Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:17

Nou, mijn grootste afknapper is wel de stal waarvan de eigenaresse en haar man later enorme oplichters bleken te zijn, met handel en pensionstalling hebben ze verschillende mensen voor 1000en euro's getild. In 2018 is zij zelfs bij Opgelicht in een uitzending op tv geweest en volgens mij lopen er nog steeds zaken tegen haar. Ik krijg er, als ik er aan terugdenk, nog steeds de rillingen van...

Anastasia24

Berichten: 2740
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:50

Wat een verhalen hier...
Ik heb op geen één stal goed gestaan, te weinig buiten, te weinig hooi, te druk en onderling gezeur.
Maar één stal breekt toch wel alles; ''onbeperkt hooi'' achter stroomdraden. Nou echt.. Ik wist niet wat ik zag. Paarden die elke keer een schok kregen voor een plukje hooi, wat overigens kuil was met dode vogels en blikjes..
Nog één stal waar de paarden, al wel niet met z'n 2e, op een paddock van 4x8 stonden in de brandende zon.. De ''weilanden'' waren net zo groot en de veulens stonden met z'n 3e op misschien 10x15(groot geschat..).

Stal waar ze los naar buiten werden gejaagd. Mijn merrie toen die tijd had gelijk toen ik haar had een grote wond...
Dus inmiddels maar in eigen beheer gegaan.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:06

LiannePuthzy schreef:
Blue_Eyes schreef:
Stallen waar je paard in de manegelessen mee moet lopen. Niet vrijwillig maar verplicht. Gaan we niet meer doen :+


Serieus, ik zou bij zo’n stal heel hard wegrennen, mijn vorige pony zou daar sowieso zeer ongeschikt voor zijn geweest

Dat heb ik dus ook gedaan, viel niet over te praten. Sorry, als ik aangesproken word door manegeklanten dat ze zo aan de teugels hebben moeten trekken om mijn paard in bedwang te houden, dan vind ik dat niet echt lekker.

Oh ja en bij dezelfde stal liepen ze met enige regelmaat over de 80km-weg omdat madame haar stroomdraad niet op orde had. Beetje jammer wel. Ook een behoorlijke afknapper.

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:11

Ik heb op een stal gestaan waar mijn bijrijder iedere keer ze de piste (vrij) wou gebruiken 5 euro moest betalen.

Bovenop de bijdrage die ze mij betaalde, werd dat wel erg duur.
Als ze les nam (bij één van de lesgevers daar) moest ze die 5 euro niet betalen, als ze les zou nemen bij een eigen lesgever moest ze (natuurlijk) voor die les betalen + 5 euro voor de piste.

Ik heb het nooit begrepen. Als ik geen bijrijder zou hebben gehad, had ik zelf alle dagen gereden en dus de piste gebruikt. Wat maakt het nou uit of ik of de bijrijder op mijn paard zit in die piste, ik betaal toch gewoon stalgeld, dus het gebruik van de piste zit daar dan toch bij inbegrepen?

Blue_eyes hoe dan? Het is toch JOUW paard, en jij betaalt toch gewoon stalgeld? Hoezo moet die dan meelopen in manegelessen?

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:17

anjali schreef:
bettyvn schreef:
los van de eisen die ik hebt over hoe mijn paard gehouden/verzorgd ect word:

Kantine/terras aan de rijbanen die altijd vol zit. Als ik voor publiek wil rijden ga ik wel op wedstrijd.

edit: Ik wil ook zelf kunnen bepalen welke DA/Hoefsmid/Instructeur/osteo ect er bij mijn paard komt, maar als stal eigenaar een nare ervaring heeft gehad met 1 van die en die specefieke daarom niet meer op het erf wil vind ik dat goed recht.

Dat je geen "publiek"wilt als je rijdt vind ik wel een aparte eis.Ik stond ooit op een manege\pensionstalling waar ook een amazone was die niet wou dat er iemand aan de kant zat of in de kantine (die vol zicht had op de rijbaan, wel hoger en met een glasruit ertussen).Als zij reed dan mocht er niemand kijken.Wat daar uiteraard absoluut niet praktisch uitvoerbaar was!


Het is niet dat helemaal niemand mag kijken, 1 2 of 3 mensen die gewoon hun eigen kind in de gaten zitten te houden oid, of een hele kantine vol, is natuurlijk wel een verschil. ik zou niemand wegsturen (zoals jou voorbeeld dat vind ik raar), en de bak delen vind ik ook geen probleem. Maar bij mij betekent 'afknapper' een reden is om (ondanks alles) niet voor een stal te kiezen. Ik zou dan dus ook niet voor een stal kiezen waar de situatie heel uitnodigend om andermans rijden in de gaten te houden.

maroccon
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-22

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:27

Ik ben weg gegaan bij mij laatste stalling omdat ze maar 1 wasmand hooi kregen per dag. De paddock waar ze overdag stonden bestond uit zwart zand, aangezien ze geen hooi kregn begon 1 van mijn paarden kuilen te graven en zand te eten,toen er ook nog eens een nieuw paard bij mijn paarden werd gezet en dat paard mijn paard de kliniek in sloeg en de staleigenaar niet wilde helpen met tussen komst vd verzekering was ik er klaar mee. Na de kliniek is mijn paard gelijk verhuist naar een andere stalling en na het opzeg termijn de gene die er nog stond ook.Was wel lastig want ze stonden toen bij mijn buren.

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:35

Wij hebben nu zelf een eigen stal met mogelijkheid tot pension. Ik lees hier een paar afknappers voor sommige. Dus interessant om te lezen, onze bak is nu niet goed maar gaat wel aangepakt worden, zowel de bodem als de verlichting. Geen ijzers is bij ons ook een regel, simpelweg omdat we dmv slowfeeders voeren, die komen tot de grond en we niet willen dat paarden er met ijzers in komen vast te zitten.

Mijn eigen afknapper is teveel modder, wij hebben met 1 paard op een stal gestaan en hoewel verder een super plekje vond ik de modder wel teveel heb wel begrepen dat ze dit nu aangepakt hebben dus dat is fijn.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:51

LWDaisy schreef:
Blue_eyes hoe dan? Het is toch JOUW paard, en jij betaalt toch gewoon stalgeld? Hoezo moet die dan meelopen in manegelessen?

Echt hè? Laten we het onervarenheid noemen en het feit dat ik daar pensionklant nummer 5 ofzo was die daarin meeging, ik had er mijn kinderen in de lessen rijden en deed er zelf vrijwilligerswerk dus had er ook mijn vrienden. Maar dat wende echt niet, er werd met hem omgegaan op een manier die ik niet prettig vond (hij ook niet trouwens) en het toppunt kwam toen de staleigenaar meende te moeten zeggen dat hij 'de miskoop van de eeuw' was omdat hij niet altijd braaf was in de manegelessen. Dat was wel de druppel; ik heb gezegd gesnauwd dat ik hem daar dan ook niet voor gekocht had en dat ik hem niet meer in de lessen wilde hebben. Dat kon niet, als hij daar moest wonen, moest hij werken. Gelukkig had ik snel een andere plek gevonden.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:54

Blue_Eyes schreef:
LWDaisy schreef:
Blue_eyes hoe dan? Het is toch JOUW paard, en jij betaalt toch gewoon stalgeld? Hoezo moet die dan meelopen in manegelessen?

Echt hè? Laten we het onervarenheid noemen en het feit dat ik daar pensionklant nummer 5 ofzo was die daarin meeging, ik had er mijn kinderen in de lessen rijden en deed er zelf vrijwilligerswerk dus had er ook mijn vrienden. Maar dat wende echt niet, er werd met hem omgegaan op een manier die ik niet prettig vond (hij ook niet trouwens) en het toppunt kwam toen de staleigenaar meende te moeten zeggen dat hij 'de miskoop van de eeuw' was omdat hij niet altijd braaf was in de manegelessen. Dat was wel de druppel; ik heb gezegd gesnauwd dat ik hem daar dan ook niet voor gekocht had en dat ik hem niet meer in de lessen wilde hebben. Dat kon niet, als hij daar moest wonen, moest hij werken. Gelukkig had ik snel een andere plek gevonden.


Ik had dan gezegd als hij moet werken voor zn huis betaal ik zijn huis niet meer. Want hij werkt. :+

Is die stalhouder even koekoek zeg.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:11

Ik heb ergens gewerkt waar paarden los de wei in gingen en ook los terug kwamen. Dat ging elke dag weer met veel toestanden en ook wonden en blessures.

Maar het ergste was dat de pensionklanten werd verteld dat hun paarden aan de hand gingen. Dat was dus zeker niet zo en rond die tijden was het altijd nog erg rustig.

Voor mezelf;
* slecht hooi en te weinig
* te kort buiten
* Alleen buiten
* beperkte openingstijden. ( die ik wel begrijp, maar soms onhandig zijn )
* bak die vaak bezet is.
* als het verkeerde voer gegeven wordt
* slechte rijbak en slecht onderhoud
* ooit; hoeven uitkrabben voor je stal uit loopt en voor je bak uit komt. Er mocht niks in gangpad liggen.....
* stal ging meer voeren aan sobere pony's omdat ze vonden dat ze te weinig kregen. Waren absoluut niet mager of slecht in vorm.
* stal eigenaren die zelf enorm roddelen en aan vriendjes politiek doen.
* stal eigenaren die hun eigen paarden zo vreselijk slecht behandelen en trainen dat je er niet naar kan kijken.

Maar vooral mede pensionners vond ik vaak een ramp;
* Mest op de spuitplaats/in de goot
* Geroddel
* elkaar opstoken
* Moeten toe kijken hoe paarden slecht behandeld worden, oa mensen die niet fatsoenlijk met hun eigen paard kunnen rondlopen, alleen met vreselijke dwangmiddelen kunnen longeren en rijden, hoeven die over ijzers groeien, etc
* Het lawaai en aanwezig zijn.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:31

LWDaisy schreef:
Blue_eyes hoe dan? Het is toch JOUW paard, en jij betaalt toch gewoon stalgeld? Hoezo moet die dan meelopen in manegelessen?

Andere kant van de medaille is waarschijnlijk wel dat het goedkoop was om je paard er te stallen. Je doet er vrijwilligerswerk ( als in je staat in de kantine achter bar etc ) en je paard loopt in de lessen mee, een paar keer per week.

Zou mijn keuze niet zijn, maar het is van te voren wel zo afgesproken. Beetje raar om daar dan over te gaan klagen naderhand als het concept toch niet zo bevalt.

Jed1406
Berichten: 38
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:35

Hmm op elke stal is er wel iets wat een afknapper is.
Op mijn huidige stal hebben de paarden geen schaduw in de weide.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 16:46

Als ik dit lees allemaal, valt het wel mee wat ik te mopperen heb op de stal waar ik nu sta.

Moet wel zeggen dat ik alles zelf doe hoor.
Ik heb mijn paarden nog nooit zo goed op gewicht kunnen houden en wat fout gaat is aan mezelf aan te rekenen.

Oskarrino
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:07

Krappe openingstijden
Chagrijnige staleigenaren (ik deed blijkbaar iets fout, werd genegeerd en m'n paard z'n box werd niet meer gemest en hij kreeg minder eten .....)

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:11

Urbanus schreef:
Stalgenoten met 4 paarden en 4 verzorgsters per paard. Het leek wel een fiets manege en ik wil gewoon weten wie er bij mijn paarden in het land komen.


Dit ja…
Een stal waar wij stonden was het ook zoiets , 1 paard hebben, die dan elke dag een (betalende) halve stal heeft. Vaak nog verschillende. En dit was niet bij 1 eigenaar maar meerdere..

Een perfecte stal vinden is zowat onmogelijk, de laatste jaren heb ik echt het gevoel dat wij zo moeilijk zijn sinds we verhuisd zijn naar België.
Ik heb hier in mijn omgeving nog geen stal gevonden waar ze
-genoeg hooi krijgen en niet een plukje wat na een half uur op is
-paarden alle seizoenen buiten komen, en niet een uurtje paddock..
- dit buiten zetten je nog zelf moet doen terwijl het volpension is?

Het is vooral altijd schipperen, want en en en is er helemaal al niet, het is of een goede bak, of veel weidegegang.

En dan nog niet eens over de rijstijlen gesproken, een pessoa bit op het laatste ringetje is toch voor de beginneling? Paard wil niet in de krul? dan maar altijd de slofteugel eraan. Sporen ook en als je er iets van zegt dan ben je de boeman.
Kreupele paarden rijden we gewoon door want die is niet kreupel volgens ze, Nja gewoon echt frustrerend pijnlijk allemaal.

Of een hoefsmid aan stal die wel even onze 2 jarige zelf wil verdoven met injectie ipv wat we zelf wilden de dierenarts. (Om gips te verwijderen en ijzer terug te plaatsen). En dan beledigd zijn dat wij dit niet zagen zitten, ten eerste mag hij niet eens injecties zetten, en daarnaast is het 2 jarige , een negatieve ervaring is zo opgelopen.

Die van ons staan maar weer voltijds op onze weides, je moet zo vaak je mond houden en weg kijken en dat is nu net niet zo aan ons besteed.
Nadeel is dat we nu enkel buiten kunnen rijden en geen bak hebben, voordeel is ontzettend gelukkige paarden terug, dan voel je je wel schuldig dat je ze op een stal laat staan waar niet alles perfect is..

Cinnepin

Berichten: 8979
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:21

Gelukkig sta ik op een doe het zelf stal dat nog net niet in mijn voortuin ligt, einde van de straat steek ik de weg over en ben er. Ik maak dan ook alles zelf uit, wel doe ik dat samen met de eigenaar van het paard dat bij de mijne staat.

Mijn afknappers zouden zijn :

Mensen die zich bemoeien met MIJN paard, van dit moet je zo doen en dat zo.

Als je niet je eigen da, hoefsmid of instructie mag hebben

Te weinig voer

Te weinig buiten ( hij kan nu zelf weten wat ie doet )

Openenins en sluitings tijden ( ik kom heus niet snachts, maar ken een stal die echte belachelijke openingstijden houdt )

Geen 24/7 beschikking over water

Geen uirijmogelijkheden ( ik rijd nooit in de bak )

Geen stromend water of elektrische tijd.

Als het een grote stal is ( ben niet zo van de drukte )

Sport gericht

Geen wc ( hebben we op het grond gebied wat we huren ook niet, maar grenst aan het terrein van een dierenvoeders waar ik goed mee omga en die hebben een wc op het terrein waar ik 24/7 bij kan ).

Niet je eigen voer mogen hebben

Stallen die niet degelijk gemest worden of mogen worden ( elke dag dus ).

Te kleine weide of paddock waar gelijk in paniek geraakt worden als ze lekker rennen, of niet eens kunnen rennen. Mijn haf en ik kunnen samen lekker door de wei rennen en vinden dat erg leuk.

Zijn er vast meer, maar kan ik ff niet opkomen. Luxe vind ik niet nodig ( zelfs een bak niet, die heeft onze stal wel maar gebruik ik niet ) Maar moet wel comfortabel en zonder bemoeienissen van anderen lekker aan de gang kunnen gaan. Wat betreft sta ik nu op een ideale stal.
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 03-08-22 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:24

Vorige stal heb ik maar heel kort gestaan, waren toevallig de wintermaanden. Arm dier kwam helemaal niet buiten. Je kon ze even los gooien in een knie diepe modderpoel. Mocht absoluut niet los gooien in de piste, enkel de stalbaas mocht dit met zijn paard doen. En ze mikten haar vol met voeding waar haver in zat, terwijl ik had aangegeven dat ze absoluut knettergek werd van haver en ze zou dus de "gewone" mengeling krijgen zonder haver. Mijn anders zo beleefde paard kon ik amper nog uit haar box halen, laat staan er mee rijden. Was een bom die elk moment kon ontploffen. 2 weken op de volgende stal en ze was weer haar gewone zelf.

Verdere afknappers waardoor ik van stal veranderd ben:
- onstabiele kuddes waar steeds paarden bij ingegooid worden.
- paard die steeds met blutsen en bulten uit de weide komt en niet naar een andere groep kan.
- volpension aanbieden, maar daar zit binnen en buiten zetten niet bij? Sorry, maar als ik 2x daags moet komen om paard binnen en buiten te zetten, kan ik net zo goed halfpension staan en zelf eten geven/mesten? Want dan ben ik er toch.
- stalbaas die de goeroe uithangt en zijn jonge volgertjes al het werk laat doen en hen paarden beloofd cadeau te doen. En de favorietjes op schoot neemt en mee in huis neemt en mogen blijven slapen 8)7
- te weinig hooi geven en het mager zijn op haar oudere leeftijd steken. Paard is nu 26 en rond en gezond, dus aan 17 hoorde ze niet mager te zijn omwille van haar "gezegende" leeftijd. Paard heeft gewoon niet voldoende met een konijnenportie.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:39

Grootste afknapper: slecht voerbeleid
-Hooi met schimmel is zonde om weg te gooien, jouw paard heeft gewoon zwakke darmen.
- We geven genoeg hooi, maar ondertussen staat de helft van de paarden te dun. Ohja we hadden het niet gezien door de dekens..
- de laatste voorronde na sluitingstijd zodat je stiekem kan overslaan en of niemand kan zien hoe weinig je dan voert, maar wel claimen dat ze onbeperkt ruwvoer hebben, jaja.
- zogenaamd hooi voeren. Uit plastic. Tegen meerprijs uiteraard.

En op 2, liegen en bedriegen
- paard niet buiten zetten want de eigenaar was toch al geweest dus die had het niet door.
- paard met blessure opbouwend naar buiten doen en dat dan het schema totaal niet klopt, maar dat het schema is hoe het hun uitkomt.
- paarden met blessures geen aparte paddock willen geven, maar hij moest maar met de hele groep naar buiten want volgens hun was er niks aan de hand.
- achter je rug om roddelen en tegen mij klagen over de andere stalgenoten
- als je iets niet goed doet je paard straffen door minder stro of hooi te geven
- stiekem toch brok voeren terwijl je hebt afgesproken dat jouw paard niks hoeft.
- hooi wat je extra hebt gekocht en zelf geeft weghalen
- ineens de regels veranderen
- heel kwaad reageren als je een vraag stelt of iets wilt overleggen (dat durf je vervolgens niet meer)


Bij deze stal ben ik weggegaan, heb de laatste maand netjes betaald en zou als de stal verhuurd kon worden m'n geld nog terugkrijgen. Uiteraard was de stal verhuurd en heb ik geen geld terug gezien. Maakt ook niet uit, maar beloof het dan ook niet.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:02

Zonnebloem92 schreef:
felicity schreef:
Grootste afknapper voor mij is:

Als je gaat kijken de indruk wekken dat alles kan en mag in overleg. Alle wensen / eisen door gesproken.
Super fijn tot dat je er staat en er helemaal niks van terecht komt.

Dat openigstijden veranderd worden terwijl ik er al sta en er dan op neer komt dat ik maar 30 minuten heb om wat met mijn paarden te doen.

Geen / nauwelijks communicatie

Hier hetzelfde inderdaad, van ruime openingstijden naar een paar uurtjes enkel overdag.
p

Exact dat dus.

Doordeweeks van 8.00 tot 22.00 en in het weekend van 8.00 tot 17.00
Werd 7 dagen per week van 8.00 tot 17.00

Ik werkte van 8.00 tot 16.00 en kon dan als ik mijn best deed om 16.20 op stal zijn.
Whoehoeeee 40 min om 3 paarden te doen -O-

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:51

Ik heb ooit op een stal gestaan waar ik van de eigenaar gevraagd en vooral ongevraagd advies kreeg, en mijn paard zonder mijn toestemming sportbrok. Dat was wel echt een afknapper.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:59

Niet met elkaar of de klanten bemoeien vind ik wel een lastige.

Als stal eigenaar zou ik wel mijn grenzen stellen wat ik acceptabel vind op mijn stal. Bevalt het niet, zoek je een andere stal. Maar ik zou best wat regels kunnen bedenken die ik zou hanteren, waar half Bokt het niet eens mee zou zijn.

En mede pensionners net zo. Ik heb paarden echt zien lijden en als je allemaal je mond houdt, gebeurt er ook niks. Dat kan soms gewoon echt niet.
Paarden die echt naar een hoefsmid moeten bijv, te lang kreupel lopen, zich kapot jeuken en mensen stronteigenwijs zijn, paarden die staan te zweten met 3 dekens op, alles dicht getrokken wordt en de condens van de muren valt. Zelfde persoon wilde haar paarden amper los, want gevaarlijk en kon er zelf niet mee rondlopen...........Paarden die met slof en neus op de borst de bak al in komen. Mag je niks van zeggen volgens mensen, maar wie neemt het dan voor het paard op? Het is echt vreselijk om daar samen mee te rijden en ik kan me echt wel goed afsluiten en mn eigen ding doen.

Ik rij western en heb al 100x rekening gehouden met anderen. Nee, we rijden de bak niet kapot. Ik wil niet eens in je bak stoppen, want de benen van mn paard zijn belangrijker dan jouw bak.
Maar mensen zijn ook bang en als je heel relaxt aan het galopperen bent, netjes mensen passeert, de ruimte zoekt etc, willen mensen vragen of je even niet wil galopperen. Sowieso een ding waar mensen alleen op de hoefslag sjokken en bang zijn als je de hele bak gebruikt. Je mag niet een paar pasjes wegrijden, niet terug rijden, niet stil gaan staan, niet te hard achteruit en nogmaals, je let goed op, maar mensen gaan op je focussen en stoppen zelf met rijden.

Ben 100x in het bos beland en dan zeggen mensen; ja, jij bent bosruiter. Ja, bij gebrek aan lekker in de bak kunnen rijden :)

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:04

Avalanche schreef:
Ik heb ooit op een stal gestaan waar ik van de eigenaar gevraagd en vooral ongevraagd advies kreeg, en mijn paard zonder mijn toestemming sportbrok. Dat was wel echt een afknapper.


Mijn paard (een vrij nuchtere/sobere tinker) heeft een keer bij de dierenarts moeten overnachten. Ze hadden hem ‘s avonds nog wat sportbrok gegeven omdat hij het handje balancer brokjes wat ik gebruikte om hem de trailer op te krijgen al op had. Zag ik de volgende dag een hengstenketting aan de staldeur hangen en vertelde de assistente me dat hij heel pittig was met wandelen ‘s ochtends. Opeens heel veel suiker en een nacht op stal staan terwijl hij normaal 24/7 buiten staat in een vreemde en spannende omgeving is voor hem ook heel veel om te verwerken natuurlijk. Paard stond me aan te kijken alsof hij coke had gesnoven. Sta je dan met je sensibele tank tussen alle sportpaarden. :=

Weet wel wat ik moet doen als ik van m’n nuchtere koudbloed een hete warmbloed wil maken. _O-

Cinnepin

Berichten: 8979
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:10

superpony schreef:
Niet met elkaar of de klanten bemoeien vind ik wel een lastige.

Als stal eigenaar zou ik wel mijn grenzen stellen wat ik acceptabel vind op mijn stal. Bevalt het niet, zoek je een andere stal. Maar ik zou best wat regels kunnen bedenken die ik zou hanteren, waar half Bokt het niet eens mee zou zijn.

En mede pensionners net zo. Ik heb paarden echt zien lijden en als je allemaal je mond houdt, gebeurt er ook niks. Dat kan soms gewoon echt niet.
Paarden die echt naar een hoefsmid moeten bijv, te lang kreupel lopen, zich kapot jeuken en mensen stronteigenwijs zijn, paarden die staan te zweten met 3 dekens op, alles dicht getrokken wordt en de condens van de muren valt. Zelfde persoon wilde haar paarden amper los, want gevaarlijk en kon er zelf niet mee rondlopen...........Paarden die met slof en neus op de borst de bak al in komen. Mag je niks van zeggen volgens mensen, maar wie neemt het dan voor het paard op? Het is echt vreselijk om daar samen mee te rijden en ik kan me echt wel goed afsluiten en mn eigen ding doen.

Ik rij western en heb al 100x rekening gehouden met anderen. Nee, we rijden de bak niet kapot. Ik wil niet eens in je bak stoppen, want de benen van mn paard zijn belangrijker dan jouw bak.
Maar mensen zijn ook bang en als je heel relaxt aan het galopperen bent, netjes mensen passeert, de ruimte zoekt etc, willen mensen vragen of je even niet wil galopperen. Sowieso een ding waar mensen alleen op de hoefslag sjokken en bang zijn als je de hele bak gebruikt. Je mag niet een paar pasjes wegrijden, niet terug rijden, niet stil gaan staan, niet te hard achteruit en nogmaals, je let goed op, maar mensen gaan op je focussen en stoppen zelf met rijden.

Ben 100x in het bos beland en dan zeggen mensen; ja, jij bent bosruiter. Ja, bij gebrek aan lekker in de bak kunnen rijden :)



Je hebt ook gelijk hoor dat je van sommige dingen wel wat zou moeten zeggen, alleen ik doe het niet meer ( als het niet levensbedreigend is ). Je krijgt ruzie en het is toch nooit goed. Maar ik wil ook geen bemoeienis met mijn paard, maar als er iets fout gaat en ik dat niet inzie mag dat best gezegd worden. Ik bedoel meer van je moet met bit rijden ( ik rijd bitloos ) of wees eens wat strenger...beetje dat soort bemoeienissen

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:15

Wat ik ook een afknapper vind, maar waar wij op onze huidige stal gelukkig niet aan moeten meedoen, is het veelvuldig verplaatsen van de paarden.

Een groot deel van de paarden bij ons gaan in de winterperiode 's nachts op stal, en overdag op hun winterwei. In de zomerperiode staan ze 24/7 buiten - op een andere wei.

Ik zie ook wel het voordeel hoor: zelfs onze winterweien zien er tiptop uit, weinig tot geen modder, dus ik snap wel waarom er gerouleerd wordt, maar ik zou het zelf heel vervelend vinden als mijn paard van links naar rechts geschoven wordt, ik vind het gewoon geen fijn idee :+ En de zomerweien liggen toch een paar 100m verderop van "de stal" zegmaar, ik vind het zo'n gedoe om daarheen te lopen haha.

Ik heb zoiets van "ze is 20 jaar, laat haar nou lekker op haar eigen weitje staan, no stress". En gelukkig mag dat ook wel, ik heb wel nog een zomerweitje recht tegenover mijn "vaste" wei, die ligt 2m verderop aan de overkant van het weggetje :+ Daar kan ik nog wel mee leven.


Afknapper op één van de vorige stallen: vriendjespolitiek. De paarden mochten er sowieso veel te weinig naar buiten, en dan moest je ook echt gaan vragen "mag hij buiten?" Als er dan niemand achter de bar stond, kon je het dus ook niet vragen, en had je sowieso pech. Als hij dan buiten mocht, moest hij altijd op een zandwei, terwijl de favorietjes (degenen die daar veel lessen reden ed) hun paarden altijd op mooie grasweien mochten.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:23

Avalanche schreef:
Ik heb ooit op een stal gestaan waar ik van de eigenaar gevraagd en vooral ongevraagd advies kreeg, en mijn paard zonder mijn toestemming sportbrok. Dat was wel echt een afknapper.


Dat heb ik een keer gehad bij een vakantiestalling. De eigenaar vond dat mijn klaargezette bakje voer te weinig dus had hij ook nog maar volle voerschep sportbrok gegeven.
:roll:

In de opfok kreeg mijn veulen ook ongevraagd drie scheppen veulenbrok terwijl aan had gegeven dat niet te willen en zelfs ander voer had gekocht. Ze kregen wel 1 plakje hooi per veulen per dag...Dat was ook niet de afspraak.

Veulen daar snel weggehaald en verhuisd naar een plek met onbeperkt hooi en 1 kilo veulenbrok per dag.