Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 19:35

Pff dat is wel heel erg balen, gelukkig wel goed herstel dus…

Hier alles zijn gangetje, heb er van de week een singeltje om gehad, bruine super braaf, zwarte vond het een iets minder goed plan }:0 man wat kan die bokken… maar we prullen lekker verder…

Vandaag eerste keer kaptoom om…

Afbeelding

Afbeelding

En even lekker met de kont in de “sneeuw“

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 19:46

Haha heerlijk, de bruine kan lekker bewegen of niet?

Ik zag laatst ergens een video op insta van een jong paard met een vlaggetje.
Toen dacht ik heb geen vlaggetje maar slingertjes kunnen toch ook? :+
Gaf geen kick.

Afbeelding

Ik ben zelf al wezen hangen. Dat heeft ze echt geen moment vreemd gevonden.

Maandag starten we officieel met het zadelmak/ruitermak maken.
Dan komt de beleerder aan huis

Afbeelding

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 09:16

Iedereen is lekker bezig zo te zien :j

Hier starten wij ook maandag met het inrijden van Rio.
Ik ben zo benieuwd.
Er op zitten en rondjes stappen is hem bekend en leverde totaal geen problemen op.
Voor het echte inrijden komt er iemand, zag dat zelf dan weer niet echt zitten

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:34

Ik kom ook graag met jullie mee kletsen.
Ik kletste al mee in het 2024 topic maar door omstandigheden is het echte rijden er nog niet van gekomen.

Reus is wordt dit jaar 4 en ik heb er een aantal keer bitloos opgezeten, gestapt en gedraafd in het longeerrondje. Verder zijn we nog niet gekomen, door een pittige ringworm (huid schimmel) infectie heeft hij nu al weken geen halster meer om gehad omdat er grote open wonden onder het halster zaten. Door het vele wassen met de kou is hij ook erg, verkouden geworden, maar alles lijkt nu aan de beterende hand. Helaas is hij voor het hele gebeuren niet meer zo blij met het halster dus het zal voor ons weer van vooraf aan beginnen worden.
De plannen zijn eerst weer normaal halster om kunnen doen, vervolgens mooi ontspannen lopen aan longe met bit. Vervolgens dubbele longe en lange teugel aan het bit. En vervolgens hoop ik toch wel tegen de zomer met bit in normaal rond te kunnen rijden.

Afbeelding
Samen met zijn stippel vriend die volgend jaar aan de beurt is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:48

Wat een guitige koppies DDara <3 .

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 01:35

Ons puppy.

Gisteren voor het eerst hem een paar keer rond kunnen krijgen aan de longe.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 07:53

Wat zijn jullie allemaal al lekker fanatiek bezig!

Die van mij staan nog even stil op wat wandelen na, de ene keer is de bak bevroren, dan weer zeiknat door de sneeuw, dan weer dit en dan weer dat haha

Ik denk dat we over een paar weekjes lekker gaan beginnen, tot die tijd wandelen en longeren :)
Afbeelding
Afbeelding

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:46

Lekker bezig allemaal!

Hier gisteren voor het eerst zonder zadel erop gezeten. Hij heeft de afgelopen tijd vrij weinig gedaan door alle regen en de natte bak en dan toch zo braaf zijn. Super fijn!
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 07:59

Had al in het 2022 veulen topic geplaatst maar kan hier nog wel een keer :P

Valegro begonnen met touwtjes, vast een beetje conditie opbouwen voor het rijden straks!
Afbeelding
Afbeelding

Jannie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:13

Hoi,

Wij (mijn dochter en ik) hebben een nrps paard Hope ze is van augustus 2022. Ze wordt dus dit jaar 3.
Mijn dochter, ik noem haar even C, is al een beetje grondwerk oefeningen met haar aan het doen. Zodat het straks wat makkelijker wordt, ook doet ze een paar keer per maand een beetje met haar longeren, dit doet ze maximaal 15 min.
Als Hope 3.5 is gaat ze haar proberen zelf verder te trainen.
Ze heeft hiervoor haar opleiding gehaald dus is natuurlijk super leuk om er dan ook eindelijk wat mee te kunnen doen.

Leuk om jullie verhalen te lezen.

Gr Jannie en C

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:50

Afbeelding
Afbeelding
Zo ben ik begonnen aan het wennen aan iets op de rug hier werd hij echt heel mak van.

Ik heb vandaag denk ik weer een nieuwe schimmel plek gevonden dus buiten het om en af doen van het halster durf ik er op dit moment niet te veel tuig om te doen zodat ik niet al mijn spullen besmet.
De meeste schimmelplekken zijn onderhand weer mooi aan het herstellen en hebben weer haar gekregen....

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:40

Ik heb hier sinds kort ook een puppypaard! Hij is hier pas een week dus we doen nog niet te veel, laten hem vooral rustig wennen aan de dagelijkse gang van zaken. Gisteren zette ik hem voor de eerste keer op de poetsplaats en dat ging erg vlot! wel eventjes een licht paniekje toen ons andere paard zijn stal uitwandelde naar de paddock en Wiz hem niet meer kon zien. Vandaag gaan we maar eens voetjes geven oefenen want dat vind hij nog heul moeilijk. D bedoeling is dat hij tegen het einde van het jaar zo ver in zijn opleiding staat dat er volgend jaar een ruiter op kan (dus al dubbele lijnen, zadel gewend etc.)
Dat met die poolnoodles is trouwens een goed idee!

Onze kleine Wizzard, wizzie, wizziewoo 8-)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:47

Oh wat leuk, een 2025 topic!
Mag ik mij ook melden hier? :wave:

Nadat mijn liefste merrie afgelopen zomer werd afgekeurd (4 jaar en net lekker aan het rijden) ben ik op zoek gegaan naar een oplossing.

Heel toevallig kwam ik een merrie uit 2021 tegen en mocht ik mijn andere merrie er op inruilen. Erg dankbaar voordeze oplossing ook al was het erg verdrietig ;(

Zodoende heb ik dus een groene merrie op stal waar ik grondwerk mee doe. Om de week hebben we ook les. Ze is echt heel vriendelijk maar vind dingen aan/ op haar lijf echt spannend.

Meet my Royal Highness (geboren op koningsdag 2021) ze is flink aan de maat denk ergens rond de 1.73

Een Total McLaren x Sydney

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:30

Vraagje voor jullie, hoe doen jullie de voetjes optillen aanleren? Mijn paard vind het nog heel eng om op drie benen te staan. Hij geeft ze wel maar slaat dan zijn been uit naar voren. Hoe ze die ooit bekapt hebben gekregen, geen idee :+ ik ben nog niet met de achterbenen begonnen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:49

Heel veel geduld en vaak kort oefenen. Proberen beet te blijven houden of in ieder geval aanraken als het een maaiend achterbeen is. Zodra ze ontspannen belonen en neerzetten. Als dat goed gaat steeds iets langer vast en hoevenkrabber erbij. Hebben er 1 die in een groeispurt wel echt veel moeite had achter. Dus aangeleerd dat op rust zetten ook goed was, kon de smid er alsnog bij. Nu gaat optillen ook steeds beter.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 16-01-25 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:54

Al tilt ze hem 1 seconden op!!!braaaaaf en snoepje er in.
Maak er een klein feestje van.
Zo uitbouwen met de tijd en een beetje goed vast houden.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:38

Waidida schreef:
Vraagje voor jullie, hoe doen jullie de voetjes optillen aanleren? Mijn paard vind het nog heel eng om op drie benen te staan. Hij geeft ze wel maar slaat dan zijn been uit naar voren. Hoe ze die ooit bekapt hebben gekregen, geen idee :+ ik ben nog niet met de achterbenen begonnen.

Goeie ja! Ik mag nu eindelijk de benen aanraken zonder dat ze daar nerveus van wordt :+

Dus maar eens verder met oefenen als ik beter gevezen ben. Mijn vorige merrie trok mijn strek pees van mijn duim stuk :=

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:57

roosa schreef:
Al tilt ze hem 1 seconden op!!!braaaaaf en snoepje er in.
Maak er een klein feestje van.
Zo uitbouwen met de tijd en een beetje goed vast houden.

Snoepjes doe ik liever niet, hij wordt er enorm druk van. Ik probeer het wel nog eens met gewoon de brokjes die hij krijgt als voer. Ik ben er ook mee bezig om hem te leren van voer te weigeren.
Een dilemma dat ik heb is dat ik wel het optillen wil belonen maar niet het maaien. Als hij dan gelijk zijn been maait beloon ik dan net niet het slechte gedrag? Ik ben me aan het oriënteren op clickertraining zodat ik gerichter kan belonen voor dit soort dingen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:16

Pas belonen als hij zn been ontspant, ook al is het 1seconde. Niet als ie maait. Tip, buig de hoef door en houd de hoef vast. Dan kunnen ze hem niet zo makkelijk strekken om te maaien, als ie dan maar even ontspant los en belonen.

Vind het altijd zo gek dat paarden dit niet van jongs af aan leren, ze moeten toch bekapt worden?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:18

rensju schreef:
Pas belonen als hij zn been ontspant, ook al is het 1seconde. Niet als ie maait. Tip, buig de hoef door en houd de hoef vast. Dan kunnen ze hem niet zo makkelijk strekken om te maaien, als ie dan maar even ontspant los en belonen.

Vind het altijd zo gek dat paarden dit niet van jongs af aan leren, ze moeten toch bekapt worden?

Veulen abc-tje.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:19

rensju schreef:

Ja inderdaad, dat vraag ik me dus ook af. Ze zei wel dat hij zijn achterbenen moeilijk vond maar de voorbenen niks van gezegd. Ik vraag het me ook af hoe ze het voor elkaar gekregen hebben.

Bedankt! Ik ga gewoon veel oefenen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:49

Ik zou gewoon doen alsof het een veulen is en vanaf de basis beginnen. Je weet niet wat ze dan wel of niet hebben gedaan en als er wel bekapt is of dat een fijne ervaring is geweest.

Overal aanraken en steeds op tijd belonen en stoppen. Zodra hij een beentje ook maar iets optilt belonen en ook wat overdrijven.

Als je been gaat vasthouden, ook been aaien en blijven belonen.

Als hij het niet verkeerd heeft geleerd gaat het vast snel.

Ik zelf hou een vaste volgorde aan qua hoeven oppakken en dan geven ze de volgende vaak ook zelf na een tijdje.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:21

@ DDDara , die opstaande isolatiebuizen aan de longeersingel !!! _O-
Crea voor paardenmensen,
Ik probeer het volgende week ook!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:09

Vandaag met jullie tips en brokjes aan de slag gegaan. Meneer had gevonden dat als hij mij tegen de muur duwt ik zijn voetjes niet meer kon vragen. Dus daar eerst even korte metten mee gemaakt. Daarna de voetjes. Ik doe het nu met clicker en dat helpt wel goed!
Hij leert ontzettend snel, goede dingen, maar helaas dus ook slechte dingen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:29

Hier vandaag voor de tweede keer gezeten en de eerste keer gestapt. *\o/*

Afbeelding