Reëel verkoopbedrag voor jong paard met milde kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:51

Vind ik ook op een papier kun je niet rijden maar ook niet op een foto.
Wat ik persoonlijk een pijnlijke ontwikkeling vind is dat klinische gezonde paarden worden ingeslapen op basis van slechte röntgen foto s.
Nee ..niemand koopt een slecht paard uiteraard waar je problemen mee kan verwachten.Dat snap ik ook.Maar een dier heeft ook intrinsieke waarde op zich zelf.Heel lastig vind ik dat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:23

Bielsje schreef:
MyWishMax schreef:
Bielsje: Omdat er juist best wel een aantal reacties zijn die zeggen dat je niks hoeft te benoemen, want het zorgt voor positief advies of ze zien het wel in het rapport, ook ts zelf zegt dat het in het rapport staat en zendat kunnen inzien. Maar dat vermelden moet dus wel. Er iets is gevonden, wel positief advies, maar je moet als verkoper wel alles melden uit eigen beweging zoals in haar bericht staat. Niet wachten tot mensen rapport opvragen en ernaar vragen oid en niet gewoon niks zeggen.

Daar gaat het om. Want niks zeggen, omdat het goed is is ook verzwijgen van een bevinding heel bot gezegd. Je moet het dus gewoon melden aan de koper en die mag zelf beslissen of ze dan eigen da laten kijken of niet (beter van wel want het is aan ze gemeld)

Nogmaals, ik zie die reacties dus nergens (heel heel heel misschien eentje). En juist dat is wat me aan het twijfelen maakt want ik denk net als jou.

Vandaar de vraag aan FloortjeM.

Ik heb er meerdere gezien. Nergens voor nodig te melden, ze kunnen het rapport toch inzien, geen ks dus geen reden om iets te zeggen. Ik heb ook alles doorgelezen en heb er echt meerdere, richting de 5 oid wel, gezien die je kan opvatten als je hoeft er niks over te zeggen want er zit toch een rapport bij of het is geen bemerking. En dat klopt niet. Zelfs als er niet over verzwijgen gesproken wordt is het niet hoeven vermelden dus ook fout.

De kans dat FloortjeM nog terug komt is niet zo groot. Die is er niet zo heel vaak. Dus dan is het toch juist nuttig als anderen ook reageren.

Jester_ schreef:
Ik heb nog nooit de cijfers van fotos in een advertentie gezien. Hoogstens: paard is goedgekeurd met 1tjes en 2tjes op de foto. Ik denk dat er geen enkel paard bestaat met enkel 1en. Een een 2tje op de kogel hoort je dus niemand over en de rug zou ineens ernstiger moeten zijn?

Ja hoor, ik heb ze gehad en gekend met alleen maar 1tjes. Dat is geen mythisch dier ofzo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:04

office schreef:
Wat ik persoonlijk een pijnlijke ontwikkeling vind is dat klinische gezonde paarden worden ingeslapen op basis van slechte röntgen foto s.
Nee ..niemand koopt een slecht paard uiteraard waar je problemen mee kan verwachten.Dat snap ik ook.Maar een dier heeft ook intrinsieke waarde op zich zelf.Heel lastig vind ik dat.

Er zal toch geen DA zijn die een klinisch gezond paard laat inslapen? En dat is toch ook helemaal niet nodig want als hij klinisch goed is kan hij gewoon verkocht of bereden worden. Misschien niet voor de hoofdprijs verkocht maar er zijn genoeg mensen die gewoon een klinisch gezond rad paard willen en niet eens foto's laten maken. Echter in de hogere prijsklassen snap ik goed dat je geen risico wilt lopen en alles laat x -rayen.Waarbij foto's van de benen heel gebruikelijk zijn maar de rug wordt minder gauw gedaan? Alleen als er aanleiding toe is, of als het paard echt heel duur is? Ik vind het paard van ts trouwens een fraai dier hoor. Mooie conditie ook. Karakter vind ik ook erg meetellen in de waarde want als hij braaf is en graag meewerkt met de ruiter kom je er veel verder mee.

BigOne

Re: Reëel verkoopbedrag voor jong paard met milde kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:09

Met de juiste ruiter en training geen probleem, met de verkeerde ruiter , tja dan kan het een probleem worden maar dat ligt niet aan het paard, die is nu gewoon goed.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:22

Een milde Kissing Spines klasse 2 lijkt mij iets wat je juist gewoon eerlijk erbij moet benoemen.
TS weet hiervan.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:32

Er zal toch geen DA zijn die een klinisch gezond paard laat inslapen? En dat is toch ook helemaal niet nodig want als hij klinisch goed is kan hij gewoon verkocht of bereden worden. Misschien niet voor de hoofdprijs verkocht maar er zijn genoeg mensen die gewoon een klinisch gezond rad paard willen en niet eens foto's laten maken. Echter in de hogere prijsklassen snap ik goed dat je geen risico wilt lopen en alles laat x -rayen.Waarbij foto's van de benen heel gebruikelijk zijn maar de rug wordt minder gauw gedaan? Alleen als er aanleiding toe is, of als het paard echt heel duur is? Ik vind het paard van ts trouwens een fraai dier hoor. Mooie conditie ook. Karakter vind ik ook erg meetellen in de waarde want als hij braaf is en graag meewerkt met de ruiter kom je er veel verder mee.[/quote]

Toch wel deze bijvoorbeeld
[PW] Sesambeentjes verlaagd

En niet om deze Bokker af te zeiken hoor want ik Begrijp het.Soms is er zo veel mis ..Ocd cyste hals afwijking forse Kissing spines vergroeiing enz.Een fokker heeft ook niet eindeloos geld om alles in leven te houden als er mee fokken en verkopen niet gaat lukken.
Ken iemand met een rad paard die op de scan een peesblessure had die niet genoeg genas .Dier is ook ingeslapen.En ja ..dat is lastig .Maar als je alleen aan het dokteren ben en uiteindelijk nog geen groen licht krijgt van de veearts.
Maar het doet mij wel pijn.En ik vraag me dan af of al die beeldvorming nog in het voordeel van het paard is ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:57

Griffioen schreef:
Een milde Kissing Spines klasse 2 lijkt mij iets wat je juist gewoon eerlijk erbij moet benoemen.
TS weet hiervan.

Klasse 2 is geen Kissing spines.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:01

office schreef:

Meestal komen die in de handel terecht, België en Zweden hechten niet zoveel waarde aan röntgenologische keuringen.

Ik denk niet dat paarden echt snel ingeslapen worden als ze klinisch niet goed zijn. Denk dat de meeste in de handel belanden.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:01

Elisa2 schreef:
Griffioen schreef:
TS weet hiervan.

Klasse 2 is geen Kissing spines.

Zo staat het exact in de openingspost benoemd door TS zelf. Je hebt KS in verschillende gradaties 0 tot 7 uit mijn hoofd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:02

Lees even het hele topic zou ik zeggen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:06

@ Griffioen..

Precies.. benoemd door de TS zelf.. dat zeg je helemaal goed..!
Want een 2tje het is namelijk geen KS.. en paard is gewoon goedgekeurd.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:13

Casarell schreef:
@ Griffioen..

TS benoemt zelf dat het om milde KS gaat. Ik neem aan dat de arts dit haar ook zo heeft uitgelegd en dat ze dit niet zelf verzonnen heeft.

Dat het paard alsnog goedgekeurd is staat hier los van.

Wel kan ik als tip meegeven het paard te laten keuren met de potentiële kopers erbij. En ook als koper altijd bij de keuring aanwezig te willen zijn alleen al kijkend naar sommige bizarre adviezen die hier gegeven worden over het verzwijgen van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:31

Laat potentiele kopers lekker zelf een paard keuren! En als ze geen rug mee pakken dan is dat hun pakkie aan.
Die word immers bevoeld tijdens de klinische keuring en zit niet standaard in een rontgelogische

Goed is goed!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:41

Uit interesse, vanaf welke klasse is het wel echt kissing spines?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 20:46

Griffioen schreef:
Casarell schreef:
@ Griffioen..

TS benoemt zelf dat het om milde KS gaat. Ik neem aan dat de arts dit haar ook zo heeft uitgelegd en dat ze dit niet zelf verzonnen heeft.

Wel kan ik als tip meegeven het paard te laten keuren met de potentiële kopers erbij. En ook als koper altijd bij de keuring aanwezig te willen zijn alleen al kijkend naar sommige bizarre adviezen die hier gegeven worden over het verzwijgen van.

Daar gaat het dus precies mis. Dat staat ook in dit topic genoemd. Ik ging er van uit dat dit al KS genoemd werd. De dierenarts heeft alleen gezegd dat 1 rugfoto iets minder mooi is. Hij heeft hem beoordeeld met klasse 2, wat dus GEEN KS is.
Het was mijn overbezorgde hoofd dat er milde KS van gemaakt heeft. Allemaal te lezen in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 10-06-25 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:49

Griffioen schreef:
Casarell schreef:
@ Griffioen..

Nee nee en nee, neem aan dat de mensen die op jouw post gereageerd hebben gelijk hebben. Ik raad je aan het hele topic te lezen en verder niet meer te reageren op de manier die je nu doet. Staat nogal onwetend wat je nu nl allemaal neerpent.de beoordelingsschaal van rugfotos wordt meerdere malen uitgelegd miss leer je er nog wat van .

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 20:50

Griffioen schreef:
Zo staat het exact in de openingspost benoemd door TS zelf. Je hebt KS in verschillende gradaties 0 tot 7 uit mijn hoofd.

Als je de moeite zou nemen het topic te lezen, kan je ook vernemen dat ik heb geschreven dat de topictitel niet juist is.
En nee, je hebt beoordeling van rugfoto klasse 0 t/m 7. De mijne heeft op 1 foto klasse 2. Hiermee is het géén KS.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 10-06-25 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 20:51

Amber_anne schreef:

In dit topic wordt benoemd dat zelfs klasse 3 nog alleszins acceptabel is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:44

En is die wervelfoto echt recht geschoten? Geloof dat bij rug foto’s er ook nog wel eens een afstand-affect meespeelt. Bij een foto recht recht naast desbetreffende wervel kan het beeld ook nog anders worden.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 23:01

office schreef:

Is dit echt een nieuwe ontwikkeling? Zou bizar zijn, zeg.

Hannanas schreef:
En is die wervelfoto echt recht geschoten? Geloof dat bij rug foto’s er ook nog wel eens een afstand-affect meespeelt. Bij een foto recht recht naast desbetreffende wervel kan het beeld ook nog anders worden.

Ik mag toch aannemen dat een keuringsarts weet hoe hij foto's moet schieten...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:16

Nicky1963 schreef:
Amber_anne schreef:

In dit topic wordt benoemd dat zelfs klasse 3 nog alleszins acceptabel is.

Dat klopt. Met een 3 op de rug krijgen ze nog een positief verkoopadvies en accepteert de verzekering ze.

Een 4 op de rug is ongeveer hetzelfde als een 3 op de benen. Dat is niet meer acceptabel.

Vind het wel bijzonder dat mensen hier vallen over een 2 op de rug, terwijl dat een beter cijfer is dan een 2 op bijvoorbeeld een kogeltje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:48

Elisa2 schreef:

Een "normaalbevinding" is wat anders dan te zeggen dat het paard geen KS heeft. Net zoals zoveel andere risico's op keuringsfoto's binnen acceptabel kunnen vallen.
Het paard heeft KS in een categorie 2. De verzekering accepteert tot en met een categorie 3. Hetgeen zegt dat het binnen alle verzamelde data die hierover inmiddels beschikbaar is sprake is van een klein risico.

Nicky1963 schreef:
Als je de moeite zou nemen het topic te lezen, kan je ook vernemen dat ik heb geschreven dat de topictitel niet juist is.
En nee, je hebt beoordeling van rugfoto klasse 0 t/m 7. De mijne heeft op 1 foto klasse 2. Hiermee is het géén KS.

Dat is ook weer niet juist. Het paard heeft wel KS anders zouden er geen bevindingen zijn.
Alleen valt dit binnen acceptabel, d.w.z. dat het paard er mogelijk nooit last van gaat krijgen.

Eerlijk, er lopen op hoog niveau zoveel paarden met KS. En die zijn ook niet niks waard. Het draait allemaal om het klinische beeld. En om goed management van het paard.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-06-25 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 09:53

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Een "normaalbevinding" is wat anders dan te zeggen dat het paard geen KS heeft. Net zoals zoveel andere risico's op keuringsfoto's binnen acceptabel kunnen vallen.
Het paard heeft KS in een categorie 2. De verzekering accepteert tot en met een categorie 3. Hetgeen zegt dat het binnen alle verzamelde data die hierover inmiddels beschikbaar is sprake is van een klein risico.

Maar de ruggenwerveluitsteeksels raken elkaar niet, dus niet "kissing". Dus is er ook geen sprake van KS, zoals zovelen in dit topic aangeven en zoals mijn dierenarts later aangegeven heeft.
Hij heeft klasse/graad 2 beoordeling op één rugfoto, en dat staat voor dichter bij elkaar staande werveluitsteeksels. Dua géén KS.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:10

TS, tussen alle geblaat en gemekker door: je hebt een plaatje van een paard staan (voor zover ik dat kan zien van 1 foto en de beschrijving) en ik wens jullie een vlotte verkoop en een tof nieuw baasje toe.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:32

Uiteindelijk gaat het om het welzijn en de toekomst van dit paard, dus daarom gewoon eerlijk zijn over het stukje minder mooie rug. Bokt is vrij bekend onder de paardenliefhebbers, er staat een foto bij van dit paard. De kans is zeer aannemelijk dat de nieuwe eigenaar hierachter komt.