Paardenoppas hoeveel vragen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 02:04

Ik heb niet alle reacties gelezen eigenlijk alleen de openingspost.

Maar ik vind het zeker niet veel geld. Sterker nog ik vind het goedkoop. Als ik in jou situatie zou zitten had ik het helemaal niet gedaan of er gedeeltelijk vrij voor nemen (en die kosten dan doorrekenen) ik denk dat ze ervan uitgaan dat de verzorger het allemaal wel even regelt.

Om even een prijs vergelijking te geven heel anders. Onze kat gaat een maand ui logeren. Dat is veel minder werk en kost ons meer ;) het zelfde met onze 4 fretten. Voor de kat betalen we 10 per dag. En voor de 4 fretten 15 per dag. Nou reken maar uit.

Ik zou zelf vooral eerst kijken of het haalbaar is kwa tijd. En dan lekker een prijs rekenen die ze elders ook zouden moeten betalen en dat komt al gauw op 10-15 euro per dag per paard (bij 2 voerbeurten en stal) de 2 extra keren dat je moet gaan zou ik zelfs nog extra voor rekenen. Zij kiezen een routine die fijn werkt als je zelf je paard aan huis hebt maar niet als iemand speciaal 4x moet komen. Ik zou dat ook bespreken of dat anders kan.

Ik zou het verzorgpaard wel gratis doen. Mits dat met een normale routine kan en evt kijken of de buren een oogje in het Zijl houden. Zelf zou ik niet afspreken om 4x per dag erheen te gaan. Dan regelen ze nog maar iemand erbij ;)

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:09

Wat mij betreft ligt het een beetje aan de situatie, als jij dit paard bijrijdt, wie doet wie dan een plezier? Moet je ervoor betalen, krijg je ervoor betaald? Krijg je er niet voor betaald maar is het duidelijk dat jij een gunst verleend en het paard traint? Of staan er evt werkzaamheden tegenover? Of draag jij de kosten van de smid en/of dierenarts? Als jij voor het rijden niets betaald en dit ook geen gunst tegenover de eigenaren is en er geen diensten tegenover staan zou ik hier ook geen 40 euro voor aannemen maar blij zijn dat ik iets terug kon doen. Ja het wordt een zware week maar zij doen dit elke dag en je bouwt nog meer een band op met de dieren. En als je daar in huis kan blijven zou het misschien nog prettiger zijn. Ik zou het prima begrijpen als mijn bijrijder zou weigeren ivm te weinig tijd of andere reden, als het om geld ging zou ik hier een nare bijsmaak aan overhouden.

dierenfan

Re: Paardenoppas hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:17

Ik heb vorig jaar een week oppas gedaan. Eigen dieren mee en week mogen genieten van de boerderij omdat ik daar logeerde met mijn honden. Had 3 paarden te verzorgen en kreeg 15 euro per dag naast dat ik dus 24/7 daar was. Niets had ik ook goed gevonden, het was voor mij als vakantie namelijk.
Ik vind jou 150 euro erg weinig ze zijn gek als ze dat niet oke vinden met alles wat je daar doet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:07

paars schreef:
tengeltje11 schreef:
Je rijdt al 2 jaar gratis op hun paard

Vind ik op zich in de paardenwereld ook zo’n apart iets. Dat iemand die voor jou één of meerdere dagen je paard bijrijdt of verzorgt hier ook nog eens voor zou moeten betalen…dat zou toch andersom moeten zijn. Ze helpen jou immers… Maar dat is een andere discussie.

Dat kun je 2 richtingen inzien .
Iemand heeft geen tijd of geld voor een fulltime paard . Dan een paard van een ander bijrijden is een win / win situatie
Kost de eigenaar minder tijd en je kunt kosten wat delen .
Gemiddelde bijrijder is niet van het niveau dat die je paard op hoog niveau gaat uitbrengen en je winst kan maken daardoor op een evt verkoop.

Ikzelf zou ook best een bijrijder willen om kosten en tijd een beetje te verdelen . Want naast werk en huishouden blijft er soms te weinig tijd over om het paard te rijden .
Aangezien we doe het zelf staan. En paarden zijn dure hobby

Wat TS doet met oppassen is aan haar , het moet geen verplichting zijn omdat ze al 2 jaar gratis rijdt . Want ze doet op die dagen al klusjes .

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:16

Maar de "regeling" die TS en de eigenaren hebben wat betreft het bijrijdpaard is toch al 2 jaar lang vast gesteld, duidelijk en voor beide partijen oke bevonden?
Dat zou hier niet ineens erbij gehaald mogen worden in mijn ogen.
TS rijd het paard en doet daar klusjes bij. Win/win denk ik anders zou 1 van beide partijen wel stoppen.

Nu doet zich een nieuwe situatie voor, namelijk een week voor paarden, andere dieren en post/containers zorgen. Daar ga je toch samen weer een nieuwe afspraak voor aan, dan zeg je toch niet dit doe je maar gratis want je rijd al 2 jaar op ons paard :+
Laatst bijgewerkt door Vesceron op 03-03-22 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Het een keer in de week gratis rijden (waarschijnlijk ivm klusjes op die dag) dat is heel anders dan een periode 4x per dag alle 4 de paarden verzorgen. Ik zou bij mensen die ervan uit zouden gaan dat ik dat bijna gratis zou doen. Gewoon zeggen dat ik geen tijd had. Tenzij er iets anders tegen overststond denk aan verblijf in het huis, mogelijkheid tot rijden van alle paarden. Volle koelkast tijdens dat verblijf enzo. Maar echt op en neer zo gaan dat is echt een pittige taak en dat zou ik zorgen als ik het al zou doen dat ik daarvoor gewoon betaald kreeg. Per slot gaan de mensen lekker op vakantie en willen ze met een gerust hart weg kunnen en iemand die zo betrouwbaar is mag wat kosten toch?

BloemBloem

Ik betaal al meer dan €150,- om mijn kat te laten verzorgen
als we op vakantie zijn :+

4 x per dag heen en weer, zou ik ook niet als "vriendendienst" zien denk ik, daar
mag best wat tegenover staan. Sterker nog, ik zou het denk ik helemaal niet gedaan hebben.
Ze kunnen toch ook iemand anders vragen, zodat jij alleen je "bijrijdtaken" hoeft uit te voeren, even goede vrienden zou je dan denken.

Eigenaar van mijn bijrijdpaard is echt iedere vakantie weg, maar dat is niet te vergelijken, ik hoef echt niets te doen, behalve zorgen dat hij aan zijn beweging komt :) Ik vind dat trouwens ook altijd toch een verantwoordelijkheid, en ben altijd heel blij als alles goed gegaan is en ik hem weer aan zijn baas kan overhandigen :D

Vergis je daar ook niet in, de verantwoording van het hele dierenspul!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:18

Ik vind het een heel net bedrag. Vind maar eens een betrouwbaar iemand die alles wil komen verzorgen als je als eigenaar van al dat dierenspul eens op vakantie wil!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:19

Je hebt al erg veel reacties zie ik, maar €150,00 voor een hele week met 4 (!) keer per dag heen en weer is echt niet te veel gevraagd. Ze komen er dan zelfs goedkoop vanaf. Maar dat zou je dan als vriendendienst kunnen zien dat je het voor €150,00 doet die hele week, omdat het ook je bijrijdpaard is.

Ik kreeg als tiener al meer in verhouding met een lang weekend oppassen bij mijn voormalige stage adres met paarden.

Kennis van mij die een midweekje straks weer op mijn katten en konijnen past, 1 á 2 keer per dag voeren, post en kattenbakken schoon scheppen krijgt van mij weer een fotoshoot cadeau (geld wil ze er niet voor). Dat is ook al meer in verhouding.

Hopelijk kom je eruit, zou zonde zijn als er gedoe van komt.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:21

BloemBloem schreef:
Ik betaal al meer dan €150,- om mijn kat te laten verzorgen
als we op vakantie zijn

Ik bedoel maar!
De eigenaren van je bijrijdpaard kunnen zich ook afvragen wat de kosten zouden zijn als jij het niet zou willen/kunnen doen voor iemand van buitenaf (waarvan je altijd maar weer moet afwachten wie dat is). Dan zullen ze veel dieper in de buidel moeten tasten.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:31

Niet alles gelezen.
Maar jeetje wat veel werk.
Ik vind voor al dit werk 150 euro nog te weinig. Als ik mijn twee honden een week naar het pension breng ben ik al meer kwijt.
En mijn paarden komen daar nog appart bij voor meer dan 5 euro.
Zonder mesten en stallen schoonmaken.Alleen voeren en draadje in de wei verzetten en zien of alles nog goed is.
Ik vind als dieren liefhebber en -houder dat deze kosten gewoon "vakantiekosten" zijn.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:48

Ik vind persoonlijk dat je een erg net bedrag vraagt TS.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:56

Ik ga in mei zelf weg en ben aan puzzelen geweest hoe ik het ga doen. Ik ga juist de taken verdelen omdat ik 3 keer per dag ( ivm de honden) teveel belasting vind voor 1 persoon.
1 iemand komt de paarden voeren en als ze wil mag e de mest opruimen, neemt meteen de honden mee naar buiten als ze komt zodat die beweging en aandacht krijgen. Is een vriendin en help haar ook als ze hulp nodig heeft bv met vervoer van haar paard. Ik zorg dat voor alle dagen hooinetten gevuld zijn om het werk zo minimaal te houden.

De buren vraag ik in de ochtend en avond om de honden naar buiten te laten en te voeren, hun wilde ik 5 euro per dag geven omdat het de weg oversteken is en het max 15 min werk is.

Ik vraag mij af als het puur alleen de paarden zijn waardoor je 4 keer moet komen om het in 2 keer te doen, Binnen en buiten zetten en meteen dan de klusjes doen. 4 keer is wel erg veel
Dan zou het ook voor jou beter te doen zijn en misschien kunnen jullie dan een lager bedrag bv 75 euro afspreken

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:10

Boras schreef:
Zo zou ik er ook in staan. De (benzine)kosten vergoeden zou ik voldoende vinden.
Ik doe graag iets voor een ander. Helemaal als iemand ook goed is voor mij.

Dat verwoord je mooi <3 Zo zou ik het ook zien.

Als het te belastend is om 4x per dag die kant op te gaan, zou ik voorstellen om het samen met iemand te doen zodat je de diensten kan verdelen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:48

Ik snap niet helemaal waar je de 3 uur per dag vandaan haalt? Ik heb zelf vier paarden en woon ook 3 km er vandaan, als ze overdag heel de dag buiten staan dan hoef je sowieso geen 4 x heen en weer. Dan is 2 x ook gewoon voldoende. De stallen zullen van 1 nachtje niet heel vies zijn, ik mest mijn vier stallen in max een half uur. Grote hooinetten in stal voor de nacht en overdag gewoon inderdaad buiten voeren. Scheelt een wereld aan werk. Het land, moet je dat dagelijks mesten? Ik verzorg voor anderen ook altijd gratis, t moet wel beetje wisselwerking zijn van 2 kanten. Zo niet dan kun je er inderdaad wel wat voor rekenen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:57

Ik zou 2x per dag voorstellen (buitenzetten met hooi en binnenhalen) en een volle tank. Verder niets, want je mag ook kostenloos op het paard rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:07

Voor een vriendendienst vind ik alles meer dan benzinekosten te duur en voor een meer zakelijke overeenkomst is 150 enorm weinig.

Voor mij zou dus de vraag zijn hoe je dit ziet. Is dit een vriendendienst of iets anders?

Houd er ook rekening mee dat hoe je dit aanpakt hun een 'smaak' geeft voor jouw rol als bijrijder. Een beetje coulance mag best als vaste bijrijder vind ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:11

roekes schreef:
Eerlijk gezegd is het maar goed dat je niet op mijn ponys rijdt.
Je geniet al 2 jaar van het rijden en verzorgen en je hebt nooit iets hoeven te betalen. Zie het als iets wat je terug kan doen voor de eigenaren. Als mijn ruiters geld zouden vragen voor zoiets ga ik opzoek naar een andere ruiter.
Het leven is geven en nemen.

TS is op de dagen dat ze het paard mag rijden ook al voor 4 paarden aan het mesten. Dat is voor de eigenaar een mooie deal dacht ik zo.
Waarom moet het gratis? TS maakt toch ook onkosten?
Ze hebben vertrouwen in haar anders vragen ze haar niet dus ik zou niet weten waarom ze het gratis moet doen. Op vakantie gaan kost geld, je weet dat je dieren en je huis/stallen/terrein in vertrouwde handen achter blijven, dat mag best wat waard zijn.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:23

Ik betaal onze oppas 15 euro pd voor 2 paarden verzorgen (2 x p.d) en plantenbakken water geven

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:20

Nou ook voor een vriendendienst mag je best betaald krijgen hoor. Ik pas ook wel eens op katten/konijnen, maar dat hoeft dan toch ook niet gratis? Dat zit ook niet op 5 euro per dag.
Weetje, paarden breng je minder makkelijk weg natuurlijk. Maar breng je kat/hond of konijn eens naar een opvang... Dan ben je pas veel kwijt. Waarom zou je altijd alles gratis moeten doen.
Omdat je ook dat paard mag rijden? Ja, das nogal iets anders dan een goede week lang ALLES te moeten doen en de volle zorg ervoor te dragen.
Wat ook inhoud als er wel iets misgaat, je er ook moet staan en dus je werk op kan bellen..
( heb ik dus voorhanden gehad, netjes opgelost ed) Maar vergeet niet dat het gewoon heel anders is dan even snel rijden/wat stallen mesten omdat je gratis mag rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:30

Ja, ik snap ook niet waarom het zo maar gratis moet. Zet deze paarden een week op pension en je mag blij zijn dat je toe komt met €300. Bij velen betaal je hier al €15 per dag. Dat komt gewoon op €480 neer. Ik ben echt van wie goed doet goed ontmoet. Ik geef veel gratis weg en dergelijke. Maar dit is gewoon een klus die 24 uur in beslag neemt van TS.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:54

BarbaraNova schreef:
Ik snap niet helemaal waar je de 3 uur per dag vandaan haalt? Ik heb zelf vier paarden en woon ook 3 km er vandaan, als ze overdag heel de dag buiten staan dan hoef je sowieso geen 4 x heen en weer. Dan is 2 x ook gewoon voldoende. De stallen zullen van 1 nachtje niet heel vies zijn, ik mest mijn vier stallen in max een half uur. Grote hooinetten in stal voor de nacht en overdag gewoon inderdaad buiten voeren. Scheelt een wereld aan werk. Het land, moet je dat dagelijks mesten? Ik verzorg voor anderen ook altijd gratis, t moet wel beetje wisselwerking zijn van 2 kanten. Zo niet dan kun je er inderdaad wel wat voor rekenen.

Wat TS al aangaf.. de eigenaren hebben dat gevraagd of ze 4x per dag komt, dat is hun ritme.
Daarnaast is naast de stallen mesten ook het elke dag 3 HA weiland uitmesten, binnen/buiten zetten en de kippen en konijnen verzorgen.
Paarden moeten 's morgens eerst op stal gevoerd worden, later worden buiten gezet.
Dan eind de middag op stal en 's avonds worden afgevoerd.

Ikzelf ben nu ook snel klaar met mesten, voeren en bi/bu zetten 's morgen naar buiten en 's avonds laat naar binnen, maar ik heb ook jaren de paarden eerst 's morgens gevoerd, dan later naar buiten, uur of 5 naar binnen en voor het slapen gaan afvoeren.
Paddock en weiland dagelijks uitmesten, sloeg ik een dag over had ik mega veel werk en had aan 1 kruiwagen niet genoeg.

Ik heb ook wel mensen geholpen die een heel strak ritme hadden en waar ik meerdere keren per dag heen moest omdat de paarden eerst op de paddock gingen, 's middags een paar uur op de wei, dan weer in de paddock en 's avonds weer op stal.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:58

Wij betalen 50,- per dag aan de oppas die ook in huis komt….
Die mag niet klagen als ik dit zo lees :-)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:59

wendy1987 schreef:
Nou ook voor een vriendendienst mag je best betaald krijgen hoor. Ik pas ook wel eens op katten/konijnen, maar dat hoeft dan toch ook niet gratis? Dat zit ook niet op 5 euro per dag.
Weetje, paarden breng je minder makkelijk weg natuurlijk. Maar breng je kat/hond of konijn eens naar een opvang... Dan ben je pas veel kwijt. Waarom zou je altijd alles gratis moeten doen.
Omdat je ook dat paard mag rijden? Ja, das nogal iets anders dan een goede week lang ALLES te moeten doen en de volle zorg ervoor te dragen.
Wat ook inhoud als er wel iets misgaat, je er ook moet staan en dus je werk op kan bellen..
( heb ik dus voorhanden gehad, netjes opgelost ed) Maar vergeet niet dat het gewoon heel anders is dan even snel rijden/wat stallen mesten omdat je gratis mag rijden..

Nou dat inderdaad. Het zijn niet alleen de klusjes, maar als er eentje koliek krijgt moet je dat zien en ernaar handelen. Als er eentje door het draad gaat, dan moet je dat oplossen. Je hebt wel de verantwoordelijkheid over levende dieren.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:14

Ik betaal alleen al 70 euro om mijn kat 7 dagen onder te brengen in het pension. Enige wat ze doen is mijn kat met andere katten zetten en hem voeren en de bak schoon maken. Ik vind jou 150 euro echt niet teveel.