Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:49

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:
Het is niet ideaal maar wel beter dan niks! Als ze nu ook nog zouden handhaven en daar heeft D&R nu wel weer een heel goed punt vind ik.

Nou dat dus jannico, en als je de foutieve informatie weerlegd dan wordt je geblokkeerd van hun site. Dat is al bij meerdere mensen gebeurd.

Seaside, fijn om te horen dat het waarschijnlijk een momentopname was en ze wel goed lijkt te zijn voor haar paarden. Inderdaad haalt ze zich een hoop op de'r hals door haar eigen gedrag. Nu ben ik wel nieuwsgierig maar rijdt je dat paard met bit of bitloos? (je hoeft geen antwoord te geven hoor)

In de drafsport zijn mensen niet zo blij met haar inderdaad, zelfs een paard met 1 oog wat enorm opgeknapt is nadat het in goede handen terecht is gekomen werd door haar misbruikt alsof dat oog er uit was gehaald voor de drafsport. Zoiets zet kwaad bloed omdat het absoluut niet waar is.

Bitloos, zolang hij braaf is heb ik daar geen problemen mee.

Eerlijk, Ik heb bitloos en met bit gereden en ik snap de ‘zolang hij braaf is’ niet zo. :) ik heb nooit een echt verschil gemerkt in hoe ze er op reageerden als ze het verdroegen. (Ja ik heb hier 1 uitzondering staan die er niks van wil weten maar die heeft ook een verhaal.)

Het is gewoon op een andere manier hulpen geven maar je bent niet zwakker of sterker zonder bit.[/quote]

Bij ons in de groep heb ik veel paarden bitloos lopen, maar er zit er 1 tussen die bitloos letterlijk omvalt en gaat rennen. Die komt uit Amerika en wat er mee is gebeurd weet ik niet, maar met een simpel bitje heeft ze geen stress meer en is het 1 van de meest lieve/betrouwbare pony's.

Dus ja ik vind zelf echt dat je per paard naar moet kijken, als die van haar ook zo had gereageerd dan had ik hem niet meer verder bitloos in willen rijden (en had ze waarschijnlijk iemand anders gaan zoeken wat ook prima is).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:52

fransje23 schreef:
Het is namelijk geen makkelijke rol om ergens tegen te ageren. Ik weet vrijwel zeker, zonder haar persoonlijk te kennen, dat ze bedreigd en voor van alles uitgemaakt wordt.

Ik vind dat een uiterste kiezen op een schaal en dan heel hard vanuit die uithoek boe en bah te gaan roepen tegen de overige 90% juist best een makkelijke keuze.
Ik vind genuanceerd blijven veel moeilijker en ingewikkelder.

Maar ook daarover kun je van mening verschillen natuurlijk.

ik vind machteld dan juist weer heel knap. Op basis van kennis in gesprek blijven en onderdeel zijn van een beweging. Meedoen met de stapjes die bij de grote massa verbetering brengen.
Daar heb ík dan weer bewondering voor.

JorienNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:04

Ik vind dat er sowieso snel dingen geroepen worden hoor. Dan kunnen ze beter meer oppervlakkig blijven zodat het gewoon allleen lekker lezen is

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:06

Citaat:
Hoe fel de tegenreactie is ,is een graadmeter in hoeverre de vinger op een zere plek gelegd wordt.

nee, niet echt

Maar heb wel een schijthekel een leugens verspreiden alsof het waar is, is dat dan een zeker plek?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:13

pol013 schreef:
fransje23 schreef:
Het is namelijk geen makkelijke rol om ergens tegen te ageren. Ik weet vrijwel zeker, zonder haar persoonlijk te kennen, dat ze bedreigd en voor van alles uitgemaakt wordt.

Ik vind dat een uiterste kiezen op een schaal en dan heel hard vanuit die uithoek boe en bah te gaan roepen tegen de overige 90% juist best een makkelijke keuze.
Ik vind genuanceerd blijven veel moeilijker en ingewikkelder.

Maar ook daarover kun je van mening verschillen natuurlijk.

ik vind machteld dan juist weer heel knap. Op basis van kennis in gesprek blijven en onderdeel zijn van een beweging. Meedoen met de stapjes die bij de grote massa verbetering brengen.
Daar heb ík dan weer bewondering voor.

Het is zeker geen gemakkelijke rol.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt in je meer publiekelijk uitspreken tegen de "gevestigde orde" in de paardensport?
Ik was redelijk genuanceerd en ben ook bedreigd.. Een van mijn argumenten was wees blij met kritiek, en advies, van mensen met hart voor de sport anders gaan dierenrechtenactivisten ermee aan de haal.. Maar nee, wij zagen het verkeerd en moesten vooral onze mond houden.

De stapjes komen voort door hoger in te zetten. Het uiteindelijke resultaat zal altijd een compromis en dus minder zijn.
Machteld kan ook alleen daarmee komen als er een groep is die roept om een groter/hoger doel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 14:21

Iedereen die zijn kop boven het maaiveld steekt wordt neergehakt of bedreigd..beide kanten op. Daar is dit topic ook een goed voorbeeld van.

Dus om alleen te kijken naar de gevestigde orde in de paardensport? Het werkt veel beter om te laten zien hoe het ook anders kan. Kijk naar Dinja en Rieky die het goede voorbeeld geven in de dressuursport. Naar een Carl Hester die bosritjes maakt en zijn dressuurpaarden 24/7 buiten heeft staan. En zo zijn er in iedere tak goede voorbeelden te vinden.

Kritiek hebben is ook wat anders dan wat Pesie doet, sowieso zijn mensen veel sneller geneigd te luisteren als je ze NIET aanvalt.

Ga vragen stellen, geef het goede voorbeeld..dat is pas knap imo. :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:40

Elisa2 schreef:
Iedereen die zijn kop boven het maaiveld steekt wordt neergehakt of bedreigd..beide kanten op. Daar is dit topic ook een goed voorbeeld van.

Zeker, maar dat maakt het nog niet correct.

Citaat:
Dus om alleen te kijken naar de gevestigde orde in de paardensport? Het werkt veel beter om te laten zien hoe het ook anders kan. Kijk naar Dinja en Rieky die het goede voorbeeld geven in de dressuursport. Naar een Carl Hester die bosritjes maakt en zijn dressuurpaarden 24/7 buiten heeft staan. En zo zijn er in iedere tak goede voorbeelden te vinden.

Kritiek hebben is ook wat anders dan wat Pesie doet, sowieso zijn mensen veel sneller geneigd te luisteren als je ze NIET aanvalt.

Ga vragen stellen, geef het goede voorbeeld..dat is pas knap imo. :o

De genoemde goede voorbeelden zouden inmiddels eigenlijk al bijna de standaard moeten zijn. De discussie is verre van nieuw maar de sector reageert traag en het lukt ook niet echt om het grote publiek te bereiken.
Behalve de drafsport die al redelijk wat grote beslissingen heeft genomen.

Een goed voorbeeld uit de sport heeft weinig zin om iemand die tegen sport met dieren is te overtuigen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 14:48

Nee zeker niet, bedreigingen gaan altijd te ver!

En mee eens wat je schrijft hoor, maar doelde er meer op dat de goede voorbeelden hopelijk anderen motiveren om het ook anders/ beter te willen doen. Als het dan over paardenwelzijn gaat lijkt dat me al een hele goede stap vooruit. Natuurlijk zijn we er nog lang niet, maar zo bereik je volgens mij wel meer mensen dan door ze aan te vallen. :o

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:57

hoewel ik de koppen en dingen van de artikelen van mevrouw pesi ook tenenkrommend vind, en we qua mening zeker verschillen.

vind ik het wel grappig dat haar mening activistisch gelabeld word, en haar expertise dusdanig in twijfel getrokken word dat zij geen podium verdient in zo'n blad volgens sommige hier.

maar de gemiddelde (net niet) GP ruiter of jurylid, of gewoon doorsnee instructrice met net een orun, jaren wel podium kregen bij zo'n blad zonder dat je daar iemand over hoorde.

Wat was hun 'expertise' dan? volgens mij bestaat er in NL nog niet zo iets als dokter anders paardenwelzijn, en verwachten we dat ook niet van ons nederlandse teamruiters, coaches of wat dan ook, maar zij krijgen ook een podium.

ik denk dat bit met deze articelen vooral in een markt probeert te springen die er blijkbaar, zo zie je hier in het toppc, toch is. En dat dit lezers zijn die bijv nix hebben met de info in bijvoorbeeld "de paardenkrant".

en nogmaals, ik ben het er echt niet mee eens, maar misschien is het juist wel goed, want tot op het aller hoogste niveau word er aan struisvogelpolitiek gedaan als het aankomt op dit soort meningen. maar het beinvloed wel de maatschappelijke licentie van onze sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 16:18

Maar een (net) niet GP ruiter of jurylid, of instructeur met diploma wordt je niet zo maar. Daar is wel bewezen en getoetste expertise aan vooraf gegaan. Uiteraard zijn er dan ook meningen en niveau's die verschillen maar die zijn wel gespecialiceerd in paarden in ieder geval en ergens getoetst.

In mijn ogen maakt ze zichzelf ongeloofwaardig door hoe ze over paarden en de paardensport spreekt. Als ze daarbij GP jurylid was geweest en zo gepraat had dan had ik haar net zo ongeloofwaardig gevonden als wat ze zei gewoon niet strookte met hoe het is.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:03

bewezen door wie dan?
de opleidingen binnen de KNHS zijn ook niet altijd gebaseerd op wetenschappelijke feiten. simpelweg omdat er ook heel weinig echt wetenschappelijk onderzoek met paarden (en paardensport) gedaan word.

ik ben me onlangs kapot geschrokken om een artikel van de hoefslag van een of andere grote naam in de sport (blijkbaar, ik kende haar niet) die beweerde dat inspuiten van gewrichten ect 'er nu eenmaal bijhoord op het hoogste niveau), en dan ging het over dressuurpaarden.
de reacties daarop waren ook niet mals, maar daar word geen topic over geopend met de vraag "waarom zo iemand een podium krijgt".

Eliza vat dit aub niet persoonlijk op. ik ken jou als een bokker die altijd goed weet waar ze het over heeft (ik lees meestal stil mee). Maar precies wat je hier zegt bedoel ik dus wel. tot aan het aller hoogste niveau's worden de meningen die lijken op die van Pesie als onrelevant gezien.

tot aan een FEI conferentie waar een mevr Werth een (wel degelijk statistisch correct) onderzoek over maatschappelijk draagvlak van paardensport, in twijfel trekt omdat ze niet kan geloven dat de mening van mensen zo slecht is, dus de vragen moetten wel suggestief zijn.
Edit: toevoeging; en ook hier krijgt ze van de wetenschappers terug dat deze mentaliteit van kop in het zand steken de situatie alleen maar verslechtert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:26

Elisa2 schreef:
Er zit wel een verschil in tussen ergens tegen ageren of ronduit leugens verspreiden..

Wat zijn de leugens en onderbouw wat er niet klopt aan hun stellingen.

Overigens is Dier en Recht wel groter dan één persoon by the way

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:30

ImLucky schreef:
hoewel ik de koppen en dingen van de artikelen van mevrouw pesi ook tenenkrommend vind, en we qua mening zeker verschillen.

vind ik het wel grappig dat haar mening activistisch gelabeld word, en haar expertise dusdanig in twijfel getrokken word dat zij geen podium verdient in zo'n blad volgens sommige hier.

maar de gemiddelde (net niet) GP ruiter of jurylid, of gewoon doorsnee instructrice met net een orun, jaren wel podium kregen bij zo'n blad zonder dat je daar iemand over hoorde.

Wat was hun 'expertise' dan? volgens mij bestaat er in NL nog niet zo iets als dokter anders paardenwelzijn, en verwachten we dat ook niet van ons nederlandse teamruiters, coaches of wat dan ook, maar zij krijgen ook een podium.

ik denk dat bit met deze articelen vooral in een markt probeert te springen die er blijkbaar, zo zie je hier in het toppc, toch is. En dat dit lezers zijn die bijv nix hebben met de info in bijvoorbeeld "de paardenkrant".

en nogmaals, ik ben het er echt niet mee eens, maar misschien is het juist wel goed, want tot op het aller hoogste niveau word er aan struisvogelpolitiek gedaan als het aankomt op dit soort meningen. maar het beinvloed wel de maatschappelijke licentie van onze sport.

Volledig mee eens. De dame in kwestie opgezocht, ze heeft een master in dierwetenschappen behaald. Inhoudelijk niet met alles eens maar slechts omdat je het niet eens bent met iemand zijn ze niet plots onkundig.

Vind het wel verfrissend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:45

Afbeelding

En ik denk niet dat ik dit hoef te onderbouwen? Het spreekt voor zich lijkt me..

En dit is precies waarmee ze zichzelf buitenboord zet.

Wolfstanden getrokken zonder verdoving? Really?

Sportpaarden gedwongen tot extreme houdingen? Ehm nee.. alleen bij een bepaalde rijstijl.

Reizen veroorzaakt stress? Maar opgegeten worden door een wolf niet, daar hoor je ze nooit over.

Paarden infecteren elkaar met dodelijke ziektes tijdens wedstrijden? Eh nee, daar zijn inentingen voor.

Pijnstilling ingespoten? Nee dat mag niet, daar zijn de dopingregels voor.

JudithGigi

Re: Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:49

Oke ja er staan wel een paar bijzondere stellingen in :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:53

Imlucky, bedankt trouwens voor je compliment. :-)

Ik weet niet welk artikel je bedoelt en over welke inspuitingen het gaat. Daarom kan ik er moeilijk wat over zeggen.

De opleidingen bij de knhs zijn in ieder geval gebaseerd op kennis. En ja ook wetenschappelijke kennis wbt voeding, huisvesting, gezondheid etc.wat als het goed is mee veranderd aan de hand van nieuwe inzichten. Om instructeur te worden bijvoorbeeld moet je nu allereerst laten zien dat je ook echt kunt rijden. Lijkt me een goede zaak.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:03

Elisa2 schreef:
[ [url=m/FENeXc.png]Afbeelding[/url] ]

En ik denk niet dat ik dit hoef te onderbouwen? Het spreekt voor zich lijkt me..

En dit is precies waarmee ze zichzelf buitenboord zet.

Wolfstanden getrokken zonder verdoving? Really?

Sportpaarden gedwongen tot extreme houdingen? Ehm nee.. alleen bij een bepaalde rijstijl.

Reizen veroorzaakt stress? Maar opgegeten worden door een wolf niet, daar hoor je ze nooit over.

Paarden infecteren elkaar met dodelijke ziektes tijdens wedstrijden? Eh nee, daar zijn inentingen voor.

Pijnstilling ingespoten? Nee dat mag niet, daar zijn de dopingregels voor.

Ik vind dit niet schadelijk omdat het niet klopt, maar meer omdat het enorm geframed is. Naar mijn idee, komt alles voor wat er gebeurd. Of bestaan deze situaties inderdaad.

Enten voorkomt overigens niet besmettingen volledig. Pijnstilling wordt ook gebruikt bij dieren die niet onder doping controle staan. Het is heel flauw allemaal, want alles klopt met de "ja maar". Komt deze plaat van Pesie? Las dat zij de wetenschappelijke fact checks doet? Hoeft dus niet te zijn dat zij dit zo geframed heeft.

Haar anti bit pleidooi is meer een betoog naar mijn idee. Maar kon niet alles lezen. Prima als zij die trainingsmethode prefereert. Vind bovenstaande erger eerlijk gezegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 18:24

Ja dit staat op de Dier en Recht website, er staat uiteraard nog veel meer maar daar kan iedereen beter zelf naar gaan kijken daar.

Zouden er echt dierenartsen zijn die wolfskiesjes trekken zonder verdoving? Ik kan het me niet voorstellen, niet in Nederland.
En wolfstanden worden ook niet getrokken om ruimte te maken voor het bit. Maar 35% van de paarden ouder dan drie jaar hebben wolfskiesjes. Dat soort kennis zou je mogen verwachten bij een deskundige toch?

Pesie weet zelf niet wat nageeflijk rijden is volgens mij. En snapt niet dat een paard die goed nageeflijk gereden wordt zelf zakt aan de voorkant en dat aan de teugel lopen een gevolg daarvan is. Dan worden het gedwongen houdingen en het bit is schadelijk?

Ik vind haar/ hun hele manier van doen erg. Dit soort onzin zet mensen ook echt niet aan het denken. In ieder geval niet op een manier om paarden welzijn te verbeteren. :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:28

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het om nageeflijk rijden gaat, maar om rollkur/extreem ldr of dat extreem opgerichte zoals je bij tuigpaarden ziet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 18:33

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar na mail contact met haar zelf ben ik daar niet meer zo van overtuigd.

Maar wat het ook is, ze doet net alsof dat ALTIJD zo is bij iedereen. Dat stoort mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:39

Ja, dat het stoort snap ik. Het wordt echt tijd dat de paardensport met een charmeoffensief gaat beginnen. Uitleggen uitleggen, uitleggen.

Bij random artikelen over mensen die paardrijden zijn de eerste reacties dat het enorm zielig is voor het paard. Iets doen de Dier en Recht'ers wel, wat de KNHS/ruiters niet lukt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 18:43

Daar ben ik het mee eens.

Gewoon goede en positieve artikelen over wat het is en waarom we doen wat we doen komen nauwelijks in de reguliere media

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:46

Elisa2 schreef:
Zouden er echt dierenartsen zijn die wolfskiesjes trekken zonder verdoving? Ik kan het me niet voorstellen, niet in Nederland.

Een snel zoekrondje levert op dat er zelfs Bokkers zijn die bij hun paard wolfskiesjes hebben laten trekken zonder verdoving. Gelukkig een minderheid, maar er staat in het plaatje ook 'soms zelfs zonder verdoving'. In het plaatje staan helaas alleen maar onderwerpen waarvan met niet al teveel moeite voorbeelden van te vinden zijn in onze fantastische sport. Dus inderdaad, het spreekt voor zich en behoeft geen verdere toelichting.

Ik begrijp nu dat je persoonlijke e-mailcontact met haar is tegengevallen, maar dat betekent niet dat alles wat bij Dier & Recht vandaan komt onzin is en dat maakt haar studie ook niet opeens een minder wetenschappelijke studie. De paardensport heeft wat dat betreft denk ik wel een beetje oogkleppen op. Er gaan genoeg dingen echt mis en het heeft niet zoveel nut om dat te ontkennen. Het is beter om dat af te keuren, maar ook te laten zien dat het wel op een goede manier mogelijk is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:48

Elisa2 schreef:
En wolfstanden worden ook niet getrokken om ruimte te maken voor het bit.

Ik weet zo al een voorbeeld van een "paardentandarts" die dat doet zonder verdoving.

Eigenlijk alles op die flyer komt voor in Nederland.
Het is alleen veel tekort door de bocht om het te doen voorkomen of het overal en bij iedereen zo is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:52