Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:03

Padoertje schreef:
Ik vind de harmonieprijs op de kampioenschappen of andere rubrieken waaronder pas een jonge paarden, ook echt een positieve ontwikkeling. Er zijn echt al goede ontwikkelingen gelukkig, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Begin indd klein en bij jezelf/eigen omgeving. Als we niet oppassen met als ons negatieve geroep, dan stopt het niet bij geen paarden meer op de OS. Dan staan paarden straks alleen nog maar in een natuurgebied en mogen we ze met een verrekijker bekijken.

Dat klinkt aardig, maar vergeet niet dat Dujardin tot 2 dagen geleden vaak als voorbeeld werd genoemd van harmonie. Dus wat je ziet op kampioenschappen zegt blijkbaar niets of niet veel over wat er in de training gebeurt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:11

Zweep gebruik vind ik nog niet zo een ramp mits de zweep in een eerijke gevorderde hand ligt. Dat geld ook voor bit gebruik. Het is de hand van een ruiter die het misbruikt. Niet de zweep of het bit zelf. Zweep gebruik moet zijn klikken, geen reactie dan volgt been en als dan geen reactie is dan volgt zweep.
Paard moet leren bij klik al reactie te geven.

Een paard moet leren te reageren op een kleine vriendelijke hulp zoals een klikje.
Daar kan een zweep goed bij van pas komen mits je de juiste stapjes neemt.
Daar is niks onvriendelijks aan in mijn ogen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:30

Kendra schreef:
Padoertje schreef:
Ik vind de harmonieprijs op de kampioenschappen of andere rubrieken waaronder pas een jonge paarden, ook echt een positieve ontwikkeling. Er zijn echt al goede ontwikkelingen gelukkig, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Begin indd klein en bij jezelf/eigen omgeving. Als we niet oppassen met als ons negatieve geroep, dan stopt het niet bij geen paarden meer op de OS. Dan staan paarden straks alleen nog maar in een natuurgebied en mogen we ze met een verrekijker bekijken.

Dat klinkt aardig, maar vergeet niet dat Dujardin tot 2 dagen geleden vaak als voorbeeld werd genoemd van harmonie. Dus wat je ziet op kampioenschappen zegt blijkbaar niets of niet veel over wat er in de training gebeurt.

Eens, je ziet niet wat er thuis afspeelt. Maar het idee van dergelijke harmonieprijzen is dat ze worden gegeven door wat toezichthouders/officials zien op het voorterrein. Dus correct losrijden/omgaan van en met je paard. De controle tijdens de proef is aan de jury. Dergelijke prijzen zijn een stimulans en zeker met Pavo selecties vind ik dat echt een goede ontwikkeling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:39

fransje23 schreef:
AnnoNiemand schreef:
En iedereen zou zich moeten beseffen dat we paardrijden om het paard beter in zijn lichaam te laten komen (net als waarom ik zelf naar de sportschool ga, al heb ik een bloedhekel aan sporten). En dat we níet rijden omdat wíj rijden nu eenmaal zo leuk vinden en het paard onze grillen maar moet ondergaan.

Dit ben ik echt met je oneens!
We rijden wel puur omdat we het rijden zelf leuk vinden.

Ja eens, maar als je dan wil/gaat rijden geldt wel weer dat je dan dus ook het paard moet trainen zodat deze de juiste bespiering krijgt en jou correct kan dragen.
We rijden idd omdat wij het leuk vinden. En heel eerlijk, mijn paarden vinden het volgens mij ook leuk want daar merkte je echt verschil in humeur tussen stil staan of ook rijden/trainen. En stil staan was dan net zoveel buiten, net zoveel aandacht en noem maar op, zelfs net zoveel lekkers en eten. Enkel niet rijden. Dus ergens is er wel iets wat ze er leuk of fijn aan vonden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:40

Ik zie in de openinspost een quote van mij.
Maar ik sta er nog steeds achter na de paardensport op de Olympische spelen te hebben gezien.

Springen en eventing vond ik zelf het fijnst om naar te kijken.
Dressuur werd ik zelf een beetje eng van, zo strak als die paarden werden gereden.
Ik vind dat ze in de dressuur een beetje doorgeslagen zijn, dat mag wel een tandje minder.

Mungbean

Re: Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:34

Meelezer hier.
Het doet de paardensport ook weinig goed als zulke beelden de voorpagina halen:

Afbeelding

Daartegen helpt de uitspraak niet dat de balk zijn eigen schuld was. Dat oog spreekt boekdelen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:38

Jeetje die is wel heftig... Maar ik merk onder mede-springruiters dat je daar niks over mag zeggen -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:40

Tja een paard die aantrekt op de sprong..het ziet er niet fraai uit maar om het in de juiste contect te plaatsen heb je echt bewegend beeldmateriaal nodig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:49

Ja een paard vol adrenaline.
De ene reageert nog goed op hulpen. De ander niet.
En niets doen als ruiter gaat ook niet, dan lig je in de sprong

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:50

Klopt, maar toch best naar dat er zoveel pijnprikkels bij komen kijken toch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:52

Hij zal ze op dat moment niet voelen, anders reageerde hij wel.

Dat is nu net wat adrenaline doet...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:58

Bij een van de met hackamore gereden paarden zag ik ook de mond open gaan, grappig gezicht wel eigenlijk. Wat me ook opviel is dat er bij paarden met een hack niet in de mond wordt gekeken bij de controle na de proef, die kunnen toch ook op hun tong bijten?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:01

DuoPenotti schreef:

Maar dat doet hij toch? Mond open, ogen en neusgaten opengesperd, hoofd omhoog. Dat zijn reacties op de pijn, alleen drammen dit soort paarden er doorheen uit enthousiasme.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:02

JudithGigi schreef:
Klopt, maar toch best naar dat er zoveel pijnprikkels bij komen kijken toch?

Het is de vraag hoeveel pijn zoiets doet? Want als het echt enorm pijnlijk is lopen ze er niet zo maar doorheen denk ik. Het bit is bedoeld als communicatie middel, maar goed..de context mist hier..misschien was er 1 sec er na alweer een heel ander beeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:02

JudithGigi schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar dat doet hij toch? Mond open, ogen en neusgaten opengesperd, hoofd omhoog. Dat zijn reacties op de pijn, alleen drammen dit soort paarden er doorheen uit enthousiasme.

Ik denk dat het een reactie op de hindernis is wat jij benoemd.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:06

JudithGigi schreef:
Jeetje die is wel heftig... Maar ik merk onder mede-springruiters dat je daar niks over mag zeggen -O-

Hij was erg vroeg in het parcours ook een beugel kwijt en het was daardoor zachtjes gezegd geen stijlvolle ronde :')

Uit nieuwsgierigheid ander bewegend beeld van deze combinatie opgezocht

Clips uit Parijs mogen niet zomaar gedeeld worden neem ik aan, dus dit geeft iig wat meer context. Je ziet hem vaker zo de hindernissen aanvallen.

Ik vind het zelf lastig om hele uitgesproken mening over te hebben merk ik, voel me toch een beetje "wij van WC-eend" als het over springen gaat :') Zal ook liegen als ik zeg dat zulke plaatjes anders echt nooit te zien zijn.

Van deze combi valt er meer dan genoeg identieke shots te maken zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 06-08-24 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:07

JudithGigi schreef:
DuoPenotti schreef:

Wie zegt dat het uitingen van pijn zijn?

Uitingen van drammen wel.
Paard aan een halster wat je naar de wei brengt en dramt doet ook het hoofd omhoog.
Als ze fris zijn ook de neusgaten groot.

Mond open komt idd van het bit. Maar als ze pijn zou ervaren stopte het gedram wel. Ze heeft die keuze. En kiest deze.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:09

Fly_high schreef:
JudithGigi schreef:

Hij was erg vroeg in het parcours ook een beugel kwijt en het was daardoor zachtjes gezegd geen stijlvolle ronde :')

[ Video ]

Clips uit Parijs mogen niet zomaar gedeeld worden neem ik aan, dus dit geeft iig wat meer context. Je ziet hem vaker zo de hindernissen aanvallen.

Ik vind het zelf lastig om hele uitgesproken mening over te hebben merk ik, voel me toch een beetje "wij van WC-eend" als het over springen gaat :') Zal ook liegen als ik zeg dat zulke plaatjes anders echt nooit te zien zijn.

I know, ik heb ook gekeken, maakt het niet minder vervelend voor het paard natuurlijk.

En ja ik snap je inderdaad, ik heb zelf ook jaren in de springsport gezeten. Je weet dat het soms nodig is uit veiligheid, maar ik word er toch erg naar van wanneer ik het zie... Ook al die zagers die afgelopen week langs zijn gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:10

Fly_high schreef:
JudithGigi schreef:

[ Video ]

Paard doet zelf vaak het hoofd omhoog zie ik, is dit een kwestie van te weinig dressuurmatige training of een heethoofd paard?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:12

DuoPenotti schreef:
JudithGigi schreef:
[

Wie zegt dat het uitingen van pijn zijn?

Uitingen van drammen wel.
Paard aan een halster wat je naar de wei brengt en dramt doet ook het hoofd omhoog.
Als ze fris zijn ook de neusgaten groot.

Mond open komt idd van het bit. Maar als ze pijn zou ervaren stopte het gedram wel. Ze heeft die keuze. En kiest deze.

Het zijn redelijk textbook pijnsignalen uit de gedragskunde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:15

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:16

Ik zou het echt zonde vinden als paardensport als sport stopt. Het geeft mij persoonlijk echt iets extra's - al rij ik door pech met bijrijdpaarden al heel lang geen wedstrijden meer. Iets om naar toe te werken, een beoordeling, en ik ben ook best competitief.

De vraag is voor mij alleen of de huidige competitie het beste voorheeft met het paard. En wat de paardensport uitstraalt wat 'wenselijk' is, want dat proberen ook de amateurs allemaal na te doen. Andere dingen belonen zou voor mij dus niet alleen de topsport vriendelijker maken, maar het zou ook doorwerken in de amateursport.

Ik zou het zelf ook heel leuk vinden als bijvoorbeeld Working Equitation of andere vormen van paardensport waarbij er echt gefocust wordt op training en harmonie (zonder hulpmiddelen) een plaats zouden krijgen bij de topsport.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:21

Of het wel of niet goed te praten valt staat er los van: dit is het beeld wat het bredere publiek voorgeschotelt krijgt.
Dan is een reactie als: „ja het paard kiest daar zelf voor om door te drammen“ niet een reactie waarmee je de leek overtuigt.

Immers is het ook niet goef om te zeggen, dan had dat paard van die 5 kamper maar niet zo moeten staken, daar kiest hij zelf voor.

Een andere theoretische discussie is of je paarden moet willen bloodstellen aan situaties waarin je zo sterk moet ingrijpen. Dit soort ingrijp acties geeft hoe dan ook schade in de mond.
Maar dat is een ander topic.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-08-24 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:25

Mungbean schreef:
Of het wel of niet goed te praten valt staat er los van: dit is het beeld wat het bredere publiek voorgeschotelt krijgt.
Dan is een reactie als: „ja het paard kiest daar zelf voor om door te drammen“ niet een reactie waarmee je de leek overtuigt.

Een andere theoretische discussie is of je paarden moet willen bloodstellen aan situaties waarin je zo sterk moet ingrijpen. Dit soort ingrijp acties geeft hoe dan ook schade in de mond.

Ik zou hem anders stellen.
Moet je er paard dat zo dramt bloot willen stellen aan de sport. Ondanks dat hij het niveau opzich heel goed aankan.

En dan heb ik ook mijn bedenkingen...
Want we hebben ook hele fijne rondjes gezien van paarden die dit niet doen. Die kun je dus prima deze situatie voor zetten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:26

Of dat inderdaad.