Hermelijnhof schreef:Er is zoveel algemene kennis.... Ik heb nu misschien 3% genoemd. Ik leerde die gedurende de jaren, op enkele dingen na, die ik pas vele jaren later heb geleerd, zoals de dingen die ik noemde in de OP, en de dingen die ik tegenkwam in de reacties (super leerzaam!). Kortom; de eerste 5 tot 10 jaar dat ik met paarden bezig was heb ik de meeste kennis toch echt wel opgedaan, vanaf toen sporadisch wat. Je leert natuurlijk iedere dag, maar echt grote en opvallende dingen worden steeds zeldzamer. Vandaar dat ik me af vroeg wat andere mensen tot die zeldzame dingen rekenen, die ze in de laatste jaren of latere jaren hebben geleerd.
Als je iedere dag wat leert zijn dat per jaar toch zeker 365 dingen. Noem dat maar sporadisch
Als je een ding moet leren is het wel dat je open moet blijven staan voor nieuwe dingen en inzichten.
Er is in de afgelopen 40 jaar al veel veranderd in de paardenhouderij en dat gaat natuurlijk onverminderd door.
Wat betreft basiskennis, ik vind het belangrijker dat iemand weet dat goed ruwvoer de basis is in een rantsoen dan dat iemand weet wat een passantje is. Dat laatste maakt voor het paard namelijk geen donder uit.