Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
BarbaraNova schreef:Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?.
cobiie schreef:BarbaraNova schreef:Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?.
Ik zag een week of 2 geleden toevallig een filmpje waarin een Disney park in Amerika 250 pond (wat ongeveer 113 kg is volgens mij) voor een stapritje.
De persoon woog zich thuis en zat precies op het max gewicht. Ze werd daar gewogen en zat er 5 pond onder.
Ik verwacht dat hun weegschaal dus wat spelingsruimte heeft. Laten we dus 255 pond zeggen ipv 250 pond.
cobiie schreef:BarbaraNova schreef:Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?.
Ik zag een week of 2 geleden toevallig een filmpje waarin een Disney park in Amerika 250 pond (wat ongeveer 113 kg is volgens mij) voor een stapritje.
De persoon woog zich thuis en zat precies op het max gewicht. Ze werd daar gewogen en zat er 5 pond onder.
Ik verwacht dat hun weegschaal dus wat spelingsruimte heeft. Laten we dus 255 pond zeggen ipv 250 pond.
kebie schreef:Geen probleem.
Ik reed de pony van mijn dochter ook wel eens, met name om de gehoorzaamheid weer even recht te zetten of bijvoorbeeld de eerste frissigheid in de winter. Dus reactie op been en teugel, geen conditietraining. Wel in alle gangen en maximaal 15-20 min.
Werd de pony een stuk fijner van en was voor mijn dochter dan weer fijner na te rijden wat beide kanten een hoop frustratie scheelde. Ze heeft er makkelijker het goede gevoel door gekregen.
Pony heeft er absoluut niet onder geleden. Die werd slechter van slecht/niet rijden dan van mijn correctie werk.
Zou wel opletten dat je enigszins in het zadel past en werk anders in verlichte zit. Ik heb zelf korte bovenbenen en niet al te brede heupen pas daardoor -ondanks gewicht- prima in een 17,5 inch.
Ibbel schreef:santie schreef:Als je niet met het paard meebeweegt zal het idd te belasten kunnen zijn, maar als je wel kunt rijden moet dat toch kunnen? Want anders zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.
De gemiddelde Nederlandse man is 1.83. Dan is 80 kg ongeveer de bovengrens van een gezond BMI. Die gemiddelde man van 1.83 zou 75 kg mogen wegen om in het midden van een gezond BMI uit te komen.
Ook mannen van 1.90 horen nog steeds onder de 90 kg te wegen (er even van uitgaand dat we het niet over bodybuilders hebben). Pas bóven de 2 meter ga je richting de 100 kg. Die zie je dan ook zelden op een paard, ook met een gezond gewicht, maar dan omdat ze niet alleen te zwaar maar ook te lang zijn voor een normaal paard.
Ook voor mannen geldt: overgewicht is een reden om niet meer op te stappen. En bij 1.80 en 80-85 kg of meer, of bij 1.90 en 90-95 kg of meer (laat staan boven de 100) heb je dus ook als man gewoon overgewicht.
en daardoor IMO nauwelijks relevant voor die gewicht discussies op bokt. Een vrouw van 190cm lang en 105 kilo zou ook alsnog te zwaar en niet bepaald fit zijn en zeker niet in een 17,5 inch zadel kunnen passen
). En die passen ook in een 17.5inch zadel volgens mij (ze rijden geen paard). Ibbel schreef:santie schreef:Als je niet met het paard meebeweegt zal het idd te belasten kunnen zijn, maar als je wel kunt rijden moet dat toch kunnen? Want anders zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.
De gemiddelde Nederlandse man is 1.83. Dan is 80 kg ongeveer de bovengrens van een gezond BMI. Die gemiddelde man van 1.83 zou 75 kg mogen wegen om in het midden van een gezond BMI uit te komen.
Ook mannen van 1.90 horen nog steeds onder de 90 kg te wegen (er even van uitgaand dat we het niet over bodybuilders hebben). Pas bóven de 2 meter ga je richting de 100 kg. Die zie je dan ook zelden op een paard, ook met een gezond gewicht, maar dan omdat ze niet alleen te zwaar maar ook te lang zijn voor een normaal paard.
Ook voor mannen geldt: overgewicht is een reden om niet meer op te stappen. En bij 1.80 en 80-85 kg of meer, of bij 1.90 en 90-95 kg of meer (laat staan boven de 100) heb je dus ook als man gewoon overgewicht.
Sunnda schreef:Mijn vent van 1.94 en een goede bouw (als in niet zo ielig) had door een blessure een tijd niet kunnen sporten en woog zwaarder. Dat was dan 92 kilo. Als hij normaal sport weegt hij ergens rond de 86 kilo.
Voor een goed gebouwd groot paard vind ik tot 90 voor een man prima, daarna alleen een stapritje.
Balans enzovoort vind ik persoonlijk een goedkoop excuus. 1 kilo veren of 1 kilo vet verhalen is de grootste onzin. Als je van je paard inzet verwacht moet je bij jezelf beginnen riep mijn instructrice vroeger al.
Fly_high schreef:Sunnda schreef:Mijn vent van 1.94 en een goede bouw (als in niet zo ielig) had door een blessure een tijd niet kunnen sporten en woog zwaarder. Dat was dan 92 kilo. Als hij normaal sport weegt hij ergens rond de 86 kilo.
Voor een goed gebouwd groot paard vind ik tot 90 voor een man prima, daarna alleen een stapritje.
Balans enzovoort vind ik persoonlijk een goedkoop excuus. 1 kilo veren of 1 kilo vet verhalen is de grootste onzin. Als je van je paard inzet verwacht moet je bij jezelf beginnen riep mijn instructrice vroeger al.
Dus een vent van 90 kilo mag nog springen maar iemand van 92 kilo alleen nog stappen?
Christian Ahlmann zit met een kilo of 88 in de topsport (springen), denk je dat ie slechts 2 kilo verwijderd is van alleen nog mogen stappen?
Ik denk dat er heel veel detail verloren gaat in zulke discussies, en dat de meeste argumenten vooral laten zien wat de lengte is van de bokker in kwestie
in deze zin is alles wat je in één van deze disciplines doet een onnodig hoge belasting uiteraard.Jokonootje schreef:kebie schreef:Geen probleem.
Ik reed de pony van mijn dochter ook wel eens, met name om de gehoorzaamheid weer even recht te zetten of bijvoorbeeld de eerste frissigheid in de winter. Dus reactie op been en teugel, geen conditietraining. Wel in alle gangen en maximaal 15-20 min.
Werd de pony een stuk fijner van en was voor mijn dochter dan weer fijner na te rijden wat beide kanten een hoop frustratie scheelde. Ze heeft er makkelijker het goede gevoel door gekregen.
Pony heeft er absoluut niet onder geleden. Die werd slechter van slecht/niet rijden dan van mijn correctie werk.
Zou wel opletten dat je enigszins in het zadel past en werk anders in verlichte zit. Ik heb zelf korte bovenbenen en niet al te brede heupen pas daardoor -ondanks gewicht- prima in een 17,5 inch.
Ik ben te zwaar voor de pony van mijn dochter maar geen haar op mijn hoofd die denkt ik kruip erop.
Ik betaal haar instructrice ervoor om die pony weer even een "ego correctie" te geven en rij technisch te verbeteren.
Ondertussen werk ik hard aan mijn gewicht om het tzt zelf te kunnen.
kebie schreef:Die 20% grens is iets dat bokt hanteert. Als je namelijk de wetenschappelijke artikelen leest dan is 30% pas een probleem, en werd daarin geadviseerd maximaal 25% aan te houden.
Maar zolang flinke mannen 160km endurance kunnen rijden op een iel arabiertje zonder dat die er bij de vet controle uit gaan, denk ik dat al die regeltjes, die hier op bokt worden bedacht, meer een mening zijn dan een feit.

kebie schreef:Dat JIJ dat niet doet is jouw mening.
En op basis van mijn ERVARING (N=1), is het geen probleem.
Die 20% grens is iets dat bokt hanteert. Als je namelijk de wetenschappelijke artikelen leest dan is 30% pas een probleem, en werd daarin geadviseerd maximaal 25% aan te houden.
Maar zolang flinke mannen 160km endurance kunnen rijden op een iel arabiertje zonder dat die er bij de vet controle uit gaan, denk ik dat al die regeltjes, die hier op bokt worden bedacht, meer een mening zijn dan een feit.