Wat moet ik met mijn paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: Wat moet ik met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 07:56

Fudge, Hutcherson meent dat het allemaal wat overdreven is. Het zijn milde klachten ( die er pas 6 jaar zijn) , het paard geeft TS geen ( financiële) stress, dat had TS moeten bedenken toen het paard werd aangeschaft. Dus vooral niet zeuren, financieel leeglopen en stress hebben is part of the deal. Hutcherson wat ik al eerder schreef, neem het dier over en de problemen zijn opgelost.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 08:12

Je optie om in te slapen is niet onrealistisch. Echter denk ik, met de informatie die je zelf geeft, dat het nu wellicht niet de tijd is om die keuze definitief te maken. Om mij heen regelmatig mensen gezien die een dergelijke keuze maakten omdat ze zelf slecht in hun vel zaten en na afloop vreselijk spijt hadden. Dat is ook iets wat je herstel in de weg zal zitten..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:08

Ts ik vind je niet egoïstisch dat je erover nadenkt hem te laten inslapen.
Als ik het goed lees is je pony al 6 jaar op en af kreupel en heb je hem van top tot teen op foto ect gehad zonder enige diagnose ook bloedtesten wezen niets uit.
Een zorgenpaard brengt heel veel stress met zich mee en kan me goed voorstellen dat je dat opbreekt.
Hij kan niet op gras en neem aan dat je deze conclusie ook niet zomaar roept en dat daar ook het nodige aan vooraf is gegaan.
Al met al alleen jij kunt deze beslissing maken en zou me vooral niets aantrekken van de mensen die er een kwetsende mening op nahouden want zo is bokt.
Als jij denkt dat het genoeg is is het genoeg en is die keus makkelijk?….nee zeker niet!
Ik vind inslapen/slachten veel eerlijker naar een zorgen paard toe als dat je hem weggeeft oid.
Pensioen zou een optie zijn maar zn kreupelheid gaat er niet mee weg dus zou dat leefbaar voor hem zijn?
Ik wil je sterkte wensen met welke keus je ook maakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:11

Ben ik dan de enige die inslapen zonder eerst een fatsoenlijke diagnose te hebben toch net een stapje te ver vind?

Ik ben nog steeds benieuwd wat de DA's hebben gezegd bij het onderzoek..al is het maar een vermoedelijke diagnose.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:20

Elisa2, dus jij doet een financieel aanbod>?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:22

Nee ik vraag naar wat de DA's hebben gezegd want daar komt in dit topic helemaal geen antwoord op, er komt sowieso geen achtergrond informatie over de kreupelheid.

Inslapen is altijd beter dan een kapot paard de handel ingooien, maar zoals ik mij al eerder af vroeg vraag ik mij wel oprecht af wat er aan de hand is met dit paard. Ik vraag me af wat mensen met iets meer kennis/ kijk er op er over zeggen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:31

Af en aan kreupel klinkt niet goed. Maar hoe kreupel is dat?
Is het een paard die vrolijk door de paddock rondbanjert en daarbij niet helemaal zuiver is? Dan vind ik inslapen best een pittig ingreep.
Is het een paard die zich ook in zijn vrije tij beroerd voelt? Niet meer lekker meekan in een groep? Dan vind ik inslapen, los van de situatie van TS een heel logisch scenario.

Maar ik zou zelf ook op zoek gaan naar hulp TS. En dat ook misschien wel eerst aanpakken vóór je een beslissing neemt. Ja, zorgen om je paard kunnen heel zwaar op je wegen, geen twijfel over mogelijk. Maar ook dán (of misschien juist dan) is een beetje hulp om zaakjes even rustig op een rij te zetten gezond voor jezelf. Iets afstand. Iets rust in je hoofd. Zodat je niet uit een stress reactie een beslissing hoeft te nemen.

Neem desnoods een maand vakantie van je paard oid en ga met iemand kletsen. Of welke scenario ook bij jou past. Geef jezelf even tijd en ruimte voor je de knoop doorhakt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:52

nikkel schreef:
Fudge, Hutcherson meent dat het allemaal wat overdreven is. Het zijn milde klachten ( die er pas 6 jaar zijn) , het paard geeft TS geen ( financiële) stress, dat had TS moeten bedenken toen het paard werd aangeschaft. Dus vooral niet zeuren, financieel leeglopen en stress hebben is part of the deal. Hutcherson wat ik al eerder schreef, neem het dier over en de problemen zijn opgelost.

Jij hebt duidelijk mijn post niet gelezen.
Bovendien heb ik de 4 paginas berichten niet gelezen, enkel de openingspost dus als daar niet alle info in stond heb ik die niet gelezen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:52

Elisa2 schreef:
Ben ik dan de enige die inslapen zonder eerst een fatsoenlijke diagnose te hebben toch net een stapje te ver vind?

Ik ben nog steeds benieuwd wat de DA's hebben gezegd bij het onderzoek..al is het maar een vermoedelijke diagnose.

Ik begrijp jouw gedachtengang zeker wel….
maar ik heb in het verleden de ervaring met 2 jonge kwakkelende dieren(paard en hond dat ondanks alle onderzoeken en die gingen vooral bij hond heel ver dat er niet overal een diagnose voor is en een vermoede is net zo min als niets weten ja voor je gevoel misschien dat het stapje inslapen wat eerlijker lijkt?
Maar het kost allemaal bakken met geld en het gaat vaak niet over een paar honder euro maar loopt eerder op in een paar duizend en dat moet er wel zijn natuurlijk.
Een ook al is dat er wel het is ontzettend pijnlijk als je zoveel geld investeert is een vermoede en geen diagnose maar zo sta ik erin en dat is puur door mijn eigen ervaringen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:09

Ik heb ooit heel, heeeel veel geld aan een hond gespendeerd. Hij is 9 geworden, met 10 maanden begon de ellende. Als ik had geweten dat hij zoveel zorg nodig had, had ik hem toen laten inslapen. En dat niet alleen om het geld, zeker niet.
Inslapen is voor dit paard een optie. Wellicht niet de enige, maar het is er een.
Iedereen die zegt “eerst een fatsoenlijke diagnose” gaat voorbij aan het feit dat niet alles te vinden is en dat geld een rol speelt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:14

Elisa2 schreef:

Dat vroeg ik dus ook al. Wat de diagnose is .Want het leek alsof er helemaal niets uit de gedane onderzoeken is gekomen? Het paard is " af en aan" kreupel. Dus niet voortdurend. Hij wordt waarschijnlijk nog bereden (door de verzorgster?). Het kan een spierenkwestie zijn door scheefrijden of zo. Dat zie je niet op x_ray.Maar goed, het is het paard van ts en zij kan beslissen. Maar ze opent niet voor niets een topic, dan wil ze er toch over discussieren.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:14

Ik ben wel verbaasd dat er zo snel over inslapen wordt gesproken terwijl er helemaal geen in en outs bekend zijn.. wat is er uit het onderzoek gekomen? Waar heeft je paard nu precies last van? Om direct over inslapen te beginnen met zo weinig informatie vind ik bijzonder.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:23

Dit is echt wel weer bokt op zijn best. In een ander topic werd door meerdere bokkers geadviseerd om een 20 jarig gezond paard in te laten slapen i.p.v. te verkopen en TS wordt zo ongeveer gestenigd omdat ze er over nadenkt een paard wat al een paar jaar op en af kreupel is te laten inslapen. TS het is jouw paard. Welke keuze je ook maakt, je bent helemaal niemand verantwoording schuldig.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:32

Wesseltje schreef:
Ik ben wel verbaasd dat er zo snel over inslapen wordt gesproken terwijl er helemaal geen in en outs bekend zijn.. wat is er uit het onderzoek gekomen? Waar heeft je paard nu precies last van? Om direct over inslapen te beginnen met zo weinig informatie vind ik bijzonder.

Ik denk dat daar wel een nuance belangrijk in is. Volgens mij geeft bijna iedereen aan dat inslapen een optie is. Dat is voor mij heel wat anders dan de beslissing maken of het daadwerkelijk adviseren zonder verdere kennis. Dat is aan TS, die wel alle informatie heeft. En eerlijk is eerlijk, ook met alle ins en outs, diagnoses en prognoses is het online erg lastig inschatten wat goed zou zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:33

Dreamboy schreef:
Dit is echt wel weer bokt op zijn best. In een ander topic werd door meerdere bokkers geadviseerd om een 20 jarig gezond paard in te laten slapen i.p.v. te verkopen en TS wordt zo ongeveer gestenigd omdat ze er over nadenkt een paard wat al een paar jaar op en af kreupel is te laten inslapen. TS het is jouw paard. Welke keuze je ook maakt, je bent helemaal niemand verantwoording schuldig.

Nee er wordt hier niemand gestenigd! Ts vraagt om raad. Daarvoor zal ze dit topic hebben geopend. Dan krijg je verschillende meningen die vaak haaks op elkaar staan. Wat ze daarmee doet moet ze zelf weten. Maar een paard ONNODIG naar de eeuwige jachtvelden sturen (om in Indianentermen te spreken) dat zou jammer zijn ,zeker omdat ze nu kennelijk zelf in een overbelaste situatie zit. Daar kun je later emotioneel last van krijgen ook, al zit ieder mens wat dat betreft weer individueel anders in elkaar.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:14

Ja, bokt is dol op paarden laten inslapen. Omdat ze oud zijn omdat ze kreupel zijn ( kan ook gewoon stijf zijn van niet goed gereden zijn, of PSSM ).
Een soort lugubere kant van bokt.

TS wil hem laten inslapen omdat ze geen geld heeft, iets anders kun je er niet van maken. Dat is prima uiteraard, moet ze helemaal zelf weten.

Ze vraagt om advies :

Nog even helemaal niets doen, en eerst zelf lekker in je vel zitten voor je een beslissing neemt. Slecht in je vel zitten leidt bijna nooit tot goede beslissingen.

pssm test doen : niet duur en kan veel duidelijk maken.
Een goede ruiter vragen eens een tijdje ermee aan het werk te gaan.
Een tweede verzorgster zodat je zelf eens een half jaar niet moet, maar alleen als je zin hebt.

En als je dan nog wil kiezen voor inslapen.... dan de beslissing nemen. Dat jaartje extra maakt niet meer uit.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:26

anjali schreef:
Dreamboy schreef:

Nee er wordt hier niemand gestenigd! Ts vraagt om raad. Daarvoor zal ze dit topic hebben geopend. Dan krijg je verschillende meningen die vaak haaks op elkaar staan. Wat ze daarmee doet moet ze zelf weten. Maar een paard ONNODIG naar de eeuwige jachtvelden sturen (om in Indianentermen te spreken) dat zou jammer zijn ,zeker omdat ze nu kennelijk zelf in een overbelaste situatie zit. Daar kun je later emotioneel last van krijgen ook, al zit ieder mens wat dat betreft weer individueel anders in elkaar.

Ik laat me er verder niet over uit of het wel of niet terecht is om dit paard in te laten slapen. Die keuze is aan TS en niemand anders. Maar je mist mijn punt. Ik doel erop dat bokkers zo tegenstrijdig zijn. Een gezond paard van 20 moet maar ingeslapen worden en een paard wat wel iets mankeert (los van of het wel of niet goed onderzocht is) moet maar verkocht of als weidemaatje want inslapen is egoistisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:32

Ik denk dat je het iets te zwart/ wit bekijkt.

Anjali verwoord het mooi en ik denk dat TS het meeste heeft aan mensen die het paard irl kennen en deskundig genoeg zijn om er een mening over te vormen. Hetzij over de kreupelheid, hetzij over de prognose, hetzij over het inslapen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:34

Dreamboy schreef:
anjali schreef:
Ik doel erop dat bokkers zo tegenstrijdig zijn. Een gezond paard van 20 moet maar ingeslapen worden en een paard wat wel iets mankeert (los van of het wel of niet goed onderzocht is) moet maar verkocht of als weidemaatje want inslapen is egoistisch.

Nou heb ik beide topics gelezen en deze samenvatting is wel wat zwart wit.

In dat andere topic wordt ook gezegd: misschien moet je zo'n paard gewoon houden. En als je hem echt niet kunt houden is inslapen misschien een betere route dan vage handel.
En iets soortgelijks zie ik hier ook veel: kun je er niet achter komen wat hem mankeert/ hem gewoon aanhouden. En als dat niet (netjes) gaat is inslapen nog een optie.

Het punt is alleen dat verschillende mensen verschillende interpretaties hebben bij 'af en aan kreupel in een paar jaar tijd. De één leest: het paard wordt niet meer beter en het welzijn is langdurig aangetast.
De ander leest: misschien is er nog een oplossing die niet gevonden is/ heeft het diertje nog een prima leven.
Dat uitgangspunt maakt nogal uit denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:46

Nou dat dus, er zijn zoveel gradaties in kreupelheid. Als hij echt kapot is, artrose heeft oid dan vind ik inslapen heel veel fair en beter dan verkopen. Maar er lijkt niks uit de reguliere onderzoeken gekomen te zijn, wellicht is het een spierenkwestie of zit het in de rug en is het gewoon toch op te lossen. Dat geeft al een heel ander perspectief voor het paard en wellicht ook voor TS zelf.

En ik geloof niet dat hele dure MRI onderzoeken doen altijd de oplossing is, ik zou weleens willen weten wat iemand met veel revalidatie ervaring er van vind bijvoorbeeld.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:56

Dit paard staat toch al jaren te revalideren? Wat zou dat nog toe moeten voegen voor dit paard?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:11

Veronica2 schreef:
Dit paard staat toch al jaren te revalideren? Wat zou dat nog toe moeten voegen voor dit paard?

Hoezo? Hij heeft een verzorgster voor 3 dagen in de week. Ik VERMOED dat die hem echt wel rijdt want verzorgsters die die 3 maal per week komen zonder dat ze mogen \kunnen rijden, die zijn zo zeldzaam dat ze wat mij betreft een gouden medaille mogen krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:16

Ja ik kreeg ook de indruk dat de verzorgster hem rijdt..en ik versta zelf wel iets anders onder revalideren. Maar wat het toe kan voegen? Meer duidelijkheid..is hij bewegings of belastingskreupel..komt het uit de rug of uit de benen of is het wat anders. Hoe zit hij in de spieren, scheefheid etc.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:32

Lieve TS, ik weet hoe dit voelt. Ik heb een paard gekocht, waar ik veel plezier mee zou beleven, maar plezier is al jaren ver te zoeken. Hij heeft lichamelijke en mentaal klachten.
Ipv mezelf verder in bochten te winden en ongelukkig te zijn heb ik nu voor gekozen, dat het goed is geweest. Gelukkig kan mijn paard wel op de wei. Dus hij gaat lekker naar Frankrijk, om daar zijn laatste jaren vrij van verwachtingen toe te brengen.
Maar ook ik zat te dubben over inslapen. En heel eerlijk. Als hij niet op gras had gekund, dan zou ik dat hebben gedaan.
Neem de tijd voor deze beslissing. Kijk goed naar wat je aankan (ook financieel).
Ik wens je heel veel sterkte met je beslissing, ik weet dat het geen makkelijke gaat zijn! :knuffel:

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:38

Elisa2 schreef:
Ja ik kreeg ook de indruk dat de verzorgster hem rijdt..en ik versta zelf wel iets anders onder revalideren. Maar wat het toe kan voegen? Meer duidelijkheid..is hij bewegings of belastingskreupel..komt het uit de rug of uit de benen of is het wat anders. Hoe zit hij in de spieren, scheefheid etc.

De kreupelheid die hij nu heeft, is er al sinds februari en is met rust niet overgegaan. Het kan natuurlijk verband houden met het feit dat hij niet op gras kan, maar hij loopt niet op het gras en is toch nog kreupel.