Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6325
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:39

Wat een leuk topic! Zie ook dat een aantal van het “andere” jonkie topic zijn overgestapt naar deze dus dan ga ik ook maar mee.

Ik heb een koffievos merrie van 07-06-2020 dus zij mag er volgende zomer ook aan geloven. Ze is van Black Ruby (Bellissimo M) x Florencio en ik verwacht dat ze iets onder de 165 zal blijven. Ze is heel kalm en niet snel onder de indruk maar heeft wel echt een mening en kan dit wel laten merken. Ze zoekt graag grenzen op en gaat daar rustig overheen. Heb echt wel eens even discussie gehad met haar. Verder is ze heel sociaal en knuffelig :+: ik wil wel hoofdzakelijk dressuur gaan rijden maar af en toe ook wat springen, crossen en buitenzijden voor de afwisseling. Ze is in ieder geval al heel makkelijk met alles.
Afbeelding
Afbeelding
Heb niet zoveel actiefoto of filmpjes van haar bewegingen eigenlijk _O-

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:26

Afbeelding

Wij wandelen lekker verder!

Wat een leuke jonkies weer allemaal :)

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:44

ZoeyDercks schreef:
[ [url=m/xgKzVt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij wandelen lekker verder!

Wat een leuke jonkies weer allemaal :)


Idem <3
Ook maar eens een binnenbak geprobeerd.

Afbeelding

Even ter vergelijking:
15 aug
Afbeelding

Django_Mette

Berichten: 1378
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 17:58

En Fedde tsja, die gaat al een paar dagen zo door het leven :')
Afbeelding
Afbeelding

Maar hij krijgt al wel een volwassen hoofd <3 of althans, minder puppy-ish :o
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:02

Welkom nieuwe!

Hij ziet er al goed uit Always!

Wij hebben gister aan de hand gewerkt. Weten jullie wel hoe stóm dat is? En toen ging ik tot overmaat van ramp ook nog een pasje schouder binnen vragen, gewoon een beetje spelen met mijn lichaamshouding volgen. En rechtsom vond ze dat wel leuk. Maar linksom snapte ze het niet en toen ging ze maar op de plaats bokken := Er zit genoeg pit in

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:36

Ik word nu wel een beetje jaloers als ik zie dat jullie allemaal al leuke dingen doen met de puppy paarden.
Deze opfok was natuurlijk wel een eigen keuze en ik gun hem het opgroeien op veel ruimte in een kudde ook. Het wordt toch eens tijd dat hij naar huis komt.

Ik hoop dat hij even fijn gaat zijn als zijn halfbroer. Of eigenlijk hoop ik dat ergens niet. Dan is de keuze welke te verkopen wel net even iets makkelijker.

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:06

Azu is alleen eerder uit de opfok vanwege het ondergewicht. Anders was hij nu pas aan stal gekomen.

Julia
Berichten: 24745
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:26

Oeh Capriootje! <3 Wat een gaaaaf paard! Helemaal mijn type! En laat inderdaad een fijne sprong zien zo!

Gisteren liep de Pino ineens behoorlijk kreupel voor. Gelukkig heb ik hele fijne mensen in mijn netwerk met veel kennis en kunde. De buurman, die ook hoefsmid is, was er binnen 5 minuten al bij. Werd al snel duidelijk dat hij een hoefzweer heeft. Wel goed open kunnen maken. Dus wij moeten noodgedwongen wat meer gaan oefenen en leren met water, emmers en soda.

Netjes wachten op de hoefsmid.
Afbeelding

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:09

AlwaysH schreef:
Azu is alleen eerder uit de opfok vanwege het ondergewicht. Anders was hij nu pas aan stal gekomen.


Snap ik wel hoor. Ik laat de mijne ook het liefst staan tot hij 3 is maar met de uitblijvende rx keuring weet ik het even niet. Het kriebelt nu ook wel om hem beter te leren kennen en er iets mee te gaan doen.

Het heeft ook niet persé haast zeg maar. De pensionstal is ook omhoog gegaan wat mijn plannen wel enigszins in de war schopt en heb nog een veulen van 4 maanden ook.

Ik moet misschien wat minder paarden verzamelen :+ :Y)

ElinaSK

Berichten: 2666
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:38

@Danique, leuk paard welkom!

@Zoey heerlijk om zo lekker te kunnen wandelen. Ik doe het ook graag met die van mij

@AlwaysH dapper zo de binnenbak in en hij is al aardig bijgetrokken als ik die fotos zie!

@Django haha lekker smerig, heerlijk. Die van mij kan er ook wat van inmiddels, toen ze klein was durfde ze niet te rollen en was alles wat nat was een no go. Nu gaat ze gerust in de modder liggen :+

@Maartje leuk dat je al bezig bent met grondwerk. En dat kan idd soms best lastig zijn voor ze, mijne heeft ook een uitgesproken mening als iets even te snel gaat oid.

@Yontheke je hebt in elk geval iets om naar uit te kijken straks. Maar snap wel dat je nu al graag wat zou willen doen.

@Julia, balen zeg van die hoefzweer daar kunnen ze idd goed kreupel van zijn.

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:18

Ik hou wel van die uitgesproken mening, in ieder geval een duidelijke grens vaak.
Lissy is in juni al 3 geworden dus ze kan mentaal en lichamelijk al best wel wat aan inmiddels. Ze vindt zelf van niet :+

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:05

Julia schreef:
Gisteren liep de Pino ineens behoorlijk kreupel voor. Gelukkig heb ik hele fijne mensen in mijn netwerk met veel kennis en kunde. De buurman, die ook hoefsmid is, was er binnen 5 minuten al bij. Werd al snel duidelijk dat hij een hoefzweer heeft. Wel goed open kunnen maken. Dus wij moeten noodgedwongen wat meer gaan oefenen en leren met water, emmers en soda.

Netjes wachten op de hoefsmid.
[ [url=m/qMtmJ8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Duimen voor een snel herstel! :)

Azu moet leren wachten op de spuitplaats:

Afbeelding
Afbeelding

Hij doet het super braaf. De zadelkamer is tegenover de spuitplaats dus kan mooi oefenen met heen en weer lopen.

Hij heeft ook weer een net kapsel! :D

Tenno7

Berichten: 2285
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:58

Wat een leuk topic.
Kom me even melden hier.
Heb een 4 jarige welsh B pony die we voor de wagen gaan beleren. Sinds een dik half jaar nu opgepakt met longeren en al wat kleine dingetjes ter voorbereiding.
Twijfel nog of ik hem verder zelf ga beleren of toch ga uit besteden.
Hij is mega braaf.. ( heb wel vaker pony's voor de wagen beleerd, en mijn man doet het ook altijd zelf )
Maar uit besteden en dan direct ook lekker mee naar buiten kunnen lijkt me ook wel heel fijn :=
Planning is om hem volgend jaar zomer wel voor de wagen te hebben. Dan is hij 5 jaar.

Afbeelding
Afbeelding

dieseltje09

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:53

Oow wat een leuke jonkies komen er weer voor bij!

Even vraag aan jullie: met welk bit beginnen jullie? Mijn vorige paard had altijd een voorliefde voor de Sprenger Dynamic, en wisselde bus en watertrens af, afhankelijk in welke “periode” hij zat. (Al was de periode fijn lopen op de watertrens eigenlijk 95% van de tijd en alleen bij het aanleren van nieuwe oefeningen was de bustrens wat fijner ivm stabiliteit)

Aangezien de pony nu alleen nog recreatief bereden word is de watertrens met hem meegegaan bij verkoop en had ik hier de bustrens nog hangen.

Helaas alleen die is echt véél te groot maar breedbek fjord had ook gelukkig maar 13.5 :')

Maatje kleiner(12.5) de zelfde dynamic gekocht maar nog steeds wel veel ruimte aan de zijkant over maar hij krijgt zn bekkie ook niet lekker dicht met een 14mm…

Nu dus opzoek naar een 11.5 en 12mm dik “pony”bit. En dan word de vraag welke en welk model… Sprenger valt ivm dikte af, 14mm is het dunste en dat is eigenlijk gewoon net te veel voor dat kleine bekkie.

Iemand suggesties? Zit te denken aan de 12mm BR soft contact D trens, ivm duidelijkere/langere zijkant voor het sturen.
Maar wellicht hebben jullie andere suggesties of ervaringen?

ElinaSK

Berichten: 2666
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:06

Handig zo'n poetsplaats alwaysh! :j

Welkom tenno, leuk beestje heb je daar.

Ik ben begonnen met een simpele bustrens van BR dubbelgebroken, die vond ze helemaal niks werd helemaal gek van de 'druk' op haar tong door het tussenstukje. Daarna een enkelgebroken sweet iron van trust maar die was veel te dik voor haar. Heb nu een fager bit een bustrens met tongvrijheid. Is een vrij dun bitje in titanium uitvoering hier is ze tot nu toe heel content mee.

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:15

Die van mij wordt bitloos beleerd dus geen bit troubles

Leuke pony tenno!

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:40

Ik heb mijn andere Arezzo dit jaar zadelmak gemaakt met een enkelgebroken D-trens van 11,5 cm. Simpel Harry's Horse bitje.

Mijn andere springpaard liep op een dubbelgebroken sprenger dynamic D-trens. Daar liep die fijner op dan op een watertrens.

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:43

Ja super handig Elina maar vind het wel eng dat hij zn hoofd er onder kan doen. Denk dat ik hem tussen de twee draden vast ga zetten en t rode touw dan loshaal.

Voor eerste bit raad ik gewoon een dubbelgebroken bustrens aan. Mochten ze dat niet fijn vinden zou ik voor een Myler lvl 1 gaan voor speling maar wel stabiliteit. Iig niet met iets heel bijzonder beginnen.

dieseltje09

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:58

AlwaysH schreef:
Ja super handig Elina maar vind het wel eng dat hij zn hoofd er onder kan doen. Denk dat ik hem tussen de twee draden vast ga zetten en t rode touw dan loshaal.

Voor eerste bit raad ik gewoon een dubbelgebroken bustrens aan. Mochten ze dat niet fijn vinden zou ik voor een Myler lvl 1 gaan voor speling maar wel stabiliteit. Iig niet met iets heel bijzonder beginnen.


Dat niet te veel bijzonders was ook mijn gedachte, vandaar de gedachte naar dat BR dubbel gebroken D trensje, kost de wereld niet en is verder echt een heel recht toe recht aan bitje

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:59

Onze tandarts was er maandag en die raadde het ook aan. Maar hij heeft twee wolfskiesjes die er met 4 mnd uit gaan dus ik gebruik voorlopig nog geen bit.

Julia
Berichten: 24745
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:42

Mijn ervaring is eigenlijk dat behalve dat een bit natuurlijk goed moet passen, ook echt bij de ruiter(hand) moet passen. In mijn omgeving komen de meeste ruiters toch vaak op hetzelfde bit of dezelfde bitten uit, zowel bij jonge als oudere paarden.
Ik zou ook gaan voor een dubbelgebroken bit. Ene paard en ruiter vindt de stabiliteit van een D-trens fijn, de andere wil dat het paard ook wat actiever met het bit bezig gaat en dat er meer mond/hand gevoel is dan alleen puur de verbinding.

Fager heeft fijne dunnere bitjes in heel veel opties. Hier hele goede ervaring mee.

Azu gedraagt zich echt als een pro! Wat een fijn paard is het en wat ontwikkelt hij zich goed! <3

Hele toffe pony Tenno7! <3 Zelf echt 0 ervaring met beleren voor de wagen. Mag ik vragen wat maakt dat je toch overweegt om het uit te besteden terwijl je zelf ervaren bent en de pony tot dusver heel braaf is? Ik heb zelf onvoldoende ervaring om erop te gaan zitten, maar als ik het kon, had ik het heel graag zelf gedaan.

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:07

Ja hij is tot nu toe zo werkwillig en gehoorzaam. Ik ben zoooo benieuwd hoe hij over twee jaar is!!

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:55

Hier vanmorgen de weegschaal op bezoek gehad. Lissy liep er zo op, knappe meid! Heb haar ook even laten meten en ze blijft toch nog wel een beetje rond die 1.50 steken. Voor mij prima, alleen voor het stamboek te klein, dus dat wordt geen baby als ze niet meer groeit :+

Ik heb me vannacht ook liggen bedenken wat ik met het bit wil. Ik wil in principe bitloos gaan, maar zou het ook fijn vinden als ze wel aan een bit gewend is. Ik heb nog een en ander liggen, dus zal binnenkort eens gaan passen. Ze krijgt nu eerst een week vrij, want wij gaan zelf op vakantie :+

Tenno7

Berichten: 2285
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:40

Kwa bit zou ik met een jong paard ook goed kijken wat bij hem past. Sommige vinden een dubbelgebroken ook te onstabiel en bewegelijk.. dan zou een ongebroken soms weer fijner zijn of toch een enkel gebroken.
Dikte van het bit is ook afhankelijk van hoeveel ruimte ze in de mond hebben. Hebben ze een dikke tong, dan zou ik ook geen dik bit erin hangen. En juist een wat dunnere.. en met jonge paarden is vaak een bustrens beter dan een watertrens. Dit hangt ook weer stiller in de mond.
Maar alller beste is een bitfitter erbij haha. Dan weet je het zeker.

Julia : nou de reden is, dat ikzelf een hersenaandoening heb en het wat moeilijker is geworden dan "vroeger" dus ik heb zelf ook niet alle energie er meer voor haha. En als ik het uitbesteed kan ik daarna gewoon direct aan de slag.. dus dat is ook wel fijn... waar ik met Yellow sta, de eigenaar van stal beleerd paarden voor de wagen, dus hij kan gewoon "thuis" blijven. Dat scheelt ook wel weer.

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:48

Ik snap wel wat je bedoelt Tenno, maar om daar achter te komen zou ik wel in eerste instantie een speels bitje maar wel met vaste bitringen kiezen.
Maar onze tandarts is ook bitfitter dus die gaat meekijken.
Misschien past het hélemaal niet bij Azu. Misschien ook wel haha.. blijft per paard verschillend.

Ik ben momenteel on the road; 12 nieuwe hooibalen halen. Dat is wel een nadeel maargoed Azu doet het geweeeeldig met dat hooi. <3

Ik ga straks voor het eerst met de clicker werken. En dan gelijk het voer weigeren meenemen want anders eet hij me op denk ik. :=