Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:43

Volgens mij zegt niemand dat winst maken niet mag? Of ik moet dat gemist hebben.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

Nou, er werd o.a dit gezegd:
Citaat:
Maar waarom zou jouw hobby wel geld moeten opleveren? :o?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:54

Saga schreef:
Nou, er werd o.a dit gezegd:
Citaat:

Dat is in de context waarin het genoemd werd niet hetzelfde als zeggen dat een hobbyfokker geen winst mag maken op een fokproduct.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Ik haal dat er wel uit.
Dit is de hele context:
Fly_high schreef:
Cheytjuh schreef:
Ik kan prima accepteren dat ik een deel van de kosten er niet uit haal. Maar bij elk fokproduct minimaal €2000 toeleggen alleen al op de basiskosten dat slaat nergens op.

En dat is minimaal, ik reken nog niet eens alle kosten. We hebben zo ook afgelopen winter een drachtige merrie moeten laten opereren aan koliek waarbij we alleen voor die operatie en revalidatie erna al €7500 lichter waren, dan reken ik de overige €4000 nog niet eens mee.
Veulen verkocht voor €2500. Tel uit wat je dan al bij 1 veulen 'ff' erbij doet.

Maar goed, daarom was het ook voor ons de juiste beslissing om voor nu te stoppen met de fokkerij. Blijkbaar is het 'normaal' om de toekomstige toppers van de gebruiker te sponsoren :+

Een hobbyruiter steekt jaarlijks duizenden euro's in zijn paard en haalt er financieel gezien helemaal niets uit (misschien €100 ofzo aan prijzengeld). Als iemand zijn hobby fokken is ipv meedoen aan de paardensport, waarom moet dat wel winst opleveren? En waarom ligt de verantwoordelijkheid voor andermans winst bij de gebruiker die per definitie geen incentives heeft om meer dan de marktprijs te betalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

_San87_ schreef:
Kabayo schreef:
Maar geen win win voor de mensen die een goedkoop paard willen kopen haha

Sja, dat is dan net zo hard pech voor die mensen, als dat het nu is voor fokkers die denken dat hun standaard veulen uit predicaatloze stam wel lekker oplevert.

Met de lijnenteelt valt er nog wat te zeggen over die zorgvuldig gefokte predikaat stammen…. :=
Ik ben blij met mijn zelf gefokte standaard veulen uit predicaatloze stam. RX tip-top in orde en fijn karakter ook nog.

Het is al jaren bekend dat fokken voor verkoop niets meer op brengt. Of je moet een uitzondering kunnen fokken/geluk hebben.
Dan kies je toch echt zelf voor het risico om meerdere veulens te fokken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Sja, dat is dan net zo hard pech voor die mensen, als dat het nu is voor fokkers die denken dat hun standaard veulen uit predicaatloze stam wel lekker oplevert.

Met de lijnenteelt valt er nog wat te zeggen over die zorgvuldig gefokte predikaat stammen…. :=
Ik ben blij met mijn zelf gefokte standaard veulen uit predicaatloze stam. RX tip-top in orde en fijn karakter ook nog.

Het is al jaren bekend dat fokken voor verkoop niets meer op brengt. Of je moet een uitzondering kunnen fokken/geluk hebben.
Dan kies je toch echt zelf voor het risico om meerdere veulens te fokken.

Ik bedoelde niks ten nadele van predikaatloze dieren.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:55

Dan kies je toch echt zelf voor het risico om meerdere veulens te fokken.[/quote]

Niet iedere fokker heeft meerdere veulens. Er zijn ook mensen die maar 1 veulen hebben en die ze dan verkopen. Vaak stoppen deze mensen al hun tijd en energie erin. Dat begint al met het waken als de merrie kan bevallen.. daarna het opvoeden en het eerste abc te leren. Ik merk echt verschil met mijn jaarling hengst en die ander die hier op stal staat. Die van mij is zoveel meer relaxter en meer gewend.
Ik heb mijn merrie niet gedekt omdat de prijzen zo laag liggen en ga niet iemand anders zijn hobby sponsoren. Als ik zie wat ze kosten per maand en dan heb ik ze aan huis maar snap niet dat sommige opfok maar €200 vragen want daar red ik het niet mee. Met hooi en brok ga ik er al overheen en dan komt het vlas er nog bij op. De smid die iedere 8 weken komt. Ik ben blij dat ik hem zelf heb gehouden want alleen al aan kosten van een veulen zit je al hoger. En dan bereken je nog niet eens de tijd die je erin stopt.
Veel fokkers houden hun veulens nu zelf en verkopen ze later als ze beleerd zijn want niemand heeft zin om toe te leggen.. ik niet in ieder geval.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:04

GabberGill schreef:
Saga schreef:
Ik snap denk ik de discussie over fokken niet.
Wij halen hooi van ons land voor de verkoop, dus kosten voor specifiek graszaad, bemesting, ploegen, maaien, oogsten, schudden, persen, wikkelen, opnieuw maaien, etc.
De stress die erbij komt kijken elk jaar, want het weer is écht niet betrouwbaar en zal er dit jaar wel genoeg vraag zijn, etc.
Maar wij bieden hoge kwaliteit paardenvoer aan, maken daar een beetje winst op en kunnen onze eigen paarden voeren.
Mag dat wel? Of moeten wij dan voor exact de kosten die we hebben uitgegeven weer verkopen?

Zeker bij het fokken spelen niet alleen de kosten van de dekking, scannen, nog een keer scannen, eventuele hulp bij de geboorte, vaccinaties, paspoort-aanvraag, etc. mee, maar ook de stress die je er zelf bij hebt en het risico dat je met je merrie(s) neemt.
Ja, dat is een keuze, net als dat het onze keuze is om hooi van het land te halen, maar daar mag dan toch wel winst op gemaakt worden?

2500 euro voor een Gelders merrieveulen? Als ik nu een warmbloed erbij zou willen, zou ik dat absoluut een ontzettend lage prijs vinden.

Precies,
Een beetje bewust fokken en goed opfokken is al 5000 zeker.

Ik vraag me oprecht af hoe sommige dit voor zo'n lage prijs kunnen aanbieden

Nou precies dit dus!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Door verlies te maken...? Zoals ook in elke andere branche zeg maar :o?

Saga schreef:
Ik haal dat er wel uit.
Dit is de hele context:

Ik zeg nergens dat het geen winst mag opleveren hoor, enkel dat je niet kunt verwachten er altijd wat aan te kunnen verdienen/ x deel van de gemaakte kosten terug te krijgen puur omdat je die kosten hebt. Als ik een professionele spiegelreflexcamera koop en daarmee foto's maak die niemand leuk of interessant vindt en niemand voor wil betalen is het ook niet die mensen hun schuld dat ik geld kwijt ben aan mijn dure camera toch ;)

Het is een veelgebruikt argument op bokt dat fokkers zoveel van hun inleg terug zouden moeten krijgen "omdat ze niet andermans hobby gaan sponsoren" :+ Maar het werkt eigenlijk beide kanten op - je mag winst proberen te maken uiteraard maar niemand hoeft ook andermans fokhobby te sponsoren als de marktprijs van een veulen lager uitvalt dan wat de fokker erin geïnvesteerd heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:31

Fokken is gokken wat dat betreft ook hè. Kennis van ons fokt jaren zonder problemen. Zet de merries op een professionele stal voor de bevalling om alles goed te laten verlopen. En dat deed het ook..

Dit jaar twee veulens, beide veulens hebben gekreukeld gelegen en moeten even wat hulp met de stand. DA garandeert dat ze er in de toekomst geen last van hebben maar 1 van de veulens heeft wel een weekje kliniek gehad. Daarna thuis nog even in de spalken…. Tel maar op….

Datzelfde veulen heeft nu haar oog open gehaald. Over X jaar zie je der niks meer van en mits goede behandeling geen rest schade maar wederom DA kosten. Haal daar je geld nog maar weer uit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:56

Maar het is toch simpel? Als je prijs te hoog is voor je veulen danwel paard blijft ie in je box staan.
Maar ik vind wel dat veel kopers voor een dubbeltje op eerste rang willen zitten. Hoe vaak je wel niet een bericht krijgt met ‘hallo wat is de laagste prijs?’ Of ‘wat is de minimale prijs’. Dan denk ik ook… tsja… tis ook geen ding wat je verkoopt :=
Ik verkoop ze voor een bedrag waar ik zelf gelukkig van wordt. Krijg ik dat er niet voor? Blijven ze. Prima, heb er ook wel de ruimte voor. Krijg ik dat er wel voor? Top! Beide blij. Hun een veulen, ik wat geld. Van de 5 veulens heeft 1 maar op internet gestaan. De rest was al verkocht voor ik überhaupt een advertentie had. Dat zijn de beste kopers, die zelf bij jou komen om het veulen te willen kopen. En die willen er vaak ook wel wat voor geven :j

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:10

Wij fokken ook omdat we het leuk vinden en niet voor voor de hoofdprijs. En geven ons veulens ook niet zomaar weg aan iemand die we op eerste gezicht al bedenkingen bij hebben. Maar het is toch meer dan logisch dat je je eigen kosten er wel uit wil hebben lijkt mij. Onverwachtse kosten laat ik er dan nog buiten. Ooit een jonge Dallas verkocht was een klophengst dus moest op tafel worden gecastreerd ja dat kost meer dan leverd hij minder op dat is het risico van fokken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:17

Fly_high schreef:
Door verlies te maken...? Zoals ook in elke andere branche zeg maar :o?

Saga schreef:
Ik haal dat er wel uit.
Dit is de hele context:

Ik zeg nergens dat het geen winst mag opleveren hoor, enkel dat je niet kunt verwachten er altijd wat aan te kunnen verdienen/ x deel van de gemaakte kosten terug te krijgen puur omdat je die kosten hebt. Als ik een professionele spiegelreflexcamera koop en daarmee foto's maak die niemand leuk of interessant vindt en niemand voor wil betalen is het ook niet die mensen hun schuld dat ik geld kwijt ben aan mijn dure camera toch ;)

Het is een veelgebruikt argument op bokt dat fokkers zoveel van hun inleg terug zouden moeten krijgen "omdat ze niet andermans hobby gaan sponsoren" :+ Maar het werkt eigenlijk beide kanten op - je mag winst proberen te maken uiteraard maar niemand hoeft ook andermans fokhobby te sponsoren als de marktprijs van een veulen lager uitvalt dan wat de fokker erin geïnvesteerd heeft.

Dit argument wordt wel in een iets andere context gebruikt. Die wordt met name gebruikt als antwoord op de vraag waarom zo weinig mensen fokken met hobby paarden als uitgangspunt. En dat is inderdaad omdat je met sportpaarden nog eens een betere kan verkopen waaraan je kan verdienen. Die een paar gewone weer iets kan compenseren.

Fok je recreatie paarden heb je die klapper per definitie niet. Dat maakt het oninteressant om voor die doelgroep te fokken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:18

Fokken het is en blijft wat de gek ervoor geeft .
Zelf aantal veulens gefokt .
De ene kun je voor wat meer kwijt als de ander . Voor mij heeft een goede thuis altijd prioriteit gestaan . Winst maken op een veulen is een euforie imo zeker als hobby fokker ook al ben je heel bewust bezig met een keuze welke hengst je bij je merrie kiest .
Mijn beste veulen heb ik voor heel weinig verkocht . Door omstandigheden wilde ik vlot verkopen en heb haar gegund aan een liefhebber .
Een later veulen kreeg ik serieus meer geld voor want gaaf kleurtje .
Als we geen covid hadden gehad had die zelfs voor ca 10 k naar de states gekund .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Ayasha schreef:
Fokken is gokken wat dat betreft ook hè. Kennis van ons fokt jaren zonder problemen. Zet de merries op een professionele stal voor de bevalling om alles goed te laten verlopen. En dat deed het ook..

Dit jaar twee veulens, beide veulens hebben gekreukeld gelegen en moeten even wat hulp met de stand. DA garandeert dat ze er in de toekomst geen last van hebben maar 1 van de veulens heeft wel een weekje kliniek gehad. Daarna thuis nog even in de spalken…. Tel maar op….

Datzelfde veulen heeft nu haar oog open gehaald. Over X jaar zie je der niks meer van en mits goede behandeling geen rest schade maar wederom DA kosten. Haal daar je geld nog maar weer uit.

Dat laatste is "part of the game", in de handel gaat dat niet anders. Kopen handelaren een leuk paard waar ze nog wat winst op kunnen maken, en dan blijkt ie ondertussen toch vol te zitten met OCD of heeft dure behandelingen nodig en dan is de winst weg. Geld er uit halen is echt een illusie in de paardenwereld..alleen de echt hele goede, aparte, gezonde etc. leveren geld op.

Neemt niet weg dat ik wel vind dat er gewoon normale prijzen betaald moeten worden, op dit moment verkopen veulens voor geen meter, zal ongetwijfeld te maken met de hoge stallingskosten. Tja, dat vind ik dan wel sneu voor de fokkers. Alleen zo beweegt de markt nu eenmaal..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:41

Lara schreef:
Popstra schreef:
Ik word er altijd een beetje droevig van dat men klaarblijkelijk maar vind dat veel veels te duur is. Tenminste dat zie ik veel op Bokt in topics alsook in deze.

Als een paard liefdevol opgroeid, dus met alle nette zorg wat ook best wat kost, gezond is, super makkelijk te hanteren en er een goede basis op zit en er dus een hoop tijd, geld en energie ingestoken is dan is dat paard in mijn ogen veel waard!

Ik zie hier bedragen voorbij komen waar ik nog geeneens een dekking van een fatsoenlijke hengst voor kan kopen.

Wil men geen kwaliteit??

Ik denk dat men wel kwaliteit wil, maar de insteek van TS was vooral dat het in de huidige markt zo lastig is te onderscheiden wat nu kwaliteit is en wat niet. De prijzen lijken soms maar gebaseerd op gebakken lucht. Als je er vollop in zit is dat misschien anders, maar ik snap wel waar TS mee zit.

Kijkend naar de huidige markt is het soms maar lastig te zien waar je voor betaalt.
- Kleurtje?
- Gebrekkig paard?
- Resultaat?
- Afstamming?
Misschien staat een paard al lang te koop en zijn ze al flink gezakt met prijs etc etc.

Dat is dan weer het voordeel van een (fatsoenlijke) trainings- en handelsstal. Die hebben echt wel meer bewustzijn van wat je voor welk paard kunt vragen. Daar zijn de prijzen (voor de paarden van die stal onderling) vaak meer gerelateerd aan wat je er van kunt gaan verwachten.
Een particulier doet wat dat betreft maar wat.

Dus om je te oriënteren kan het helemaal geen kwaad om eens bij een fatsoenlijke handlaar te neuzen. Dan krijg je wel een beter gevoel van wat je voor welke prijs koopt.