[VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 12:56

Ismoli lijkt dus echt jaloers te zijn :') We zaten een beetje met de handen in het haar omdat hij steeds uitbrak als ik Arendo uit de wei haalde. Nadat iemand opperde dat hij misschien wel ontevreden was dat zijn baasje steeds met een ander bezig was, besloten die theorie eens uit te testen. 1-2x per week is het nu volledig Ismoli tijd en krijgt hij een hoop 1-op-1 tijd en aandacht van me.

Geloof het of niet, maar hij is spontaan gestopt met uitbreken en gaat nu lekker met Cerano spelen als ik met Arendo aan het werk ga.

Afbeelding

Gisteren opnieuw een mestonderzoek op de post gedaan. Hopelijk is hij nu van zijn spoelworminvasie af. Hij heeft in ieder geval geen mestwater meer :D

Hij blijft ondertussen gestaag verder groeien. Ondertussen al 1m35 :wow: Nog 3cm en hij is even groot als oudtante Skola. Ik gok dat hij uiteindelijk tussen 1m40 en 1m45 gaat uitkomen. Mooie maat :)

Wel even goed bijvoeren nu. Hij steekt zoveel energie in groeien en verharen dat hij weer gewicht begint te verliezen... Hij staat nu goed, ik probeer te voorkomen dat hij magerder wordt.
Ik geloof niet dat hij dat erg vindt _O- Bietenpulp en grasmix is héérlijk!

Afbeelding

tennan

Re: [VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:16

Wat goed! Hij wil gewoon zijn quality time met jou :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 23:55

Je zou het zeggen! Hij komt ook altijd in een töltje naar me toe in de wei, lieverd <3

Zo ook vandaag. Ze waren de wilgen aan het snoeien en brachten de takken met een tractor naar de bak naast hun weide. Een hoop lawaai natuurlijk. Gratis schriktraining :')

Alhoewel, schriktraining... Naar goede gewoonte gaf Ismoli er niks om en kwam hij maar al te graag dichterbij het spektakel want vrouwtje kwam niet snel genoeg naar zijn plekje. Dat heb je met die trage tweebeners he _O-

Nog eens een selfie gemaakt van ons. Met een big smile, ik was trots op hem, ik ben zo blij met hem en nog steeds helemaal verliefd op mijn topper <3 <3 <3

Afbeelding

De uitslag van het mestonderzoek is ook binnen. De spoelwormen zijn weg *\o/* Van EPG 1200 naar 0. Helaas nog wel 400 EPG aan bloedwormen, wat blijkbaar vaker zou voorkomen na het behandelen van spoelwormen. Dus hij moet daarvoor nog eens ontwormd worden en opnieuw controle na 6/7 weken. Dan zou alles eruit moeten zijn. Gelukkig is hij superbraaf met de wormspuit, dat was met mijn KWPN altijd een robbertje knokken...

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:54

Een wormeninfectie moet cyclisch worden behandeld, anders komen ze terug. Goed om er scherp op te blijven. Mestonderzoek is niet sluitend.
Ik verwacht dat ze straks dan ook beter in haar vacht gaat zitten en een flinke groeispurt krijgt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 00:07

Ik ontworm standaard in het voor- en najaar omdat ik niet volledig op de mestonderzoeken vertrouw. Ik ben wel blij dat ik het nu gedaan heb. Eigenlijk een wilde gok met dat mestwater, zowel ik als DA dachten dat het daar niet aan lag maar voor de zekerheid... En tegen onze verwachting in, was het raak.

Die groeispurt mag hij even mee wachten, hij groeit al zo hard... In het half jaar dat hij hier is van 1.28 naar 1.35 :wow: Zijn verwachte stokmaat is rond 1m40 maar daar gaat hij wel overgaan als hij zo blijft groeien

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 20:20

De hoogwerker was er nog steeds vandaag, inclusief hogedruk om het dak af te spuiten. Ik heb er maar even gebruik van gemaakt, mooie schriktraining.

Zonder de schrik dan :')

Afbeelding

Ik ben er nog langsgelopen terwijl de machine bewoog, totaal niet onder de indruk...

Ik daarentegen wel, heel erg onder de indruk hoe ver zijn nuchterheid gaat :wow:

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 19:38

Afbeelding

Deze 2 blijven echt leuk tesamen <3

Wat een héérlijk weer {:} 8-)

Ik wilde al een tijdje Ismoli's staart wassen en daar was het vandaag ideaal voor! Het was nodig, onvoorstelbaar hoeveel zooi eruit kwam. Voor het eerst ook een stukje afgeknipt, hij werd echt te lang.
Daarna nog met de verhaarkam aan het werk gegaan. Moli vond het duidelijk fijn, schachtte helemaal uit.

Uiteindelijk nog een tijdje in de wei gezeten. Alle paarden wilden maar al te graag een knuffel <3 :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:30

Wat is hij toch leuk <3. Mooie schone staart

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:28

OEf gelukkig knapt ie wat op, knapperd. En wat een mooi verhaal over die jaloezie. Herkenbaar ook. Paarden hebben ook emoties :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 18:58

Morgen gaat hij van de probiotica af. Hij staat nu op een kwart dosis en dat gaat nog steeds goed.

Ismoli is echt zo gek als een deur. Een paar dagen geleden probeerde hij zichzelf aan te lijnen. Hij wreef echt met de ring van het halster over de clip van het halstertouw. Nog nooit meegemaakt.
Binnenkort het wandelen weer oppakken, dan heeft hij weer wat bezigheid. Hij vindt het gewoon zó leuk om met je bezig te zijn. Ik ben benieuwd wat dat over een jaar gaat geven als hij echt aan het (grond)werk mag

Zijn hoofd is een beetje buiten proportie aan het groeien :') Een klein hoofdje in de lengte met een erg brede neus. Zijn pony halster werd krap rond de neus op het langste gaatje, dus hij heeft nu zijn eerste halster maat cob gekregen :D Lang leve de schuifgesp, die met gewone gaatjes zijn nog wat te lang.

Afbeelding

Ten huize Narcissa zijn geen normale dieren te vinden. Ismoli is geen uitzondering _O-

Afbeelding

Nog even afscheid nemen van Arendo, die ging mee voor een ritje

Afbeelding

Ismoli: "je hebt hem nodig vrouwtje? Ik neem hem wel mee voor je" :+

Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 21:19

Hahah die laatste foto❤️❤️

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 13:09

Geweldig he? Kleine clown. Hij maakt je altijd aan het lachen :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 00:26

Hij is van de probiotica af en tot nu toe gaat het goed :D Nog steeds een droog kontje en stevige mestballen.

Moli heeft echt lente geroken. Ik heb nog nooit een IJslander zo snel zien verharen. De helft is er al af, schat ik.

Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 00:46

Knappe vent :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 23:48

Omdat slechte momenten óók benoemd mogen worden...

De laatste tijd ging het echt slecht. Op een wandeling heeft hij zich 3x losgetrokken, 1 bom stress. Uiteindelijk is hij naar stal gerend.

Ik wil hier geen gewoonte van maken dus zat even in zak en as. Met het gedacht hem dan maar lekker op de wei te laten.

Afbeelding

Daar was mijn staleigenaresse cq ervaren grondwerklesgever het niet mee eens :') Ze deed het rondje ook eens met hem. Opnieuw een bom stress, zij kon hem wel houden maar het scheelde niet veel.

Zodoende kreeg ik hulp om met een Dually halster te gaan werken. Zolang hij zich gedraagt, gewoon op de zijdelingse halsterring. Pas als hij erg moeilijk ging doen en ik hem amper kon houden, overzetten op het correctietouw. Oefenen op uit de ruimte en schuin achter me blijven. Als hij ging drammen: achteruit.

Zo gezegd, zo gedaan. De eerste dag een enorm stressdrama tot steigeren aan toe, maar wel goed kunnen afsluiten.

De dag nadien ging het beter, enkel de halsterring moeten gebruiken, maar nog wel heel erg veel stress.
(Halster hing hier nog te laag, heb hem 2 gaten hoger nu)

Afbeelding

Afbeelding

En toen viel opeens het kwartje... Hij is beginnen zenuwen nadat de Optiform op was en ik een andere ruwvoermix heb gegeven. Natuurlijk meteen geschrapt.

Met als resultaat 2 dagen later een oplettend, braaf paard dat zijn nuchtere karaktertje weer terugheeft. Ik herken hem weer :D

Ik hou dit nog een week vol en ben benieuwd, maar met zo'n resultaat nu al, lijkt het probleem inderdaad de ruwvoermix te zijn...

Vandaag moest ik naar de kliniek. Ik mag met brace verder blijven lopen :D Een pak van mijn hart.
Mijn mama was er om te doggysitten, zij ging nog mee naar Ismoli. Meteen de gsm in haar handen gedrukt voor wat foto's *-:)

Afbeelding

Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:42

Denk idd het voer en misschien een beetje het voorjaar in de kop.
Sommegime soorten voer staan er ook wat om bekend.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:52

Wat een opluchting dat het het voer lijkt te zijn! En wat fijn dat je mag blijven lopen met een brace. Op naar de zomer!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 01:13

Imaudy, ik had vroeger een merrie die koekoek werd op maïs en gerst. Als ze dat per ongeluk binnenkreeg, was er een week niks mee aan te vangen. Zo kwam ik op het idee of dat hier ook zo zou zijn

Tennan, dankjewel!

Ik ben er nu zeker van dat het het voer was.
Vorige week 's avonds compleet onhandelbaar, steigeren als een gek en me proberen om te duwen. Uiteindelijk even in de roundpen gezet zodat hij het er allemaal even uit kon gooien terwijl ik veilig bleef.

Kreeg een mooi gangenspektakel. Ik heb nog nooit een vijfganger zo beheerst zien galopperen, dat belooft voor in de toekomst

Afbeelding

Aan tölt ook geen gebrek. Die verkiest hij boven draf.

Afbeelding

Na een week het voer weglaten, kreeg Ismoli vandaag de vuurproef. In zijn eentje rondwandelen in de bak met mij terwijl de rest al op stal stond. Gecombineerd met een 5/6 beaufort wind.

Hij was wat zenuwachtig, wat normaal is met het alleen zijn en de harde wind. Maar waar vorige week de stoppen doorsloegen, bleef hij wel aan de hulpen nu. Voorlopen = achteruit. Uiteindelijk ging hij alvast maar achteruit als ik mijn leadrope oppakte :') Slim dier.

1x écht geschrokken van een deur die hard toesloeg. Hij rende ervandoor, voelde na 2 passen het halster... en stopte, zich terug omkerend en contact zoekend met mij :D

Echt een pak van mijn hart!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 12:47

Ismoli heeft voor het eerst kennisgemaakt met de scheermachine. Arme pruts had veel klitten op zijn borst die echt pijn deden, ik mocht er niet aankomen. Manlief meegenomen naar stal voor een handje hulp.

Hij was echt superbraaf. Even kijken, even de machine tegen zijn huid houden om de trillingen te laten voelen, en het was in orde. Zonder problemen de borst kunnen scheren. Dapper jochie!

De rest van de vacht mag hij op de natuurlijke manier kwijtraken :) Ik wilde enkel die pijnlijke klitten weghalen.

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren weer geoefend op het wandelen en dat ging TOP :D Nog wel met het dually halster maar dat is echt voor het geval dat. Ik heb hem gewoon op de onderste halsterring gepakt. Hij was zo flink, zelfs op een handgebaar achterwaarts!

Volgende keer doen we het weer met zijn normale halster en komende week gaan we nog eens wandelen met de staleigenaresse erbij. Ik ben benieuwd!

Afbeelding

Afbeelding

nomieneli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:37

Wat leuk dat het zo goed gaat! Ik vind het echt een super-super schattig paardje! <3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 15:40

Mijn dag krijg je echt niet meer stuk :D

Vandaag de oprijlaan uitgewandeld, terug met gewone halster trouwens, dat ging echt super. Daarna nog even kroelen in de wei.

En opeens ging Moli voor mijn voeten lekker liggen en mocht ik erbij gaan zitten <3 <3 <3

Wandelen:

Afbeelding

Afbeelding

Liggende Moli <3

Afbeelding

Dit is ook typisch Moli. Als je in de wei gaat zitten, komt hij bij je grazen. Of hier: bijna in je grazen :))

Afbeelding

Helemaal zen :D

Afbeelding

Zijn kleur momenteel. Best moeilijk om betrouwbaar vast te leggen :')
Hij is prachtig!

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 21:57

Waarom zou je staan als je ook liggend, in het zonnetje, kunt eten? :')

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 00:47

Narcissa schreef:
Waarom zou je staan als je ook liggend, in het zonnetje, kunt eten? :')

[ Afbeelding ]

Ontbijt op bed :+

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 01:29

Ik kan hem geen ongelijk geven :))

Hiep hiep hoera, Ismoli wordt 2 jaar *\o/* *\o/* *\o/*

Mijn oogappeltje, mijn rots in de branding. Mijn engeltje, mijn lieverd die me zo graag ziet aankomen dat hij meteen in draf naar me toekomt op de wei <3

Hij is speciaal, uniek, en moest dat nog eens extra demonstreren door op Dag van de IJslander geboren te worden _O-

Dat er nog vele jaren mogen volgen voor dit geweldige toppaard!

Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:17

Gefeliciteerd! Dat er nog maar vele verjaardagen volgen <3