Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:19

SansaS schreef:
Zonder je bijrijder stond het paard alleen gras te eten en kun je er waarschijnlijk helemaal niet meer zo op wegrijden?

Dat is nogal uit verhouding getrokken :) Ook toen ik nog geen bijrijder had, kon ik rustig na een vakantie zo opstappen en wegrijden. Ik heb jarenlang 6 of 7 dagen per week gedaan. Als ik nu weer terug moest gaan daar naartoe, zou ik dat zeker kunnen maar andere dingen moeten opgeven. Ik heb nu eenmaal het zo ingericht met meer tijd voor hobby's thuis en ook geregeld het paard. Niet alleen het paard.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:02

Maar wat is je punt dan precies?

Een ander moet jouw hobby betalen omdat je het paard ook niet meer weg wil doen maar er geen tijd voor hebt? Of nee niet wil maken. Dat is je eigen keuze natuurlijk.

Knijp in je handjes met een bijrijder die zoveel voor jou en je paard doet ipv het onderste uit de kan willen trekken aan betaling.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:17

Ik zou de 50 euro laten voor wat het is en de dagen dat je bijrijder extra doet zien als bonus voor jou...bonus dat je je volledig op je studie kunt richten, bonus dat je die extra dagen niet hoeft uit te mesten, bonus dat als jij in het weekend wel tijd hebt voor je paard, je weet dat hij al een fijne week met afwisseling achter de rug heeft, zodat jij in het weekend een fitter en lekkerder in zijn vel zittend paard hebt. Fijn voor de bijrijder dat die dan ook wat extra leuke dingen met je paard kan doen, maar daarvoor mest ze ook die extra dagen voor jou de stal (en weide?) uit. Waarom moet er toch dan altijd een geldelijk gewin tegenover staan omdat de bijrijder los van de extra taken en verantwoordelijkheid, ook wat plezier beleefd aan jouw paard. Ik snap dat nooit zo goed. Een betrouwbare bijrijder, die 5 dagen per week jou wil ontzorgen met je paard in een periode dat je dat zelf niet kunt, is goud waard.

Ik zou van die 100 euro extra, waarvan zij aangegeven heeft dat dat haar maximum is aangeven, meid hou die lekker in je zak, ik ben blij met dat je het voor mij en mijn paard wilt doen. Daarmee laat je zien dat je haar waardeert.

Prima2Donna

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:27

@SansaS ik vind jouw reacties niet fair. De meesten hier reageren uit eigen ervaring en dat is precies waarvoor ik het bericht plaatste. Het onderste uit de kan willen trekken? Ik heb al gezegd mijn vraag naar beneden bij te stellen aan de hand van wat hier gezegd wordt. Dat ik een ander begrip had van wat normaal is om te vragen van een leaser, betekent niet dat ik niks van jullie aantrek. Hoe ik mijn tijd met mijn paard indeel is niet waar het om gaat, dit is hoe het voor mij het beste werkt. Verkopen kan altijd nog, genieten van de tijd die ik nu met haar heb niet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:31

al heel veel adviezen gegeven hier.

tuurlijk is het fijn dat je paard gereden wordt door iemand die je kunt vertrouwen.
aan de andere kant heeft zij bijna een eigen paard voor veel minder kosten.
je paard wordt echter ook onderhouden en ontwikkeld zich.

voor mijn gevoel is de 50 euro te laag geweest voor 3x per week. en daardoor is de stap nu zo groot.
van 3x p/w naar 5x p/w zou je niet eens op 100 uitkomen als je het zo uitrekent.
aan de andere kant als je haar 5/7e van de kosten van het paard geeft, kom je hoger dan die 200 uit.

er moeten ook een aantal (kleine) klusjes worden gedaan op stal en ze neemt les en investeert tijd in het paard.

ik denk dat je er goed aan doet je over te geven aan de 150 euro per maand. dan kun je met een gerust hart stage gaan lopen / scriptie doen. en dan kun je in je vrije tijd met alle gemak op het paard stappen. dat is ook heel wat waard.

verder kun je nog wat opnemen over doorbetalen tijdens kreupelheid en kosten die je maakt omdat zij er gebruik van maakt (denk aan ijzers, zadel, hoofdstel en andere benodigdheden).

Misslev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:35

Als je eigenlijk eerst voor 3 dagen 75 euro had willen vragen, dan is dat 25 euro per dag. Als je het heel simpel wilt houden is het dan nu 5x 25 euro en kom je op 125 uit. De naam bijrijder of leaser maakt dan ook niks uit, behalve dat je bijrijder hetzelfde meer dagen gaat doen. Het is vooral jouw initiatief/belang om de dagen op te hogen als ik het goed begrepen heb, dat en dat je tevreden bent over je bijrijder zou ik ook mee laten wegen in wat je beslist.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:38

Prima2Donna schreef:
@SansaS ik vind jouw reacties niet fair. De meesten hier reageren uit eigen ervaring en dat is precies waarvoor ik het bericht plaatste. Het onderste uit de kan willen trekken? Ik heb al gezegd mijn vraag naar beneden bij te stellen aan de hand van wat hier gezegd wordt. Dat ik een ander begrip had van wat normaal is om te vragen van een leaser, betekent niet dat ik niks van jullie aantrek. Hoe ik mijn tijd met mijn paard indeel is niet waar het om gaat, dit is hoe het voor mij het beste werkt. Verkopen kan altijd nog, genieten van de tijd die ik nu met haar heb niet.

Ik reageer toch ook uit eigen ervaring? Dat ik een bijrijder heb die mijn paard ook als eigen mocht beschouwen omdat ik aan de kankerbehandelingen zit en nooit wat aan haar gevraagd heb aan vergoeding omdat ik heel dankbaar ben ik een fijn en betrouwbaar iemand heb. Die 200 euro willen laten betalen vind ík bizar. Maar daar denk jij anders over prima :) maar je vroeg ervaringen en ik lees heel.wat mensen die hetzelfde als ik zeggen. Wees blij je iemand hebt ipv geld ervoor vragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 14:01

Misslev schreef:
Als je eigenlijk eerst voor 3 dagen 75 euro had willen vragen, dan is dat 25 euro per dag. Als je het heel simpel wilt houden is het dan nu 5x 25 euro en kom je op 125 uit. De naam bijrijder of leaser maakt dan ook niks uit, behalve dat je bijrijder hetzelfde meer dagen gaat doen. Het is vooral jouw initiatief/belang om de dagen op te hogen als ik het goed begrepen heb, dat en dat je tevreden bent over je bijrijder zou ik ook mee laten wegen in wat je beslist.

Volgens mij (ik kan het mis hebben!) is die 75 euro PER MAAND. Dus 3 dagen per week is zo'n 13 keer per maand. Dat zou neerkomen op ongeveer 5 ,50 euro per keer. Er is geen enkele manege waar je voor dat bedrag terecht kunt, en op sommige maneges moet je ook nog vanalles zelf doen. Uitmesten trouwens niet op een manege maar bij een leasepaard wat ik vroeger had bij een boer, moest ik dat wel.Daar betaalde ik evenveel als de pensionprijs voor een eigen paard. Echter, vergeleken bij de torenhoge prijzen van tegenwoordig was dat toen allemaal heel betaalbaar en werd er ook niet moeilijk gedaan over het wel of niet vrijwillig wat meehelpen op stal.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 14:25

SansaS schreef:

Een ander moet jouw hobby betalen omdat je het paard ook niet meer weg wil doen maar er geen tijd voor hebt? Of nee niet wil maken. Dat is je eigen keuze natuurlijk.

Knijp in je handjes met een bijrijder die zoveel voor jou en je paard doet ipv het onderste uit de kan willen trekken aan betaling.

Nee, foute voorstelling van zaken: de ander betaalt haar eigen hobby!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 14:58

veel bijrijders / leasers die zelf nog nooit een paard hebben gehad staan soms niet stil bij de kosten.

ik heb een hele tijd een paard bijgereden en later kwam er een 2e bijrjider bij. zij zou en moest van alles en "ze moet blij zijn dat wij dat paard rijden". terwijl ik zoiets had, ik ben blij dat ik dit paard mag rijden, dan kan ik mijn hobby uitvoeren. maar ja, dit was gratis (lessen etc betaalde ik wel zelf).

je maakt een paard soms wel beter zonder dat je de "winst" terug ziet. hangt dus ook echt af of het een leermeester is of dat je hem beter maakt.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:09

josien_m_ schreef:
SansaS schreef:

Nee, foute voorstelling van zaken: de ander betaalt haar eigen hobby!

Daarentegen is dat vaak ook een mooie oplossing voor mensen die niet de financiële middelen hebben om een eigen paard te kopen. Voor bijvoorbeeld 100 euro per maand kun je echt niet 3x per week gaan rijden bij een gemiddelde stal. Of een eigen paard gaan aanschaffen en stallen.