superpony schreef:Pol, mee eens. Ik was ook bij een trainer en dan ging het over bitten, hulpteugels, sporen, zwepen etc. Die trainer zei ook; als trainer rij je elke dag x aantal paarden jaar in, jaar uit en krijg je vaak, als het goed is, toch een gevoel wanneer en hoe je moet corrigeren.
Trainers hebben vaak geen emotionele band en reageren snel, kort en normaal ook zonder frustraties.
Leken doen het na, maar missen echt te vaak de ervaring
Als je echt goed les neemt en je bent consequent en eerlijk naar jezelf kan je onwijs ver komen. Je kan het paard leren begrijpen, goed aanvoelen en weten hoe je moet reageren. Maar teveel mensen leren paardrijden als trucje met nog meer trucjes er achteraan.
En ik deel met je dat ik ook te vaak heb gezien dat paarden worden overgenomen en dan teveel, in te korte tijd moeten doen, waar ze daarvoor dus compleet anders zijn gereden. Dan gaat het echt om ego's en niet meer om de paarden of een fijne combinatie worden.
Of een instructeur wel of niet op je paard gaat zitten hangt er verder wel een beetje vanaf. Ik heb ook altijd geleerd dat een goede instructeur het niet nodig heeft en het vanaf de grond goed kan uitleggen.
Maar tijdens het lesgeven leg ik mensen vaak uit dat als ik iets zeg, je altijd te laat bent om iets te doen als dat op dat moment nodig was. Ik moet het zien, dan moet ik het zeggen, ze horen je en moeten dan reageren en iets doen. Dan ben je zo enkele seconden verder.
Vaak zet ik iemand even stil, vraag ik terug te gaan naar het moment en leg ik uit wat te doen zodat iemand zelf beter voorbereid is. Ik vraag er dan ook altijd bij; voelde je dat daar bijvoorbeeld.
@Rizette, Maar dat is weer het andere uiterste he. Niet iedereen die een vriendelijke aanpak heeft en de tijd neemt is zweverig en niet elk paard komt daar slecht vandaan.
Aan beide kanten heb je goede en slechte die paarden prima trainen of kapot maken. En dan nog heel veel er tussenin.
Ik denk dat we daar een hele discussie over kunnen houden want wat is diervriendelijk. Als je dat Dier en Recht vraagt zitten we geen van allen meer te paard en worden ze ook niet meer gehouden. De gemiddelde ruiter zal er anders over denken en wat hier gezegd wordt klopt. We sluiten niet de gelederen qua paardensport maar bekritiseren elkaar veel te veel of we nu wel of zonder bit moeten, met of zonder ijzers. In de modder of in een stal. Terwijl we elkaar afmaken is Dier en Recht , Wakker Dier enz bezig de boerderij en paardenhouderij om zeep te helpen. Mogen we allemaal Koffemans kas spekken door zijn producten te gaan kopen. Dit gaat niet simpel worden. De gemiddelde natuurbeheerder ziet ruiters ook veel liever gaan dan komen en sluit de paden voor hen, want Natura 2000 spekt de kas veel beter en zo komt alles er weer op neer dat geld wat stom is, recht praat wat krom is.