als maximaal gewicht, al is wat minder natuurlijk nooit verkeerd.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-01-26 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:38

Die 15/20% regel wordt zeker niet alleen op bokt gehanteerd, ik zou niet weten hoe je daarbij komt. Het is ook vreemd om te suggereren dat die op een mening gebaseerd is en zelf niet aan te komen met een wetenschappelijk bewijs voor je eigen mening.

Dus bij deze, waar haal jij je feiten vandaan?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:01

Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan (dat ene onderzoek met 6? Paarden is qua opzet niet bepaald wetenschappelijk) en iedereen roept uiteindelijk maar wat ;)

KNHS hanteert 17,5% als advies zo uit mijn hoofd, is op hun site te vinden.

Als je naar de topsport kijkt zie je dat paarden het beste presteren onder ruiters die zelf fit zijn, en ik denk dat het voor iedere ruiter een logisch doel zou moeten zijn. Daarmee heb je een ingebouwde grens van 85-95 kilo voor ruiters en amazones op grote paarden, gevoelsmatig ook best logisch.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:13

kebie schreef:
Dat JIJ dat niet doet is jouw mening.
En op basis van mijn ERVARING (N=1), is het geen probleem.

En welke endurance prof komt volgens jou boven de 80kg?
Endurance ruiters zijn vaak nog wat meer lean afgetraind als dressuur ruiters, en zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven komen ook die lange mannen fei niet boven de 80kg uit.
Met een bepaald gewicht moet je gewoon niet op een paard willen zitten. Ook niet als anderen dat wel doen.
Er zijn veel meer dingen met paarden te doen dan er op zitten, dus keuze zat als je met ze bezig wil zijn. Als je er met 95+ kg toch op wil is dat imo een egoïstische keuze tov het paard.