Het leed dat pony verkopen heet. De meest rare vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:04

Van een afstand is dit heel grappig :')

Heb zelf 1 x pony's verkocht, doe ik nooit meer. Wat een stress... Dieren waren net obesitas-af...dame vond ze te dun. 1 had een blessure, in advertentie op fb is dit al benoemd. Dame vond het dierenmishandeling. Na blijven spammen met negatieve berichten heb ik haar geblokkeerd. Heeft ze vervolgens een vriendin als nep-koper laten bellen, en mijn woorden verdraaid op fb groep 'opgelicht in de paardenwereld' gegooid. }:0 Nee, ik slaap niet naast de paarden. Ik kan geen garantie geven dat ze nooit onzinnig op wei onderuit zijn gegaan. Dit werd 'ze geeft na lang doorvragen toe dat de rug kapot is'. En uiteraard had die vriendin geen budget voor aanschaf pony vanwege zielig verhaal, maar ze bood wel een heel goed huis. :)ddd

Tja. Ik hoop dat het afgelopen jaren toch nog een beetje goed is gekomen met beide dames.

Veel succes, TS, en alsjeblieft....blijf de extremen delen! :')

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:05

[quote=Cemlys"]
anjali schreef:
truus1957 schreef:
Dat heb ik vroeger op onze ponyclub wel gezien. Kinderen met totaal ongeschikte pony’s, ouders die er nul kijk op hadden, maar toch dachten de wijsheid in pacht te hebben. Dat ging vrijwel altijd mis. Pony werd weer weggedaan en óf ze stopten, óf er werd een ouder hobbel pony’tje teruggekocht

Ja dat klopt. Ouders kopen een schitterende jonge showpony voor hun kind.Maar dan blijkt dat het kind de pony niet aankan en moeten ze hem door oudere beter rijdende meisjes laten rijden en heeft het kind zelf er niets aan.

Staat heel insta vol mee, bloedirritant, of goede, top bewegende pony s die zichtbaar hinder ondervinden en zo verpest worden[/quote]

En wat is daar mis mee? Mensen willen graag een goede pony, en die is dan te heet en dan zoeken ze een kind met meer ervaring die de pony bij kan rijden. Dan kan het best wel uitgroeien tot een leuke combinatie waarbij het kind wel een pony met kwaliteit heeft. Als ze iemand zoeken om bij te rijden hebben ze in ieder geval wel het inzicht dat het niet goed gaat en dat ze hulp nodig hebben. Vind ik veel minder erg dan mensen die de pony dan maar weer verkopen alsof het speelgoed is

K_nolan

Re: Het leed dat pony verkopen heet. De meest rare vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:26

Wat een verhalen zeg.

Had laatst wel een vervelende potentiële koper, die vondt mijn vraagprijs te hoog. Dus netjes uitgelegd dat mijn veulen kwam met oa negatieve pssm test, volledig papier etc en dat dit gewoon de prijs is.
Ze ging het thuis overleggen en belde de avond terug dat ze het wel snapte en dat pssm vrij wel was wat ze zocht dus ze kwam langs.

Veulen moest van alles doen, mensen uur over de vloer gehad en wou hem graag hebben en toen: maar ben van de zotte als ik x bedrag betaal ik bied de helft.

Volgende dag voor het bedrag verkocht aan leuke lieve mensen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:44

Toen ik mijn toenmalige pony te koop had staan, pfff hoeft het niet meer.....
Maar ook bokkers die gewoon niet op komen dagen. Eerste keer belde ze een half uur voordat ze hier zouden zijn af (was 2 uur rijden) omdat het mistig was. Keer erna kwam ze weer niet opdagen.

Even wat info. Pony was 3.5 jaar, zadelmak. Braaf maar (nog) geen kinderpony en zeker niet voor beginners.

Belt er een moeder met allerlei vragen.
* Is ze braaf ------ ja
* Is ze geschikt als kinderpony ----- nee is jong en nog groen
* Ja maar ze rijdt al jaren en heeft al jaren een eigen pony ------- als ze echt kan rijden en er is goede begeleiding dan wellicht wel.
* Ik wil met een half uurtje komen kijken ----- ja leuk maar ik ben niet in de gelegenheid om nu naar stal te komen.
* Nogal boos, want ze had het haar dochter al beloofd ----- sorry maar ik kan nu niet.
* Nou morgenmiddag dan ----- ja hoor dat kan.

Nou moeders kwam opeens met een veel jongere dochter en niet de dochter waar ze het over had waarvoor de pony zou zijn.
Meisje mocht niet helpen borstelen, zadelen, niet aaien.
Moeders wilde eerst zien of de pony aan het halster gelongeert kon worden, stap, draf, galop. Links om rechtsom. Nou geen probleem want dat kon ze braaf.
Pony gezadeld, maar meisje mocht er niet op van moeders, pony moest voorgereden worden. Prima snap ik. Want pony groen, en ze zijn niet allemaal even lief.
Pony was nog niet de hele wereld gewend en begon nadien wat moe te worden (was pas een maandje aan het werk).
Nou kind mocht van moeders eindelijk naar de auto haar cap gaan halen. Meisje erop.
Nou toen begon moeders, pony mocht niet aangeven dat ze moe was, had een slechte eigen wil daardoor.
Een hoop bla bla, en ze twijfelde. Want ja ze zocht een pony die alles moest doen wat de ruiter vroeg. Deed hun andere pony ook, die liep naar haar zeggen gewoon met zijn hoofd tegen de muur als ze dat vroegen.
Nou sorry mevrouw, uw hoeft echt niet te twijfelen, want ik verkoop haar niet aan u.
Nou boos dat madam was. Ze ging weg, en echt nog heel lang telefonisch door dat mens gestalkt dat ze de pony wilde kopen. NEE en telefoonnummer geblokkeerd, hoppa daar was ze weer met een ander nummer..... gek werd je ervan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:20

Dus...ze wou de pony niet, tot je aangaf dat ze pony ook niet ging krijgen??? Die heeft te weinig een 'nee' gekregen in dr leven :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:24

Ja daarom mocht de pony ook geen nee zeggen denk........

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:34

Nou daar leek het wel op.
Maar al had ze niet gezegd dat ze twijfelde, ik had deze pony sws niet aan haar verkocht. Want dat was vragen geweest om problemen. Meisje kon ook helemaal niet zo goed rijden. En als moeders daar aan de telefoon eerlijk over was geweest dan had ik dr al niet eens langs laten komen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:41

Maar dat is mijn grootste frustratie met verkopen idd, mensen zijn niet eerlijk over wat ze wel of niet kunnen. Doodzonde. We hadden hier pas geleden een merrie te koop, zo braaf, echt perfect voor complete beginners. Super eerlijk ook.

Kennis van mij vertelt me dat er mensen waren gekomen voor hun paard, klein paardje, leuk ding maar wel pittig. Kind waar het om ging was een beginner maar dat hadden ze niet gezegd. Wel dom, want ze hebben uiteraard dat paardje niet aan ze verkocht, en ze zijn ook nog een super leuk wel geschikt paard misgelopen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:45

Deze pony was ook echt dood braaf. Mijn oudste was nergens bang voor en pony stond bij vrienden op de boerderij met hun pony.
Mijn zoontje was daar en pony was toen net 3, toen is hij in het land er stiekem opgekropen. Pony deed echt niks. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. En ging gewoon door met gras eten.
Beleren, zadel erop en stappen maar.
Maar toch vond ik dr niet geschikt voor een beginner, puur omdat ze verder groen was.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:48

Beginners moeten ervaren ponies rijden, geen puppies. Die jonge paarden en ponies kun je vreselijk verknallen en beginners kunnen dat echt niet corrigeren.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 02:08

karrij schreef:
Als het allemaal waar is......... een kind van 10 die 74 weegt, heeft zwaar obesitas!

Maar ik heb ook wel eens gekke vragen gehad bij de verkoop van een tinker, maar deze lijken bijna verzonnen zo gek

Ow wow. Ik weet niet wat jij over mij denkt maar dit vind ik nog erger dan die opmerkingen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 02:35

Bijna is niet helemaal ;) ik denk niet dat ze bedoelt dat je het verzint :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:55

Al een poosje geleden zocht ik een haflinger. Had contact met een fokker over een 3 jarige merrie van ongeveer 1,50. Mooi dier, dus we zijn die kant op gereden. Na 1,5 uur kwamen we daar aan en krijg ik te horen dat hij al kijkers heeft gehad voor die merrie en dat ze de volgende dag gekeurd zou worden. Als ze haar niet zouden nemen dan kon ik dat doen. Nou zouden die mensen haar vast nemen als ze goedgekeurd zou worden en kon ik dus een afgekeurde pony kopen.

Toen liet hij me nog een pony zien van 2,5 jaar en echt heel klein, haalde de 1,40 nog lang niet. Volgens de koper zou die nog makkelijk doorgroeien tot een grote 1,50. Bij het lopen vond ik die pony ook niet fijn. Ik heb besloten om niet van deze fokker te kopen.

Past jaar geleden zag ik de jonge pony voorbij komen op bokt. Ze was krap 1,40, had vreselijk slechte hoeven en liep heel slecht. Ze is jong ingeslapen omdat ze haar niet goed kregen, ze liep altijd onregelmatig met ook momenten van echt stokkreupel. Sneu voor het dier en de nieuwe eigenaren.

Die fokker kon mooi praten en was een charmante man die nog ijs kon verkopen aan een eskimo en dat wist hij zelf ook heel goed. Ik kan nog snappen dat minder ervaren mensen hem geloofden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:02

Avalanche schreef:
Beginners moeten ervaren ponies rijden, geen puppies. Die jonge paarden en ponies kun je vreselijk verknallen en beginners kunnen dat echt niet corrigeren.

Maar ze zijn geen beginner meer....

Dat is het hem nu net.
Wat op de manege ver gevorderd is is in de sport wereld ver beginner.
En dat krijg je ze niet aan het verstand.

Ik heb er eens 1 aan de longeerlijn geklikt. Zag de bui al hangen. Maar van de eigenaar mocht ze er wel op.
Moeder boos want vlinder reed alle moeilijke paarden op de manege. Was echt een belediging.

Toen ik zei draaf maar aan knalde die hele hakken er in.
Paard schrikt zich kapot en galoppeert aan. Meisje klemmen van de schrik dus meteen harder.
Blij met het lijntje.
Moeder boos want was een niet gereden paard. Maar even laten zien dat het wel zo was. En moeders uitgelegd dat manege en sportpaarden anders zijn ondanks ook 4 benen en een hoofd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:34

Toch hoeft dat niet zo te zijn hoor. Je hebt "ervaren" manege ruiters en echt ervaren manege ruiters. Die, omdat ze goed rijden en er gevoel voor hebben ook snel bijrijdpaarden op de manege aangeboden krijgen. Op de manege mogen helpen met jonge paarden inrijden en laten wennen aan de les. Zo iemand hebben wij als frequente (vroeger) en nu nog af en toe bijrijder van ons paard. Ik neem aan dat de meerderheid van de mensen in NL op een manege heeft leren rijden (wij alle 3 hier in huis iig wel) en idd een eigen paard is heel anders. Maar het is echt niet gezegd dat een gevorderde manege ruiter niet kan rijden. Andersom trouwens ook wel meegemaakt. En idd als iemand echt overtuigd is van zijn of haar eigen kunnen dan kun je praten wat je wil maar dat komt niet binnen.

Wij hebben gelukkig zelf nog nooit een paard of pony verkocht. Wel als kijker een hele bijzondere ervaring meegemaakt. Pony zou een E pony zijn, braaf en goed gereden. Komen we daar, beestje lief op stal maar zag er al ouder uit als de advertentie ons had verteld. Op zich ook geen probleem, een iets ouder dier want het was voor onze dochter van toen 9. Alleen was het plan dat ik er ook op zou kunnen om het voor haar makkelijker te maken. Maar ik zag mij met mijn 1.75 daar niet op passen. Pony was echt geen E maar een niet eens hele grote D. Maar goed, we waren er nu toch dus gepoetst, opgezadeld. Was echt braaf en lief. Volgens degene die hem verkocht reed hij ook mee in de groepslessen daar, dus dochter erop. Stap en draf heel braaf, en mooi op het tempo wat mijn dochter aangaf. Ook terugrijden ging netjes. Maar toen wilde ze in galop. Dat lukte niet, dus snel gestaakt. Ik er op, want zij had niemand om hem voor te rijden en beestje was met dochter ook braaf. Maar wat ik probeerde, pony ging alleen maar heel hard draven (en met hard bedoel ik ook echt heel hard). Zweepje overpakken in de andere hand flipte die compleet, bleek toen dat hij nog harder kon draven dan hij eerst al deed := . Was die niet gewend zei ze (dat bleek) en toen mijn man hem even vast wilde houden, wilde hij wegrennen. Dus heel bang voor mannen, niet handig. Uiteindelijk in galop gekregen met zijn kop in de lucht, en schuin de bochten door. Onze conclusie was dat hij balans miste, op dat vlak leek het een groene pony. Dat was niet wat wij zochten. En ook niet wat in de advertentie stond.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:50

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:55

Er zullen er vast bij zijn die beter zijn en zo doorgroeien.
Maar dan hebben ze ook meer ervaring dan alleen manege paarden.

Die ik ook hier heb gehad voor als bijrijder waren echt beginner.
En van dat paard met lijn ook echt beginner. Echt geen ruiters die je een jong paard laat rijden.
Ja volgens hun mond wel :+

Maar misschien toevallig hier een paar slechte maneges in de buurt. Dat kan natuurlijk ook.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:14

Niet te geloven waar kopers mee aankomen :x ben blij dat ik geen paarden hoef te verkopen.

Ik moet wel zeggen dat mijn moeder mijn rijkunsten waarschijnlijk ook flink had overdreven als ze vroeger een pony voor me hadden gekocht (heeft ze niet hoor ;)). In haar ogen was ik natuurlijk een 2e Anky. Kan me voorstellen dat dat voor verkopers heel frustrerend is maar die ouders hebben ook alleen de manege als referentie-kader.

flinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:20

Hoihoi10 schreef:
flinders schreef:

Daar heb je gelijk in, alleen vind ik voor een pony boven de €10.000 al een hogere prijsklasse. Paarden meer vanaf €30.000 denk ik? Maar wanneer je dan boven de €50.000 zit voor een paard zet je hem meestal niet op sporthorses :j

Dat is echt al lang niet meer zo. Pony’s zijn zo ontzettend duur op dit moment. Denk bijna duurder dan paarden.

Duurder dan paarden ja? _O- Er staan nog genoeg pony's op sporthorses onder de €10.000 hoor, maar een sportpaard van 10.000 vinden die ook nog gezond is is een stuk moeilijker. Een 3 jarig springpaard wat een beetje leuk kan springen vind je al niet voor de €15.000

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:24

MarryAnneR schreef:
karrij schreef:
Als het allemaal waar is......... een kind van 10 die 74 weegt, heeft zwaar obesitas!

Maar ik heb ook wel eens gekke vragen gehad bij de verkoop van een tinker, maar deze lijken bijna verzonnen zo gek

Ow wow. Ik weet niet wat jij over mij denkt maar dit vind ik nog erger dan die opmerkingen

Ik geloof eerder dat ze bedoelde dat de koper dit zo meende.
Dus niet of dat wat jij hier typt wel of niet waar is

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:14

Dit probleem heb je ook als je buitenritten aanbiedt. Er moet aangegeven worden of je beginner, half gevorderd of gevorderd bent. Grappig genoeg kunnen de zelfbenoemde beginners soms het beste rijden en tussen de half gevorderden en gevorderden zitten best veel beginners tussen die echt aan het lijntje moeten omdat ze niet kunnen sturen en erop blijven zitten tegelijk. Heb hier echt “gevorderde” ruiters gehad die gingen lichtrijden in tölt, wilden opstappen aan de verkeerde kant, nog nooit hadden gegaloppeerd, überhaupt nog maar 3 keer eerder op een paard hadden gezeten (ja dan beheers je het toch best wel behoorlijk :+ )
Gelukkig zijn er best wat trucjes om er doorheen te prikken. Mensen die aangeven “de stap, de draf en de galop te beheersen” zijn absolute beginners. Als ze aankomen met een zweepje, of vragen of ze die mee moeten nemen, ook. Ik denk dat zeker 70 procent van de gevorderden niet vrijwillig had mogen afstappen, maar ongewenst voortijdig eraf gedonderd was, als ik ze niet aan een lijntje had gedaan

Verkoop paarden ook altijd ellende. Mensen die het woord “project” in de mond nemen, waarmee ze dus gek genoeg het te verkopen paard bedoelen, in plaats van zichzelf en het verbeteren van hun niet al te beste rijkunst

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:38

Een ervaring van de andere kant.Ik ging kijken bij een paard.Ik zag hem en dacht gelijk,die is leuk en had ook een klik met hem.Dat had zijn eigenaar natuurlijk ook gezien.Rijden ging ook goed,echt "mijn" paard.Nog een keer gaan kijken met de kinderen en ja,ik vond hem geweldig.Niet handig zou je zeggen.Maar voor zijn eigenaar was een goed tehuis belangrijker dan de prijs en ik kocht hem voor 250 euro.Hij is nu 26 en nog steeds mijn grote vriend en hij word bij ons ook oud.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:39

Susanh: Anderzijds, ik kende een paard die Prix St Georges liep en de wissels om de 2 op onzichtbare hulp sprong.
Maar de meeste ruiters (geen onervaren ruiters overigens, maar wel niet dit niveau) kregen dit dier niet in galop. Omdat hij zo fijn afgesteld was. Alles wat je anders of te veel deed (en dat is voor de gemiddelde ruiter al snel alles) ging hij alleen maar groot en machtig op draven. Gaf je dan een tikje bij, kon je hem wel eens goed terugkrijgen. En terecht!

Ik zeg niet dat dit hier zo was, maar veel mensen denken ook echt ten onrechte dat het niet aan hen ligt als test rijden niet goed gaat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:09

poes schreef:
Susanh: Anderzijds, ik kende een paard die Prix St Georges liep en de wissels om de 2 op onzichtbare hulp sprong.
Maar de meeste ruiters (geen onervaren ruiters overigens, maar wel niet dit niveau) kregen dit dier niet in galop. Omdat hij zo fijn afgesteld was. Alles wat je anders of te veel deed (en dat is voor de gemiddelde ruiter al snel alles) ging hij alleen maar groot en machtig op draven. Gaf je dan een tikje bij, kon je hem wel eens goed terugkrijgen. En terecht!

Ik zeg niet dat dit hier zo was, maar veel mensen denken ook echt ten onrechte dat het niet aan hen ligt als test rijden niet goed gaat.

Ja en dan noemen ze het paard “een heel project” en uiteraard moet de prijs daar ook naar zijn (laag).
Maar op zich is het prima want mensen die een vergevingsgezind automaatje zoeken (die een hulp die er ongeveer de helft op lijkt ook oppakt), die moeten dat ook eigenlijk wel kopen. Het is tenslotte je hobby, je rijdt voor de lol

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:12

Ooo echt he :+ blij dat we niks verkopen... wat een situaties...