Volg je paard in 2025!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Furst

Re: Volg je paard in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 04:18

@Evesz échte narcolepsie komt maar heel weinig voor bij paarden. Waarschijnlijk was je paard door de stress die je aangaf oververmoeid. Ook wel slaapgebrek genoemd. Mijn -inmiddels overleden- ruin had dit ook. Pas het laatste jaar van zijn leven op onze eigen plek heb ik het omvallen niet meer gezien. Je merrie is echt heel knap trouwens! Ik hoop voor je dat je nu langdurig van haar mag genieten <3

@AnsoDM
Heftig zeg zo in het oor! Hopelijk geneest het goed!

De afgelopen dagen was het prachtig weer en heb ik met Abel gereden. We zijn al enkele stappen vooruit want ik heb gereden in mijn eentje. Voor mij is dat best moeilijk gezien mijn angst. Maar ik ben dus in mijn eentje met de auto naar stal gereden, Abel gepakt en gereden. Echt een hele grote mijlpaal bereikt dus *\o/*

Het is ook echt een knaptoettie he <3

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 07:27

@djz ik had je oproep op Facebook gezien, wat fijn dat je al een nieuwe plek hebt. Ik snap dat je hoofd vol zit, is niet niks om een hele verhuizing te plannen

@furst wat super knap van je!!! Ik ben ook angstig dus snap heel goed wat een stap dat is

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:00

Amber_anne schreef:
Wat een schattig hoofd heeft ze

Kun je rijden met narcolepsie? En waarom had je de keuze gemaakt om haar 24/7 buiten te zetten met die ziekte, zodat ze zich niet kan bezeren aan de stal of een andere reden?

Rijden kan prima, ze heeft het daar nog nooit voor gehad. Mijn veearts zei me zolang ze in beweging/actie is dat het praktisch niet kan voorkomen. Je merkt gewoon heel erg als ze op rust staat, dat ze soms opeens valt.. Haar overgang naar REM-slaap zou dus heel dun zijn.

Yep! Ze stond eerst op stal, waar ze ook best zenuwachtig was. Ze viel toen vaak tegen de betonnen muren, en ook op haar kogels. Als daar dan net niet genoeg vlas lag, was dat natuurlijk super pijnlijk voor haar. Daarom 24/7 buiten, zo heeft ze ook meer ruimte om te 'vallen' wanneer het zou gebeuren. Ze is er ook veel rustiger en ik ben sowieso al voorstandern van 24/7 buiten. :j
AnsoDM schreef:
Wat een leukerd. Hier ook van België. Van waar ben je?

Dankje! Ik ben van Kasterlee, en jij? :D

Furst schreef:
@Evesz échte narcolepsie komt maar heel weinig voor bij paarden. Waarschijnlijk was je paard door de stress die je aangaf oververmoeid. Ook wel slaapgebrek genoemd. Mijn -inmiddels overleden- ruin had dit ook. Pas het laatste jaar van zijn leven op onze eigen plek heb ik het omvallen niet meer gezien. Je merrie is echt heel knap trouwens! Ik hoop voor je dat je nu langdurig van haar mag genieten <3

Ja, het was ook heel moeilijk te achterhalen. Daar is mijn veearts ook eerlijk in geweest. Kan inderdaad ook slaap te kort zijn. Ze is ook wel meer van het zenuwachtiger type, ik heb ze ook nog nooit zien liggen in rust of wanneer ze kan zonnebaden. 8-)

Het is vooral wanneer ze op rust staat, dan valt ze opeens. Alsof de overgang naar de REM-slaap flinterdun is, waardoor ze dus zou vallen. Soms schrikt ze zichzelf wel wakker, maar soms valt ze ook gewoon om. Echt raar om te zien! Ik moet eerlijk zeggen dat het al heel erg lang geleden is, dus ik denk dat ze naarmate misschien wat meer (innerlijke) rust heeft gevonden, waardoor het minder voorvalt.

Het lijkt wel of ze zichzelf wil wakker houden, want soms durft ze over-en-weer wandelen op haar paddock voor een poosje. Dat duurt niet altijd heel erg lang. Ze zoekt soms ook wel veel steun bij haar vriendje, dus ik ben wel dankbaar dat hij erbij staat.

Voorlopig doet ze het eigenlijk erg goed, en merk ik op dit moment er weinig van. Hopelijk kan dit zo blijven! :j Ik blijf het slaap te kort en de narcolepsie nog altijd een raar begrip vinden!

Ik heb er al aangedacht om haar het truckje 'liggen' aan te leren. Wanneer ik zie dat ze het lastig heeft, en weer in haar slaap gaat dat ik haar kan doen liggen ipv dat ze zou vallen. :))

Ik ga zeker nog lang van haar genieten! Ik ben er zeker van dat vele eigenaren het al hadden opgegeven. Heb echt 3 jaar langs niets dan pech met haar gehad. Ze heeft echt zo vieze wondes gehad, dat ik op een gegeven moment dacht 'dit komt niet meer goed' en op wonderbaarlijke wijze genas alles super mooi. :')

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:23

Was hier ook zo. Hij stond dan even op rust en dan viel hij om. Gelukkig nooit wondes gehad. Is echt omdat ze niet die REM slaap hebben en dus veel te weinig rusten. Kan zijn dat ze zich niet veilig voelt. Dat was bij ons het geval althans.

Hier echt even poedersuiker.. ik had vandaag les en toen kwamen we er achter dat Abel niet lekker liep in de draf. Hij is gisteren wel naar de tandarts gegaan en dus verdoofd geweest en dan zal hij zich misstapt hebben? Maar toch baal ik er van.. Ik was zo goed op dreef met hem en de angst rond het paardrijden. Nu voelt het alsof ik weer helemaal van 0 moet beginnen. Ik kan wel janken -O-

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:30

@DJZ: Zou me zeer verbazen. zowel buiten als binnen niet echt iets waar ze hun kunnen aan bezeren. Ochja we gaan het niet weten. Alleen een hele vervelende plek.

@Furst: Wat goed dat je stappen vooruit zet! Altijd spannend om voor de eerste keer alleen te rijden. Die voorpluk ook wat gaaf is die!

@Evesz: ik ben van Kortrijk! Niet echt bij de buurt dus :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:42

Nou, ik ben een hoop wijzer geworden vandaag (en flink armer :P ).

Geen kissing spines of spondylose gelukkig. Wel beginnende artrose op diverse plekken in haar rug en benen. En ontstekingsreacties in beide knieën. Dat zou de rugpijn kunnen verklaren doordat ze met lopen gaat compenseren. Ze start dus in ieder geval met IRAP.

Morgen krijgt ze nog een maag scopie. Dus misschien komt daar ook nog omeprazol bij. En dan vier weken alleen stappen aan de hand.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:20

@AnsoDM; Nee, jammer. Dat is toch een eindje. :')

@Lieser; Wat een opluchting. Daar heb ik ook altijd veel bang voor! Ik hoop dat de behandeling snel gaat helpen. Hoe oud is hij/zij?

- Verder is zaterdag voor Lady de osteopaat geweest. Ik laat haar normaal elk halfjaar komen, gewoon ter onderhoud. Nu vorig jaar heb ik door privéredenen niet erg veel gereden, dus was het alweer een jaar geleden dat hij geweest was. Aangezien ik nu terug intensief en consequent wil starten met trainen, dacht ik dat het zeker geen kwaad kon. Er was niets zorgwekkend, enkel de spieren van haar bovenlijn stonden wel wat gespannen. Dat heeft ze losgewerkt.

Ze mag nu een week geen zadel, dus vanaf zondag mag ik weer rijden. Longeren mag wel, dus heb ik gisteren gedaan. Echter begin ik nu weer al stress te krijgen om te rijden. :') Niet omdat ik bang heb, ze is super braaf, maar technisch is ze niet gemakkelijk en liepen we voor de behandeling op wat problemen aan, dat zit zo erg in mijn hoofd dat ik dat tijdens het rijden waarschijnlijk ook doorgeef door onbewust al een bepaalde houding aan te nemen. Daar krijg ik dus al stress van.. Wat niet wegneemt dat ik graag rij met haar! De druk om dingen fout te doen is best groot, maar goed. Van gewoon stil te staan gaat ze ook niet beter worden zeker. Daarbij heb ik ook enkele doelen gesteld voor een halfjaar, waarbij rijden ook een sleutelpunt is. :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:03

@Evesz, mijn merrie is 11 (bijna 12).
Ze blijkt ook een maagzweer te hebben, dus ze krijgt vanaf vandaag inderdaad omeprazol.

Jammer dat je stress krijgt van het idee dat je weer mag rijden.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:08

Lieser schreef:
@Evesz, mijn merrie is 11 (bijna 12).
Ze blijkt ook een maagzweer te hebben, dus ze krijgt vanaf vandaag inderdaad omeprazol.

Jammer dat je stress krijgt van het idee dat je weer mag rijden.

Ah, Lady is bijna 9. Ze heeft ook een gevoelige maag, maar ik heb haar op ander eten gezet omdat het gelukkig zover nog niet gekomen is. Maar het eten van de pensionstal was heel te hoog in suikers en zetmeel en heel moeilijk verteerbaar. Heb het gevoel dat ze zich wel beter voelt.

Maagzweer is echt héél kak. Dure behandeling en herval is niet uit te sluiten. Ik hoop dat ze op de behandeling goed gaat reageren dat ze zich snel weer beter voelt. Ze mag blij zijn met een baasje zoals jou, want vele zouden 'het niet opmerken'. <3

Tja, stress.. We liepen tegen enkele dingen aan tijdens het rijden. Ik ben met haar gewoon heel erg onzeker, omdat ik heel snel bang heb om iets verkeerd te doen. Maar ergens is het misschien ook een beetje gezonde stress omdat ik er ook weer naar uitkijk haar op te nemen en de vorderingen te zien. :D

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:05

@evesz: ja helaas maar wel leuk dat er nog een Belg is ;)

Ja een week overzicht. Ofja soort van. Laten we beginnen met Nova. Vrijdag ben ik naar Nova geweest en deed me deugd om haar te zien. Beetje een moeilijke periode met ruzie met men beste vriendin. (Wat op dit moment nog steeds niet helemaal opgelost is maar daar zijn we hier niet voor!). We hebben wat willen spelen en grenzen stellen maar helaas heb ik een hoef op mijn neus gehad. Ik probeer het even kort te schetsen.
De weide eigenaar of ook wel E, waar Nova dus staat was bezig een berg uit te strooien op de speelweide. En Nova mocht wat ‘helpen’. Dus over de berg lopen maar dat ging niet goed. Vond ze het spannend of vond ze het juist leuk ik weet het niet maar ze werd wat lastig, liep half weg, liep dan tegen mij en ging omhoog. Ik wilde corrigeren maar stond niet op de ideale plek. Waardoor ik niet goed kon corrigeren. Ze duwde tegen mij en ging dan weer de lucht in met gevolg hoef op mijn neus. Al bij al is het maar op een schram gebleven en niets ernstigs. Maar natuurlijk enorm verschoten. E heeft ze dan weer genomen, aangezien ik ze los had gelaten, en heeft haar eventjes overgenomen en het opnieuw gedaan zodat we wel goed gingen afsluiten en dat is dan wel weer helemaal goed gegaan! Ook is vandaag de hoefsmid langs geweest en heeft ze een 10 op 10 van hem gekregen. Ze was heel voorbeeldig voor haar leeftijd.

Met Mira hebben we zondag op wedstrijd geweest! We hebben onze eerste wedstrijd gereden van het seizoen en eerste keer officieel Niv 2 (geen idee met wat dit gelijkstaat in Nederland) ik was echt heel blij met ons proefje. Hoewel ze heel gevoelig stond op mijn benen, ik moest maar 1 mm naar achter doen en ze was al weg in galop, toch een goede en nette proef kunnen rijden. Dat resulteerde op 64,2% en een mooie 13 de plaats.

We hebben natuurlijk weer wat werkpuntjes maar daar hebben we de komende maand tijd voor om op te trainen.

Vriendin was mee om foto’s te trekken. Heb ze nog niet allemaal gehad maar alvast deze twee.

Afbeelding
Afbeelding

En een kort filmpje van het proefje

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 06:31

Inmiddels zijn we bijna twee weken verder. Afgelopen vrijdag zijn Missy's knieën opnieuw ingespoten met ontstekingsremmer (IRAP). De omeprazol en de sucralan neemt ze braaf. En ook de zandkuur waar we gisteren mee begonnen zijn, eet ze op alsof het snoep is. Iedere keer verbaas ik me erover hoe makkelijk zij haar medicijnen neemt *\o/* (ik heb altijd katten gehad waarbij medicijnen geven een gevecht opleverde }:) ).
Elke dag stappen vindt ze saai, maar ze doet het braaf.

Hoe is het bij de anderen?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:19

Sinds mijn laatste update eigenlijk niet heel erg veel meer gedaan met Abel, oeps. Het is ook zo druk geweest. Vorige week nog wel gereden en wat grondwerk gedaan. En mijn huiswerk gemaakt wat ik krijg van mijn instructrice voor mijn angst. Ben super blij dat ik haar heb gevonden, want ze doet me echt nadenken op een andere manier.

Nog een foto van mijn knaptoettie:

Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:23

Hier staat ook alles stil, tenminste, de paarden... Druk druk druk met afbreken, opbouwen, verhuizen... Tsja, je hebt werkpaarden en luxe paarden _O-
Afbeelding

Mochten jullie het leuk vinden om een beetje een verhuizing te volgen: [VSW] Mijn paardenparadijs in wording

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:44

Hoe gaat het nog met de paarden.

Hier gisteren voor de tweede keer op neckrope gereden. Was hier eigenlijk helemaal niet op voorbereid want gingen oefenen voor onze dressuur wedstrijd nu zondag. Dat eerst gedaan en daarna overgeschakeld. Eerst wat dressuur en daarna wat springen. Ze genoot er van! Daarna ook maar zo gaan uit stappen buiten.
En ook Nova heeft haar spring kunsten getoond. Ze waren lekker hooi aan het eten en van iets heel erg geschrokken en is ze over draad naar de winterweide gesprongen. Net niet hoog genoeg want de twee bovenste draden waren los gesprongen. Nova had gelukkig niets. Maar was wel grappig op te zien op film hoe ze sprong. Ze kon terug gaan naar haar vriendin maar ze durfde er niet meer over.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:02

Wat een dondersteen die Nova!
Wij zijn gisteren weer bij de kliniek geweest en kregen goed nieuws. Missy's maagzweren zijn weg, ze is ook veel meer ontspannen. En de IRAP heeft geholpen, beide kniegewrichten zijn zo goed als normaal. Dus mogen we iets meer gaan doen dan alleen stappen aan de hand. Heel fijn.

Verder ging vandaag de wei 'open', dus mocht ze met haar vriendinnetje lekker grazen.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:07

Ik heb de laatste tijd heel weinig motivatie. En dan ben ik zo teleurgesteld in mezelf als ik me niet aan mijn weekdoelen hou.. daar kan ik dan zo in blijven hangen.

Knap met de neckrope, Anso!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:41

Ik haak ook graag in. Heb me een keer gemeld maar kon toen nog niet actief meepraten. Inmiddels hebben we een fijn merrie groepje aan huis staan.

We hebben 1 maart een huis met grond en naast de A pony die we al hadden voor mijn 7 jarige (beginnende) dochter, hebben we nu ook een D/E pony jaarling en heb ik een groen onbeleerd paard gekocht. Ze is net 4 geworden en vindt het leuk om onze weg bij te houden en straks terug te kunnen lezen. Daarnaast ook leuk om de pony en mijn dochter hun avontuur samen te volgen :)

Vandaag heeft mijn merrie voor de tweede keer het zadel opgehad
https://youtu.be/5P9gr8crHfY?feature=shared

Fijn nieuws lieser!

En Furst niet zo streng voor jezelf.. als je hier tegen aan loopt misschien kleine doelen stellen of juist maand doelen? Super leuke fjord heb je

Wat een knappe bonte ansoDM

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:40

Wat een leuk topic. Mijn of eigenlijk ons jaar begon wat minder goed.
In februari hoefkneuzing en vermoeden van maagzweren.

Naar de kliniek en de maagzweren waren inderdaag zichtbaar.

Een dag later naar huis. Galaxy had zo veel stress gehad wat uitte in een vreselijke koliekaanval. Gelukkig overleefd, maar wat had ze een stress. De volgende dag weer een erge koliekaanval. Maar weer gered, dus ontzettend opgelucht.
Ze had nog wel veel last van stress wat resulteerde in acute hoefbevangenheid inclusief gekantelde hoefbenen.
Na eeh heel intensief traject met twee keer per week foto's maken, veel medicatie en speciaal beslag gaat het nu de goede kant op.
We mogen per dag 1 minuut langer stappen en zaten vandaag op 12 minuten. Gelukkig staat ze niet op stal maar heeft ze een schuilstal met uitloop (20x10) en staat ze tussen de kudde met een maatje.

Ons doel: Van de medicijnen af, pijnvrij kunnen bewegen en weer heerlijk de kudde in. Ze staat op een heel fijn paddockparadise, dus we kunnen niet wachten tot ze daar weer heerlijk haar gang kan gaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:55

Wat fijn lieser dat het beter gaat. Annemiek nog beterschap gewenst maar fijn dat het iig de goede kant op gaat.

Ik ben nog aan het wachten op de uitslag van een pssm test. En er wordt binnekort een echo van de darmen gemaakt. Mijn doelen zijn eigenlijk alleen maar er achter komen wat er aan de hand is.
Ik moet wel zeggen dat het me goed bevalt op de nieuwe stal dus dat is wel heel fijn en de pony krijgt alle persoonlijke aandacht en aanpassingen die nodig zijn. Dat is allemaal gelukkig wel positief

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 02:50

Wat fijn om te lezen, Lieser :j
En Furst: hier is de motivatie om te rijden ook wel een beetje weg. De paarden zijn nu 2 weken geleden over verhuisd. Alles is goed gegaan. Ze keken hun ogen uit met al die ruimte met lekker sappig gras.
Afbeelding

De laatste les voor de verhuizing begon Diablo weer een beetje te huppelen in de galop. Bij hem een teken dat het zadel ergens niet lekker ligt. Afgelopen dinsdag is de zadelpasser weer geweest, bleek het zadel toch te lang te zijn en de boom aan de smalle kant. Ik heb zijn oude zadel, waar ik hem 8 jaar geleden mee zadelmak had gemaakt, nog liggen. Die erop gelegd en de zadelpasser keek, voelde, keek nog eens en zei: Niks meer aan doen :D Woensdag weer een les gereden en Diablo liep als een zonnetje. Kon ook heel fijn de galop wat sluiten en verruimen.

Met Pablo heb ik het longeren wel al opgepakt. Dit doet hij ook echt heel fijn. Maar alles is toch weer 'eng'. Dus dat gaat nog wel een paar weken duren voor ik daar weer op 'durf' te stappen..
Opa Tango is zijn nieuwe jeugd begonnen, geloof ik.. Die denkt dat ie weer een jonge hengst is := Daagt Diablo lekker uit met neusje drukken, gaat daarna Pablo plagen, maar die laat niet met zich sollen en vervolgens gaat ie kleine Spook maar plagen :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:02

Hoe is het met iedereen?
Het oppakken van onze merrie gaat helaas niet zoals gehoopt. Ze blijft stijf en kort lopen aan de achterhand en laat nog steeds merken dat ze pijn in haar rug heeft. Op advies van de dierenarts hadden wij het zadel een keer extra laten nakijken, maar dat viel tegen. De zadelpasser kreeg het zadel niet zodanig aangepast dat ze pijnvrij kon bewegen. Zelfs met een gelpad onder het zadel bleef ze last houden. Morgen dus maar weer bellen met de dierenarts.

Ik ben heel blij dat het weideseizoen begonnen is, zodat ze lekker vrij kan bewegen op het land. Grazen gaat prima :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 01:50

We zijn alweer een maand verder en de paarden doen het uitstekend op de nieuwe locatie.

Met opa Tango ben ik heerlijk aan het rijden/bejaarden gymnastieken. Die is bloedje fanatiek en moet ik echt afremmen om te voorkomen dat hij zichzelf voorbij loopt :=

Vandaag heb ik voor het eerst op Pablo gezeten <3 Ik longeerde hem al enkele keren in de week. Soms met zadel, soms zonder. Vandaag was hij heerlijk relaxed, deed keurig zijn rondje, de omgeving was ook erg rustig en het voelde goed, dus besloten om op te stappen. Eerst even gecheckt door naast hem op het krukje te gaan staan met een voet in de beugel.. Was wat spannend, dus even gewacht tot hij weer ontspande. Rondje ernaast gelopen, gekriebeld en opnieuw op het krukje gaan staan met voet in de beugel. Nog wel wat spanning, maar niet meer zo erg en hij bleef ademen. Rustig op gestapt en gaan zitten. Lekker gekriebeld en gebabbeld. Daarna stukje gaan stappen. Wel spanning en Pablo ging weer stilstaan. Helemaal prima. Lekker gekriebeld weer en toen kwam er een diepe zucht en stapte hij zelf weer aan. 2 rondjes rechtsom gestapt, daarna de andere kant op gedraaid en hetzelfde riedeltje ook linksom gedaan. Mijn doel was bereikt: stappen, sturen, stoppen. Ben weer rustig afgestapt en heb hem weer afgezadeld en lekker verwend <3

Met Diablo heb ik vorige week woensdag een hele confronterende les geleerd en wat spiegelt meneer mij enorm :\ Al een tijdje heeft Diablo momenten onder het zadel, dat hij ineens wegschiet, dingen spannend vindt, of plotseling heel heftig op een hulp, geluid of beweging reageert. Al een tijdje zoek ik naar de oorzaak en een manier om hem hiermee te helpen. Ik was er al wel achter dat het vertrouwen onder het zadel in mij ergens een deuk heeft opgelopen, maar hoe, wat, wanneer en waarom.. Geen idee :n Op het ene moment maakt het allemaal niet uit, wat voor gekke dingen ik doe met of op hem en zo kan een vinger die tegen het zadel aankomt al aanleiding zijn om te schrikken en weg te willen rennen. Totdat mijn instructeur met een eyeopener kwam afgelopen woensdag. Hij zei: Hij heeft jouw steun en begeleiding nodig. Je laat hem te los, waardoor hij onzeker wordt. Want zolang jij hem die hand aanbied, waar hij steun aan vindt, is het prima en loopt hij heel fijn en ontspannen. Maar zodra jij hem te los laat, gooit hij zijn hoofd omhoog/kan hij zijn hoofd eruit drukken, drukt hij zijn rug weg en zet het op een lopen :)* Dat was een best wel confronterende eyeopener. En niet alleen op rij technisch gebied, maar ook op dieper liggend vlak. In de afgelopen 20 jaar heb ik vooral geleerd om los te laten. Wat er allemaal heeft gespeeld in mijn leven, ik moest het loslaten om verder te kunnen in het leven. Ze zeggen wel eens dat je sterkste punt, tevens je zwakste is. Diablo leert mij weer eens dieper in mijn emoties te graven. Hij "pakt" mij op mijn zwakke punt, waarvan ik dacht dat het 1 van mijn sterkere punten is. Niet alles hoef of moet je los laten. Soms mogen dingen die gebeurd zijn in het verleden, ook weer even vastgepakt worden, waarbij de emoties even los kunnen komen, wat weer opluchting kan geven, waarna je dat stukje gebeurtenis weer een plek kunt geven om verder te gaan.
Wat ik vandaag merkte met rijden, was dat Diablo 1 klein momentje van spanning had. Ik had van de week een tuinbank langs de bak gezet en die had hij nog niet gezien vanuit de bak. Dus ja, dan mag hij het even spannend vinden en dat gekke ding rustig bekijken van beide kanten. Nadat hij dat had mogen doen en ik hem rustig, doch duidelijk liet weten dat hij het spannend mag vinden, maar hij toch wel op mij mag letten, was de spanning weg en heb ik zo fijn met hem gereden, met in mijn oor telkens de aanwijzingen van mijn instructeur: Biedt hem die hand aan, geef hem die steun en houdt hem tussen je benen en kalmeer hem met je zit. Wat kan ik dan toch genieten van dit fantastische paard <3

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 07:51

Helemaal dit topic uit het oog verloren. We hadden twee drachtige merries die elk moment konden bevallen en inmiddels lopen er nu twee prachtige merrie veulens in de wei rond.
Mijn doelen met Asfaloth zijn wat veranderd. 2 weken geleden had ik de DA er bij en helaas stond hij licht bevangen. Het gaat weer goed nu, maar mijn focus ligt nu op zijn gezondheid.
Qua trainen ga ik denk ik weer heel wat stapjes terug en ga ik Asfaloth misschien zelfs met pensioen zetten. Daar ben ik nog niet over uit, maar zijn HB terug val heeft mij aan het denken gezet.
Het doel voor nu met Asfaloth is met zijn gezondheid aan de slag. Een lichte lever ontsteking word behandeld nu en van daaruit wil ik verder aan de slag met zijn gezondheid van binnen uit.

Gimli laat ook steeds meer zien dat die heel graag wat wilt doen. Omdat die net 2 is wil ik niks forceren en zal het vooral bij spelen in vrijheid blijven wanneer Gimli het aanbied.
Denk dat dat ook het doel is. Spelenderwijs met Gimli aan de slag.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 01:21

Ik breek weer even in met een update :D

Opa Tango is aan zijn 2e jeugd begonnen. Bloedje fanatiek, terwijl ik alleen maar wat bejaarden gymnastiek wil doen :=

Diablo heeft het wat rustiger.. Hij heeft een wondje, onder zijn buik, precies waar de singel zit. Waarschijnlijk een insectenbeet die is open gegaan..

En Pablo heeft alweer een grote sprong gemaakt *\o/* Gisteren voor het eerst een stukje gedraafd. Vond hij weer heel spannend, maar na een half rondje en een flinke aanmoediging, had hij een stukje dat hij voorwaarts liep en zelf ontspannen *\o/* Een stukje is gefilmd. Hier twijfelde hij nog best wel. Het laatste drafje wat we deden was heel ontspannen en brieste hij ook :D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:51

We zijn deze maand begonnen met echt buiten wandelen. Al een paar keer over straat geweest aan de hand. Zowel alleen als met z'n grote bomproof vriendin. Hij heeft spanning, maar is zo ontzettend braaf.

Qua training liep juni niet zo. Weer, man die weg was waardoor ik in de avond niet weg kon, weekend weg, etc. Dus gewoonweg geen structuur afgelopen maand. Hopelijk deze maand weer een beetje routine in krijgen. Pony begint trouwens wel steeds beter te lopen. Vandaag de zadelmaker er weer bij gehad en ze gaf aan dat Kay zich mooi begint te ontwikkelen in zijn spieren. Dus we zijn alles bij elkaar wel lekker bezig :)