wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:21

Och ts wat verdrietig! Ik was vooraan begonnen met lezen dus deze update had ik nog niet gezien. Wat verschrikkelijk zuur dat zoiets op je pad komt net als je denkt dat alles een beetje op z’n plek gaat vallen.. heel veel sterkte met je verlies :(:)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:00

Voel je niet schuldig,soms gebeurt er iets waar je niets aan kan doen.Vorig jaar is bij mij ons pensionpaard ingeslapen na een ongeluk in de wei.Ik heb altijd goed voor het paard gezorgd,maar het was een ongeluk in de wei waar niemand iets aan kon doen.Heel veel sterkte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:02

Ach wat verdrietig. ;(
Had je zo'n fijn plekje gevonden en dan dit.

Hier kun jij toch niets aan doen. Dit is dikke pech.
Ook al heb je gedacht past hij nog in mijn leven is dit niet de uitkomst die je dacht.
Daarover dus niet gaan malen.

Heel veel sterkte :knuffel:

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:22

Drents Rusthuis voor paarden Nieuw Schoonebeek. Was in 2020 150. Ze staan in een groep op het land en in de winter 's nachts op stal. Lieve mensen met een goed hart en je wordt goed op de hoogte gehouden. Ik ging er 1x per maand heen toen Rhea nog leefde. Ze had een vriendje en was er blij. Toen haar artrose te erg werd, is ze daar ingeslapen.

Edit: ik lees net de update, heel veel sterkte TS, dit is onvoorstelbaar.

kally

Re: wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:52

Ach wat een nare wending, heel veel sterkte gewenst met je verlies Y;(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:53

Oh jee, ik was nog niet tot het eind met lezen, zo te horen is er iets misgegaan met je paard en een verhuizing...

Edit; nu bijgelezen
Heel veel sterkte met dit verlies...

Dit was mijn reactie voordat ik de laatste berichten zag na plaatsing:

Heel herkenbaar.
Qua zeer lijf, gebrek aan energie en plezier, en alleen nog bezig met het werk en geen e ertoe en tijd meer over voor e ht met je paard rijden/trainen/longeren/grondwerk/poetsen etc.

En dan heb ik paard aan huis!
Ik ben uren aan het verzorgen en klussen, met minimaal 6 beurten per week in het rooster voor mij, plus extra uren voor algemene extra klussen (we hebben 4 pensioen pony's en ik heb zelf een pony en paard) en heb een bijrijdster die 3x per week mijn paard rijd en 2x per week helpt met land uitmesten.

Het werk gaat me fysiek steeds zwaarder af en kost daardoor ook meer tijd. Als mijn pony van richting de 34 om valt, kont er geen 2e eigen dier meer voor terug voorlopig!
En als mijn paard van straks 21 weg zou vallen weet ik ook niet of ik er nog iets voor terug neem.

Ik wil mijzelf proberen uit te roosteren uit de dagelijkse stalwerkzaamheden. Ik heb mijn beperkte energie nu nodig voor werk en gezin.

Ik ben ook echt aan het nadenken en kijken en overleggen met stalgenoten hoe we het werk behapbaarder en flexibeler kunnen maken.

En kijk ook zeker naar mijn aannamebeleid. Neem nu bijvoorbeeld liever alleen pony's aan. Poepen minder, nemen minder ruimte in, eten wat minder...

prugelpiet schreef:
Ik vind het ook van de zotte om betalende pensionklanten zoveel werk te laten doen dat ze 4 uur bezig zijn 8)7

Tja, als het werk eerlijk verdeeld is over alle eigenaren, en het kost deze tijd, waarom zou dat dan van de zotte zijn?

Normaal gaat het zo te horen om 2 beurten per week, 1 ochtendbeurt van 4 uur en een avondbeurt die minder tijd kost. Dus gok 6 uur per week? Alleen nu met minder paarden/eigenaren is het vaker. Hier bij ons met 6 dieren is het ook 5 a 6 uur per week per eigenaar om al het werk te doen en alles netjes te houden.

De kosten van het onderhouden van een paard en een locatie zijn enorm gestegen. Vaak wordt er in de stalkosten van doe het zelf en doe het samen stallen geen uurloon voor de verzorging gerekend. Iedereen helpt mee. Reken maar even uit wat er bij komt als er iemand voor ingehuurd moet worden ;( hier kost elk paard extra minimaal 15 tot 20 uur per maand meer werk. Dat zou €200,- tot €260,- per maand zijn voor iemand minimumloon betalen. Bovenop de €200,- stalgeld, €40,- strooiselkosten en het eigen gekochte krachtvoer. Stallen en afdakken (aan huis) met veel wei, paddock met zandtracks en gedraineerde buitenbak met verlichting in Noord Nederland.

Wat voor nu een oplossing kan zijn is dat je bijrijder komt op een dag dat jij beurt hebt zodat ze jou helpt. Jij komt nu extra op haar dagen, wellicht kan zij jou ondersteunen.
Als ze les neemt op een dag dst jij er niet bent heeft ze wel hulp met rijden of grondwerkles en kun jij thuis blijven.

Andere oplossing is in gesprek gaan met de stalhouder over dat je de taken zo niet vol kunt houden, mede door de extra beurten omdat er plekken leeg zijn.

Waarom zijn die plekken leeg? Schrikken de beurten en de tijd en energie die die kosten misschien potentiële nieuwe klanten af? (Hier bij mij op stal aan huis wel is mijn ervaring)

Normaal neemt met minder paarden ook de hoeveelheid werk af in zwaarte en tijd. Is dst bij jullie ook zo?

●hoeveel paarden staan er?

●Wat is de verhouding privé paarden/pensionpaarden?

●waaruit bestaan de verzorgtaken?, wat kost het meeste tijd of is het zwaarst om te doen?

●Zijn er opties om het management of de taken wat aan te passen, her te verdelen of makkelijker/lichter te maken?

Het is ook in het belang van de stalhouder dat de pensionklanten het volhouden.
Als er meer mensen afhaken en er komen ook geen nieuwe mensen bij wordt het steeds lastiger om het rooster rond te krijgen en gaan de inkomsten ook naar beneden.

Met elkaar zoeken naar oplossingen en op bepaalde punten aanpassingen doen kan lucht geven.

Verhuizen naar een volpension stal verder weg in goedkopere regio aan een mooi natuurgebied kan ook een fijne tussenoplossing zijn.

Als je paard goed staat en je moet wat verder rijden maar kunt vanaf stal dan 1x per week of in vakanties wel lekker de natuur in, als je daar zin in hebt, dan kan dat ook veel lucht geven.

Sterkte!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:02

Oh nee wat een vreselijke update ;( heel veel sterkte met dit verlies.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:03

Jeetje wat een ontzettende domper, net als je denkt dat je het voor elkaar hebt.....

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:05

Wat verdrietig dat het niet zo heeft mogen zijn.
Je hebt er alles aan gedaan om haar de tijd dat ze bij je was, een goed leven te geven.
Sterkte met het verlies.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:19

Ach wat een enorm verdriet. En wat een oneerlijk verhaal toch.

Ik liep nu pas tegen dit topic aan. Maar wat heb ik veel respect voor jou en de keuzes die jij voor je paard hebt gemaakt. Je hebt je paard altijd op 1 gezet, zelfs als dit betekende dat jijzelf op de tweede of zelfs derde plek kwam te staan. Ik hoop dat je dat zelf ook zo ziet of gaat zien.

Heel erg veel sterkte met dit verlies.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:22

Ach, wat enorm verdrietig. Heel veel sterkte met het gemis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:19

Faelynn schreef:
Ons verhaal eindigt helaas met veel verdriet.
We hadden een fijne nieuwe stal gevonden, en hadden eindelijk de rust die we zo verlangde, maar na 2 maanden "genieten" kregen we vanavond een appje dat ze wat kreupel liep en een wond had.
Bij aankomst op stal was het foute boel.
Spoedarts op bezoek, doorverwezen naar de kliniek voor een eventuele operatie, maar het mocht niet baten. Bij de eerste evaluatie bleek de pees in het spronggewricht volledig door en ter plekke inslapen was onze enige keus.
Na alles waar we doorheen gegaan zijn voel ik me zo schuldig, ik dacht echt dat dit de plek ging zijn voor ons en we dit voorjaar onze eerste ritjes weer zouden gaan maken, en nu ga ik naar huis zonder paard.
Het verdriet is enorm groot, maar voor de mensen die ons kennen wilde ik dit toch even laten weten.
Daylight heeft 16 jaartjes jong mogen worden

Wat triest |(

Voel je aub niet schuldig want je hebt er alles aan gedaan wat je kon. Heel veel sterkte! :knuffel:

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 12:36

Bedankt allemaal voor jullie lieve woorden.
Ik ben echt compleet gebroken, ik hield zo veel van haar. Na alles wat ze heeft moeten doorstaan, was dit niet hoe het had mogen eindigen. Ze is zo enorm lief geweest tot het einde.
Vandaag word ze gecremeerd. We gaan haar as uitstrooien en een kleine urn uitzoeken.
Van het voorjaar gaan we sparen om een schilderij te laten maken van haar. Dit wilde we eigenlijk al heel lang, maar word nu een extra mooi aandenken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:50

Sterkte met het verlies, wat een mooi idee om een schilderij te laten maken van haar.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:43

TS heel veel sterkte. Weet dat je alles voor je paard gedaan hebt. Het is vreselijk om zo je paard te moeten afgeven na alle moeite.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 07:58

Wat ontzettend verdrietig. Veel sterkte gewenst.