Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:51

Dat Wensing advocaat is is niet zo vreemd, die is al wel 20 jaar bekend in het paarden wereldje als advocaat voor hippische zaken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:53

Dat zullen ze niet zomaar doen de FEI..dan is er echt wel wat te zien.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:54

Maar goed ook, als ze zelf zich al terugtrekt voor de OS zal het echt geen lekker filmpje zijn.

Mbt de timing, wat mij betreft prima. Pak ze maar aan zodat het pijn doet. Zeker de prof ruiters zouden beter moeten weten. Tis geen tienermeisje die uit frustratie of onmacht zich afreageert he! Dit is een bewuste keuze geweest, van een professionele paardentrailer.

Jammer dat de paardensport slecht in het nieuws komt? Als trainers en ruiters zich gewoon met respect naar het paard zouden gedragen....

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:59

Esmee_RS schreef:
Ze is nu ook voorlopig geschorst door de FEI

https://eurodressage.com/2024/07/23/fei ... zUSHuu-TzQ

Ik krijg hier een Joost Klein déjà vu van. Al geschorst/gediskwalificeerd voor er onderzoek heeft plaatsgevonden. En ook daar zijn geen beelden online te vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 20:01

BrankaZ schreef:
Esmee_RS schreef:
Ze is nu ook voorlopig geschorst door de FEI

https://eurodressage.com/2024/07/23/fei ... zUSHuu-TzQ

Ik krijg hier een Joost Klein déjà vu van. Al geschorst/gediskwalificeerd voor er onderzoek heeft plaatsgevonden. En ook daar zijn geen beelden online te vinden.

Voorlopige/tijdelijke schorsing tijdens onderzoek is vrij normaal nadat er belastend beeldmateriaal opgedoken is.

janouk
Blogger

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:02

Fei heeft de video ontvangen toch

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:03

Er is idd gewoon beeldmateriaal. Dat het niet online is gezet is wat anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 20:05

Cayenne schreef:

Klopt.

De FEI schorst niet voorlopig om een gevalletje hear-say.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:05

Cer schreef:
En, als je niks chatabels doet, ben je niet te chanteren.. ;)
Ff compleet off-topic omdat ik niet denk dat dat hier aan de hand is (laat dat duidelijk zijn). Maar zo simpel is het tegenwoordig ook niet meer helaas. Het is tegenwoordig enorm makkelijk om iets neps te maken in video en foto. En dan hebben we het nog niet eens over dingen die compleet uit context worden getrokken of evil editing, maar echt complete onzin fabriceren.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:06

En de FEI heeft het beeldmateriaal ook al sinds gisterochtend. Wij weten hier pas een paar uur vanaf. Ze zullen echt de tijd wel gehad hebben om het filmpje een paar keer goed te bekijken inmiddels.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:09

_San87_ schreef:
Cayenne schreef:

Klopt.

De FEI schorst niet voorlopig om een gevalletje hear-say.

Ze heeft toegegeven dat zij het is op de video en dat haar gedrag onacceptabel was voor paardenwelzijn

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:09

Cambionn schreef:
]Ff compleet off-topic omdat ik niet denk dat dat hier aan de hand is (laat dat duidelijk zijn). Maar zo simpel is het tegenwoordig ook niet meer helaas. Het is tegenwoordig enorm makkelijk om iets neps te maken in video en foto. En dan hebben we het nog niet eens over dingen die compleet uit context worden getrokken of evil editing, maar echt complete onzin fabriceren.

Dat is zeker waar !
Maar in dat geval zou dit aan te vechten zijn.. bijv dmv getuigen ofzo ..

Aan de andere kant.. als je nu iets chantabels doet wat gefilmd of gefotografeerd wordt, kan je standaard wel zeggen dat het nep is 8-)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:16

Change3x schreef:
Ik begin erover omdat over misstanden in de amateurswereld weinig tot niet gesproken wordt. Als een wereldwijd bekende prof een keer een fout maakt is het meteen het allerergste. Natuurlijk moet zoiets niet geaccepteerd worden en het is goed dat zulke dingen besproken worden, maar laten we dan niet doen alsof de amateurs onder ons zo heilig zijn. Menig paard die ook mishandeld wordt door de onwijs slechte rijerij of manier van management.

Je mag best een prof als voorbeeld nemen, maar dat is toch helemaal niet realistisch? Je moet gewoon zelf blijven nadenken en bewust handelen. Je kunt beter gewoon blijven bewonderen, maar misschien bedoel je dat.

En de profwereld is gemiddeld ook niet zo leuk voor de paarden. Toevallig verkocht ik vorig jaar mijn eerste eigen gefokte paard en een paar maanden later zag ik hem terug op een bekendere veiling, nou ik heb hem nog nooit zo zien springen. Dan weet je wel genoeg. En dat is er ook maar één van de zoveel waarmee ze zulke praktijken uitvoeren. Dus blijf vooral dicht bij jezelf zou ik zeggen.

Even weer ontopic:

Dat video’s nu jaren later uitkomen is ook gewoon een beetje zozo.. Als diegene het echt zo erg vond had het ook al jaren geleden gemeld kunnen worden.. Wat mij betreft gewoon een hele sneue en zure situatie zo vlak voor de OS…

Ik zie genoeg kritiek op amateurs ook, alleen niet in het wereldnieuws, tenzij het echt ernstige mishandeling of verwaarlozing is. En dat is ook logisch, want het zijn immers geen bekenden, en daarnaast heeft de media daar ook gewoon de tijd en ruimte niet voor om die allemaal in het daglicht te zetten. Maar ik geloof niet dat ik het ermee eens ben dat dit allemaal maar genegeerd wordt. Helemaal niet met de mega opkomst die het internet heeft gehad.

Zelfs hier op Bokt, op TikTok, op Instagram, Reddit, Discord en de Engelstalige paardenfora lees ik echt met zeer veel regelmaat discussies over dingen die (vaak bij amateurs) mis gaan. Ik heb tig video’s voorbij zien komen op TikTok waarbij iemand met slof rijd die daar echt door heel veel mensen op aangesproken wordt. Of iemand die de hele tijd aan het bit zit of ga maar door. Ik heb echt werkelijk niemand, behalve degene die hierop aangesproken worden en het vaak zelf ook fout doen, zien doen alsof amateurs heilig zijn en nooit iets mis doen. Ik heb ook op lokale wedstrijden foto’s geschoten waarbij er ruiters hardhandig met hun paarden omgingen en er mensen iets van hebben gezegd, dan wel tegen de ruiter, of tegen iemand die bij het evenement hoorde

Maar het begint wel bij de top. Met dat iedereen naar de top kijkt bedoel ik niet dat Janneke van de Rijvereniging in Veeningen per se Grand Prix wil rijden zoals Charlotte Dujardin. However, men kijkt wel op naar de top wat zij doen, want blijkbaar werkt dat. Zij zetten een voorbeeld. Ook de juryleden en wie dan ook horen daarbij. Want “zij zullen het wel weten”. Ze behoren immers tot de (competitieve) beste ruiters van de wereld. Zelfs hier op bokt zie je nog wel eens een reactie waarbij men zegt: “ze zijn echt niet op dat niveau gekomen als ze het niet wisten/als het paard mishandelt was hoor”. Of FB of waar dan ook. Gezond verstand of niet (dat mag je natuurlijk vinden), zo werkt het vaak wel en dat is niet exclusief aan de paardenwereld.

Daarnaast ook, ik vind dat er op lokale schaal al meer is gedaan aan regelgeving rondom welzijn dan dat het FEI tot nu toe heeft gedaan eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 23-07-24 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:17

Cer schreef:
Cambionn schreef:
]Ff compleet off-topic omdat ik niet denk dat dat hier aan de hand is (laat dat duidelijk zijn). Maar zo simpel is het tegenwoordig ook niet meer helaas. Het is tegenwoordig enorm makkelijk om iets neps te maken in video en foto. En dan hebben we het nog niet eens over dingen die compleet uit context worden getrokken of evil editing, maar echt complete onzin fabriceren.
Dat is zeker waar !
Maar in dat geval zou dit aan te vechten zijn.. bijv dmv getuigen ofzo ..

Aan de andere kant.. als je nu iets chantabels doet wat gefilmd of gefotografeerd wordt, kan je standaard wel zeggen dat het nep is 8-)
Zeker. Er is ook een reden dat ik benadruk dat ik niet geloof dat het hier van toepassing is ;) . Ging me meer om het statement in algemene zin.

En klopt. Helaas wordt het steeds moeilijker om bewijs te verifieren, maar ook juist daarom is het wel belangrijk dat dat wel gebeurd.

Ben ook wel benieuwd naar wat er nou precies gebeurd is in die video, maar fraai zal het niet zijn vrees ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:18

Pfff .. wat een timing. Het is natuurlijk verkeerd dat het gebeurd is, maar dan nu ermee naar buiten komen ?
Aan de andere kant snap ik het ook wel weer. Als sponsor denk je misschien ook, ze zal wel weten wat ze doet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:39

Boras schreef:
Cer schreef:
Maar eigenlijk maakt dat niet uit toch?

Ben ik met je eens, Cer.

Maar mensen vinden de randzaken belangrijker.

Als het echt om het welzijn van paarden gaat doet de timing er wel toe. Want door zo lang te wachten gaat het enkel om het straffen van de amazone en niet meer om de welzijn van de paarden zodat dit niet meer gebeurd. Als de paarden de hoofdreden waren geweest had er veel eerder naar buiten getreden moeten worden. Dus ik twijfel wel aan het motief, ja.

En heel eerlijk, ik zou ook willen weten wat er te zien is. Niet dat ik het niet geloof want de FEI schorst je ook niet zomaar, juist absoluut niet, maar dit was nog een amazone die ik hoog had zitten en er zit toch ongeloof bij aan mijn kant. Zwarte dag voor de sport ook.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:42

Ze kon dus tot 17.00u vandaag reageren. Ze is er gister van op de hoogte gesteld. Tja, wat moet je er dan nog van zeggen...
Ze heeft dan nog vrij laat het boetekleed aan getrokken.

Ik vind het wel sneu voor de fokkers van haar paard. Die zullen misschien wel geregeld hebben dat ze in Parijs op de tribune zitten, die zitten vast nu ook met een kater.

Wel vind ik het lastig om er zelf iets over te zeggen. Het is vast een kort fragment uit een training van 45-60 minuten?. Als dat paard eerst iets heel onbehoorlijks gedaan heeft, dan mag hij best gecorrigeerd worden.(Binnen grenzen uiteraard) Dus ben ook benieuwd naar de context. Al zal de FEI niet zomaar deze beslissing genomen hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:48

Misschien heeft de FEI wel wat geleerd van het gevalletje Helgstrand :=

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:56

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:01

Ik ben benieuwd of Carl Hester nog met een verklaring komt.
Die zal zich ook niet fijn voelen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:01

Is er geen verjaringstermijn voor dit soort dingen? Er staat in het stuk dat het enkele jaren geleden is gebeurd.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:03

Er zullen vast nog wel meer videootjes opduiken van enige tijd geleden ( van andere personen). Dat kan niet uitblijven.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:04

Tja of je nou Pietje of Charlotte heet, je wel of niet kunt rijden; slaan van paarden hoort niet. Er is een beweging gaande in paardensport land betreft het welzijn van paarden ; en ik ben daar echt wel een voorstander van. Behandel jij je paard goed dan heb je niks te vrezen. Zo niet dan zul je de consequenties hiervan moeten dragen en in dit geval doet Charlotte dat. Ja we maken allemaal wel eens een fout maar dit soort onderzoeken zijn er om naar de ernst ervan te kijken. Wat mij betreft gaan ze ook observeren bij amateur wedstrijden. Zo lang iedereen binnen de kaders blijft betreft verantwoord rijden dan blijft de paardensport echt wel bestaan. Ik zie het ook als een stuk bewustwording creëren ; dingen gaan vaak automatisch en worden als normaal beschouwd terwijl dit niet zo is.
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 23-07-24 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:06

Ik vind haar eigen reactie stukken beter dan die van Helgstrand destijds, die vond dat paarden nou eenmaal grote gevaarlijke dieren zijn die je af en toe moet aanpakken. Zij trekt tenminste het boetekleed aan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:07

swatch schreef:
Is er geen verjaringstermijn voor dit soort dingen? Er staat in het stuk dat het enkele jaren geleden is gebeurd.

Waarom zou je op zoiets verjaring willen?