Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:55

Gambler21 schreef:
Citaat:
Volgens mij kies je voor het houden van dieren omdat je ze leuk vind, van de houd zelfs, en daar hoort wat mij betreft bij dat je goed voor ze zorgt en minimaal voorziet in de basisbehoefte. Ik zou niet willen dat mijn paard zich schikt, ik wil dat hij gelukkig is :)

@Lijsken, beter dan dit kan ik het niet verwoorden.[/quote]
Alleen is dat gelukkig zijn voor elk dier/paard denk ik anders omdat elk dier zijn eigen behoeftes heeft. Heb ooit een merrie gehad die je echt niet met andere samen kon zetten, was dan de meest vreselijk draak die je kon bedenken, hield niet op met jagen en knokken, de hele dag door, niemand had rust in de kudde. Haar apart gezet, ze kon de anderen zien en er was rust, bij alle paarden. Dan blijven er toch altijd mensen roepen een paard is een kuddedier, er blijven altijd uitzonderingen.
Ik ben een grote voorstander van paard naar buiten, ze smelten niet van een beetje regen. Mijn laatste paard kwam bij ons, was gewend om 22 uur per dag op stal te staan, als ik hem naar buiten deed met de andere stond hij binnen de kortste keren bij het hek, wilde naar binnen. Ook al was er lekker gras en hooi en drinken, hij moest persé naar binnen. Heeft heel erg lang geduurd, denk een 2 jaar, voordat dit uit zijn systeem was het naar binnen willen.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:02

Inderdaad, twee jaar geleden een paard gehad om te adopteren, maar hij was bij ons niet gelukkig. Hij had zijn leven lang in pensionstalling gestaan, de eerste maand ging het goed, maar daarna werd hij nukkig, at me de kleren van het lijf, twee baaltjes hooi per dag gingen er door en drie scheppen voer per dag en hij bleef afvallen.

Dit paard is opgehaald en staat nu overdag buiten en 's avonds binnen, hij is nu te rijden door een kind. Dus zo zie je maar.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:28

Mijn paard is nu 2.5 jaar overleden.
Ik heb steeds gezegd, voor mij geen ander.

En sta daar nog steeds achter.

Ten eerste : het is financieel niet meer op te brengen voor me. De stal waar ik heel fijn stond, voor een heel goede prijs omdat ik er het langste stond en de oude prijs betaalde is nu ruim 100 euro meer geworden wanneer ik daar weer een stal ga huren. En dat begrijp ik.

Ten tweede: ze staan minder lang buiten dan ik graag zou willen. Ik kan wel een extra paddock ronde vragen maar betaal dan nóg een 60.00 meer in de maand.

Ten derde: Chico was mijn maatje, 27 jaar lang, ik kan geen ander met hem vergelijken (en dat ga ik doen, ik ken mezelf). Daarbij is mijn moeder overleden, papa is dement en ga ik 3s per week heen om te koken, ik heb geen tijd en zin meer in een leven wat alleen maar uit paard bestaat

En op de vraag rij ik nog: jazeker! ik rij nog 2x per week een ander oudje van 28. Dat is voldoende voor mij, beetje met paarden rommeeln en de sociale contacten op stal....

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:00

Ze zijn er nog wel, de stallen met veel buiten. Die van mij staat op een doe het zelf pensionstal, onder de 300 euro incl stro,vlas,hooi. Buitenruimte is niet heel groot, maar groot genoeg om te rennen en spelen. Nu dit seizoen snachts binnen, in een buitenstal, met fantastisch uitzicht, en genoeg om naar te kijken. Zomerseizoen 24!7 buiten. Nu met gruwel-weer kunnen ze eerder naar binnen. En met hittegolf zetten we ze smiddags paar uurtjes onder dak. Heel flexibel. Bos ligt ernaast, Paard is dik tevree.
Hierna neem ik geen ander, vooral vanwege mijn eigen leeftijd, en m'n lijf dat nu met sprongen achteruit gaat

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:12

Ik herken dit helemaal, wat je benoemd in je startpost. Ik was er ook zoeen die echt verbaast was dat sommige mensen al jaaaaren met hun paard op een stal stonden waar de paarden in de winter 2 uurtjes max buiten kwamen in een blubberpaddock.
Of dat een paard zoveel lichamelijke klachten had die te linken waren aan weinig buiten, weinig voer etc. Maar wel een eb en vloed bak waar niet in gelongeerd of losgegooit mocht worden. Maar dat vertelden ze niet bij het kennismakingsrondje. Daar kwam je pas achter na 2 maanden daar.

Ik heb zovaak gevloekt op dergelijke dingen. Na heen en weer hoppen eindelijk toen een huurweide gehad en alles zelf kunnen doen. Pleuris veel werk maar was eindelijk tevreden met hoe mijn paarden erbij stonden. Eigen hooi, altijd buiten, paddock paradise idee, cameras om ze altijd te kunnen checken, veel ruimte, etc. Het was super fijn. En toch baalde ik als het weer omsloeg en ze bv nog dw vliegenkappen om hadden. Het lag wel 30 minuten retour vanmn huis. Uiteindelijk hebben we een huis gekocht met 1,3 hectare land, twee schuren en echt de ruimte gemaakt voor de paarden. 24/7 een zandpaddock grenzend aan een fijne inloopstal. Als het de bodem het toelaat de track ter beschikking en af en toe weidegang (gaat de koudbloed toch niet zo goed op).
Kan ze veel meer zorg geven en ze horen nu echt bij mn gezin en dat is echt goud waard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:36

Ik bedoel alleen maar dat ik mij het heel goed kan voorstellen als iemand er niet meer aan wil beginnen.

Het is toch best een hoop gedoe waar je ook nog eens veel geld voor betaald elke maand.

Ik heb ze zowel thuis als in training elders op een pension waar ze ook maar enkele uurtjes buiten komen gewoonweg omdat er 40+ paarden staan die allemaal even naar buiten moeten.
Ik zelf leg me er altijd bij neer ze het daar niet zoals thuis hebben en dat dit niet voor altijd is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:21

DuoPenotti schreef:
Als 8 uur fatsoenlijk buiten veel eisen zijn ja dan is een andere hobby een heel goed idee :j

Even afgezien van dat ik deze reactie tamelijk brutaal en niet op de bal vind; in hele grote delen van het land is lang buiten echt een uitdaging. In grote delen van ons land zijn paddocks en weilanden in dit seizoen nat en zolang het regent, drogen ze ook niet op. Er staan dagelijks talloze paarden in zulke natte paddocks en mensen vinden dat kennelijk heel fijn voor hun paard. En nu kan iedereen wel gaan roepen dat de stalhouder dan maar betere bodem, bestrating, afgraven, drainage, eb&vloed moet regelen, maar die dingen kosten geld en dergelijke investeringen moeten zichzelf ook terug verdienen. Als stalhouder krijg je meestal alleen maar meer gezeur omdat de klanten niet meer aan stalgeld willen betalen dan ze al doen en toch verwachten dat de stalbaas dan maar zichzelf het vel over de oren trekt. In dit topic blijkt al dat men niet snapt dat paddocks onderhoud vergen en dat diesel voor je vlakkert en paaltjes, lint, planken en zand niet gratis verkrijgbaar zijn.

Monique1963

Re: Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:26

@TS en van alle kwaden de beste kiezen

En kijken of je met zelf schipperen dingen kunt verbeteren? Als je er 3 tot 5 uur dagelijks bent, kun je misschien dingen helpen sturen of aanpassen?

Ik zou je zoektocht zeker niet opgeven. Het is je lust en je leven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:16

Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Als 8 uur fatsoenlijk buiten veel eisen zijn ja dan is een andere hobby een heel goed idee :j

Even afgezien van dat ik deze reactie tamelijk brutaal en niet op de bal vind; in hele grote delen van het land is lang buiten echt een uitdaging. In grote delen van ons land zijn paddocks en weilanden in dit seizoen nat en zolang het regent, drogen ze ook niet op. Er staan dagelijks talloze paarden in zulke natte paddocks en mensen vinden dat kennelijk heel fijn voor hun paard. En nu kan iedereen wel gaan roepen dat de stalhouder dan maar betere bodem, bestrating, afgraven, drainage, eb&vloed moet regelen, maar die dingen kosten geld en dergelijke investeringen moeten zichzelf ook terug verdienen. Als stalhouder krijg je meestal alleen maar meer gezeur omdat de klanten niet meer aan stalgeld willen betalen dan ze al doen en toch verwachten dat de stalbaas dan maar zichzelf het vel over de oren trekt. In dit topic blijkt al dat men niet snapt dat paddocks onderhoud vergen en dat diesel voor je vlakkert en paaltjes, lint, planken en zand niet gratis verkrijgbaar zijn.

Was gewoon een reactie op onderstaande.
Dus niks op de man.

Ja ik snap als het teveel gevraagd is een paard fatsoenlijk te houden dat het wel als op de man kan voelen.
Dat ligt dan niet aan mij maar omdat iemand dan stiekem in zichzelf ook wel weet dat wat die doet niet zo heel fijn is voor een paard.

En ja. Natte paddocks enz vallen niet onder fatsoenlijk buiten. Klopt helemaal.
En ja dat kost geld. En ik denk juist dat iedereen in dit topic prima begrijpt.

Life sucks...
Dan word het maar duurder. We leven niet meer in 1980.
Waar welzijn van andere orde was.
Kan men daar niet in mee dan is niet houden ook een optie.
Ja klinkt hard. Maar zo is het gewoon.
Zoals iemand anders al aangaf een hond trainen is een leuk alternatief.
Zo zijn er vast hele leuke hobby's.
En zo zijn er altijd ook hobby's die niet meer haalbaar zijn omdat het te duur is of de omgeving niet geschikt.
De mount everest beklimmen kan hier ook niet...
En hier in Limburg is surfen op zee ook een uitdagende hobby.

Popstra schreef:
Ik denk dat als je zo veel eisen stelt je gewoon beter een andere hobby kan gaan zoeken. Scheelt een hoop ergenis, slapeloze nachten en is beter voor je portomonaie!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:30

Maar ook het houden en trainen van honden, wat als voorbeeld werd gegeven om dit te gaan doen ipv een paard aanhouden, is niet zo makkelijk meer.
Dierenartsen worden overgenomen door bv evidensa en ook ontzettend duur geworden.
Net als voeding, verzekeringen en noem maar op.
Ik heb nu 2 honden, maar als de oudste van 11 is overleden, hou ik het bij 1 hond.

Het hele leven is duur geworden, boodschappen doen, huizenprijzen etc.
Je moet onderhand met alles keuzes maken wat wel/niet kan, wat voorheen vanzelfsprekend was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:35

Makkelijk roepen dat een ander het goed voor elkaar heeft als deze daar bewuste keuzes voor gemaakt heeft bedoel je?

Dat word vaak vergeten.
Maar dan wel zeggen ja maar hier kan dat niet...

Nee daarom zijn wij ook van provincie verhuisd.

Keuzes. Het hele leven bestaat er uit.

En ja rot soms kunnen dingen nog steeds niet dan.
En soms zijn dingen niet eens een keuze maar overkomt het je...

Niemand zegt hier dat het leven eerlijk is.

mika11 schreef:
Het is altijd makkelijk roepen naar een ander als je het zelf goed voor elkaar hebt.

Maar ook het houden en trainen van honden, wat als voorbeeld werd gegeven om dit te gaan doen ipv een paard aanhouden, is niet zo makkelijk meer.
Dierenartsen worden overgenomen door bv evidensa en ook ontzettend duur geworden.
Net als voeding, verzekeringen en noem maar op.
Ik heb nu 2 honden, maar als de oudste van 11 is overleden, hou ik het bij 1 hond.

Edit: ik zie je Edit.
En ik heb een aardige pb gekregen.

Niet rot bedoeld maar verander even mijn bericht niet.
Niet om jou een hak te zetten.
Ik hoop dat iedereen dat begrijpt. Y;(

Maar ik laat het staan omdat het een veel gemaakte opmerking is.

En mijn antwoord dan ook algemeen bedoeld is voor de mensen die zoiets wel zeggen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-11-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:42

Duopenotti, je hebt het in dit soort discussies heel erg veel over jezelf en de meeste mensen weten zo langzamerhand wel hoe jij er in staat en wat je vindt van mensen die andere keuzes maken dan jij zou doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:47

Veronica2 schreef:
Duopenotti, je hebt het in dit soort discussies heel erg veel over jezelf en de meeste mensen weten zo langzamerhand wel hoe jij er in staat en wat je vindt van mensen die andere keuzes maken dan jij zou doen.

Over op de man gesproken..

Er zijn hier heel veel mensen die hetzelfde denken dan ik.
Juist ook de mensen die nu zeggen geen paard meer te kopen.
Die kunnen zich niet meer verantwoorden naar hun paard toe met maar weinig buiten of in de natte zooi.
Of vinden zelfs mijn 8 uur nog te weinig, dus gaan nog veel verder dan wat ik zeg.

Of had je dat nog niet ingezien omdat je mij tot 2 keer toe op deze manier aanspreekt?

Ik denk dat juist jou mening hier dat paarden zich best schikken met veel op stal de minderheid is, spreek je die ook aan?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:08

Duopenotti, ik zeg nergens dat je een paard VEEL op stal moet zetten, maar ik vind op stal vaak wel wat verstandiger dan de hele dag in de regen in een verregende paddock. Maar wat is veel? Sommige mensen vinden 1 uur op stal al onoverkomelijk veel en ik denk juist dat dat een mensenmening is en niks meer met de paardenwens te maken heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:10

Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Er zijn delen in dit land waar je elk jaar wel heel wat kuub zand mag brengen wil je de winter buiten een beetje droog door komen als er veel paarden wonen.
Neem prov zuid holland. Alles verzakt daar en blijft erg nat.
Daar blijf je constant aan het werk en dus geld uit geven om het fatsoenlijk te houden en te kunnen bieden.
Niet gek ook die omgeving vrij prijzig is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:15

Wat als we beide anno nu niet meer vinden passen?

Ik denk wel dat er geen 1 paard gelukkig word bij maar 1-2 uur buiten. Maar net zo min bij uren modder zonder alternatief.

Van mij hoeft 24/7 bijvoorbeeld niet.
Maar ik zal er niets over oordelen als andere dat wel als eis hebben. En vind ik ze niet doorgeschoten.
Maar dan idd wel met voldoende veilige droge slaapplaatsen. En ook die eis daarbij is basis en niet doorgeschoten.
En als ik dat topic zo door lees denken zo veel mensen.
Veronica2 schreef:
Duopenotti, ik zeg nergens dat je een paard VEEL op stal moet zetten, maar ik vind op stal vaak wel wat verstandiger dan de hele dag in de regen in een verregende paddock. Maar wat is veel? Sommige mensen vinden 1 uur op stal al onoverkomelijk veel en ik denk juist dat dat een mensenmening is en niks meer met de paardenwens te maken heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:17

Dus DP als ik jou reactie op mij moet geloven zeg jij dus dat ik niet goed bezig ben voor mijn paarden??

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:18

Er zijn ook mensen die af en toe een aanhangertje zand stelen ergens, maar daar kom je natuurlijk niet ver mee. Als je het goed wilt doen, dan kost dat erg veel geld en ik snap best dat kleine stalletjes dat niet kunnen bekostigen. Maar geef dat dan gewoon toe.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:22

Popstra schreef:
Dus DP als ik jou reactie op mij moet geloven zeg jij dus dat ik niet goed bezig ben voor mijn paarden??

Ik zeg dat als ik het zo moest doen ik ook 1 van diegene was die geen paarden zouden hebben.
Want dat heeft nog nooit bij mijn visie van paarden houden gehoord.
Dan had ik 30 jaar terug al geen paard gekocht.
Ben ook weggegaan op zulke plaatsen waar ik paarden reed die niet van mijzelf waren.

Maar dat heb ik pas een keer of tig gezegd... dus had je ook zelf kunnen lezen :D

En zo krijg ik weer het verwijt dat men het voortaan wel weet van mij...

Niets vragen antwoord ik ook niet :P

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:37

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:

De paarden schikken zich wel en staan rustig en tevree lekker hooi te knabbelen terwijl wij nachten wakker liggen van de frustratie om kleine dingen die niet naar ONS zin gaat.

Wat doen we ons aan!?

Dat paarden zich schikken wil dat nog niet zeggen dat de situatie goed voor ze is. De meeste paarden schikken zich. Wij moeten zorgen dat het leven voor hun zo optimaal mogelijk is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:12

Ik heb nu 50 jaar eigen paarden. Er is in die tijd veel veranderd. Van standaard op ijzers, op stal met (veel) krachtvoer, beperkte (solo) weidegang, naar zo veel mogelijk buiten in gezelschap, ruwvoer als basis.
Maar als je terugkijkt, is er volgens mij niet héél veel verschil in de gemiddelde leeftijd van (sport-)paarden of hoeveelheid en soort blessures.

Dus of de huidige - absoluut gewenste - paardvriendelijke manier van paarden houden nu echt heel veel effect heeft op de algemene gezondheid (inclusief de mentale!), vraag ik me écht wel eens af.

Ik ben er in ieder geval wel van overtuigd dat het heel individueel is. Er zijn tenslotte ook stadsmensen en buitenmensen, loners, lekker-alleen-is-prima-mensen en hoera, hoe-groter-de-groep-hoe-leuker-mensen. Waarom zou dat bij paarden niet zo zijn?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:27

Ibbel schreef:
Ik heb nu 50 jaar eigen paarden. Er is in die tijd veel veranderd. Van standaard op ijzers, op stal met (veel) krachtvoer, beperkte (solo) weidegang, naar zo veel mogelijk buiten in gezelschap, ruwvoer als basis.
Maar als je terugkijkt, is er volgens mij niet héél veel verschil in de gemiddelde leeftijd van (sport-)paarden of hoeveelheid en soort blessures.

Maar is er dan ook daadwerkelijk zoveel veranderd in het management van sportpaarden?

Je doorsnee sportpaard AD 2024 krijgt nog steeds veel krachtvoer, staat vierkant op ijzers en gaat niet naar buiten of evt een half uurtje solo. Staat wel in een box ipv een stand maar daar houdt het ook op denk ik :o

De doelgroep van "natuurlijke" ruiters / paardeneigenaren heeft over het algemeen maar weinig raakvlakken met sport. Die paarden worden overigens ook vaak niet oud maar dan eerder vanwege obesitas en te weinig beweging dan sport in welke vorm dan ook.

En ja ik generaliseer nu uiteraard, mocht iemand met een 24/7-buiten-sportpaard zich aangesproken voelen ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:39

Cioccolato schreef:
DuoPenotti schreef:
Zelfs aan huis kun je niet alles doen wat je zelf wilt.
Factor geld speelt ook mee

Maar dan kun je een ander niet 'schuld' geven :D

Heus wel, de financieel directeur/mijn man :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:42

Wel moeilijk ts dat je daardoor niet kunt doen waar je hart ligt... maar herken het wel ondanks dat ik niet in een zoektocht zit. Maar wel dat ik aan 1 kant steeds sterker het gevoel heb dat hierna geen paard meer komt. En dan heb ik echt een fijne stal (doe het zelf, 24/7 buiten). Maar mocht die ooit sluiten zou ik ook niet weten waar ik heen zou moeten. Ik zou het niet meer anders willen en kunnen.

Maar aan de andere kant bekruipt mij al het paniekgevoel bij de gedachte dat ik ooit paardloos ga zijn. Ik heb korte periodes met minder paarden gehad en dat ging niet best. Ik ben mijn paarden, de paarden zijn mijn leven, mijn invulling. En ik vind het echt wel een naar idee dat ik straks zonder ben. Wie ben ik dan. Wat ik wil zeggen is dat ik mij je onrust wel wat kan voorstellen en je verlangen naar een eigen paard ook. Zo zonde dat het dan niet lukt met de juiste stalling...

Elke stal heeft wel wat, ook mijn huidige stal. Maar de basis moet wel goed zijn, en als het daar al schort is dat echt rot. En voor mij hoort daar ook iig hele dagen buitengang bij. Ik zou het echt niet fijn vinden dat mijn paard zolang in z'n eentje op stal moet staan het meeste van z'n tijd... voor mijn plezier.

Knuff TS. Ik hoop dat je wellicht uitje delijk toch nog wat passends tegenkomt waar je gevoel goed bij is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:10

Gambler21 schreef:
De dingen waar ik echt geen consessies op wil doen, zijn dagelijks minimaal 8 uur naar buiten, liefst meer of 24/7 buiten maar met voldoende droge plekken, goede schuilmogelijkheid en een goede droge ligplek (vooral een droge ligplek blijkt een dingetje). In beide gevallen veel/onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Voor de rest is er veel bespreekbaar. Maar dit vind ik echt het minimale aan basis. Omgeving Zutphen is de omgeving waar ik zoek.

Stoppen is een optie die ik overweeg, maar ik denk dat ik daar ook niet gelukkiger van word.
`

Dit zijn voor mij ook zeker de minimale eisen.
Blijkbaar zijn die toch heel moeilijk te realiseren bij pensionstallingen of privé huurplekken.