Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 08:53

Dat ze blij kijken op foto's betekent toch niet opeens dat het Marvel™ Iron Ponies zijn die geen schade ondervinden van het dragen van te lange en te zware westerlingen?

Ze zullen heus niet denken 'oh nee, nu ga ik zeker weten artrose (ofzo) ontwikkelen!' Wij zijn er met onze hersenen om over zulke dingen na te denken voor die ponies en ze te beschermen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 08:56

beestenfreak schreef:
Misschien omdat het topic de titel 'twijfels over paardenwelzijn' heeft wat ruimte suggereert voor discussie? :)
Het andere topic is voor het volgen van de race, dus het is mooi dat dit topic er nu is.
Ja bovenstaande foto's zijn niet fijn maar 'cherry picking' werkt twee kanten op.

[ [url=m/4Haf2c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie hier bijvoorbeeld geen ongelukkige paarden (en nee hier heb ik niet heel erg naar hoeven speuren) maar ik kan dingen over het hoofd zien. Het is een kwestie van zien wat je wil zien en daarom vind ik het fijn om dit topic te volgen zodat ik ook zie hoe anderen erover denken.

Bedenk dat alle foto's die hier staan, door de organisatie zelf gedeeld worden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:05

Maar daar zeg je precies wat het verschil maakt. Goed gebruik van 2 bitten (hoopjes verkeerd gebruik) en afraggen van te kleine pony's (waar er ook hoopjes dat weer niet doen daar)

Alles wat goed gebruikt wordt of goed over nagedacht is goed. Dat is logisch.
Maar waarom is het voor onze paarden zo belangrijk goed over de rug gereden te worden, als t niet gebeurd hebben ze "gelijk" last.

Voor zoveel methodes en manieren van rijden valt wat te zeggen. Op zoveel andere landen en culturen wordt ook anders gereden wat wmb niet verkeerd hoeft te zijn.

Ja dierenwelzijn in de gaten houden is altijd goed... "onze" manier als de juiste zien vind ik zelf eigenlijk nogal arrogant.

Waarom niet bewijzen dat de paarden daar helemaal naar de klote gaan van wat ze nu moeten doen ? Andersom roepen naar vragen naar bewijs gaat 2 kanten op.
Dierenartsen daar staan er met de neus bovenop.

Ik ben t er mee eens dat er soms echt gewoon naar de lengte gekeken moet worden, boomlang op piepklein zou niet moeten gedaan worden.
Maargoed... ik denk dat veel westerse paarden te snel wat oplopen. Loop een stukje over stenen en t is kreupel, ondertussen lopen ijslanders en ranch paarden over allerlei gesteentes.
Paarden die dressuurmatig gereden worden zoals de norm die vroeg op zijn, en paard waarmee gewoon wat rondgesjokt wordt mankeren niks.

En zo heb je t andersom natuurlijk ook weer.

Edit: die foto's van hierboven mbt je eerste vraag of zo'n foto van iedereen gemaakt kan worden slaat natuurlijk nergens op... nee je kan niet van iedereen een foto maken waarop je zelf langer bent en een paard kleiner. Je maakt bij de een zo'n foto, de ander trekt t bit hard aan (om wat voor reden dan ook) bij een ander zit ie schots en scheef enz enz.

Die paarden waarbij de bouw en ribben te zien zijn, jup goed voorbeeld om eens na te gaan of die ok zijn, dat hun bouw is en of er al dan niet iemand op moet. Zoals we dat overal doen of zouden moeten doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:15

Als ze niet over de rug gereden worden krijgen ze rugpijn en ontwikkelen ze eerder KS. Hoe groter het gewicht van de ruiter hoe pijnlijker dat kan worden natuurlijk.

"These worries are well founded, as Canadian Long Rider Bonnie Folkins has reported from Mongolia that the previous winter was so harsh the nation’s horses were left perilously weak. This forced local organizers of the traditional Nadaam horse race to reduce the course by several miles. Though the small animals were only carrying child jockeys under the age of ten, eighteen horses died from exhaustion in the latest race."

https://reachouttohorses.wordpress.com/ ... ton-jones/

Ik heb even wat meer opgezocht, maar er gaan dus ook letterlijk pony's dood door uitputting. Linda Tellington Jones maakt zich hard voor het welzijn van deze pony's.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:25

Wat een fijn genuanceerd bericht, beestenfreak!

Dit topic heeft mij al de hele dag aan het denken gezet over paardenwelzijn, over sterke paarden en wat wij een maximale belasting vinden voor paarden.
Ja, ik vind de westerse ruiters ook te groot ogen voor deze paardjes en ja, ik vind ook dat dit een 'voor ons plezier' georganiseerd evenement is. Maar ik zie er geen leed in voor deze paardjes, als ze bijna alle 1000 na 40km fit en rad door de vet check komen, is dat dan niet juist een teken dat ze het wél aankunnen?

En hoe hebben wij besloten wat een maximum lengte/gewicht is voor paarden om te dragen?
Wetenschappelijk is het, bij mijn weten, alleen gemeten in bij korte termijn belasting (bij te hoge belasting kun je afwijkingen meten in beweging, hartslag, ademhaling). Eén van de resultaten
Wat ik op bokt veel zie, is het vergelijken met wat we om ons heen zien. "Voor het plaatje ben je te groot" (dit vind ik de minst onderbouwde manier, die bovendien aan veel bias onderhevig is)

Daar tel ik bij op dat veel van onze westerse paarden tegenwoordig fysiek niet goed (meer) in elkaar zitten. Enerzijds doordat de selectie daar niet op gevoerd wordt (voor de sport willen we geen compact, efficiënt bewegend paard) en anderzijds omdat veulens en jonge paarden niet blootgesteld worden aan een omgeving waar ze sterk door worden.
Dus ja, de paardjes daar zijn waarschijnlijk écht een stuk sterker dan de gemiddelde westerse paarden.

Het maakt me vaak verdrietig om te realiseren dat we zoveel afwijkingen in onze paarden gefokt hebben. Dat maakt dat ik juist met plezier naar deze paardjes kijk. Ik vind ze niet bijzonder mooi (maar wederom: bias door alles wat hier voorbij komt) Maar hun bewegingen vind ik een lust om naar te kijken. Efficiënt, stabiel, gewoon puur zoals een paard hoort te lopen.

We zien nu beelden voorbij komen van gebruiken die wij niet kennen (paarden aan de horse line, kluisteren) en vinden 'onze' manier beter. Maar is het dat werkelijk voor het paard? Ik vind het mooi hoe de paarden als groep met z'n allen relaxt staan te staan. Hoe ze in een groep rustig kunnen wachten voor een startschot. Hoe ze slim en eigenzinnig zijn.

Is het persé nodig om hier een evenement voor op te zetten? Nee, het is voor plezier van de mens. Maar heel eerlijk: dat zijn de meeste dingen in het leven. Net als alle sportwedstrijden, evenementen (mijn eigen events inclusief). Dit is een next level sport evenement, met paarden die het naar mijn mening op 9 van de 10 vlakken beter hebben dan onze westerse paarden.

Dit bericht is alweer veel te lang geworden. Mijn conclusie is, dat ik hier graag naar kijk, terwijl ik ook punten zie voor verbetering.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:35

Terechte vragen hoor.... Ik denk dat deze paarden in die omstandigheden zeker ook wel eens honger hebben en het daardoor niet redden.

Wel een kanttekening, de bouw en conditie zal nooit 'rond' zijn, een pony bij ons in China hieronder op de foto. Altijd een beetje hoekig en altijd wat ribjes te zien:

Afbeelding

Interessante vraag ook of zoiets als kissing spines voorkomt bij dit type paardje... karperruggen zie je trouwens wel met enige regelmaat.

Ik kijk ook gelijk even wat endurance plaatjes, maar daar gaat eigenlijk ook niemand het paard 'over de rug' rijden. De hoofden worden fier gedragen door de paarden of zakken iets verticaal. De vormen van de hals (veelal Arabier) zijn wel wat ronder. Mongoolse paardjes lopen alsof ze een stok hebben ingeslikt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 09:44

callippo schreef:
Het maakt me vaak verdrietig om te realiseren dat we zoveel afwijkingen in onze paarden gefokt hebben. Dat maakt dat ik juist met plezier naar deze paardjes kijk. Ik vind ze niet bijzonder mooi (maar wederom: bias door alles wat hier voorbij komt) Maar hun bewegingen vind ik een lust om naar te kijken. Efficiënt, stabiel, gewoon puur zoals een paard hoort te lopen.

We zien nu beelden voorbij komen van gebruiken die wij niet kennen (paarden aan de horse line, kluisteren) en vinden 'onze' manier beter. Maar is het dat werkelijk voor het paard? Ik vind het mooi hoe de paarden als groep met z'n allen relaxt staan te staan.

Maar het is wel een stukje bias om aan te nemen dat deze paardjes dus geen afwijkingen of problemen hebben want er wordt in feite helemaal niet op gecontroleerd? Van je doorsnee KWPNer is elke minuscule bemerking zonder klinische relevantie ook in beeld zeg maar. Ik betwijfel of paarden op de steppe ooit een echo of rontgen hebben meegemaakt ;)

Het is wel bekend dat verhongeren of geslacht worden wel tot de mogelijkheden behoren dus met het oog daarop - lijden ze zoveel minder onder hun werk of weet men er gewoon weinig van?
Van een KNHS of FEI sportpaard kun je de hele geschiedenis volgen, hoe weet je wat er met deze pony's wel en niet gebeurt na de afloop van de race? En in hoeverre ze gezond, zuiver in beweging en pijnvrij zijn volgens onze westerse maatstaven?

Ik denk niet dat onze manier van paardenhouden nou in alle opzichten beter is trouwens, maar het beeld wat hier geschetst wordt van onsterfelijke, supersterke pony's die alleen maar naar de ultieme vrijheid met hoofdletter V verlangen ook behoorlijk geromantiseerd :o Wie weet misschien hebben die pony's ook liever een volle maag dan al die Vrijheid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:57

Elisa2 schreef:
Als ze niet over de rug gereden worden krijgen ze rugpijn en ontwikkelen ze eerder KS. Hoe groter het gewicht van de ruiter hoe pijnlijker dat kan worden natuurlijk.

"These worries are well founded, as Canadian Long Rider Bonnie Folkins has reported from Mongolia that the previous winter was so harsh the nation’s horses were left perilously weak. This forced local organizers of the traditional Nadaam horse race to reduce the course by several miles. Though the small animals were only carrying child jockeys under the age of ten, eighteen horses died from exhaustion in the latest race."

https://reachouttohorses.wordpress.com/ ... ton-jones/

Ik heb even wat meer opgezocht, maar er gaan dus ook letterlijk pony's dood door uitputting. Linda Tellington Jones maakt zich hard voor het welzijn van deze pony's.

Ik wilde de petitie van deze site tekenen, maar de pagina werd niet gevonden...

Kelly_ann

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 10:00

De tekst op de eerste pagina van de link is uit 2009, best kans dat het daarom niet werkt...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 10:02

Over de rug rijden of niet vind ik niet eens het ergste. Wel dat dit een evenement is om vooral de mensen zich goed te laten voelen dat ze het ‘avontuur’ aan konden. Ten koste van dieren die onder zware omstandigheden en over ruig terrein met de lange westerlingen moeten rondsjouwen.

De lokale bevolking leeft en werkt het hele jaar met de dieren en zijn ook stukken kleiner. Dat vind ik echt iets anders dan je als verwende westerling met een zak geld uit een vliegtuig laten ploffen om je lekker avontuurlijk te voelen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:47

Ik sta dubbel in de discussie want ergens vind ik het ook wel indrukwekkend wat er wordt gedaan, maar nu zie ik deze foto's voorbij komen op de instapagina van de Derby en dit vind ik toch echt niet kunnen. :n

Afbeelding
Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 13:59

Ja als dit pony'tje 140cm en 400 kilo is dan is de beste man stiekem een zeldzame reus.

Conditie van dat beest ook :\

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:08

Maar ze mogen daarna altijd op de wei of in het wild, maakt toch niet uit? :))

Dat is net zoiets als zeggen dat stierenvechten geen issue is want ach, ze hebben toch een mooi leven gehad voorheen? <3

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:29

En dat voorbeeld van die vent vind ik idd een goeie om meer aan te kaarten. Dit zou hij zelf al niet eens moeten willen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:31

Fly_high schreef:
Ja als dit pony'tje 140cm en 400 kilo is dan is de beste man stiekem een zeldzame reus.

Conditie van dat beest ook :

Geen "happy athlete". Paardje zal blij zijn als hij weer terug in de kudde is...
Gezien de doorgespoorde plekken van het paardje erachter, dat een kleinere ruiter heeft, is het misschien maar goed ook, dat veel ruiters eigenlijk te lang zijn... :\

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:33

Ik snap eigenlijk ook niet dat de organisatie dit soort foto's plaatst. Ze zouden zelf toch moeten inzien dat het eigenlijk niet kan dit...

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:44

https://www.instagram.com/p/C-ZygrARob6 ... JndXA3NQ==

Nee joh, vinden die ponies alleen maar leuk hoor. Dit is volgens de beschrijving een steppe rocket. Zoals je kan zien is hij er helemaal voor gemaakt om lange mannen te dragen voor 40 km. En als hij fit door de vetcheck komt wat hebben wij dan nog te zeiken?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:45

Earth schreef:
Ik snap eigenlijk ook niet dat de organisatie dit soort foto's plaatst. Ze zouden zelf toch moeten inzien dat het eigenlijk niet kan dit...

Ze hadden ook een close-up van een paardenmond geplaatst, waarbij een gelukshangertje gemaakt door de lokale bevolking aan het bit hing, je zag overduidelijk een litteken/eeltplek/schaafwond in de mondhoek die waarschijnlijk niet door één ongelukje is ontstaan. :o

Ik vond vroeger als kind, net puber, de mongol derby enorm tof. Droomde ervan er ooit aan mee te doen. Als lichtgewicht zou ik daar bij mezelf het probleem niet van inzien. Maar nu druist het tegen zoveel principes en ethische kwesties in. Ik heb nog steeds een zwak voor het landschap, het nomadisch volk en hoe de dieren daar zonder hekken hun leven vertoeven en ik kan begrijpen hoe anderen dit ook willen ervaren, zichzelf willen uitdagen en een ongekende prestatie neerzetten. Toch besef ik me nu hoe fout het is, dat we willen proeven van een andere cultuur en hierbij (mis)gebruik maken van deze dieren. Hoe kort ook. Net als de olifantenritjes, tijger knuffelen, dolfijnen zwemmen, etc. Ik geloof zeker dat er kleinere/lichte ruiters tussen zitten met een juiste intentie naar de dieren toe. Maar persoonlijk kan ik al niet meer fatsoenlijk op een manegepaard in NL stappen zonder te weten hoe het dit paard verder vergaat, hoe zijn karakter is en dergelijke. En door het semi wild zijn, zie je dat mensen overstappen op brute kracht, bit door de mond hannesen, want je kan simpelweg niet de tijd nemen om in alle rust elkaar te leren kennen en leuk een ritje te ondernemen samen. Dat is ook niet de taal die daar met de paarden gesproken wordt, en ongeacht mijn gedachten daarover, waarom moeten mensen daar zo graag in mee en die drang om zoiets exotisch 'niet' Westers te doen.

En voor al die overduidelijk te grote ruiters, heb ik geen enkel goed woord.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 08-08-24 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:49

Hier nog wat beeldmateriaal van de afgelopen paar uur..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echt leuk om aan te moedigen en te supporten! Wat een blije paarden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:49

Ik heb net de Instagram pagina van de Mongol Derby bekeken... Het is gewoon schaamteloos...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:53

Plaats deze foto’s maar eens op bokt onder HAW met de titel ‘40km buiten gereden met mijn nieuwe pony’. Je wordt levend opgegeten.

Maar dit is allemaal prachtig??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:55

Mars schreef:
Plaats deze foto’s maar eens op bokt onder HAW met de titel ‘40km buiten gereden met mijn nieuwe pony’. Je wordt levend opgegeten.

Maar dit is allemaal prachtig??

Dit zijn speciale pony's met superkrachten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:56

Ik vraag me ook af wie in Nederland zijn pony hiervoor uit zou lenen. Niet zo heel veel mensen, schat ik zo in. En "steppe rocket", hoe verzin je het, het beestje vindt het duidelijk helemaal niks die grote kerel op zijn rug. Maar als deelnemer zelf moet je dit toch ook niet willen?!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:59

Ik snap niet dat je als grote kerel hier op wilt stappen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:03

Zijn hier al eeeeeeeeuwen voor gefokt. :j