VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:02

Wat fijn dat je Nosey een kans geeft. Ze klinkt als een hartstikke lief dier, zolang ze zo goed reageert op de TLC is het het proberen waard. En zelfs al zou Nosey het niet redden, dan heeft ze het de laatste periode nog heel goed gehad.

Zou het kunnen dat Aurora slechte ervaringen heeft met een zweep? Is een gevulde handschoen op een bezemsteel misschien een idee? Of zou ze dat nog enger vinden? Ik vind in elk geval dat je super bezig bent en heel respectvol naar de dieren. Ik blijf volgen, want ben heel benieuwd hoe ze er over een tijdje bijstaan.

Marilu

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:24

Ik kom ook volgen.
Wat geweldig voor deze paarden, dat je dit kan en wil doen voor hen !!
Het zien er, vanonder al hun ellende, mooie paarden uit ook.
Ik vind het veulentje alvast prachtig <3
Ik duim voor een mooie toekomst voor hen !!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:25

Hopelijk gaat Nosey het redden.
Ongelooflijk hoe ze erbij staan.

Hoe heb je Aurora en Nouri buiten en binnen gezet? Kun je ze zelfstandig naar de paddock en terug laten lopen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:57

Wat enorm goed dat je dit doet!

En ik begrijp wel dat je voor nosy wilt gaan. Die ogen geven zeker nog niet op.
En ik kan mij voorstellen als je haar nu inslaapt dat je daar niet achter kan staan.
Ik ben heel benieuwd hoe hij de komende tijd gaat zijn.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:07

Door reizen kunnen paarden ook longontsteking krijgen, shipping fever heet dat, maar dan hebben ze ook koorts.
Hopelijk knapt Nosey toch op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:09

Inslapen vind ik ook nog te vroeg. Zo met je eens. Hopelijk redt ze het.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:14

Veel mensen weten echt niet dat er in Spanje veel dierenleed is.
Ik ving in het verleden honden vanuit Spanje op en op vele zat geen gram vet.

Maar ik heb echt respect voor wat je doet voor deze prachtige zielen.

Maar zou Aurora niet weer drachtig kunnen zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:26

:D Ah Nosey it is. Ze kijkt echt zo geinteresseerd in de rondte. Prut van haar longen. Hard duimen dat het goed gaat. Geen stro/stof/binnensta oorzaak? Maar wat is ze mager. Pffff zolang ze niet lijdt, eet en aankomt. Wie weet hoe ver ze nog kan komen.

Mama en kind hebben meer tijd nodig wat betreft menscontact?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:15

Weet je, al redt nosey het misschien niet ( wat ik echt niet hoop!!) dan zal ze met liefde om haar heen het leven kunnen loslaten maar het zou me niet verbazen als ze juist door deze liefde zal opknappen!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:41

Ik snap je keuze ook heel goed, dit paard wil nog te graag en kijkt vol strijdlust de wereld in. Mooi dat ze je ook zo opzoekt <3 Nosey past echt perfect :j !

Merrie en veulen, en dan voor de merrie, wordt nog heel veel tijd geduld en effort denk ik, je ziet zeker dat ze niet gemeen is maar wel dat ze er ook niet helemaal oke mee is zegmaar. Komt vast goed over time :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:31

Als ze hier goed doorheen komen worden het alle 3 toppers. Merrie en veulen zijn ook nog eens beeldschoon. En ondanks dat ze haar veulen wil beschermen is ze niet agressief. Uitstraling van alle 3 is prima. Als mams en veulen gewend zijn worden dat volgens mij net zulke lieve dieren als Nosey

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:46

Goh wat zijn ze mager! Hopelijk knapt nosey op van de antibiotica, naam bedacht!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:01

Wat ben jij een mooi mens! Prachtig hoe je deze beestjes een kans geeft!
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb in 2017 een zwaar uitgemergeld veulen ergens op gehaald, beestje was meer dood dan levend.
Uiteindelijk een prachtige zwaan geworden, helaas in 2021 moeten laten inslapen ivm kreupelheden die we niet hersteld krijgen.
Juist de ergste scharminkels, worden het mooiste als ze het redden. Heel veel succes en liefde gewenst in de redding van deze dieren! Je bent een topper!

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:24

Och, wat een lieve snoetjes! Nosey kijkt zo blij dat je er bent. Wat een lief karakter! Allemaal trouwens, zo zachtaardig en ondanks hun verleden staan ze wel open voor toenadering. Kom op Nosey, met je lieve neus in de boter :-)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:09

Ik volg ook!
Ik hoop zo, dat Nosey het gaat halen. :knuffel:

Echt te erg voor woorden wat de Spanjarden met dieren doen of beter NIET doen. Zoveel dierenleed!
Heel knap van je, dat je voor ze gaat!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:15

Op dat filmpje zie je Nosey ook haar neus op jouw schouder leggen. Wat een lieverd. :(:)

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 18:11

Wat een lieve reacties weer, hartverwarmend, het steunt me enorm om te lezen! <3

Update gisteren en vandaag Nosey:

Het ademen ging met het uur zowat beter. Het zware rochelen is bijna over, alleen bij heel diep snuiven klinkt het nog alsof haar neus dichtzit. Voornamelijk als ze rustig stilstaat klinkt het goed. Nog lang niet zoals het hoort maar ook niet meer zoals het was. Je ziet bij het ademen haar flanken ook niet meer zo bewegen.
Dit is dus voorzichtig positief, ze reageert dus op de antibiotica. En vrij snel ook.

Haar mest is nog wel zorgwekkend, letterlijk als water. De eerste uurtjes hier was het doorzichtig en zag het er meer uit als urine dan mest, ondertussen heeft het wel de mest kleur. Alleen dan net zo dun als een verse koeienvlaai.
Ze drinkt erg veel en likt ook veel aan de liksteen met zout en mineralen, dus ze zal niet zo snel uitdrogen van de diarree.
Afbeelding

Haar gedrag en humeur is top. Ze heeft zo'n blik in haar ogen van 'nu is het goed, hier hoor ik'. Ze is niet moe meer, ligt nog maar weinig en wil alleen maar non-stop aandacht en eten. Als ik heel even niet naar haar kijk duwt ze haar hoofd door de tralies en hangt ze daar net zolang tot ik haar niet langer kan negeren, met die blije lieve blik <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een keer per dag stap ik 10 minuten buiten met haar zodat ze niet te stijf wordt. Dit gaat ook al beter, ze wankelt niet meer zo en stapt sterker mee. Lekker eigenwijs, ze wil elk grasprietje zien en heeft een duidelijk karaktertje. En dan daarna wil ze zo snel mogelijk terug haar warme stalletje in.
Koud heeft ze het gelukkig nog steeds niet.

Afbeelding

Afbeelding

Haar wonden en doorligplekken gaan ook beter, de huid is minder rood en schraal, het lijkt ook te genezen. Alleen haar linker bil is nog vol met nare plekjes, alleen te zien met de flitser op de telefoon.

Afbeelding

Door de dunne mest was haar staart natuurlijk ook helemaal onder de dikke klonters oliebol. Wat ze met elke zwiep van haar staart in haar wonden op haar kont smeert.
Haar staart is zo hard in de klit dat je hem rechtop kan zetten en hij stijf als een plank blijft staan.
Het heeft me bijna een uur gekost om de knopen en klitten eruit te krijgen. Nosey vond de aandacht uiteraard weer heerlijk en stond er lekker bij te suffen. De staart in een vlecht gedaan, het werkt, de staart wordt nog wel vies maar ze smeert het niet meer zo uit.

Haar achterbeen is nogsteeds dik, ze is niet kreupel en heeft er geen pijn aan.

Ze moet twee keer per dag een injectie antibiotica en twee keer per dag een spuit penesuline in haar mond, ze is met alles heel makkelijk en braaf. Terwijl zij ook bijna geen eerdere mensen ervaring heeft gehad.

Ze wil heel duidelijk leven. Ze geniet van elke minuut. Dat ze het zo lang heeft volgehouden is eigenlijk al een wonder. Ze is zo happy met elke aai, elk hapje hooi. Haar oogjes staan heel helder en heel liefdevol. Alleen haar lichaam is zo op dat het nog heel spannend blijft. Hoe graag zij het ook mag willen, als haar lichaam te kapot is redt ze het niet. We kunnen niet kijken hoe het vanbinnen met haar gaat, daar weten we met de uitslag van de bloedtest meer over.
Ze heeft voor nu absoluut kwaliteit van leven :j

Update Aurora en Nouri vandaag en gisteren.

Gisteren het touw af gekregen! Na heel lang hengelen met een stok met een haakje heb ik heel voorzichtig het touw af kunnen tillen. Ze liet dat toe, dankzij de eerdere training met het zweepje is aanraking op haar hoofd oke zolang het mens maar minimaal 3 meter afstand houdt :')
Ze heeft wel echt een goed karakter, ze is dapper, ook echt lief en nieuwsgierig.

Gisteravond zat ik een tijd in het hoekje van de stal en heeft ze, de eerste keren heel voorzichtig, hooi van me aan durven pakken.
Later ook brokjes uit een emmer die ik vast hield.
Hele goede stappen in de juiste richting!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouri doet voornamelijk zijn moeder na dus toen die het durfde durfde hij ook.

Ik was even vergeten hoe snel een veulen een stal volledig smerig kan krijgen.... Al het zaagsel kon weg, na een nachtje :+

Oh en gisteravond was Nouri weer zo lief om vol in de vers verschoonde waterbak te mesten...

Beide voelen zich al meer op hun gemak met mensen erbij. Ze staan iig niet meer langs de stalwand geplakt :P
Zij zijn ook even buiten geweest waar ze een tijdje hebben gestapt. Dus ook bewogen :j

Aurora's hoeven hebben heel hard een bekapbeurt nodig wel. Maar ik zie me nog niet zo snel haar hoefjes bij kunnen veilen :Y)

Ik heb ze beide wel een paar keer horen kuchen. Ik hoop dat dat alleen door het op stal staan en het stof van zaagsel en hooi komt. Dat zijn ze natuurlijk niet gewend. Maar als het iets anders is kan dat nu niet behandeld worden...

Dat was voor nu weer even de update.

Jullie reacties doen me zo goed om te lezen, zo mooi hoe jullie met deze arme zielen meeleven.
Ik hoop heel erg dat het goed nieuws blijft!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:21

Wat een verschil al weer. Die mest zou ik mij nog niet zo’n zorgen om maken, dat kan niet ineens goed zijn. Die organen moeten allemaal opeens weer aan het werk.

Is die liksteen wel verstandig met hun uitgemergelde lijven? Extra zout en drinken lijkt mij een aanslag voor de nieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:24

Ah die Nosey, daar kun je toch gewoon niet, niet van houden? Die blik..*smelt*.

Ik hoop echt zo dat het de goede kant op blijft gaan. Haar darmflora zal wel te lijden hebben onder de nieuwe voeding en de antibiotica. Dat kan wel even duren voordat het gesetteld is denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:31

Goede voorzichtige update. Ze zijn in elk geval in goede handen. Doe je goed!!!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:47

Stille meelezer, mijn oude paard had COPD (na leven lang als manegepaard te werken, in stoffige omgeving) maar zijn longen zijn zó opgeknapt door constant buitenstaan, voordroog (ipv hooi), en in de schuilstal rubber tegels en zaagsel. Je gebruikt al zaagsel zie ik, dus dat is top. Hier was het een wereld van verschil voor zijn longen na een jaar lang buiten staan, dus zoiets heeft ook gewoon tijd nodig. Veel succes :knuffel:

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:50

Oke … dat klinkt redelijk positief +:)+ .

Die Nosey, wat een ongelooflijk lief paard. Ik krijg een krop in mijn keel en tegelijk voel ik ontzettend veel woede naar de mens die haar zo behandeld heeft.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:13

Stille meelezer hier, maar moet toch zeggen dat ik echt zoooo verliefd ben op die blik van Nosey! Ik zou dat ook zeker een kansje geven als ik in jouw schoenen stond, hoop dat ze lichamelijk volledig opknappen zal en er gauw duidelijkheid komt uit de bloedtest.

En mama met veulen, ook bijzonder om te zien. Het heeft nog een lange weg te gaan, maar leuk om te zien dat het vertrouwen nu al met muizenstapjes beter wordt (en elke muizenstap zal als een grote overwinning voelen denk ik zo).

Leuk leuk, ik blijf volgen! 8-)

Blijft het overigens bij deze paarden uit Spanje of wil je er op (korte) termijn nog meer gaan opvangen/redden?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:56

Je hebt een groot hart, ik hoop dat Nosey hersteld. Ze heeft echt een hele lieve blik. Snap dat je haar deze kans wil geven. Topper ben je.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:59

Ik zou ook de liksteen weghalen en electrolyten aanbieden door het voer in de plaats.
Kan je zelf bekappen? Indien wel zal een bekapbeurtje ook heel veel comfort brengen denk ik. Hoeft niet perfecr in een keer, gewoon morgen even een rondje knippen dat die lange teen weg id en eventuele steunsels, dag erop wat vijlen. Alles wat je doet zal een verbetering zijn zo te zien.

Het ziet er echt zo een lief paard uit !