Pijn of uittesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:47

Dat doet me denken aan die keer toen er een thermisch onderzoek gebeurde bij een paard. Heel de neus was duidelijk gevoelig door foutief trainen, of een te strakke neusriem/ slecht passend hoofdstel.

Het paard was niet eens onder het zadel :+

Ik vind theorie heel mooi, en leuk voor de mensen die graag leren, maar je ziet in de praktijk toch zelf ook dat paarden grenzen opzoeken. Doen ze onderling gewoon ook - heeft dus echt niets met de tandarts of fysio te maken. Of zich onbegrepen voelen.

Het inschakelen van tandarts, zadelpasser etc is inmiddels trouwens zó ingeburgerd dat dat al lang niet meer zo'n actueel probleem is als bv. 25 jaar geleden.

Het zijn 'maar' dieren hoor... die dus ook op een hele dierlijke manier communiceren en gedragen. Instinctief, eenvoudig, zonder bijbedoelingen. Veel psychologie komt er niet aan te pas.

Niet alleen paarden, maar ook honden, katten,... én mensen zoeken trouwens grenzen op. Terwijl het toch 3 heel verschillende soorten zijn op de hiërarchische ladder (vluchtdier, roofdier, mens).

Misschien heeft dat te maken met natuurlijke selectie, grenzen opzoeken. Checken wie de sterke partijen in de soort zijn.
Ik zeg zo maar wat. Het lijkt me in ieder geval normaal gedrag.

Popstra

Re: Pijn of uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:52

Leuk en informatief wat jullie delen. Bedankt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:28

Beemsterkaas schreef:
Dat doet me denken aan die keer toen er een thermisch onderzoek gebeurde bij een paard. Heel de neus was duidelijk gevoelig door foutief trainen, of een te strakke neusriem/ slecht passend hoofdstel.

Het paard was niet eens onder het zadel :+

Ik vind theorie heel mooi, en leuk voor de mensen die graag leren, maar je ziet in de praktijk toch zelf ook dat paarden grenzen opzoeken. Doen ze onderling gewoon ook - heeft dus echt niets met de tandarts of fysio te maken. Of zich onbegrepen voelen.

Het inschakelen van tandarts, zadelpasser etc is inmiddels trouwens zó ingeburgerd dat dat al lang niet meer zo'n actueel probleem is als bv. 25 jaar geleden.

Het zijn 'maar' dieren hoor... die dus ook op een hele dierlijke manier communiceren en gedragen. Instinctief, eenvoudig, zonder bijbedoelingen. Veel psychologie komt er niet aan te pas.

Niet alleen paarden, maar ook honden, katten,... én mensen zoeken trouwens grenzen op. Terwijl het toch 3 heel verschillende soorten zijn op de hiërarchische ladder (vluchtdier, roofdier, mens).

Misschien heeft dat te maken met natuurlijke selectie, grenzen opzoeken. Checken wie de sterke partijen in de soort zijn.
Ik zeg zo maar wat. Het lijkt me in ieder geval normaal gedrag.

Theoriseren kan ook leiden tot over analyseren en in het hoofd zitten, terwijl het bij paarden zo belangrijk is om in het hier en nu te zijn en vanuit gevoel te werken. Dat geeft vaak ook juist de doorslag bij twijfelgevallen, het onderbuik gevoel volgen.

Er zit voor mij wel een verschil tussen uittesten of aangeven, vaak ook alleen al te merken aan de energie van het dier.

Basis voorwaarden zouden altijd in orde moeten zijn, ik snap ook wel dat sommige mensen zeggen dat hun paard uittest terwijl er iets anders aan de hand is en er eigenlijk niet goed naar het paard geluisterd wordt. Dat maakt het woord in deze discussie ook zo beladen denk ik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:33

Als je de titel leest van dit topic, kun je de discussie al bijna uittekenen voor je hem gelezen hebt.

Dat er mensen om het hardst gaan roepen dat uittesten bij paarden niet bestaat, dat het paard je een signaal van pijn/ongemak aangeeft etc etc.

En natuurlijk moet je bij staakgedrag checken of het dier fysiek in orde is. Maar als een paard bij een andere ruiter het gedrag niet vertoont kan het 2 dingen betekenen...1. paard ervaart ongemak op het moment dat jij het rijdt, en dan ligt de oorzaak niet bij het paard maar bij de ruiter. 2. paard heeft geen respect voor je en trekt daarna zijn eigen plan.

Uittesten is maar een woord. Worden hele theorien op losgelaten, maar dat doet niets af aan het feit dat een paard wel degelijk dingen uitprobeert en daaruit zijn conclusies voor dat moment trekt. Dat gebeurt in de wei/kudde waarbij hij bij nieuwe paarden in de groep uitprobeert hoe de verhoudingen liggen, dat gebeurt bij nieuwe situaties als er bv ineens iets vreemds in de wei ligt waarbij hij uitprobeert hoe ver ie kan gaan zonder dat er gevaar op de loer ligt. En ja dat probeert hij ook in de relatie met de mens en met de mens als ruiter. Veel paarden zoeken de grenzen. Ben jij als mens/leider/ruiter onzeker of onduidelijk in die grenzen bepalen, dan bepaald het paard zelf de grenzen. Bij dit paard kan dat zijn, mijn grens is dat ik voor jou niet wil lopen en dat ik jouw been niet accepteer.

Hoe vaak ik niet gezien heb dat mijn paarden bij mij gewoon braaf zijn en doen wat ik vraag en dan bij een ander er totaal overheen walsen of gewoon iets vertikken. Of bij mijzelf, op een dag dat ik minder in mijn vel zit dat ze ineens ruimte voelen om het net iets anders te doen als wat ik vraag. Ik noem dat uittesten van het leiderschap van die ander, maar geef het beestje een naam. Het is wat het is, en het heeft niets met pijn te maken in genoeg situaties. Dus om maar te roepen dat het de makkelijke weg is als iemand zegt dat zijn paard een ander uittest is onzin. Die eigenaar gebruikt misschien andere woorden als dat jij zou gebruiken, maar bedoelt gewoon, mijn paard heeft geen respect en luistert niet naar jou, en dat ken ik van mijn paard bij nieuwe mensen. Het ene paard is nou eenmaal veel meegaander als het andere paard. Je hebt paarden die zullen nooit uitproberen waar de grenzen liggen en zullen bij iedereen braaf doen wat er gevraagd wordt, en je hebt paarden die zullen altijd bij iedereen eerst checken hoe de verhoudingen liggen en hoe ver hij kan gaan in het eigen plan trekken. Bij sommige paarden is het zo als de verhoudingen eenmaal gezet zijn, dan heb je er geen kind meer aan...en sommige paarden testen ook bij de vaste ruiter nog altijd hoe die die dag in zijn schoenen staat. Dat is verschil in karakter en is vaak ook gewoon nog erfelijk.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:53

oji er is nog een derde optie: een sterkere ruiter rijdt het paard door het ongemak heen. Dan heb je de situatie dat het paard wel pijn heeft maar het niet laat merken/ toch doet wat hem gevraagd wordt ondanks ongemak.
Verder ben ik het wel met je eens.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 07:35

dioni schreef:
oji er is nog een derde optie: een sterkere ruiter rijdt het paard door het ongemak heen. Dan heb je de situatie dat het paard wel pijn heeft maar het niet laat merken/ toch doet wat hem gevraagd wordt ondanks ongemak.

Dit indd. Je kon mijn vorige paard heerlijk laten lopen na wat flink meppen hoor. Niet dat ik dat deed, maar een trainer. Zijn straakgedrag liet hij alleen bij mij nog zien, niet bij haar… En even ter verduidelijking mijn paard was stuk en is ondertussen gaan hemelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:52

Volgens mij schreef Oji vrij duidelijk dat je eerst lichamelijke ongemakken moet laten uitsluiten. Dus jullie voorbeelden sluiten daar niet op aan.
Haar voorbeeld ging meer over paarden die bij de ene ruiter makkelijker zijn en bij de andere meer ruimte voelen/krijgen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:03

denk vaak dat de combinatie instructeur>ruiters> ook een hinderpaal kan zijn,

veel te vaak wordt er te hoog ingestoken terwijl paard en ruiter vaak nog niet zo ver zijn,

het einddoel en te hoge verwachtingen zijn vaak de grootste opstakels, zeker paarden kunnen goed compenceren en dan lijkt het succesvol, maar helaas dat is vaak schone schijn en korte termijn succes.

De weg naar succers moet de weg zijn, bouw je op,
niet het einddoel als doel dan top je meestal af omdat de ontwikkeling van paard en ruiter vaak niet klopt/klopte.
Laatst bijgewerkt door mce op 27-11-24 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:07

Oskarrino schreef:
dioni schreef:

Dit indd. Je kon mijn vorige paard heerlijk laten lopen na wat flink meppen hoor. Niet dat ik dat deed, maar een trainer. Zijn straakgedrag liet hij alleen bij mij nog zien, niet bij haar… En even ter verduidelijking mijn paard was stuk en is ondertussen gaan hemelen.

Het kan ook nog andersom, ook weleens meegemaakt dat een paard met fysiek ongemak door liep bij een ruiter die niets vroeg zeg maar. Terwijl het pas naar boven kwam toen er wat meer aan het lijf gezeten werd. (niet met geweld, gewoon rechtrichten en uit compensatiepatronen halen) Een goede trainer rijdt een paard daar niet doorheen maar trekt aan de bel. Bij deze paarden kwam er allemaal uit dat er fysiek iets niet goed zat. De meesten konden na behandeling wel weer opgepakt worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:21

Polar schreef:
Gini schreef:

Maar impliceert het woord 'uittesten' altijd dat er een doordachte, in vijf stappen beredeneerde strategie achter zit? Is het woord uittesten niet gewoon een Nederlands woord waarvan je de exacte betekenis door de context wel kan achterhalen.
Als ik ga uittesten hoe dit snoepje smaakt is dat ook een heel ander soort uittesten dan wanneer ik ga uittesten of een vrouw anders behandeld wordt op basis van haar kledingkeuze. En zo heb je nog veel meer betekenissen.
Als een paard vermoedt dat de stroom van de draad is en dit gaat uittesten, is dat toch ook gewoon...tja...uittesten?
Ik vind wel dat uittesten altijd impliceert dat er een doordachte keuze achter zit.
Als jij wil uittesten hoe iets smaakt, doe je dat bewust, anders zou je het snoepje gewoon in je mond stoppen zonder erbij na te denken en dan merken of je het lust of niet, (wat een paard dus doet).

Het verhaal van de Tinker is inderdaad aangeleerd gedrag.

Oftewel we praten over een verschil in definitie. Ik heb namelijk zelf ook nooit gezegd dat een paard er uitgebreid over gaat zitten nadenken maar zo vat jij het wel op.
Wat mij betreft is uittesten breder dan hoe jij het definieert. Als een paard aan een touw staat te grazen, zal hij om een bepaald hapje gras te kunnen nemen, aan het touw kunnen trekken. Ondanks dat hij al voelt dat hij het touw tegenkomt, trekt hij door, desnoods hard, want misschien lukt het alsnog. Dat vind ik ook uittesten. En daar hoeft niet eens een persoon bij betrokken bij te zijn. Als hij aan een ring vaststaat, test hij uit hoe stevig die ring is. En het touw en de clip. En het halster. En nee daar denkt hij niet over na. Maar hij doet het wel
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 27-11-24 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:37

Polar schreef:
Alleen de strekking van wat Hutcherson vertelt is niet zelf ingevuld.
Dat komt uit wetenschappelijk onderzoek.
Daarom is het zo jammer dat mensen hun paard blijven vermenselijken en soms daarin hun eigen gedrag goed blijven praten door te zeggen dat het paard ze uittest.

Bijvoorbeeld; iemand loopt met een paard aan de hand, het paard trekt zich los en rent weg, dat is geen uittesten.
Of iemand rijdt in een bak, het paard is niet vooruit te branden, terwijl het gisteren als een zonnetje liep; dat is niet 'expres'/uittesten/vervelend zijn.
Iemand maakt een bosritje, paard schrikt van elk blaadje; dit is geen uittesten, dit is hoe het paard zich op dat moment daadwerkelijk voelt.
Ook al liep het gisteren nog overal zonder op te kijken langs.

Niet mee eens. Voorbeeld 1 heeft wel degelijk stappen van uittesten voorafgaand aan het lostrekken. Want veel paarden zullen het bij een onervaren iemand uiteindelijk wel proberen, en bij een ervaren persoon niet. Ze reageren op hoe je reageert op hen. Dus als jij niet vlot genoeg bent, hebben ze door dat het ze gaat lukken. Geef jij echt aan dat je hun plan om zich eventueel los te trekken al doorhebt, gaan ze het niet proberen
Voorbeeld 2 paard die niet vooruit te branden is.. paard reageert op een handige vlotte ruiter heel anders dan op iemand met minder ervaring en dus minder snelle reacties. Hij heeft door middel van uittesten (namelijk negeren van de hulp) ondervonden dat hij bij de onervaren persoon niet per se harder hoeft, want er zijn geen consequenties als hij de aanwijzing niet opvolgt. Echter bij ruiter 2 zal de aanwijzing vlot herhaald worden door de ruiter. Joehoe, ik vroeg beetje meer tempo. Oke er is getest, ruiter gaat er niet in mee, dan maar gewoon doen. Blijkbaar vraagt een vraag om een antwoord bij deze ruiter
Derde voorbeeld kan juist meer het gevolg zijn van eventueel uittesten. En paard heeft vaak in een hele ervaren ruiter die het schrikken vlot opvangt, meer vertrouwen en dan neemt het schrikgedrag af. Immers de ruiter laat zien de situatie allang ingeschat te hebben en geconcludeerd te hebben dat de omgeving veilig is, en paard dus rustig kan blijven wat hem betreft. Die opdracht krijgt het paard dan ook. Als hij keer op keer ziet dat er inderdaad niks gebeurd, zal hij relaxter worden. Je kunt het uittesten dus ook "zowel korte- als lange termijn proefondervindelijk leren" noemen. Want wanneer een schrikkerig paard onder een ervaren ruiter leert om te stoppen met schrikken, zal uiteindelijk een beginner er mogelijk ook gewoon mee op pad kunnen. Afhankelijk van hoe erg een paard blijft uittesten, of dat het hem juist op een gegeven moment wel gescheten zit en hij gewoon loopt en erop vertrouwt dat de ruiter hem wel tot actie maant als er wel eens gevaar zou komen ooit.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:51

Laten we het maar op een verschil in definitie houden. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:43

DuoPenotti schreef:
Ik denk echt dat bij de termen testen/ uit proberen veels te vergroot worden door een aantal mensen.
Om er aan te verbinden dat ze zo niet denken.
Nee ze denken zo niet, ze doen wat kan, en testen per seconden uit hoe ver dat is. Als de duidelijkheid er niet helemaal is. nee geen uren van te voren, maar op die momenten.
Dan sluit dat imo testen of uit proberen daarbij niet uit.

Ik denk inderdaad dat de term een te negatieve lading krijgt. En ik denk dat dat komt omdat "ze" vaker in contact zijn gekomen met agressief gedrag richting het paard wat dan gekoppeld werd aan het argument 'paard is aan het uittesten'. Die negatieve verbinding is er ook wel, dat kunnen we niet negeren. Maar in plaats van het woord te blurren, te censureren, zeggen dat een paard dat niet kan, moeten we die negatieve verbinding annuleren. Dat 'uittesten' terug een perfect normale activiteit voor paarden kan worden en dat 'een paard dat uittest' niet hoeft te resulteren in agressieve of gefrustreerde handelingen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:54

Als ik voor mezelf spreek, is het meer dat het woord 'uittesten' weergeeft dat de handeling van het paard met voorbedachte rade is.
Bijv. het voorbeeld dat iemand noemde.
Je staat met je paard aan een los touw, paard ziet het losse touw en denkt:"Laat ik eens gaan uittesten of ik los kan komen" en trekt zich vervolgens los.
Terwijl het in werkelijkheid eerder zo gaat.
Je staat met je paard aan een los touw, paard voelt geen (tegen)druk en loopt/rent/springt weg.

Paarden en heel veel andere dieren zijn ontzettend slim, maar veel primitiever in hun reacties.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:00

En als ik jouw beschreven situatie dan lichtjes aanpas. Paard staat wel vast, maar de knoop is te los gemaakt. paard geeft druk en voelt dat het touw niet de 'normale' druk terug geeft die die verwacht. Beetje bij beetje gaat die - uittesten - wat er gebeurt als die de druk op het touw verhoogt en warempel, na een paar keer wiebelen en trekken komt het touw helemaal los.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:01

Maar hij test wel terplekke die druk en of daar een response op komt.

Zo niet gaat hij aan de kletter. Zo wel houd hij, mits fijn opgevoed, op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:02

Edit wat gini dus zegt :D

Ik zie ook niet perse de voorbedachte raden er in

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:04

Wat jij beschrijft is nog steeds geen bewuste actie van het paard.
Het paard reageert op wat het voelt, zonder dat het echt bewust ‘gaat uittesten’.
Paarden leren door wat ze ervaren en associëren, niet omdat ze erover nadenken zoals wij dat doen.

In jouw voorbeeld voelt het paard dat de druk op het touw anders is dan normaal en reageert instinctief door meer druk te geven.
Maar dat betekent niet dat het bewust aan het proberen is om los te komen.
Het is gewoon een natuurlijke reactie op wat er gebeurt, niet echt een doordachte poging om iets uit te proberen.

DuoPenotti, hij voelt ter plekke die druk en reageert daarop.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:11

Ja en test/ probeert daarbij ter plekke uit wat dit betekent.

Een test kan nu. Zonder daar eerst over nagedacht te hebben. Zonder die voorbedachte rade.

Hij denkt niet als het touwtje niet goed vast zit ga ik volgende keer eens testen wat dat doet.

Nee het touwtje is los dus hij test nu wat dat doet.

Die ruiter is niet duidelijk dus test hij uit hoe ver hij kan gaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:16

Ik snap wat je bedoelt en denk dat we een andere betekenis hebben voor het woord uittesten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:20

Ja jij denkt aan voorbedachte rade. Soort van planning vooraf. Of zie ik dat verkeerd?

Ik denk dat een test ook terplekke kan gebeuren.

Je kan eerst het weerbericht bestuderen en morgen testen of het ijs je houd.

En je kan ook nu dat ijs oplopen en aan de hand van het kraken van het ijs per stap blijven testen of het je houd

Zoiets?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:21

proefondervinderlijk leren misschien!! <<)
zowel voor ruiter als paard,
Laatst bijgewerkt door mce op 27-11-24 18:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:22

Polar schreef:
Paarden leren door wat ze ervaren en associëren, niet omdat ze erover nadenken zoals wij dat doen.

Waarom denk je dat? Waarom zou je de cognitieve mogelijkheden van paarden negeren of ontkennen?

Citaat:
Maar dat betekent niet dat het bewust aan het proberen is om los te komen.
Het is gewoon een natuurlijke reactie op wat er gebeurt, niet echt een doordachte poging om iets uit te proberen.

Ik ben dan heel benieuwd of je echt geen paarden bent tegengekomen die dat overduidelijk wel heel bewust doen? Of die bijvoorbeeld meteen weten als je het tweede slot op de deur vergeten bent? Of die een sprintje trekken op het moment dat ze een opening zien? Dat is niet toevallig uitproberen, dat is heel gericht.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:32

DuoPenotti, dat inderdaad. :j

Proefondervinderlijk leren klinkt wel mooi. :))

Shadow, die ben ik zeker tegen gekomen, maar dan d.m.v aangeleerd gedrag.
Heb een paard gehad dat een keer met z'n voorbeen tegen een staldeur aan trapte, waarna de deur open ging.
In eerste instantie vanuit schrapen en de deur openen was bijkomend voordeel, want toegang tot de ton met brokjes.
Maar sindsdien hebben we extra sloten op die deur moeten zetten, want hierdoor associeerde hij trappen met de voorbeen met het openen van de deur.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:40

Denk dat "bewust" ook vrij los geïnterpreteerd wordt in dit topic. Een doel -> handeling om het te bereiken is namelijk psychologisch gezien bewust.

Denk dat het hier in het topic vaker gaat om zelf bewust zijn en bewust constructief denken. Dus echt meerdere stappen vooruit denken en begeleider/ruiter buiten spel zetten. Zo denken ze inderdaad ook niet. Het is puur actie voor een doel, ruiter staat dat dan misschien in de weg maar het is niet bewust om de ruiter buiten spel te zetten of te "testen"

Een handeling vanuit instinct is namelijk ook bewust.
Bv mijn paard staat buiten, en ik haal hem binnen, loopt altijd rustig mee.
Als hij heeft gehoord dat er gevoerd is loopt hij altijd harder naar zijn stal.
Wat in zijn brein omgegaan is: geluid voerkar = eten
Wens = eten
Actie = sneller naar stal (het eten) lopen.
Het is heel simplistisch denken, maar wel bewust.
Bewust van omgeving, geluid en de beloning daarna (eten).

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 27-11-24 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt