Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
beestenfreak schreef:Misschien omdat het topic de titel 'twijfels over paardenwelzijn' heeft wat ruimte suggereert voor discussie?
Het andere topic is voor het volgen van de race, dus het is mooi dat dit topic er nu is.
Ja bovenstaande foto's zijn niet fijn maar 'cherry picking' werkt twee kanten op.
[ [url=m/4Haf2c.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zie hier bijvoorbeeld geen ongelukkige paarden (en nee hier heb ik niet heel erg naar hoeven speuren) maar ik kan dingen over het hoofd zien. Het is een kwestie van zien wat je wil zien en daarom vind ik het fijn om dit topic te volgen zodat ik ook zie hoe anderen erover denken.
callippo schreef:Het maakt me vaak verdrietig om te realiseren dat we zoveel afwijkingen in onze paarden gefokt hebben. Dat maakt dat ik juist met plezier naar deze paardjes kijk. Ik vind ze niet bijzonder mooi (maar wederom: bias door alles wat hier voorbij komt) Maar hun bewegingen vind ik een lust om naar te kijken. Efficiënt, stabiel, gewoon puur zoals een paard hoort te lopen.
We zien nu beelden voorbij komen van gebruiken die wij niet kennen (paarden aan de horse line, kluisteren) en vinden 'onze' manier beter. Maar is het dat werkelijk voor het paard? Ik vind het mooi hoe de paarden als groep met z'n allen relaxt staan te staan.
Elisa2 schreef:Als ze niet over de rug gereden worden krijgen ze rugpijn en ontwikkelen ze eerder KS. Hoe groter het gewicht van de ruiter hoe pijnlijker dat kan worden natuurlijk.
"These worries are well founded, as Canadian Long Rider Bonnie Folkins has reported from Mongolia that the previous winter was so harsh the nation’s horses were left perilously weak. This forced local organizers of the traditional Nadaam horse race to reduce the course by several miles. Though the small animals were only carrying child jockeys under the age of ten, eighteen horses died from exhaustion in the latest race."
https://reachouttohorses.wordpress.com/ ... ton-jones/
Ik heb even wat meer opgezocht, maar er gaan dus ook letterlijk pony's dood door uitputting. Linda Tellington Jones maakt zich hard voor het welzijn van deze pony's.
Fly_high schreef:Ja als dit pony'tje 140cm en 400 kilo is dan is de beste man stiekem een zeldzame reus.
Conditie van dat beest ook
Earth schreef:Ik snap eigenlijk ook niet dat de organisatie dit soort foto's plaatst. Ze zouden zelf toch moeten inzien dat het eigenlijk niet kan dit...