Nala schreef:Mungbean schreef:Ik weet dat ik ook in herhaling val, maar het is logisch dat ze moeilijk op gang komt.
Met PSSM1 moet ze eerst de foute suikers uit de spieren lopen en dat doet zeer.
Ik heb steeds het idee dat het dat liever niet onder ogen wilt zien.
PSSM1 is echt ellendig. Ze moeten dagelijks bewegen, maar het is tegelijkertijd steeds weer zielig.
Ook je dekenbeleid en grasbeleid is daarbij heel belangrijk.
Ze hoeven geen hele hoge spierwaardes te hebben om hartstikke symptomatisch te zijn. Verschillende rassen uiten het verschillend.
Die idioot hoge waardes zie je voornamelijk bij de Amerikaanse rassen.
Mijn paard was volledig kapot in de spieren door die rotziekte maar de waardes waren nooit absurd.
Overigens snap ik je gevoel en frustratie volledig.
Vooral dit gedeelte is juist waarom ik het gevoel van “moeten” zo ervaar. Ze is er positief op getest dus probeer ik alles te doen om het zo goed mogelijk te doen. Maar het voelt inderdaad alsof je steeds weer een wond open moet maken om deze te behandelen, terwijl zij daar uiteraard geen zin in heeft en het mij ook niet meer in de koude kleren gaat zitten. Maar zomaar helemaal stil gooien durf ik ook niet, omdat dat juist voor meer problemen kan zorgen bij pssm.
Maar dan kan ze toch niet 24/7 op een groot stuk land lopen? Dan krijgt ze veel te veel suikers binnen.
Mijn ruin met IR kon absoluut niet op de wei. Tenzij met een graasmasker.