Te zwaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen123

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:27

Ik vind het een lastig onderwerp.. als je nl " kan rijden" is een zwaardere ruiter ook weer minder belastend voor een paard als een stuiterende lichtgewicht.
Wat ik vooral niet snap is de meerwaarde van een rondje erop.. vind ook dat mensen die zo gek zijn op paarden ( zeggen te zijn iig). Een eigenaar niet in een situatie hoeven zetten waarin er geen juist antwoord is.
En voor startende ruiters een max gewicht zou niet eens een regel moeten zijn dat zou iets vanzelfsprekend moeten zijn
Maargoed dit vind ik

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:19

BarbaraNova schreef:
Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?.

Ik zag een week of 2 geleden toevallig een filmpje waarin een Disney park in Amerika 250 pond (wat ongeveer 113 kg is volgens mij) voor een stapritje.
De persoon woog zich thuis en zat precies op het max gewicht. Ze werd daar gewogen en zat er 5 pond onder.

Ik verwacht dat hun weegschaal dus wat spelingsruimte heeft. Laten we dus 255 pond zeggen ipv 250 pond.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

cobiie schreef:
BarbaraNova schreef:
Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?.

Ik zag een week of 2 geleden toevallig een filmpje waarin een Disney park in Amerika 250 pond (wat ongeveer 113 kg is volgens mij) voor een stapritje.
De persoon woog zich thuis en zat precies op het max gewicht. Ze werd daar gewogen en zat er 5 pond onder.

Ik verwacht dat hun weegschaal dus wat spelingsruimte heeft. Laten we dus 255 pond zeggen ipv 250 pond.

Of die thuis was niet goed gekalibreerd. Ik volg haar al een hele tijd maar vind om en nabij 115kg nog steeds veel te zwaar voor het huge ass paard wat ze kreeg, ik vond het ook geen fijn gezicht.

Ze is heel trots op haar weight-loss journey, wat ook absoluut heel knap is maar alsnog was ik in haar schoenen nie6 op dat paard gestapt.

Wel goed van Disney dat ze iedereen wegen ongeacht Gewicht, zo komen er ook geen scheve gezichten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

cobiie schreef:
BarbaraNova schreef:

Die hebben hun weegschaal ingesteld op marge ivm kleding vermoed ik en dan ben je met slippers en zomerjurk aan inderdaad minder zwaar dan met bv jeans en stevige wandelschoenen.

cobiie

Re: Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Ik denk ook dat ze een marge hebben ingesteld zodat je niet in discussies komt met mensen die thuis 249,9 wegen en op zo'n plek 251 zouden wegen. Dat geeft dan alleen maar gezeur.

Vooral ook omdat je je geld blijkbaar niet terugkreeg als je te zwaar bleek te zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Ts. Toen ik na lange tijd weer wilde rijden toen ik 85kg woog en had ik net mijn 1.79 iets overgewicht. Toen besloot ik dat ik 5kg moest afvallen om uberhoubt te beginnen. Dat was een mooie drijfveer want voor ik het wist had ik dat doel bereikt toen mezelf voorgenomen om nog meer af te vallen en vaker te gaan rijden. Lekker gaan hardlopen dat hielp allemaal als een tierelier snel woog ik 65.

Nu ben ik helaas door omstandigheden weer veel aangekomen en zou ik zelf niet op een paard stappen. Als dit echt is wat je wilt waarom probeer je dan niet af te vallen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:18

Ik weet hoe verdrietig het is om het rijden op te geven. Het verlangen naar dat gevoel van samenzijn met je paard kan heel groot zijn. En "even wat afvallen" kan door een scala aan problemen haast ondoenlijk lijken. Maar eerlijk, zou ik het je ook afraden om op te stappen. De grens van 20% is al een royale bovengrens. Onderzoek laat zien dat het beter is om 15% aan te houden. Het is jouw paard, dus jouw keuze. Hij zal heus niet doormidden breken. Maar je kunt je afvragen of het eerlijk is dit te vragen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:37

Ik denk persoonlijk als je dus op het randje zit van zo'n max gewicht, zoals met die Disney dingen wat hier voorbij komt, zo'n mensen dat niet eens zouden moeten willen - maar goed veel mensen doen het zonder na te denken aan wat het de dieren kost, zeker met zo'n parken waar iedere gek opstapt. Ik heb door overgewicht jaren niet meer gereden en had voor mezelf gezegd, als ik weer op X gewicht kom, zou ik nog wel eens een buitenrit willen maken want dat vind ik een acceptabel gewicht icm juiste paardje. En toen ik goed af was gevallen en dat gewicht bereikte, ook echt weer fitter/actiever was, heb ik een buitenrit gemaakt hier op de heide - iets wat ik altijd al heel graag had willen doen. Maar in de jaren erna ben ik ook weer bijgekomen en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat ik nog op de rug van een paard kruip, zelfs voor een rustig stap ritje niet.

Maar ik mis het ook hoor, vind het ook wel eens verdrietig, maar daar moet ik mee dealen.
Ik zou persoonlijk ook niet gaan rijden nu in TS haar geval, maar goed dat is natuurlijk een afweging wat ieder voor zich moet maken. Heb vroeger bij mijn eigen paard ook maanden niet gereden omdat hij moest aankomen in spieren en gewicht en daar kreeg hij lekker alle tijd voor en wij hebben ons gewoon bezig gehouden met dingen vanaf de grond wat ook prima was. Voor mij was het gezelschap, het bezig zijn met mijn paard het allermooiste. Het rijden was bijzaak.