Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:58

HopeMyDay schreef:
Nog één aanvullend op de IJslanders. Het huidige fokdoel schijnt vooral gericht te zijn op het fokken van een extreem hellend kruis. Tot op het punt dat sommige ponies (en met name hengsten/ponies die T1/V1/F1 lopen) niet meer normaal kunnen stappen en draven doordat de achterhand zo extreem misvormd is. En juist die paarden halen op wedstrijd achterlijk hoge punten, ook voor de draf en stap (in de meergangenproeven).

Edit: ter aanvulling een youtubelink naar een filmpje van Vadall frá Fensalir, een Nederlands gefokt paard.

https://www.youtube.com/watch?v=WcLolcVcMvo

Deze hengst is al 19 jaar. Lijkt mij niet representatief voor het huidige fokdoel.
Vadall heeft zelf een erg pittig karakter. Weet iemand of hij dit ook doorfokt? Ben daar altijd wel benieuwd naar.

Ibbel

Re: Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:01

Als dat een extreem afhangend kruis is, heeft mijn kruising Paso/draver dat ook. En ja, ik ben daar ook niet heel blij mee, ik vind het gewoon niet mooi, maar ze heeft echt totaal geen problemen met stappen en draven. En het tölten gaat er wel makkelijker mee, denk ik :D

ikke

Ibbel schreef:
Ik vind vooral de neusriemenproblematiek/-politiek een vreemde. Ik las op FB dat New Zealand de regels had veranderd zodat je zonder neusriem mocht starten. Als eerste land in de wereld.

Waarom zou dat hier niet kunnen? Wat voegt het ding toe? De enige reden dat we ooit een neusriem aan een hoofdstel hebben gedaan is dat je je paard er aan vast kon zetten. Dáár was het ding voor bedoeld. Gewoon een oerhalsterhoofdstel, eigenlijk.

En ook, wie heeft ooit de aanspoerneusriem bedacht en wie bij de KNHS heeft ooit gezegd: goh, goed idee, die gaan we als harnachement op de positieflijst zetten. Zet 'm verdikke op de verboden lijst.

Nou, de ruitersportzaak wil ook graag enige omzet. Immers, waar de kunde van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak.
Aldus een eigenaar van een ruitersportzaak :D

Aan de andere kant: sommige paarden willen juist dat alles strak en vast zit (mijn huidige paard) terwijl anderen het niet boeit zolang je er maar, soort van, mee kunt communiceren (mijn vorige paard).

Suliko

Achterom schreef:
Weet je? Ik merk dat ik moeite heb met de openingspost. Het gaat meteen over disciplines die niet de standaard zijn in Nederland, het is alweer het wijzen naar anderen.
Op het moment dat de TS ook voorbeelden van dressuur/kwpn/etc had genoemd, dan had ik graag meegediscussieerd. Kijk ook zelf eens in de spiegel, ga niet alleen wijzen naar anderen.
Voorbeelden genoeg, bijvoorbeeld een aantal mensen die hier ook al opgedoken zijn, die standaard vanalles goed praten als het gaat om dressuur/kwpn/tuigers, etc :j

Edit: ik rijd zelf western en merk dat ik niet zo heel veel zin meer heb om daar hier iets over te schrijven want het gaat altijd meteen over jong inrijden (doe ik niet), grote mannen (ik ben een kleine lichte vrouw en grote mannen komen niet op mijn paard) en reining (doe ik ook niet).

Het hele punt van het topic is om alle misstanden aan te stippen, de voorbeelden zijn, zoals TS zelf zegt, wat zo even bij haar te binnen schoot. Dat zijn wellicht voorbeelden die wat makkelijker voor het oprapen zijn, maar ze doet zelf een oproep naar anderen om met misstanden van anderen rassen/disciplines te komen. :')
Ik lees er in ieder geval totaal geen wijzen naar anderen in, maar de vraag of iedereen even naar zichzelf kan wijzen en naar alles eromheen.

En alleen maar fijn dat je zelf de misstanden erkent in je discipline en er niet aan mee doet. Maakt het nog steeds waardevol om het te delen, ik vind het fijn om te lezen dat mensen binnen bepaalde misstanden kiezen voor anders en bewustzijn laten zien.

Dan terugkomend op de discussie, ik heb me ook gemengd in het topic waar dit topic de aanleiding van is. Ik ben op zoek gegaan naar onderzoeken over de draagkracht van ijslanders en ja, er zijn heel veel 'artikelen' (gewone, niet wetenschappelijke) te vinden waarin wordt verkondigd hoe sterk ijslanders wel niet zijn. Zonder enige daadwerkelijke wetenschappelijke onderbouwing, behalve dat ze compact zijn. En ja, dat klopt, compacte, kleine stevige paarden zijn sterk. Maar dat komt ook met beperkingen, zoals een korte rug en uiteindelijk ook het eigen gewicht waardoor draagkracht zijn limieten kent. Het enige onderzoek dat er gedaan is naar daadkracht, toont aan dat vanaf 20% lichaamsgewicht en meer dragen, ijslanders fysiologische klachten beginnen te vertonen als een hoge ademhaling, hartslag en temperatuur, die duiden op last en stress. Daarnaast werd er gevoeligheid in de rugspieren geconstateerd. De pony's die dit minder hadden, hadden beduidend sterkere en gunstigere rugspieren.

Goh, het lijken wel normale paarden aka pony's. :+

Het argument dat volwassen mannen er al eeuwen op rijden is ook kul, want de vikingen waren zo'n 10-20 centimeter kleiner dan wij nu zijn. Dat iets normaal was/is, betekeny niet dat het in veranderende tijden niet herzien moeten worden en nog steeds ethisch verantwoordelijk is. Evenals de fok, mij kan je echt niet wijsmaken dat er over de afgelopen jaren niet is doorgefokt op minder gunstige bovenlijnen. Als ik zie wat voor ruggen, lendenen en kruisen er af en toe voorbij komen. Dat dat er ooit selectief is uit gefokt, betekent niet dat het niet verandert en sinds keuringen en shows wat anders verwachten dan hoe een pony praktisch en functioneel presteert, gaat dat natuurlijk snel mis.

Precies dezelfde gedachten heb ik over de veel te grote, slungelige hypermobiele dressuurpaarden die zichzelf amper bij elkaar weten te houden en dan ook nog moeten presteren met dat lichaam. Of de te overbouwde, te compacte en kort bespierde quarters die niet meer comfortabel kunnen verlengen in het lijf.

En natuurlijk zijn dat extremen, je hebt genoeg middenmoot paarden en pony's binnen rassen die dermate afwijken. Maar ik denk waar het mis gaat is dat veel mensen die heel erg binnen een ras/discipline zitten, het extreme als een ideaalplaatje zien of bepaalde combinaties en gewoontes als normaal, waardoor er niet meer op gereflecteerd wordt dat het misschien niet zo ideaal of normaal is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:03

Ibbel schreef:
Ik vind vooral de neusriemenproblematiek/-politiek een vreemde. Ik las op FB dat New Zealand de regels had veranderd zodat je zonder neusriem mocht starten. Als eerste land in de wereld.

Waarom zou dat hier niet kunnen? Wat voegt het ding toe? De enige reden dat we ooit een neusriem aan een hoofdstel hebben gedaan is dat je je paard er aan vast kon zetten. Dáár was het ding voor bedoeld. Gewoon een oerhalsterhoofdstel, eigenlijk.

En ook, wie heeft ooit de aanspoerneusriem bedacht en wie bij de KNHS heeft ooit gezegd: goh, goed idee, die gaan we als harnachement op de positieflijst zetten. Zet 'm verdikke op de verboden lijst.

Idem dito met stang & trens rijden. Ik vind het zo idioot dat dit verplicht is. Waarom mag je geen bitloze Grand Prix starten? Of op een enkele trens?

En het verschil met het springen is ook zo groot. Daar is zo'n beetje elk martelwerktuig toegestaan...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:05

ikke schreef:
Ibbel schreef:

Nou, de ruitersportzaak wil ook graag enige omzet. Immers, waar de kunde van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak.
Aldus een eigenaar van een ruitersportzaak :D

Aan de andere kant: sommige paarden willen juist dat alles strak en vast zit (mijn huidige paard) terwijl anderen het niet boeit zolang je er maar, soort van, mee kunt communiceren (mijn vorige paard).

Ik denk dat de crux hem vooral in de keuze zit; waarom móet je met bepaald tuig starten, terwijl het ook zonder dat tuig kan? Ik heb ook een paard gereden die het liefst een neusriem had met sperriem. Niet strak aangesnoerd, maar wel aanwezig waardoor het bit net wat rustiger lag.
Werd tijdens een clinic door de clinicgever de sperriem eraf gehaald, paard was niet meer te rijden. Ook paarden hebben zo hun voorkeuren, wat dan wel vaak valt of staat met de opleiding die ze gehad hebben.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:10

Ibbel schreef:
Als dat een extreem afhangend kruis is, heeft mijn kruising Paso/draver dat ook. En ja, ik ben daar ook niet heel blij mee, ik vind het gewoon niet mooi, maar ze heeft echt totaal geen problemen met stappen en draven. En het tölten gaat er wel makkelijker mee, denk ik :D

Ja, zeker weten :D
Ik vind een aantal nakomelingen van Totilas een te sterk afhangend kruis hebben. Dan denk ik bv aan Total US.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:32

Ik fok New Forest Pony's en heb even zitten denken aan de misstanden binnen het stamboek. En ik denk dat we goed bezig zijn.. Myotonie is een ding, daar word op getest en hengsten worden niet meer goedgekeurd als ze drager zijn. Pssm1 word op getest en geld hetzelfde voor.
Ik heb gezien dat eigenaren van te zware pony's bij de stamboekopname aangesproken werden. En kennissen van mij werden aangesproken toen hun pony echt te schraal was.
Tastharen afscheren en oren uitscheren mag niet meer. Op de laatste keuring waar ik was werd een meisje aangesproken dat haar beugels langer moesten en ze aan de lange kant werd.
Hengsten hoeven niet meer hetzelfde jaar als goedkeuring de verrichting te lopen, dat mag ook een jaar later.

Wat ik nog wel een ding vind, is dat er ook dit jaar nog compleet geschoren veulens op de keuring liepen. Die zouden geweerd moeten worden.

Stamboeken waar gevaarlijk obese paarden voorop lopen, ziektes meer standaard dan uitzondering zijn en waar couperen oid normaal gevonden word.. Daar wil ik echt helemaal niks mee te maken hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:42

rien10 schreef:
Wat betreft je laatste punt: zadelmak makers willen niet -als eerste keer- op een goed gespierd, goed in conditie zijnd paard stappen. Dat kan teveel gedoe geven en is niet per se goed voor de veiligheid van de zadel mak maker. Is het goed voor het paard? Tja, daar kan je vraagtekens bij stellen. Soms zie ik zadel mak makers met heel veel vakkennis en heel veel resprect voor het paard heeeel voorzichtig gaan zitten op een paard. Na een paar minuten springen ze er weer af.
Overal zit nuance in. Hier ook in. Er zijn ook lompe, zware mensen (ik) die nooit op een onbespierde 4 jarige moeten gaan zitten.

Dat valt volgens mij wel mee maar mensen willen snel resultaat en niet hun paard drie maanden op een trainingstal hebben met dito kosten voor zadelmak maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:45

Er wordt vaak gewezen naar dat dressuur paarden hypermobiel zijn. Maar ik ben er echt nog maar weinigen tegen gekomen die dat ECHT waren. Het is wel een probleem in de PRE fokkerij en daar veel voorkomend. Paarden met niet zulke grote bewegingen. En ik vind dat ook wel een aandachtspunt want ze kunnen er flink last van hebben qua stijfheid en compensaties.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:20

Daphne__ schreef:
Ik fok New Forest Pony's en heb even zitten denken aan de misstanden binnen het stamboek. En ik denk dat we goed bezig zijn.. Myotonie is een ding, daar word op getest en hengsten worden niet meer goedgekeurd als ze drager zijn. Pssm1 word op getest en geld hetzelfde voor.
Ik heb gezien dat eigenaren van te zware pony's bij de stamboekopname aangesproken werden. En kennissen van mij werden aangesproken toen hun pony echt te schraal was.
Tastharen afscheren en oren uitscheren mag niet meer. Op de laatste keuring waar ik was werd een meisje aangesproken dat haar beugels langer moesten en ze aan de lange kant werd.
Hengsten hoeven niet meer hetzelfde jaar als goedkeuring de verrichting te lopen, dat mag ook een jaar later.

Wat ik nog wel een ding vind, is dat er ook dit jaar nog compleet geschoren veulens op de keuring liepen. Die zouden geweerd moeten worden.

Stamboeken waar gevaarlijk obese paarden voorop lopen, ziektes meer standaard dan uitzondering zijn en waar couperen oid normaal gevonden word.. Daar wil ik echt helemaal niks mee te maken hebben.

Ik heb Welsh rijpony's en voorheen ook A's, waarbij het tijden normaal was om met veel te dikke pony's op keuring te verschijnen. Nu zijn er nog mensen die denken dat dat moet, maar gelukkig wordt de trend meer en meer dat pony's met een normaal gewicht worden voorgesteld. Op de HK werd meermalen gezegd dat een hengst te dik was en daardoor niet werd ggk. Eindelijk! Maar van mij mag men er nog strenger op zijn/
Waar ik me verder dood aan erger zijn de getructe pony's, zowel bij de Welsh als ook NRPS. Pony's die niet normaal draven maar hun benen zó hoog optillen, dat is niet natuurlijk. Jammer en schadelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:28

LaDonna75 schreef:
Daphne__ schreef:
Waar ik me verder dood aan erger zijn de getructe pony's, zowel bij de Welsh als ook NRPS. Pony's die niet normaal draven maar hun benen zó hoog optillen, dat is niet natuurlijk. Jammer en schadelijk.

Denk of weet je het dat ze getruct zijn?
Ben daar benieuwd naar, want het gebeurt ongetwijfeld, maar ik denk dat het ook vaak zomaar aangenomen wordt dat het gebeurt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:56

Hutcherson schreef:
Western kan prima (al is het echt onwijs belastend voor de pezen)

Western heeft heel veel onderdelen. Je generaliseert nu. Trailrijden is bijv een onderdeel van westernrijden, dat is echt niet belastend voor de pezen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:58

Daphne__ schreef:

Dat vind ik idd wel een ding, zo bizar en onzinnig. Hoop dat dat ooit aangekaart gaat worden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:09

Ik ben gek op western rijden, maar die zwaar overbouwde quarters in de reining en cutting zijn om te janken natuurlijk. Evenals de eerderbenoemde extreem langzame gangen, ammehoela dat dat 'mooi beheerst en verzamelt' is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 01:51

Ik heb het 1x gezien pleasure, maar jemig wat saai zeg en wat leken de paarden hersendood.
Ik was snel uitgekeken, mishandeling heb ik niet gezien dit was gok ik geen topniveau.
En het is 15 jaar terug ook, dus mogelijk is het net als bij het kwpn in beweging niet meer vergelijkbaar.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 06:43

Ik rijd zelf Ijslanders en ja ik ben 1.78 lang en weeg 70 kilo. Heb niet het idee dat mijn paarden het slechter hebben dan een dressuur paard die extreem in de krul word gereden en amper kan ademen. Wel heb ik het bredere type ijslander.

Waar ik het wel mee eens ben is dat er mensen op rijden die er echt niet op horen, veel te zwaar en te dik, passen amper in een zadel.

Ook de western sport met het inrijden op zeer jonge leeftijd vind ik niet ok. De meeste ijslanders worden pas ingereden met 5+.

Op Ijsland zelf rijden veel te zware mensen op de paardjes (niet goed te praten) echter moeten die paarden vaak maar een paar weken werken en hebben ze de rest van de tijd een leven waar de nederlandse paarden van mogen dromen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 06:51

LDRD schreef:
LaDonna75 schreef:

Denk of weet je het dat ze getruct zijn?
Ben daar benieuwd naar, want het gebeurt ongetwijfeld, maar ik denk dat het ook vaak zomaar aangenomen wordt dat het gebeurt.

Ik ben daar ook benieuwd naar. Ik heb eigenlijk nog nooit een welsh of NRPS gezien waarbij ik dacht dat het getruct was. Volgens mij is er goed op zelfhouding en gangen te fokken. Beetje teveel temperament erbij en ze lopen wel :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:01

Ik lees graag mee, zal later vandaag de 5 pagina's lezen. Ga zo eerst weer op bed :+

8. Eenjarige dravers die al voor de wagen lopen. En in de drafsport waar al dat tuigage maar normaal wordt gevonden zowel om het hoofd als om de benen

9. Veel te dikke Shetlanders en kleine welsh pony's op de keuring. Is je pony niet dik maar netjes in sport conditie? Dan sta je op de laatste plaats

10. Natuurlijk de friezen, wat ik zelf ook fok. Gezonken ruggen, mok/cpl, zomereczeem, inteelt... etc. We wordt gelukkig wel steeds kritischer naar gekeken. Maar sommige fokkers geven er weinig om. Laatst nog een fries gezien met 12% inteelt

11. Niet ras gerelateerd, maar kleurtjes fokkerij. Sluit vaak totaal niks aan op de merrie, nakomeling heeft een belabberd exterieur en loopt als een krant, maar wel een leuke kleur... En ik vraag mij oprecht af bij de cremellos/perlinos (of vergelijkbaar) hoe gelukkig die dieren zijn altijd in de zon met de ogen te knijpen. Altijd als ik ze zo zie staan denk ik. Hoeveel hoofdpijn zou je hebben?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:11

Monique1963 schreef:
Daphne__ schreef:

Dat vind ik idd wel een ding, zo bizar en onzinnig. Hoop dat dat ooit aangekaart gaat worden.

Met wat als beargumentatie? Waarom zou dit slecht moeten zijn?
Je maakt het veulenhaar korter, je verwijderd het niet. Het blijft dik en stikkend, alleen dan is het niet meer zo lang

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:25

Kabayo schreef:
11. Niet ras gerelateerd, maar kleurtjes fokkerij. Sluit vaak totaal niks aan op de merrie, nakomeling heeft een belabberd exterieur en loopt als een krant, maar wel een leuke kleur... En ik vraag mij oprecht af bij de cremellos/perlinos (of vergelijkbaar) hoe gelukkig die dieren zijn altijd in de zon met de ogen te knijpen. Altijd als ik ze zo zie staan denk ik. Hoeveel hoofdpijn zou je hebben?

Je merrie werd toch ook gedekt met een niet ggk champagne hengst om een champagne "fries" te fokken?

Meeste mensen die puur voor de kleur met cremello / perlino dekken doen het juist bij niet verdunde merries dus denk niet dat de nakomelingen last van hun kleur hebben tbh. Op het feit na dat ze dan vaak niet heel gunstig in elkaar zitten.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:38

Ik vind dit een interessant topic! Ik heb het topic globaal doorgelezen en ik merk inderdaad dat de meesten in verdediging schieten van een discipline die ze zelf uitoefenen. Kritisch naar elkaar kijken is belangrijk en nodig om niet telkens onder vuur te liggen door dierenrecht organisaties.

Ik kijk regelmatig om mij heen en zit niet echt vast gezogen in een discipline. Ik probeer ook altijd voor mezelf af te vragen waarom ze soms zo ver gaan. Het voorbeeld van de jonge paarden keuren is een waar ik dus niks van begreep tot ik hoorde dat de meeste jongen paarden goede uitslagen krijgen. Daar gaat het denk ik vooral fout in de meeste disciplines. Goede uitslagen en beoordelingen terwijl het "overdreven" gereden is en niet zoals het bedoeld is. Hier is de dressuur een goed voorbeeld van. Ronde hals, weg gedrukte rug en open mond die dichtgesnoerd word door een riempje. Zolang die manieren goede resultaten opleveren worden de easy fix manieren enorm beloond. Kijk maar naar Totilas. Zo stopt het nooit -O-
Laatst bijgewerkt door Lokii op 17-07-24 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:39

Fly_high schreef:
Kabayo schreef:

Je merrie werd toch ook gedekt met een niet ggk champagne hengst om een champagne "fries" te fokken?

Meeste mensen die puur voor de kleur met cremello / perlino dekken doen het juist bij niet verdunde merries dus denk niet dat de nakomelingen last van hun kleur hebben tbh. Op het feit na dat ze dan vaak niet heel gunstig in elkaar zitten.

Klopt zeker, maar de hengst verbeterd ook zeker de merrie op enkele punten in zowel bouw, gezondheid en beweging. Dan heb ik niks tegen op kleur fokken. Zolang het maar past

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:44

En je het geen Fries noemt, want dat is het veulen niet.
:D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:50

Bij ons Groningers zien ze op de keuring de merries ook graag in (over) keuringsconditie. Dat vind ik wel een minnetje. Verder denk ik wel dat er binnen ons stamboek heel goed en streng wordt gekeken naar erfelijke afwijkingen binnen het ras. En de laatste jaren wordt bloedspreiding steeds interessanter gemaakt, wat belangrijk is voor een klein stamboek.