Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Popstra schreef:Dan moet je mij maar eens uit leggen hoe je nu wel reageerd als een paard de aanval in zet!?
DuoPenotti schreef:@fly
Maar er zijn toch ook genoeg paarden waarvan gezegd werd die hebben een moeilijker karakter. Pion van vroeger bijvoorbeeld.
Ik geloof niet dat al die paarden wat mankeerden. Maar gewoon wat meer uitgesproken karakter hadden.
En mij lijkt dat bij een fjord tussen de brave paarden ook een lijntje meer uitgesproken karakters kan zitten. Zonder direct een heel lijntje aan medische toestanden.
En als ts er nu nog geen dierenarts bij had gezegd, had ik zeker ook gezegd laat die eens kijken.
Want zeker, medisch kan en weet men nu ook meer dan vroeger.
Maar wat ook altijd zal bestaan is een paard wat niet bij de ruiter past.
Hoe vaak zie je niet een paard gewoon een braaf rondje lopen bij de ene ruiter en bij de andere in elke hoek spoken oid.
En juist de koudbloeden komen vaak bij ruiters met minder ervaring... dat is niet altijd gunstig.
). En koudbloeden zijn vaak erg koppig en brutaal is mijn ervaring (ben geen fan zeg maar
).hahahatsjoe schreef:Wat ik zou doen gezien haar voorgeschiedenis is een reading, door bijvoorbeeld Hadewich Gerlach of Silvermoon. Jouw paard heeft mega veel meegemaakt en vermoedelijk trauma's, ook door het verhuizen, manegelessen enzovoort. Of je er nu in gelooft of niet, bij mijn Kiddy had ik niets verteld en alles wat er aan de hand was kwam naar boven. Zo te horen heeft jouw paard het erg moeilijk.
Zebrastreep schreef:Die afstamming zegt mij ook niks zo , polien ergens vaag maar niet dat ik zo een link kan leggen. Hengst is mij volledig onbekend.
Fjorden kunnen echt pittig zijn! Ik heb ook een jonge pittige merrie waarin ik bepaalde gedragingen wel herken. Ik ken veel Fjorden die behoorlijk in verzet gaan met longeren of door je heen rennen of recht op je af komen. Ik heb dit probleem ook gehad, maar dit was na 1 grondwerk les wel klaar en nu heb ik een hele fijne Fjord om te longeren.
Maar het kunnen echt monsters zijn. Zeker jonge Fjorden, je moet heel stevig in je schoenen staan en duidelijkheid bieden. Ik heb dit destijds ook flink onderschat en veel 'strijd gehad.
Is het een idee om tijdelijk iemand te hebben die wat met de Fjord gaat doen? Ik ken wel een hele goede trainer die met grondwerk en Fjorden veel ervaring heeft. Zij heeft mij toen ook enorm geholpen en oa mij vooral geleerd hoe ik beter leiderschap kan bieden.
Ik heb wel besloten om mijn Fjord te gaan verkopen. Terwijl ze qua karakter eigenlijk wel heel fijn en nuchter is. Maar pittig onder het zadel dat vind ik niet prettig en of leuk. Soms komen paarsen met andere eigenaren beter tot hun recht.
Wel erg goed dat je alles zo uit hebt laten zoeken! Je doet het niet fout op dat gebied. Maar verkopen gaat denk ik wel lastig zijn omdat mensen toch vaak denken dat een Fjord altijd zeer braaf en makkelijk is. Maar ze kunnen echt heel pittig zijn.