Albert Voorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:19

TurdusMerula schreef:
Gini schreef:
Hopelijk leest er niemand van Dier&Recht mee. Het pamflet schrijft zichzelf zo.

Vast een onpopulaire mening, maar dat zou dan meer dan terecht zijn.

Dit begrijp ik niet? Er is hier toch juist een zinvolle discussie ontstaan. Volgens mij is er een hele grote groep die het beste probeert te doen.

Ik denk trouwens dat het prima als een instructeur eens op een paard van een lesklant stapt om te voelen hoe deze nu daadwerkelijk voelt. Paard moet er alleen wel echt beter van worden en niet slechter.
Daarbij zou het ook niet zo moeten zijn dat het doel alle middelen heiligt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Ik kijk daar anders naar. Juist dat alles een discussie moet zijn, is wat ons de das gaat omdoen. Af en toe eens niet discussiëren, af en toe eens aan 1 zeel trekken en luid en duidelijk zeggen: DIT KAN NIET. Zonder nuance, zonder 'we weten de andere kant niet', zonder 'zachte heelmeesters kunnen stinkende wonden maken', zou de paardensport eens serieus deugd doen.

Mijn mening...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

Gini schreef:
Ik kijk daar anders naar. Juist dat alles een discussie moet zijn, is wat ons de das gaat omdoen. Af en toe eens niet discussiëren, af en toe eens aan 1 zeel trekken en luid en duidelijk zeggen: DIT KAN NIET. Zonder nuance, zonder 'we weten de andere kant niet', zonder 'zachte heelmeesters kunnen stinkende wonden maken', zou de paardensport eens serieus deugd doen.

Mijn mening...

Maar de grap is, dat is precies wat we dan weer NIET willen van een paardentrainer: ongenuanceerd uithalen.

Dus als ik dat genuanceerde gedrag naar paarden moet vertonen (wil eigenlijk) dan doe ik dat ook naar mensen en ook zo min mogelijk naar standpunten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

superpony schreef:
Pol, mee eens. Ik was ook bij een trainer en dan ging het over bitten, hulpteugels, sporen, zwepen etc. Die trainer zei ook; als trainer rij je elke dag x aantal paarden jaar in, jaar uit en krijg je vaak, als het goed is, toch een gevoel wanneer en hoe je moet corrigeren.
Trainers hebben vaak geen emotionele band en reageren snel, kort en normaal ook zonder frustraties.

Leken doen het na, maar missen echt te vaak de ervaring

Als je echt goed les neemt en je bent consequent en eerlijk naar jezelf kan je onwijs ver komen. Je kan het paard leren begrijpen, goed aanvoelen en weten hoe je moet reageren. Maar teveel mensen leren paardrijden als trucje met nog meer trucjes er achteraan.

En ik deel met je dat ik ook te vaak heb gezien dat paarden worden overgenomen en dan teveel, in te korte tijd moeten doen, waar ze daarvoor dus compleet anders zijn gereden. Dan gaat het echt om ego's en niet meer om de paarden of een fijne combinatie worden.

Of een instructeur wel of niet op je paard gaat zitten hangt er verder wel een beetje vanaf. Ik heb ook altijd geleerd dat een goede instructeur het niet nodig heeft en het vanaf de grond goed kan uitleggen.

Maar tijdens het lesgeven leg ik mensen vaak uit dat als ik iets zeg, je altijd te laat bent om iets te doen als dat op dat moment nodig was. Ik moet het zien, dan moet ik het zeggen, ze horen je en moeten dan reageren en iets doen. Dan ben je zo enkele seconden verder.
Vaak zet ik iemand even stil, vraag ik terug te gaan naar het moment en leg ik uit wat te doen zodat iemand zelf beter voorbereid is. Ik vraag er dan ook altijd bij; voelde je dat daar bijvoorbeeld.

@Rizette, Maar dat is weer het andere uiterste he. Niet iedereen die een vriendelijke aanpak heeft en de tijd neemt is zweverig en niet elk paard komt daar slecht vandaan.
Aan beide kanten heb je goede en slechte die paarden prima trainen of kapot maken. En dan nog heel veel er tussenin.

Ik denk dat we daar een hele discussie over kunnen houden want wat is diervriendelijk. Als je dat Dier en Recht vraagt zitten we geen van allen meer te paard en worden ze ook niet meer gehouden. De gemiddelde ruiter zal er anders over denken en wat hier gezegd wordt klopt. We sluiten niet de gelederen qua paardensport maar bekritiseren elkaar veel te veel of we nu wel of zonder bit moeten, met of zonder ijzers. In de modder of in een stal. Terwijl we elkaar afmaken is Dier en Recht , Wakker Dier enz bezig de boerderij en paardenhouderij om zeep te helpen. Mogen we allemaal Koffemans kas spekken door zijn producten te gaan kopen. Dit gaat niet simpel worden. De gemiddelde natuurbeheerder ziet ruiters ook veel liever gaan dan komen en sluit de paden voor hen, want Natura 2000 spekt de kas veel beter en zo komt alles er weer op neer dat geld wat stom is, recht praat wat krom is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

pol013 schreef:
Gini schreef:

Mijn mening...

Maar de grap is, dat is precies wat we dan weer NIET willen van een paardentrainer: ongenuanceerd uithalen.

Dus als ik dat genuanceerde gedrag naar paarden moet vertonen (wil eigenlijk) dan doe ik dat ook naar mensen en ook zo min mogelijk naar standpunten.

Van mij mag dat wel, een paardentrainer mag ongenuanceerd uithalen. Als we daarna die paardentrainer dan gewoon cancelen. Maar nee, pappen en nathouden en nuance zoeken en discussiëren over hoeveel geweld jegens het paard toch nog net wel acceptabel is. Oké, ik weet dat dit wat kort door de bocht en gechargeerd is, de discussie mag er gerust zijn hoor, die wil ik niet cancelen. :D Maar binnen die discussie is dit dus mijn mening, dat af en toe een ongenuanceerd standpunt innemen richting geweld tegen paarden ons zeker niet slecht zou doen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:26

Ik snap dit dan weer niet....
Dit is toch precies hoe het in de sport gebeurt?
Dus een prikje met de spoor en een hals ombuigen is niet gewenst?
Dan gewoon allemaal stoppen...
Ik vind dit echt heel hypocriet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Rizette, daar kunnen we inderdaad flink over discussiëren.

Maar voor onszelf hebben we ook besloten wat wel of niet mag, wat goed is en fout, wat door de beugel kan of niet. Dieren zijn niet minder dan wij, maar hebben zelf geen stem, dus ergens moeten de mensen voor ze opkomen.

We kunnen en weten inmiddels best veel en zouden daar ook veel meer gebruik van kunnen maken, maar helaas gaat er echt nog veel mis.

Je moet vooral niet iedereen over 1 kam scheren. Als niet iedereen in de topsport zijn paard mishandeld, is ook niet elk zweverig persoon gelijk slecht. Overal is ellende en overal zijn goede dingen. Maar vaak slaan mensen door.

Maar paardenmensen of mensen met paarden zijn echt wel een moeilijk soort. Ze kunnen niet tegen kritiek en ik doe het al tig jaar zo voert vaak de boventoon. Mensen kunnen of willen niet ontwikkelen. Geen idee waarom dat juist binnen de paardensport SOMS zo moeilijk is. ER zijn zoveel voorbeelden voor handen en er is genoeg informatie te delen. Maar zeker als mensen titels hebben behaald is iets aannemen van anderen, blijkbaar lastig.

Kijk naar de grote voorbeelden. Teveel jongeren willen daarop lijken, maar weten helemaal niet hoe daar te komen en missen een stuk goede begeleiding. En dan hoef je niet naar de OS, maar begrijpen hoe paarden getraind worden en waarom je steeds een niveau verder kan komen, ipv al die kleine stapjes nemen, snapt men niet of wil men gewoon niet.

Als een zogenaamd eheld spreekt, legt hij/zij zaken als feiten neer en dat wordt blind gevolgd. Iemand met medailles kan vrij veel praatjes verkopen. Als daar kritiek op komt, komen de brave volgers er wel voor op. Die mensen denken vaak niet zelf na, een medaille is voldoende.

Mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden. Daarom moet je een zorgverz, daarom zijn er max snelheden, daarom moet je een gordel om, is x aantal jaar school verplicht etc etc.
Je moet dieren ook beschermen. Niemand is ooit een dier geweest, dus we moeten het doen met de info die we hebben en wat we kunnen leren. Kritiek op elkaar is wel nodig, want er zijn te weinig regels en mensen kunnen gewoon niet met teveel vrijheden omgaan. Dat gaat ten koste van dieren.

Dat die organisaties munitie krijgen is toch echt de schuld van de mensen die niet willen ontwikkelen. Als er niks slechts te zien is, kunnen ze daar ook niet mee komen.

Rizette

Re: Albert Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

Die organisaties willen geen gehouden dieren en al helemaal niet dat je op een paard gaat zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:39

Rizette schreef:
Die organisaties willen geen gehouden dieren en al helemaal niet dat je op een paard gaat zitten.

Maar dat zijn uitersten.

Die organisaties letten vooral op wantoestanden en pakken beelden van leed dat zichtbaar is. Als dat niet zichtbaar is, komen ze echt geen steek verder.

Als ze vooral zien dat paarden netjes gehouden worden en niet mishandeld, hebben ze echt te weinig munitie. In ieder geval voor nu. In de toekomst zal er denk ik wel wat veranderen, maar dat is met alles zo. Dat gaan wij denk ik niet meer meemaken.

En mishandeling voor de leek is toch wel trekken, schoppen, slaan, bloed. De nuance moet door paardenmensen zelf komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:59

Gini schreef:

Mijn mening...

Dat gebeurd ook, kijk maar eens naar de Oostvaardersplassen. Nog nooit zoveel mensen gezien die daar stellig over zeggen dat dat echt niet kan.

Wat betreft dit bericht, kan ik dat niet zeggen..ik was er niet bij en heb niks gezien. Van wat ik lees krijg ik een naar gevoel.

Ik denk dat discussie juist belangrijk is om te bepalen waar bepaalde grenzen liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:00

manubres schreef:

Als het iets zou zijn geweest wat altijd gebeurd dan was men er niet zo verontwaardigd over geweest lijkt me.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

superpony schreef:
En mishandeling voor de leek is toch wel trekken, schoppen, slaan, bloed. De nuance moet door paardenmensen zelf komen.

En waar ligt die nuance precies dat trekken, schoppen, slaan en bloed geen mishandeling maakt? :?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Elisa2 schreef:
Gini schreef:

Mijn mening...

Dat gebeurd ook, kijk maar eens naar de Oostvaardersplassen. Nog nooit zoveel mensen gezien die daar stellig over zeggen dat dat echt niet kan.

Zelfs met heel veel moeite kan ik de koniks in de Oostvaardersplassen niet onder 'paardensport' scharen. :D

Maar inderdaad, fijn dat als paarden letterlijk sterven door ontbering dat we dan wel gezamenlijk concluderen dat dat niet kan. Het is een begin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:24

Ja oke, qua sport wordt het natuurlijk lastig..

Want het gaat eigenlijk allemaal om het egoisme van de mens, alles wat we met paarden doen. Of dat nu sport is, trainen of manege paarden. Voor mijzelf vind ik dat een paard niet slechter mag worden van wat wij met hen doen..zowel mentaal als fysiek. Liever nog beter...maar met die redenatie zouden eigenlijk alle maneges wel kunnen opdoeken. :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Vooropgesteld ik heb niet het hele topic gelezen maar wat mij van Albert voorn altijd opviel op de wedstrijden, hij reed alle paarden met de meest eenvoudige optoming,schijnbaar simpel rond . Dat vond ik toen en nu nog vind ik dat knap (als ik zie wat de rest er allemaal aan had hangen ) dat zegt mij wat over z'n rijkunde en de africhting , dat het een eigenzinnige man is met een uitgesproken mening al dan niet ouderwets , zo zijn er veel meer .

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

Elisa2 schreef:
manubres schreef:

Als het iets zou zijn geweest wat altijd gebeurd dan was men er niet zo verontwaardigd over geweest lijkt me.

Het is een goede ontwikkeling dat dit niet meer als vanzelfsprekend gezien wordt. Maar als elke ruiter die net even te hard prikt met de spoor of de hals te veel inbuigt (zijlings of naar beneden (LDR/rollkur) zou moeten stoppen, dan zouden er denk ik weinig ruiters meer rond rijden.

Maar vrijwel iedereen houdt zijn mond dicht of gaat niet meer kijken..net als ik 8)7

Mijn laatste grote concours was denk ik een jaar geleden en daar zag ik Adelinde tijdens het inrijden dingen met haar paard doen wat ik echt vreselijk vond. Een steward keek er naar en deed niks. Die concoursen willen (bekende) ruiters houden en durven niks te zeggen en ja, ik ook niet....laf...I know :o ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:28

Nouja de rollkur en hyperflexie is verboden, LDR niet..maar de insteek daarvan is het paard gymnastiseren en zoals ik het in dit artikel las was het bij Albert om het paard zo onprettig mogelijk te maken. Nu weet ik dat de springruiters er vaak nog vrolijk op los gaan met de hyperflexie. (hals van links naar rechts trekken) dus ik vermoedt dat hij zoiets deed.

Bij de laatste OS kreeg er een eventingruiter een waarschuwing voor het toepassen van hyperflexie.

Dus ja, het komt ongetwijfeld nog voor wat jij schrijft..en er wordt nog niet genoeg ingegrepen. Toch zijn er gelukkig ook nog een boel ruiters die wel gewoon normaal kunnen rijden/ omgaan met paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:46

Little_Gift schreef:
superpony schreef:

En waar ligt die nuance precies dat trekken, schoppen, slaan en bloed geen mishandeling maakt? :?

Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat de nuance wat kan en mag of geen mishandeling is van paardenmensen zelf moet komen. Dus hoeveel been je kan en mag geven voor het schoppen is bijv. Wanneer een tikje wel of niet zou mogen. etc etc.

Voor al de genoemde zaken worden nu nog vaak smoesjes verzonnen en veel wordt nog goed gepraat. Je kan zelfs spullen kopen of van alles te verbergen. Een band op de plek van de sporen, zalfje voor de mondhoeken, rustgevende middelen etc etc.

Van KNHS en FEI hoef je echt niks te verwachten. Die lopen achter de feiten aan en volgen de grote namen en het geld.

En het gaat zeker niet alleen mis in de sport, absoluut niet. Even door tiktok scrollen staan al mn haren echt rechtovereind. En dan niet alleen van filmpjes die als grappig wordne geplaatst, maar ook van het commentaar erbij en de toon waarop.

Wat achter gesloten deuren gebeurt is een probleem, maar dat is heel openbaar en als we willen dat we mogen blijven rijden en paarden houden, moet het echt op grote schaal anders. Veel is gewoon dierenleed en dat moet niemand met paarden/dieren willen.
Maar zet je dan in om het tegendeel te bewijzen ipv wat krom is recht te praten. Dat kan alleen als we kritisch blijven en mensen hun mond open durven te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:49

Elisa2 schreef:
Nouja de rollkur en hyperflexie is verboden, LDR niet..maar de insteek daarvan is het paard gymnastiseren en zoals ik het in dit artikel las was het bij Albert om het paard zo onprettig mogelijk te maken. Nu weet ik dat de springruiters er vaak nog vrolijk op los gaan met de hyperflexie. (hals van links naar rechts trekken) dus ik vermoedt dat hij zoiets deed.

Bij de laatste OS kreeg er een eventingruiter een waarschuwing voor het toepassen van hyperflexie.

Dus ja, het komt ongetwijfeld nog voor wat jij schrijft..en er wordt nog niet genoeg ingegrepen. Toch zijn er gelukkig ook nog een boel ruiters die wel gewoon normaal kunnen rijden/ omgaan met paard.

Maar hij stapt misschien wel op een paard van een deelnemer die dat totaal niet aankan. Of het wel of niet gymnatiseren is, is het niet goed om door te trekken als het paard daar doorgaans niet komt. Als ik morgen in een spagaat wordt geduwd, ben ik echt 100% kapot.

Hij had erbij kunnen vertellen wat hij wil, waar hij naartoe wil en hoe hij dat normaal zelf opbouwt. Hij had een klein stukje kunnen voordoen en hoeft niet gelijk het paard van een ander, gelijk aan zijn eigen paarden te stellen die het gewend zijn.

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Maar hij stapt misschien wel op een paard van een deelnemer die dat totaal niet aankan. Of het wel of niet gymnatiseren is, is het niet goed om door te trekken als het paard daar doorgaans niet komt. Als ik morgen in een spagaat wordt geduwd, ben ik echt 100% kapot.

Hij had erbij kunnen vertellen wat hij wil, waar hij naartoe wil en hoe hij dat normaal zelf opbouwt. Hij had een klein stukje kunnen voordoen en hoeft niet gelijk het paard van een ander, gelijk aan zijn eigen paarden te stellen die het gewend zijn.

Ben ik het helemaal mee eens…

Elisa2

Re: Albert Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:56

Ik ook hoor ..vind hyperflexie sowieso een afschuwelijk iets.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

Elisa2 schreef:

maar je paard links-rechts inbuigen is wel toegestaan en zie je ook gebeuren (en heb ik ook gewoon geleerd van de vader van een bekende olympiaderuiter). En dat vinden paarden ook niet fijn hoor.
En toen Anky scoorde met die rolkur probeerden velen het na te doen met alle gevolgen van dien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

germie schreef:
Elisa2 schreef:

maar je paard links-rechts inbuigen is wel toegestaan en zie je ook gebeuren (en heb ik ook gewoon geleerd van de vader van een bekende olympiaderuiter). En dat vinden paarden ook niet fijn hoor.
En toen Anky scoorde met die rolkur probeerden velen het na te doen met alle gevolgen van dien.

Hoezo vinden ze dat niet leuk? Die van mij doen dat allemaal vanzelf als ze aan losse teugel stil staan om een aai te scoren of gewoon wat aan de beugel te klieren. :+

Als ze dat niet leuk vinden doe je het of: te bruut en dan is het buigen het probleem niet maar de inwerking op de mond. Of er is een fysiek probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:34

germie schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, is verboden sinds 2010.

https://www.horses.nl/algemeen/fei-ldr- ... den-video/

Ik zie het inderdaad nog steeds weleens gebeuren bij voornamelijk springruiters en vaak nog met slof. :(

Hier laat Anky de rollkur plus hyperflexie zien. Dat getrek van die handen van links naar rechts. Vreselijk!
https://youtu.be/YODFSUs8_zw?feature=shared

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Heerlijk al die "ouwe koeien" uit de sloot halen, geeft veel info hoe het niet moet, maar hoe dan we??

zie het nog steeds weleens gebeuren!!!

Ik begrijp nu veel beter wat een "kletstopic" is. *D
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 18:27, in het totaal 2 keer bewerkt