Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:45

fransje23 schreef:
996981 schreef:
De vraag is überhaupt of bitloos per definitie vriendelijker is. Daarbij is het evengoed dwang.

Maar de kans dat de tong blauw wordt, er op de tong gebeten wordt en er beschadigingen in de mondhoeken komen is bij nihil zonder bit.

De bitloze optomingen die momenteel zijn toegestaan zijn relatief zacht met een snelle release.

Hoe bruikbaar in manegelessen?? Lijkt me financieel al een hobbel die moeilijk te nemen is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:46

mce schreef:
Hoe bruikbaar in manegelessen??

Lijkt mij prima bruikbaar, waarom niet?
Wij deden vroeger bij beginners de teugels aan de neusriem ipv het bit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:48

Het uitgangpunt: prima, toe te juichen.
De tekst op hun eigen pagina: weer van het niveau rioolputje met een leerachterstand......

Ik kan me alleen maar zorgen maken als deze partij zich ergens voor inzet. Stelletje knurften.

Dus nee. Ik ben hier niet blij mee.

Maar ze zullen in hun nieuwsbericht vast weer een draai gegeven hebben aan het werkelijke voorstel. Dus ik hou ergens een heel klein beetje hoop het in de uitwerking nog ergens van terecht gaat komen.....
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-02-25 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:49

fransje23 schreef:
mce schreef:
Hoe bruikbaar in manegelessen??

Lijkt mij prima bruikbaar, waarom niet?
Wij deden vroeger bij beginners de teugels aan de neusriem ipv het bit.

oke, dan is het afschaffen voor die groep al geen probleem.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:50

fransje23 schreef:
Wintu schreef:
Het probleem is eigenlijk dat dit helemaal niet zo van doen heeft met het welzijn van het paard, vanuit dier en recht gezien.
Dit is voor hen slechts een stap in een bepaalde richting. En dat is de stap naar een wereld zonder gehouden dieren. De paarden die nu nog gehouden zijn, zal ze een rotzorg wezen. Dit is gewoon de volgende stap in het ontmoedigingsbeleid.

Aangezien er mensen van Dier d en recht zelf dieren hebben, en er zelfs mee fokken, vraag ik mij dit af.

Ik luisterde laatst een podcast met een van de mensen van dier en recht en die sprak zich toch duidelijk over dat uiteindelijke doel uit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:59

fransje23 schreef:
996981 schreef:
De vraag is überhaupt of bitloos per definitie vriendelijker is. Daarbij is het evengoed dwang.

Maar de kans dat de tong blauw wordt, er op de tong gebeten wordt en er beschadigingen in de mondhoeken komen is bij nihil zonder bit.

De bitloze optomingen die momenteel zijn toegestaan zijn relatief zacht met een snelle release.

Wat je opnoemt is niet per definitie pijnlijker dan een grote hoeveelheid druk die je met bitloos evengoed kan bewerkstelligen.

De mens is het probleem. Niet de (verschillende soorten) optomingen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:08

BrankaZ schreef:
Er is wel verzet tegen verandering. Waarom duurt het zo lang voor er bitloos op alle niveaus mag worden gestart?

Nou het duurder minder lang dan jij dacht :P . Want het IS inmiddels toegestaan tot en met ZZ-L
https://www.knhs.nl/reglementen/discipl ... oos-rijden

Een wet in de hand van de PVDD is net zo link als een zweep in de hand van een onkundige gefrustreerde ruiter..... :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:11

Nou, als ik even kijk naar afgelopen weekend, ik had iemand op mijn paard met minder overwicht. We zouden op buitenrit, ik meewandelen, ander er op. Prima. Mijn paard begint op een gegeven moment te snurken, blijft gewoon stappen hoor, maar stapt veel sneller dan ik kan wandelen. Schrikt dan ook niet van verkeer, maar de persoon er op kreeg mijn paard niet naar een langzamer tempo of tot halthouden. Ik heb m'n paard even vastgeklipt aan een halstertouw, 1 keer een ophouding aan het bit met dat touw en mijn paard begreep dat die toch echt niet sneller mocht dan ik. Dit had ik waarschijnlijk bitloos wel op kunnen lossen, maar ik heb wel het idee dat als er echt een issue van schrikken of weglopen dat het met het bit wat makkelijker op te lossen is. Daarna hebben we halthouden nog een paar keer geoefend terwijl ik doorwandelde. Dat ging in het begin niet, mijn paard wilde met mij mee. Dus dan moet de ruiter er op wel wat meer doorpakken en heb ook gezegd, dan gebruik je het bit maar eens echt als rem. Dat was 1 keer en het probleem was opgelost. Is dat dan zielig? Ik heb te maken met een dier wat gewoon voelt dat iemand minder overwicht heeft. Als je dan niet ingrijpt kan een paard van 700kg echt wel gevaarlijk worden. Of mag een persoon met minder overwicht dan niet meer rijden?
Want hoe train je omgaan met dieren? Juist, door het te doen. Maar zelfs mijn superbrave merrie is een dier en probeert af en toe even uit wat er kan.

En een paard wat uitnodigt tot blijven pompen en vooral niet op het been reageert? Daar kunnen een paar tikken met de zweep een heel goed hulpmiddel zijn. Het gaat niet om doorslaan, het gaat om een tikje om reactie te krijgen, gewoon zoals de zweep eigenlijk bedoeld is. Is dat tegenwoordig ook al zielig?
En wat als dan zo'n paard op een druk kruispunt weigert verder te lopen omdat je niet even mag zeggen dat er geluisterd moet worden? Zo'n tikje met de zweep (of even een keer een spoortje er in) kunnen overtuigend werken bij iets engs bijvoorbeeld. Het kan echt gevaarlijke situaties voorkomen.
Ik reed vroeger wel met sporen met een scherp wieltje op wedstrijd (nooit thuis, altijd spoorloos), want als er dan wat engs was had ik net wat meer te zeggen. Het werkte ook tussen mijn oren, het gaf mij ook vertrouwen. En daardoor had je het eigenlijk niet nodig. Nooit wonden gehad bij m'n paard hoor, ik heb nooit met hulpteugels gereden, maar weet wel dat mijn paard mij echt niet als slechte baas ziet, het is echt wel mijn paard wat wil samenwerken.

Vergeet niet dat in een kudde er soms ook echt wel geweld gebruikt wordt door de dieren onderling. Als wij alleen maar zachtjes 'mag niet' mogen fluisteren, dan neemt het paard de leiding. Want dat is ook weer de natuur. Wil men dat dan?

En mag dus de corrigerende tik bij je kind ook niet meer tegenwoordig? Dan ben ik zielig groot geworden.

In mijn ogen gaat het er om hoe je iets gebruikt. Blijf je doorslaan? Blijf je prikken? Blijf je de kin op de borst trekken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:13

Wintu schreef:
Ik luisterde laatst een podcast met een van de mensen van dier en recht en die sprak zich toch duidelijk over dat uiteindelijke doel uit.

Precies.
Wie denkt dat dat niet als doel heeft is naïef, of heeft gewoon hetzelfde doel en brengt het ook mondjes maat naar binnen zodat men er per ongeluk in mee gaat tot er geen weg terug meer is.

Had hem zelfs al gedeeld
DuoPenotti schreef:
Tijd dat PVV zijn Graus eens aan de leiband legt...daarmee al deze ellende.
idem met de wolf.

Dat zijn dezelfde voor stemmers.
Die geven niks om dieren. Die willen geen enkel dier.
https://open.spotify.com/episode/25hJbo ... fC-e2pTkyQ
luister hier maar naar, waar Erwin Vermeulen het gewoon zegt. Wat ik hem vind sieren overigens. gewoon uitkomen voor zijn ideologie.
Maar dit is dus waar nu op voor gestemd is.

Geen dieren;
Geen opgehokte dieren, geen weide dieren, geen huisdieren, ook geen blindengeleiden honden, alleen maar wild.

fransje23 schreef:
Het zou wel fijn zijn als het argument: onze sportpaarden worden top verzorgd anders zouden ze niet goed presteren, de kast in gaat.
Dat is een loos antwoord.

Hoeveel ruimte is er binnen de top verzorging voor het wezen paard? Ruimte voor natuurlijk gedrag en sociaal contact? Vrije beweging
Geen wedstrijdschema waarbij het wekenlang van huis is?

Ik was blijer geweest als de kamer had ingestemd met een eis van minimaal 4 uur vrije beweging op voldoende ruimte.

Daar ben ik het wel mee eens.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 11:27

996981 schreef:
Wat je opnoemt is niet per definitie pijnlijker dan een grote hoeveelheid druk die je met bitloos evengoed kan bewerkstelligen.

Sommige optomingen werken eerder en harder in dan andere.

Ik ben overigens niet perse voor of tegen een bit. Rijd mijn eigen paard zowel met als zonder bit.

Het zou wel fijn zijn als de wedstrijdsport bitverplichting los zou laten voor elk niveau en elke tak van de sport.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:32

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Sommige optomingen werken eerder en harder in dan andere.

Ik ben overigens niet perse voor of tegen een bit. Rijd mijn eigen paard zowel met als zonder bit.

Het zou wel fijn zijn als de wedstrijdsport bitverplichting los zou laten voor elk niveau en elke tak van de sport.

Nee. Een optoming werkt niet harder of zachter in dan een ander.

Een optoming heeft de potentie om bij gebruik mogelijk harder in te werken. Een optoming an sich doet niks. Een optoming doet pas wat, als de mens in het spel komt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:38

Tinkels

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:47

Ik denk dat PvdD zich beter kan bezig houden met ander Dierenleed wat zich momenteel in grote getallen voordoet.

#wolf.....

Ze maken de hele dierenliefhebberij/ sector kapot van boer tot hobbyist.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:50

If you are locked into something it limits your learning ability,

dank je wel Fransje, maar is dat niet het probleem waar vele nu mee zitten??

De mens gaat steeds meer ontdekken dat kennis en kunde verdwenen is dat verbloemen we door "hulpmiddelen" te gebruiken, dat gaat zich altijd tegen je keren, in welke vorm dan ook ( maar mensen klappen wel voor je als er bloed te zien is) dus er zal niet veel veranderen.

Want TEAMNL - het Olympischkader - geeft aan/ laat zien dat het mag, want mensen blijven klappen

Dus niet de optoming/hulpmiddelen is/zijn het probleem maar de mens.
Laatst bijgewerkt door mce op 03-02-25 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:55

Je blijft maar zeggen, mensen klappen als er bloed te zien is...
Zo'n combinatie word toch gewoon utgesloten.

Plus heel veel mensen die de rijderij van de laatste 25 jaar geen zak aan vinden.
Sinds dat Anky bij Sjef zijn trek methode is gaan volgen en dat vele dat na gingen doen.

Er word nogal wat geschreven wat helemaal niet van toepassing is voor veel ruiters en wedstrijdruiters.
En dan kom je bij wat er al zo vaak is gezegd, dat bit of die zweep is niet het probleem, maar wie het vast heeft.

Nee je trekt geen blauwe tong met bitloos.
Maar ik ken toch wel ruiters die nooit een blij paard hadden met bit, altijd mond open door het getrek.
Die zijn bitloos gaan rijden en wauw....
nee niks wauw, je ziet de paarden nog steeds niet blij kijken, maar dat soort sufferds herkent dat niet, de mond blijft dicht...ja...

En het niveau in de kamer is niet hoger dan dat.. nou nou, wat hebben we dan toch vooruitgang...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:57

fransje23 schreef:
Het zou wel fijn zijn als het argument: onze sportpaarden worden top verzorgd anders zouden ze niet goed presteren, de kast in gaat.

Hoeveel ruimte is er binnen de top verzorging voor het wezen paard? Ruimte voor natuurlijk gedrag en sociaal contact? Vrije beweging

Ik was blijer geweest als de kamer had ingestemd met een eis van minimaal 4 uur vrije beweging op voldoende ruimte.

Toch zit er over die goede verzorging wel een kern van waarheid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:00

Popstra schreef:
fransje23 schreef:

dan kom je uit bij de definitie van goede verzorging...

En daar hoeft een paard niet eens sportpaard voor te zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 12:01

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 12:03

Popstra schreef:

Nee, een dier hoeft zich niet helemaal optimaal, mentaal en fysiek,te voelen om goed te presteren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:04

DuoPenotti schreef:

Plus heel veel mensen die de rijderij van de laatste 25 jaar geen zak aan vinden.
Sinds dat Anky bij Sjef zijn trek methode is gaan volgen en dat vele dat na gingen doen.

Er word nogal wat geschreven wat helemaal niet van toepassing is voor veel ruiters en wedstrijdruiters.
En dan kom je bij wat er al zo vaak is gezegd, dat bit of die zweep is niet het probleem, maar wie het vast heeft.

Maar ik ken toch wel ruiters die nooit een blij paard hadden met bit, altijd mond open door het getrek.
nee niks wauw, je ziet de paarden nog steeds niet blij kijken, maar dat soort sufferds herkent dat niet, de mond blijft dicht...ja...

En het niveau in de kamer is niet hoger dan dat.. nou nou, wat hebben we dan toch vooruitgang...

nee dus, zie ze telkens weer (even uit beeld halen is iets anders)

los hiervan laten internationale ruiters zien wat dressuur kan zijn, gelukkig is daar nog wel kennis en kunde om paarden goed op te leiden.

Wat je zegt Anky kopieren ging meestal fout, als je de kennis en kunde niet hebt, en verder kunt kijken dan "de KRUL", was met de slof evenzo, Alwin kon er mee rijden maar we zagen niet HOE hij het gebruikte.

Carl Hester is nog altijd een fijne leermeester waar ik graag te rade ga, evenzo bij een Ingrid Klimke, zijn goede leerfilmpjes, maar wat als je de basis kennis niet hebt??

Juist dan komen de hulpmiddelen, inplaats van tijd kennis en geduld, en de moed om het te leren (de goede niet te na gesproken).
Laatst bijgewerkt door mce op 03-02-25 12:19, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:06

mce schreef:
DuoPenotti schreef:

nee dus, zie ze telkens weer (even uit beeld halen is iets anders)

??
Bloed in de proef is uitsluiting.
Nee niet voor 10 jaar nee.

Dus zo'n combinatie heeft er weinig aan om bloed te krijgen want wint geen prijzen.

Dat ik vind dat jurering op de schop mag, zeker, maar de bloedregel is mijn inziens gewoon goed.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:06

pffff zit te kijken naar stukken uit het symposium wat hier gedeeld werd. Heel prima genuanceerd onderbouwd verhaal van Kathelijne Visser.

Daarna vragen uit de zaal: Net een stel bokkers die allemaal vanuit hun eigen wijsheid vooral een sterke mening hebben.
Waar op zich niks mis mee is. Maar wél als je daarna je vanuit dat sterk eigen perspectief gaat bemoeien met anderen en wetten gaat maken. Spaar me.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 12:08

mce schreef:
Dus niet de optoming/hulpmiddelen is/zijn het probleem maar de mens.

Natuurlijk is de mens het probleem!
Paarden hebben het allemaal niet zelf bedacht.

Overigens is het niet zo dat er vroeger geen hulpmiddelen waren.
Ik denk dat er wat dat betreft echt wel meer kennis is en bewustwording.
Het was vroeger echt niet beter!
Probleem is dat een deel van de paardenwereld niet snel genoeg mee verandert. Die zitten nog in het vroeger. De tijd van verlopen olie op mok, waterbak knijpen zodat ze door vocht tekort rustiger waren, in stal zetten met hulpteugels etc

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:10

fransje23 schreef:
pol013 schreef:
@Franbje: dat is inmiddels zo!
https://www.knhs.nl/reglementen/discipl ... oos-rijden
Gaat de KNHS nu ineens zo snel met de ontwikkelingen dat wij het niet meer bij kunnen houden }>

https://www.knhs.nl/media/tdkjqwhk/knhs ... s-2024.pdf
Is springen en eventing mag het ook trouwens. Zie pagina 20.

Volgens mij zijn er nog niveau's boven ZZ-Z? Toch? :)

Ja, maar is het dan pas goed als die laatste 2% ook mag?

Of zijn we gewoon super goed op weg in de categorie keuze vrijheid en iets aanbieden wat bij het paard past?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 12:18

pol013 schreef:
Ja, maar is het dan pas goed als die laatste 2% ook mag?

Of zijn we gewoon super goed op weg in de categorie keuze vrijheid en iets aanbieden wat bij het paard past?

Het is zeker een goede stap!
:j