Stoppen door angst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:35

Ik kan ook het YouTube-kanaal van Karl Greenwood aanraden. Hij legt de mechanismen achter onze (gedachten over) angst bloot. Soms met een flinke dosis humor, maar het snijdt wel hout. Hij geeft ook tips voor angstige ruiters.
https://www.youtube.com/channel/UCq1I92 ... KtSl8nye9w

Een hele goeie van hem is: ga niet vermijden, maar maak de stappen zo klein dat ze behapbaar zijn. Dus als de eerste stap is: ik zadel mijn paard op en dan weer af, dan is dat goed. Tweede stap kan dan zijn: ik zadel op, ga naar het opstapblok, en dan gaan we weer op stal. Stap drie: opstappen en weer afstappen. Enzovoort.

Je moet dan wel de oordelen van stalgenoten kunnen negeren, want er zijn er altijd die daar vanalles van vinden. Maar ja, die helpen je niet, dus fiets hun.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:22

Dat klopt ook, ieder paard is anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:38

IndianSu schreef:
Zo simpel is dat echt niet altijd, mijn vorige haflinger was ook een binnenvetter en zeker niet ongecompliceerd. Maar goed, daar gaat het nu niet om. Mijn huidige haflinger kan spanning goed loslaten, maar dan moet ik het zelf wel eerst loslaten en dat lukt helaas niet altijd even goed momenteel :') Helaas is de angst niet rationeel, anders had ik dit topic nooit geopend want dan was ik met dit paard niet meer bang geweest.

Lees je eens in bij Sally Swift's Centered Riding.
In tegenstelling tot de meeste Goeroes gaat zij veel meer uit van een pakket gereedschappen dat je kunt gebruiken, zonder daar een rijstijl of omgangsvorm aan te koppelen.
Haar tips en tricks zijn universeel en onafhankelijk van rijstijl, paard of ruiter.

https://www.centeredriding.org/

Een van haar boeken:
https://www.bol.com/nl/nl/f/centered-riding/30135233/

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 22:35

Ik heb een probleem… na de buitenrit van een paar weken geleden die niet zo goed verliep, ben ik nu ook verschrikkelijk bang geworden op buitenrit -O- Ik kon altijd zo genieten van lange buitenritten met mijn paard en dat lukt nu dus niet meer. Zo jammer, wat heb ik nu nog |( Anderen gaan nu met haar op buitenrit, en ik baal er zo van dat het mij niet lukt.

Dahlia85

Re: Stoppen door angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:37

Aangezien ik in hetzelfde schuitje zit kan ik je uiteraard geen goede tips geven maar anderen rijden nu buitenritten op jouw paard? Wat als je meegaat op de fiets en ziet dat hij/zij zich bij een zekere ruiter perfect gedraagt, zou dat helpen? Of dat jij eens een buitenrit maakt op een ander paard (misschien samen met iemand die dan op die van jou rijd?)
Je moet niet opgeven!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:22

Ik ben vorige week gevallen. Gisteren voor het eerst weer gereden en zat mezelf echt in de weg waardoor het niet fijn ging. Het lukte pas weer toen ik dat los kon laten. Maar dat lukt me pas als ik besef dat ik degene ben die het aan het verprutsen is doordat ik er zo verkrampt op zit. Ik herken dat balen dus wel. Het probleem is alleen dat dit balen van niks oplost, want dan kom je niet in de stap van het " doen" waardoor je geen ruimte meer hebt voor dat wat als stemmetje. Als buiten rijden nu niet lukt, ga dan even een tijdje wat anders doen. Een paar stappen terug is soms echt een goed idee. En geeft weer wat lucht om er anders naar te kijken.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:09

Hoe gaat het nu?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 10:29

Wat lief dat je ernaar vraagt! Het gaat een beetje wisselend. In de bak gaat het best goed, ik durf zelfs weer een klein sprongetje te maken! Ik ben nog niet weer op buitenrit geweest. Ik wil kijken of het lukt om dat dit weekend weer een keer te proberen.

@SusanH: heel herkenbaar, dat jezelf in de weg zitten en verkrampen. Ik heb daar ook vaak last van. Als ik dan even aan het rijden ben gaat het dan vaak wel weer. Maar als mijn paard schrikt oid ben ik dan vaak weer terug bij af :')

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:25

Kijk aan, toch ook positieve verbeteringen!
Mij heeft de angst op t moment ook weer helemaal in zijn greep. Er is niets gebeurd de afgelopen tijd maar hij is erg ril met dit weer en ik heb weer helemaal de bibbers

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:51

Word hij ook niet beter nu het weer wat warmer wordt? Ik merk met die van ons echt wel verschil als de kou weer weg is. Ik heb gisteren gereden, balkje op de grond. Dat werkt voor ons heel fijn. Dan heb je iets om je op te richten en Hocus is daar dan ook op gericht dus hij schrikt ook veel minder/niet. Het werkt dus 2 kanten op.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:18

Mijn paard wordt ook wat rustiger met dit weer gelukkig. Gisteren voor het eerst weer los in de longeerbak gereden en vanmiddag voor het eerst weer in de bak aan de longeerlijn. Ik merk dat hij in de bak toch wat onzekerder is door mij, omdat ik toch anders ga rijden. We gaan voorlopig nog even aan de lijn rijden, maar er zit een stijgende lijn in.

Die buitenrit komt vanzelf wel weer als je weer genoeg vertrouwen hebt.
Dat schrikken herken ik wel. Ik ga dan ook echt op error. Ik moet mezelf dan echt even toespreken om alle spierspanning los te laten en dat er niks ergs aan de hand is. Het gaat steeds sneller gelukkig. In het begin zat ik echt te trillen, nu alleen nog een krampreactie en dat kan ik redelijk snel loslaten.