Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Maar waarom zou jouw hobby wel geld moeten opleveren?

Fly_high schreef:Cheytjuh schreef:Ik kan prima accepteren dat ik een deel van de kosten er niet uit haal. Maar bij elk fokproduct minimaal €2000 toeleggen alleen al op de basiskosten dat slaat nergens op.
En dat is minimaal, ik reken nog niet eens alle kosten. We hebben zo ook afgelopen winter een drachtige merrie moeten laten opereren aan koliek waarbij we alleen voor die operatie en revalidatie erna al €7500 lichter waren, dan reken ik de overige €4000 nog niet eens mee.
Veulen verkocht voor €2500. Tel uit wat je dan al bij 1 veulen 'ff' erbij doet.
Maar goed, daarom was het ook voor ons de juiste beslissing om voor nu te stoppen met de fokkerij. Blijkbaar is het 'normaal' om de toekomstige toppers van de gebruiker te sponsoren
Maar waarom zou jouw hobby wel geld moeten opleveren?
Een hobbyruiter steekt jaarlijks duizenden euro's in zijn paard en haalt er financieel gezien helemaal niets uit (misschien €100 ofzo aan prijzengeld). Als iemand zijn hobby fokken is ipv meedoen aan de paardensport, waarom moet dat wel winst opleveren? En waarom ligt de verantwoordelijkheid voor andermans winst bij de gebruiker die per definitie geen incentives heeft om meer dan de marktprijs te betalen.

_San87_ schreef:Kabayo schreef:Maar geen win win voor de mensen die een goedkoop paard willen kopen haha
Sja, dat is dan net zo hard pech voor die mensen, als dat het nu is voor fokkers die denken dat hun standaard veulen uit predicaatloze stam wel lekker oplevert.

Ayasha schreef:_San87_ schreef:
Sja, dat is dan net zo hard pech voor die mensen, als dat het nu is voor fokkers die denken dat hun standaard veulen uit predicaatloze stam wel lekker oplevert.
Met de lijnenteelt valt er nog wat te zeggen over die zorgvuldig gefokte predikaat stammen….
Ik ben blij met mijn zelf gefokte standaard veulen uit predicaatloze stam. RX tip-top in orde en fijn karakter ook nog.
Het is al jaren bekend dat fokken voor verkoop niets meer op brengt. Of je moet een uitzondering kunnen fokken/geluk hebben.
Dan kies je toch echt zelf voor het risico om meerdere veulens te fokken.

GabberGill schreef:Saga schreef:Ik snap denk ik de discussie over fokken niet.
Wij halen hooi van ons land voor de verkoop, dus kosten voor specifiek graszaad, bemesting, ploegen, maaien, oogsten, schudden, persen, wikkelen, opnieuw maaien, etc.
De stress die erbij komt kijken elk jaar, want het weer is écht niet betrouwbaar en zal er dit jaar wel genoeg vraag zijn, etc.
Maar wij bieden hoge kwaliteit paardenvoer aan, maken daar een beetje winst op en kunnen onze eigen paarden voeren.
Mag dat wel? Of moeten wij dan voor exact de kosten die we hebben uitgegeven weer verkopen?
Zeker bij het fokken spelen niet alleen de kosten van de dekking, scannen, nog een keer scannen, eventuele hulp bij de geboorte, vaccinaties, paspoort-aanvraag, etc. mee, maar ook de stress die je er zelf bij hebt en het risico dat je met je merrie(s) neemt.
Ja, dat is een keuze, net als dat het onze keuze is om hooi van het land te halen, maar daar mag dan toch wel winst op gemaakt worden?
2500 euro voor een Gelders merrieveulen? Als ik nu een warmbloed erbij zou willen, zou ik dat absoluut een ontzettend lage prijs vinden.
Precies,
Een beetje bewust fokken en goed opfokken is al 5000 zeker.
Ik vraag me oprecht af hoe sommige dit voor zo'n lage prijs kunnen aanbieden

Saga schreef:Ik haal dat er wel uit.
Dit is de hele context:

Maar het werkt eigenlijk beide kanten op - je mag winst proberen te maken uiteraard maar niemand hoeft ook andermans fokhobby te sponsoren als de marktprijs van een veulen lager uitvalt dan wat de fokker erin geïnvesteerd heeft.
  Maar het werkt eigenlijk beide kanten op - je mag winst proberen te maken uiteraard maar niemand hoeft ook andermans fokhobby te sponsoren als de marktprijs van een veulen lager uitvalt dan wat de fokker erin geïnvesteerd heeft.                                                         

Fly_high schreef:Door verlies te maken...? Zoals ook in elke andere branche zeg maar Saga schreef:Ik haal dat er wel uit.
Saga schreef:Ik haal dat er wel uit.
Dit is de hele context:
Ik zeg nergens dat het geen winst mag opleveren hoor, enkel dat je niet kunt verwachten er altijd wat aan te kunnen verdienen/ x deel van de gemaakte kosten terug te krijgen puur omdat je die kosten hebt. Als ik een professionele spiegelreflexcamera koop en daarmee foto's maak die niemand leuk of interessant vindt en niemand voor wil betalen is het ook niet die mensen hun schuld dat ik geld kwijt ben aan mijn dure camera toch
Het is een veelgebruikt argument op bokt dat fokkers zoveel van hun inleg terug zouden moeten krijgen "omdat ze niet andermans hobby gaan sponsoren"Maar het werkt eigenlijk beide kanten op - je mag winst proberen te maken uiteraard maar niemand hoeft ook andermans fokhobby te sponsoren als de marktprijs van een veulen lager uitvalt dan wat de fokker erin geïnvesteerd heeft.

Ayasha schreef:Fokken is gokken wat dat betreft ook hè. Kennis van ons fokt jaren zonder problemen. Zet de merries op een professionele stal voor de bevalling om alles goed te laten verlopen. En dat deed het ook..
Dit jaar twee veulens, beide veulens hebben gekreukeld gelegen en moeten even wat hulp met de stand. DA garandeert dat ze er in de toekomst geen last van hebben maar 1 van de veulens heeft wel een weekje kliniek gehad. Daarna thuis nog even in de spalken…. Tel maar op….
Datzelfde veulen heeft nu haar oog open gehaald. Over X jaar zie je der niks meer van en mits goede behandeling geen rest schade maar wederom DA kosten. Haal daar je geld nog maar weer uit.

Lara schreef:Popstra schreef:Ik word er altijd een beetje droevig van dat men klaarblijkelijk maar vind dat veel veels te duur is. Tenminste dat zie ik veel op Bokt in topics alsook in deze.
Als een paard liefdevol opgroeid, dus met alle nette zorg wat ook best wat kost, gezond is, super makkelijk te hanteren en er een goede basis op zit en er dus een hoop tijd, geld en energie ingestoken is dan is dat paard in mijn ogen veel waard!
Ik zie hier bedragen voorbij komen waar ik nog geeneens een dekking van een fatsoenlijke hengst voor kan kopen.
Wil men geen kwaliteit??
Ik denk dat men wel kwaliteit wil, maar de insteek van TS was vooral dat het in de huidige markt zo lastig is te onderscheiden wat nu kwaliteit is en wat niet. De prijzen lijken soms maar gebaseerd op gebakken lucht. Als je er vollop in zit is dat misschien anders, maar ik snap wel waar TS mee zit.
Kijkend naar de huidige markt is het soms maar lastig te zien waar je voor betaalt.
- Kleurtje?
- Gebrekkig paard?
- Resultaat?
- Afstamming?
Misschien staat een paard al lang te koop en zijn ze al flink gezakt met prijs etc etc.