Na 3 dagen opeens weggestuurd van stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:50

Het is heel vervelend als je ergens weggestuurd word.
Maar het zijn hun pony's en zij hebben het voor het zeggen.

En ik snap dat je daar teleurgesteld om bent. En vooral omdat ze het met een hele korte uitleg hebben gedaan van "Er is geen klik"

Je werkt vaak in wederzijds vertrouwen en dat moet ook opgebouwd worden.
Als ik iemand mijn paarden laat verzorgen, kijk ik ook hoe de omgang is en ik na een paar keer merk dat dat niet in lijn staat met hoe ik het graag wil zien, dan geef ik dat ook aan en stop ik de "samenwerking".

Ik heb vroeger ook paarden van anderen mensen verzorgd en dat is ook wel eens gestopt omdat ik niet op 1 lijn zat met de eigenaar.
En dat is jammer en soms wel eens teleurstellend, want het zijn vaak de leukste paarden waarbij dat gebeurd.

Ik zou zeggen "laat het los" en ga op zoek naar een ander leuk verzorgpaard/pony met een eigenaar waarbij het beter klikt.
En weer vooral eerlijk over je ervaring met paarden. 3 jaar is niet heel veel op paardengebied.

BigOne

Re: Na 3 dagen opeens weggestuurd van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:43

Weet je ts, je geeft van jezelf aan “ veel “ ervaring te hebben en dat zal je ook in het bericht aan deze mensen geschreven hebben.
Op basis daarvan ben je uitgenodigd. En wordt de zorg voor drie pony’s om te rijden aan je toevertrouwd.
Dan kom je, blijk je eigenlijk net te kunnen blijven zitten en schieten die eigenaren er weinig mee op.
Ik had ook vrij snel de samenwerking beëindigd want ze zijn wel verantwoordelijk wanneer jou iets gebeurd. En daar kun je dan boos om zijn maar wat zelfreflectie is niet verkeerd.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:34

Vervelend dat het niet klikte tussen jou en de eigenaren!

Toen ik een bijrijder zocht, liet ik sommige (jonge) dames ook een paar keer komen om te kijken hoe het ging. Het kan ook een gevoel zijn dat het niet voldoende vertrouwd is en ik had geen tijd om te gaan begeleiden (ik zocht niet voor niets een bijrijder). Ik wil dat ruiter en paard vanaf dag 1 dat ze alleen zijn, voldoende veilig zijn. Ik ging dan geen uitgebreide feedback geven, want de beslissing was al gemaakt. Soms kan het gewoon een kwestie zijn van toch te weinig ervaring.

Gelukkig staan er veel paarden in Friesland, dus ik hoop dat het de volgende keer beter gaat en je een fijn bijrijdpaard vindt!

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 11:49

Lieser schreef:
theamazone schreef:
Heb hiervoor genoeg bijrijdpaarden gehad waar ik gewoon heen mocht wanneer ik wou en gewoon van alles in mn eentje mocht doen, ook als de eigenaar er niet was. Er lag altijd een sleutel voor mij en ik was altijd welkom.

Waarom heb je al die andere bijrijdpaarden niet meer dan? Veel bijrijdpaarden in slechts drie jaar tijd klinkt niet alsof je ergens lang blijft.

M’n laatste bijrijdpaard was verkocht… En bij andere paarden was de afstand te ver of had ik tijd tekort etc.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:50

Mijn paard staat ook in Friesland maar ik zou haar nu al niet meer als bijrijder willen omdat ik bang ben voor racist uitgemaakt te worden als ik een keer commentaar heb of het wil beëindigen.

Denk dat je dat niet moet rondstrooien als je helemaal niet zeker weet of dat zo is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:04

Ik denk niet dat er "racisme" is in de paardenwereld.Er zijn heel veel "getinte" eigenaren die prachtige stallen vol kostbare paarden bezitten. De enige discriminatie in de paardenwereld is veel of weinig geld hebben!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:14

Zie in je profiel dat je 20 bent.

Een 20-jarige met ‘veel ervaring’ die dan vraagt om de beugels op maat te zetten en om het paard vast te houden bij opstijgen, daar zou ik persoonlijk toch ook mijn wenkbrauwen bij fronsen…. Vooral dat eerste, dat leren ze in de beginnerslessen.

Ik zou de reden eerder daar zoeken ipv met racisme te strooien.

Je reactie is ook behoorlijk onvolwassen en ook dat schrikt veel paardeneigenaars af. Een paard vraagt verantwoordelijkheid en voor het minste naar een ander wijzen is net het tegenovergestelde.

Leer er uit, kijk naar jezelf en ga verder…

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:18

Ik zou mijn bijrijdster denk ik ook weg sturen als ze niet zelfstandig op kan stappen en niet zelf haar beugels op de juiste maat kan maken.
Dat zijn voor mij toch basis dingen.

En ik zou alleen een bijrijdster nemen als ik zelf tijd te kort kwam om mijn paarden te verzorgen en te rijden en dan zou ik dus ook niet willen helpen.

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:20

tengeltje11 schreef:
Zie in je profiel dat je 20 bent.

Een 20-jarige met ‘veel ervaring’ die dan vraagt om de beugels op maat te zetten en om het paard vast te houden bij opstijgen, daar zou ik persoonlijk toch ook mijn wenkbrauwen bij fronsen…. Vooral dat eerste, dat leren ze in de beginnerslessen.

Ik zou de reden eerder daar zoeken ipv met racisme te strooien.

Je reactie is ook behoorlijk onvolwassen en ook dat schrikt veel paardeneigenaars af. Een paard vraagt verantwoordelijkheid en voor het minste naar een ander wijzen is net het tegenovergestelde.

Leer er uit, kijk naar jezelf en ga verder…

Even voor de duidelijkheid, ik weet zeker wel hoe de beugels langer moeten etc. Ik zat al op de pony en nee ik kon ze niet korter maken terwijl ik al zat want dat heb ik al geprobeerd. Het zadel schoof wanneer ik wou opstappen dus daarom moest de eigenaar het zadel vasthouden, en ja ik had al aangesingeld. Anders gleed het zadel eraf.

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:21

DDDara schreef:
Ik zou mijn bijrijdster denk ik ook weg sturen als ze niet zelfstandig op kan stappen en niet zelf haar beugels op de juiste maat kan maken.

En ik zou alleen een bijrijdster nemen als ik zelf tijd te kort kwam om mijn paarden te verzorgen en te rijden en dan zou ik dus ook niet willen helpen.

Even voor de duidelijkheid, ik weet zeker wel hoe de beugels langer moeten etc. Ik zat al op de pony en nee ik kon ze niet korter maken terwijl ik al zat want dat heb ik al geprobeerd. Het zadel schoof wanneer ik wou opstappen dus daarom moest de eigenaar het zadel vasthouden, en ja ik had al aangesingeld. Anders gleed het zadel eraf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:25

Hou nu maar op jezelf te verdedigen, de antwoorden die je geeft duiden steeds meer op onkunde. Helemaal niet erg want we leren allemaal, ook na decennia in de paarden. Maar doe het niet voorkomen alsof je ervaren bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:26

theamazone schreef:

Hoe denk jij dat andere mensen dan opstappen als ze alleen zijn?

Ik heb mijn paarden aan huis. En rij bijna altijd alleen.
Niemand om ze vast te houden.
Ze zijn beide heel rond gebouwd, toch kom ik er elke keer op zonder problemen.

En daarin ben ik niet de enige die dat kan :D

Dus ook daar weer, je mist ervaring.

Helemaal niet erg.
Maar geeft dat toe.
En er komen vast leuke paarden op je pad.
Nu niet, want je trekt de verkeerde eigenaren als je je zelf voorsteld met veel ervaring

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:27

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist enkele reacties uit dit topic verwijderd. De topicstarter heeft gelukkig inmiddels de openingspost aangepast zodat het onderwerp racisme niet meer besproken hoeft te worden in dit topic.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:27

theamazone schreef:
DDDara schreef:

Gekke suggestie: afstappen, beugels aanpassen en opnieuw opstappen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:32

Idd, het ligt nooit aan jou, maar volgens mij zal die eigenaar ook alleen rijden, alleen opstappen,….

Dus kijk gewoon eens naar jezelf ipv de schuld op een ander te schuiven.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:34

Probeer even naar jezelf te kijken. Zijn er dingen die je achteraf anders had moeten of willen doen?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:35

Ik snap dat je het heel rot vindt hoe dit is gegaan. Het voelt natuurlijk niet fijn als een eigenaar besluit dat je niet meer voor hun paard mag zorgen. Toch denk ik dat het in dit geval niet aan jou als persoon ligt, maar meer aan wat zij zoeken en wat ze denken dat het beste is voor hun paard.

Drie jaar rijden klinkt als best veel, en je hebt vast al veel geleerd. Maar als je eerlijk kijkt, is drie jaar nog maar het begin. Dat is helemaal niet erg, hoor! Iedereen begint ergens, en paardrijden en omgaan met paarden is iets waarin je altijd blijft leren. Zelf dacht ik vroeger ook dat ik heel ervaren was na een paar jaar rijden, omdat ik op moeilijke paarden mocht rijden. Nu, jaren later, weet ik dat ik toen nog heel veel te leren had – en dat geldt eigenlijk nog steeds!

Eigenaren van paarden mogen zelf kiezen wie ze hun paard toevertrouwen. Dat kan ook betekenen dat ze iemand zoeken met meer ervaring of een andere stijl. Dat jij je best hebt gedaan, geloof ik echt! Maar soms klikt het gewoon niet, en dat ligt niet altijd aan wat jij wel of niet hebt gedaan.

Wat je kan helpen bij het zoeken van een nieuw bijrijdpaard, is om eerlijk te zijn over je ervaring. Drie jaar rijden is niet niks, maar het is ook niet "heel veel." Als je open bent over wat je nog wil leren, zullen sommige eigenaren juist graag tijd in je willen steken. Wat minder goed werkt, is als je doet alsof je al heel ervaren bent terwijl zij dat niet terugzien. Dan willen ze vaak niet verder met je, omdat het lastig is om iemand iets te leren die denkt alles al te weten.

Dus blijf gewoon zoeken en geef niet op! Er zijn genoeg mensen die wel iemand zoals jij zoeken. Zeg duidelijk wat je al kunt en wat je nog wilt leren, en accepteer dat sommige eigenaren geen tijd hebben om iemand op te leiden – dat is ook oké. Maar er zijn ook genoeg mensen die dat wel willen. Succes, je komt er wel!

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:40

Wat vervelend dat ze je geen geschikte kandidaat vinden TS. Echter kan niemand hier antwoord geven op de vraag waarom dat is. Zelfstandig opstappen zou voor mij belangrijk zijn hoewel helpen op de eerste keren geen probleem zou zijn. Ik zou het als eigenaar wel vervelend vinden als je gelijk vraagt om foto's en filmpjes te maken op dag een, waarom wil je die hebben vraag ik me dan af?

Misschien vinden ze iets van je rijstijl of omgang met de pony's.

Het kan allemaal he. Zou je ze nog eens een berichtje kunnen sturen met de vraag wat de belangrijkste reden is dat ze je hebben weggestuurd en wat je in de toekomst bij andere beter zou kunnen doen? Hier in het topic gissen heb je niets aan.

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:41

_chou schreef:
Probeer even naar jezelf te kijken. Zijn er dingen die je achteraf anders had moeten of willen doen?

Ja dat wel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:45

BigOne schreef:
Hou nu maar op jezelf te verdedigen, de antwoorden die je geeft duiden steeds meer op onkunde. Helemaal niet erg want we leren allemaal, ook na decennia in de paarden. Maar doe het niet voorkomen alsof je ervaren bent.

De deskundigheid ontbreekt, maar ook de zelfreflectie.
Ik denk dat de eigenaren na die 3 dagen hebben gezien dat je toch minder ervaren bent als je hebt doen voorkomen. En dat dat de reden is om niet met jou door te gaan TS. Dat wordt ook wel duidelijk uit wat zij zeggen, dat je teveel begeleiding nog nodig hebt.
Jammer dat dat voor jou niet duidelijk genoeg is.
Ga vooral lekker met jezelf aan de slag. Want je hebt echt nog heel veel te leren.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:47

Na het doorspitten van het topic kan ik maar tot 1 conclusie komen. Of eigenlijk had ik dat na pagina 1 al wel door.

Ik zou wat aan je eigen houding en beredenering doen. Poe wat kan jij enorm de schuld op een ander leggen zonder enige zelfreflectie. Alleen maar vinger wijzen. Ik zou die houding rap aanpassen want daar kom je niet ver mee.

Mensen betichten van racisme omdat ze blank zijn en uit een klein dorpje komen.... je trekt de racisme laart terwijl je zelf precies dat doet :=

Wellicht heb je je kunnen overschat, en daar is niks ergs aan want we hebben het allemaal moeten leren. Maar iemand die hulp nodig heeft met de beugels op maat zetten zou ik als eigenaar ook niet blij mee zijn als ik iemand zoek die zich gewoon geheel zelfstandig kan redden. Beugels verstellen kan prima zelf als je erop zit. Zo zullen er waarschijnlijk meer dingetjes naar voren zijn gekomen wat de eigenaar heeft doen beslissen niet met je verder te gaan.
Wellicht hadden ze beter uit kunnen leggen wat het precies was maar waarschijnlijk hebben ze het gewoon zo netjes mogelijk proberen te houden voor je.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:50

Ik zou ook nog eens contact opnemen met de eigenaren om de reden te vragen. En dan kun je vanuit dat punt verder werken aan dingen.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:56

Wat vervelend ts dat het zo gegaan is en dat jij je zo voelt.
De paardenwereld is een pittige wereld.
Als het jou beter laat voelen kun je die mensen nog bellen met de vraag of ze je beter kunnen uitleggen waarom je niet meer mag komen.
En anders toch proberen dit naast je neer te leggen. Want nu verzin je steeds reden in je hoofd waarom je niet meer mocht komen en daar wordt je zelf ook niet positiever van.
Kun je ook geen paard leasen bij Boeyenkamp?

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 13:23

Briiet schreef:
Wat vervelend ts dat het zo gegaan is en dat jij je zo voelt.
De paardenwereld is een pittige wereld.
Als het jou beter laat voelen kun je die mensen nog bellen met de vraag of ze je beter kunnen uitleggen waarom je niet meer mag komen.
En anders toch proberen dit naast je neer te leggen. Want nu verzin je steeds reden in je hoofd waarom je niet meer mocht komen en daar wordt je zelf ook niet positiever van.
Kun je ook geen paard leasen bij Boeyenkamp?

Nee daar rij ik niet meer en wil liever geen manege paard om te leasen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:29

Waarom geen manegepaard leasen?