En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:06

Hoe is het nu, TS?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:37

xTammyy schreef:
Dat is uiteraard wel een verschil ja. Maar ondanks dat, kan ik me voorstellen dat TS moeite heeft met het daadwerkelijk wegdoen van de pony's?
Je bent X jaar geleden een commitment aangegaan en dan kan het best lastig zijn om te accepteren dat je jezelf niet aan de 'afspraak' houdt of dat het voelt als falen als je je pony verkoopt.

Maar dan komt bijna niemand meer aan een paard, toch? Want dan kunnen alleen veulens nog gekocht worden, en dat is voor veel paardenliefhebbers niet handig. Mijn paard is ook een 'tweedehandsje', gekocht toen ze 9 was. Haar vorige eigenaar is ooit een commitment aangegaan, en ik ben blij dat hij haar uiteindelijk weg heeft willen doen. Anders had ik haar nu niet gehad :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:22

Niet iedereen maakt die afspraak/ belofte richting zijn paard.
En die hebben dan ook niet echt moeite met verkoop.

En dat is ook prima.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:44

Denk dat veel mensen een dier kopen met die insteek, ze blijven tot de laatste adem er uit gaat, op diegene na die er hun werk van hebben gemaakt en hun brood mee verdienen.
Ik kan heel erg slecht afstand doen van een dier, dat is ook de reden dat we geen pups fokken of ooit met de merries hebben gefokt, je kunt nu eenmaal niet alles aanhouden.

xTammyy

Re: En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:51

Er zijn genoeg mensen die een dier nemen voor de leuk en zodra de liefde weg is of het niet meer lekker in het leven past er afscheid van nemen.
Dat is niet mijn aanpak, maar zolang het met respect voor het dier gaat (goed nieuw huisje/baasje vinden) kan ik daar weinig van vinden.

Maar er zullen ook genoeg mensen zijn die hun dieren als een kind zien: die doe je ook niet weg als het te veel wordt of als je eigenlijk je tijd anders zou willen indelen.
Echter kunnen die mensen wel een innerlijk conflict krijgen als ze merken dat er steeds meer weerstand komt om tijd en geld uit te geven, en ik kan me dat goed voorstellen bij TS, mede omdat ik het helaas herken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:56

DuoPenotti schreef:
Niet iedereen maakt die afspraak/ belofte richting zijn paard.
En die hebben dan ook niet echt moeite met verkoop.

En dat is ook prima.

Ik vind het persoonlijk vooral van het paard afhangen, of die nog een kans maakt op een goede toekomst bij een andere eigenaar.

Beloftes en emotionele waarde daargelaten.

Ik zou het uiteraard heel naar vinden om mijn paard nu te moeten verkopen maar realistisch gezien zijn er meer dan genoeg mensen die zulk paard - lief, braaf, geklasseerd en ongecompliceerd te rijden - zouden willen en er net zo goed als ik voor kunnen zorgen :o Heb je een oudje of een paard met gebruiksaanwijzing wordt het wel onwijs lastig.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:45

Ik kan me voorstellen dat de beslissing om te verkopen erg lastig is.
TS geeft aan dat ze ook na de verkoop nog makkelijk naar stal kan, maar mijn ervaring is dat dat toch heel anders is. Je gaat niet meer naar je paard, en hebt dus geen reden om te gaan. En wat ga je daar dan doen? Je moet dan echt afspreken met stalgenoten. En dat doe je misschien 1x in de maand, maar niet iedere week.
Ook geeft TS aan dat ze in de zomer wel erg veel plezier heeft in pony's en mennen. Dat moet je dan ook gaan missen. Ik denk dus dat het inderdaad goed is om nog tot de zomer te wachten met de verkoop. In de tussentijd kan een verzorger wel helpen. Niet om daarvan afhankelijk te zijn, maar omdat samen gaan nu eenmaal leuker is dan alleen en ook een stok achter de deur kan zijn om te gaan.

Mocht je de pony's verkopen, dan valt er vast een last van je af. Het gemis is misschien op te vangen door te groomen bij een andere menner. Zo heb je wel de lusten maar niet de lasten.

Succes met de beslissing.

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:58

Hoe is het nu, nu het weer beter weer is, ts?

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:27

lastig he, het is zo definitief.