is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:01

Avalanche schreef:
Ik denk dat we elkaar gewoon regelmatig tegenkomen in dit soort topics, maar ik geloof niet dat een en ander echt negatief bedoeld is? :)

Inhoudelijk, los van de toon, ben ik het er deels mee eens, zij het dat mijn vorige merrie op een dubbelgebroken bit geen verbinding nam. Bit vervangen voor een ongebroken trens, met de theorie dat het misschien de beweging in de mond zou zijn en het gewiebel was over.

Paard kroop op een dubbelgebroken trens achter de teugel, en als je er aan reed, kreeg je wel wat verbinding en aanspanning, maar echt fijn was die nooit. Op een ongebroken bustrensje (zo'n heel goedkoop ding van Harry's Horse) was de verbinding er ineens wel, later een Sprenger mullen mouth aangeschaft, want die paste mooier bij haar mondvorm, en de verbinding werd nog prettiger.

Dat zie je inderdaad vaker :) vaste bitringen kunnen ook al verschil maken. Er is niet voor niets zo’n groot scala aan bitten

Avalanche

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:06

Ja onwijs.
Ik ben nu bezig met Madammeke met een dubbelgebroken locked kneveltrens.
Maar het kan echt een hele puzzel zijn voor je het juiste bit hebt, en "niets in handen" wordt vaak gezien als ideaal, en ik vind dat helemaal niet zo fijn, ik heb veel liever dat ze dat bit durven pakken, en hoe zachter het voor ze is, hoe meer ze dat durven.

Tegelijk moet je zelf ook durven rijden, zodat je zelf de verbinding van achter naar voor gaat maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:09

Avalanche schreef:
Ja onwijs.
Ik ben nu bezig met Madammeke met een dubbelgebroken locked kneveltrens.
Maar het kan echt een hele puzzel zijn voor je het juiste bit hebt, en "niets in handen" wordt vaak gezien als ideaal, en ik vind dat helemaal niet zo fijn, ik heb veel liever dat ze dat bit durven pakken, en hoe zachter het voor ze is, hoe meer ze dat durven.

Tegelijk moet je zelf ook durven rijden, zodat je zelf de verbinding van achter naar voor gaat maken.

Inderdaad. 100% eens met deze post.
Ik heb er laatst over na gedacht toevallig hoe het kan dat tegenwoordig veel paarden fijn lopen op andere bitten dan “vroeger” en denk (is een aanname zonder theoretische onderbouwing) dat het komt doordat paarden nu over het algemeen meer bloed hebben en sensibeler zijn

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:19

Of omdat er vroeger niets anders was?
Ik kom uit de tijd dat zo ongeveer ieder paard op een enkel gebroken dikke bustrens liep.
Daar deed je het maar mee.
En betreft zadels was er ook niet zoveel keuze voor een ruiter. Ook daar deed je het maar mee.
En voor de paarden was dat ook echt niet altijd fijn.

Nu heb ik er al 20 jaar niet meer mee gereden met enkel gebroken want de paarden die ik heb gereden wilde geen enkel gebroken.

Ongebroken wel, dubbel gebroken maar dan perse de Sprenger KK ultra, maar weer niet de Dynamic.
Ook niet de myler.
Terwijl andere dat weer fijn vinden.

Mijn huidige paarden hebben weer liever watertrens, want dan kunnen ze er mee rommelen, andere willen juist weer bustrens en stil.

Zoveel paarden zoveel verschillen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:23

Zou ook kunnen. De theorie is ook puur hypothetisch vanuit mijn eigen ervaring. Geen vaststaand feit :) ik zie jaarlijks veel paarden voorbij komen en de bloedgemaakte/hete “moderne” paarden gaan over het algemeen fijner op ongebroken bitjes van een zacht materiaal, waar het de koudere/meer klassieke paarden minder uitmaakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:31

Op zich hebben de oudere types ook gewoon meer ruimte in de mond, dus zal een dik bit dan ook niet vervelend zijn.

En op zich, als je zelf een beetje lief met je handen bent, wordt die enkelgebroken trens ook geen notenkraker natuurlijk.

Maar de bloedpaarden nu hebben een laaghangend rooster vaak, een dikke tong, en ook nog eens een heel smal bekkie.
Vroeger was 14,5 een normale maat voor een paard, mijn Madammeke is 1.73 maar heeft een 12,5 bitje.

Dus wat dat betreft is het ergens ook wel logisch dat die dikke bustrensen vroeger werkten, maar nu niet meer. Onze paarden hebben ook andere monden.

Qua zadels was er idd niet zoveel keuze, ik weet nog (en ik ben 40, even for reference) dat ik een zwartleren zadel had, dat was redelijk luxe toen. Ik heb jarenlang gereden met een Kieffer Wien, en toch lag dat ding helemaal niet verkeerd. Ik zou er nu misschien minder fijn op zitten, maar voordeel van rijden zonder wrongen en een vlakke zit was wel dat je leerde zitten :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:32

Nu moet ik zeggen dat voordat ik mijn kruising tinkers had ik ook dacht...oooh koudbloed, dat komt minder precies.
Wat was dat een vooroordeel van mijzelf zeg :D
Ik heb nog nooit zoveel bitten geprobeerd als nu bij mijn merrie :P
En mijn ruin blieft ook echt alleen maar de KK ultra.
Wat weer een probleem was toen ik hem in wilde spannen, hij wilde geen stang.

Mijn Schimmeltje was een Kafu xx X Rigoletto, die wilde weer alleen ongebroken.
Mijn Tango ruin ook de KK ultra.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:36

Ik weet nog dat de man waar ik toen paarden voor reed een zwarte Kieffer kocht.
Hij was de eerste op de pensionstal die die 1 had. Wauw wat was ik trots op dat zadel te mogen rijden :D

Dat zadel lag wel op alle 4 die paarden die hij had en dat waren totaal andere typjes...dat was toen ook anders.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:43

Dat deed ik ook idd :j

Die Kieffer flikkerde ik op alle paarden, en er was een tijd dat ik ook echt geloofde dat het op alle paarden paste :+ al lag het eerlijk niet eens verkeerd.

Dat gezegd hebbende, het zadel paste mij heel goed, en ik denk soms dat we daar nu te weinig aandacht aan besteden.
Je ziet zovaak zadels met heel veel wrong en een diepe zit, en de ruiter kan niet in balans zitten, en vraagt zich af waarom het paard niet fijn loopt :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:54

Nu ben ik daardoor nog steeds een Kieffer fan, want ja het paste vaak echt wel redelijk op veel paarden.
En ook hij had ze nooit langer dan een half jaar dus ja....
Het was een model Aachen, in hoeverre dat model toen bestond.
Het was veelzijdig want het waren springpaarden :D
We kende alleen maar de platte bruine VZH zadeltjes en die Kieffer voelde heel zacht weet ik nog.
Maar dikke wrongen, nee dat was er gewoon niet.

Ik baalde zelf nog dat mijn Kieffer Venedig/zurich niet op mijn brede paarden paste. Te smal.
Als dat nu eens in een maatje tank te koop zou komen... :')
En die heeft veel wrong, maat anders dan dressuur, rij nu met ook een wrongloos zadel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:11

Ik vond die Kieffer Aachen wel fijn :) en idd kon je er een leuke sprong mee maken :j

Hahahaha die veelzijdigheidszadels zaten ook gewoon vreselijk :D veel te breed ook :D

Ik vraag me af of je die zadels nog wel hebt. Mijn Kieffer ligt op zolder. Het tussenkanaal is echt veel te smal en ik zou er nu ook niet meer mee rijden, maar hij is verder nog prima, en ik kan er geen afscheid van nemen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:14

De Oude Kieffer met smal kussenkanaal heb ik niet meer. Zou daar dus nu ook niet meer mee willen rijden. En toen liepen de paarden er toch goed onder.
De Venedig was een niet zo "oude" had al een rood logo. Geloof dat die van 2007 was en had igg breed kussenkanaal.

Maar ik geloof dat we afdwalen :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:24

Die van mij heb ik ooit tweedehands gekocht, en nader onderzoek wees uit dat het ding een jaar ouder was dan ikzelf :+

Die van na 2000 waren echt stukken beter. Ergens jammer dat het merk uit de gratie is geraakt, het waren echt geen slechte zadels.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:48

Totaal off topic maar ik heb ook veel plezier gehad van mijn Kieffer Lech uit 2003 of 2004 :j
Heb er 1.000-en kilometers op gereden en zadel is nog in goede staat.
Momenteel ligt het op een jong paard van een vriendin van mij. Voor mijn eigen tankje is het echt veel te smal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:00

Who cares, on topic is alles wel gezegd toch?

Leuk! :D

Je staat er echt van te kijken hoe lang die oude zadels mooi blijven :j maar het leer mag niet meer op dezelfde manier gelooid worden, op zich goed hoor. Maar dat leer bleef veel mooier idd :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:53

Ik vind het wel een leuk onderwerp, ik had zelf ook een kieffer wien vroeger en op de stallen waar ik werkte waren het vaak KN's of stubben siegfried (het bekende springzadel) en wij gooiden ook zoveel dezelfde zadels op alle paarden. De pasvorm van die zadels was eigenlijk super en je leerde er idd goed op zitten. Enige nadeel misschien met zadels van nu is dat ze echt keihard waren en ik kreeg er weleens doorrijplekken van en een keer een knieblessure omdat ik teveel gereden had en mijn (al zwakke) knie kennelijk toch steeds in aanraking kwam met het harde zadel.

Ik zelf kon later nooit zitten op die zadels met een diepe en gedwongen zit, hoe luxe ze ook waren qua leer. Als ik weer zou rijden zou ik mooi weer voor zo'n ouderwets zadel gaan.

Oja en verder mee eens dat de paarden minder ruimte in de mond hebben gekregen, smallere en luxere koppies. Daarnaast is er veel meer bittenkeuze, wij reden vroeger gewoon alles met dubbelgebroken watertrens of S&T. Er is wel meer aandacht tegenwoordig voor het individuele paard en de voorkeur van dat paard wat natuurlijk op zich een hele goede ontwikkeling is. En soms denk ik dat mensen veel te moeilijk doen dat het ipv het bit of bitloos toch echt de hand en de rijderij is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:27

Absoluut is de hand van de ruiter altijd de boosdoener. Toch zou ik wel eens een groot onderzoek willen onder jonge onbeleerde paarden waarbij de ene groep een bit in krijgt om beleerd te worden en een andere groep met touwhalster wordt beleerd en dan kijken wat ze prettiger vinden....En dan ook de wonden meenemen die een touwhalster of een bit veroorzaakt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:31

touwhalster?
Daar zou ik dan al nooit mee beginnen... maar dat ben ik :)

Ik durf mijn hand in het viir te steken dat mijn paarden geen wonden hebben gehad door een bit.
Tandarts heeft ook nooit iets van dat aangegeven.

Dan moet je behoorlijk lomp doen.
Of hij moet scherpe haken hebben, maar dat is altijd fout, ok met een halster kun je dat de wang al open drukken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:44

Ik heb zowel een touwhalster, als een normaal bit hoofdstel en sindskort een kaptoom. Ik wilde met aan de hand werken en longeren geen bit in, dat leek me fijner. Paard is het er niet mee eens, die gaat echt enorm tegen die kaptoom in. Touwhalster reageerde ze altijd al gevoeliger op, dat wist ik al. Maar een kaptoom, zonder ijzer in neus, zo vervelend vinden had ik echt niet verwacht.

Dus mijn idee was weer niet iets waar paard het mee eens was...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:08

Inderdaad naar je paard kijken dat is het beste...
De Micklem is ook als kaptoom te gebruiken dus mss is dat een optie als je echt met een kaptoom wil werken.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:09

Een touwhalster heeft best wat drukpunten en kan ook heel ruw/scherp zijn. Veel bitloze optomingen maken gebruik van meerdere drukpunten. Ik ben van mening dat less is more… hoe meer bandjes, riempjes en frutsels, hoe meer druk. Ik verbaas me er over hoeveel toeters en bellen aan zowel bit-hoofdstellen als bitloze hoofdstellen zitten tegenwoordig. Meerdere neusriemen, sperriemen, knoopjes op drukpunten, hefbomen, …..
Alles wordt uit de kast getrokken om controle te houden. Volgens mij is ieder paard gebaat bij eenvoud op het hoofd en een stabiele rustige ruiter….

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:20

WHorse schreef:
Een touwhalster heeft best wat drukpunten en kan ook heel ruw/scherp zijn. Veel bitloze optomingen maken gebruik van meerdere drukpunten. Ik ben van mening dat less is more… hoe meer bandjes, riempjes en frutsels, hoe meer druk. Ik verbaas me er over hoeveel toeters en bellen aan zowel bit-hoofdstellen als bitloze hoofdstellen zitten tegenwoordig. Meerdere neusriemen, sperriemen, knoopjes op drukpunten, hefbomen, …..
Alles wordt uit de kast getrokken om controle te houden. Volgens mij is ieder paard gebaat bij eenvoud op het hoofd en een stabiele rustige ruiter….

Dat denk ik ook :j

Ik heb 2 hoofdstellen, die eigenlijk prachtig liggen, een anatomisch hoofdstel, en een stubben van 20 jaar oud of zo, en beide geven geen ruis, houden de gevoelige delen van het hoofd heel mooi vrij en de merrie accepteert ze beide prima.

manubres schreef:
Inderdaad naar je paard kijken dat is het beste...
De Micklem is ook als kaptoom te gebruiken dus mss is dat een optie als je echt met een kaptoom wil werken.

Micklem werd hier eigenlijk slecht geaccepteerd. Mijn vorige werd woest, ik heb het bij een paar andere paarden nog geprobeerd, en eigenlijk bij maar 1 was het fijn, en daar lag hij ook heel mooi.

Ik heb nog een kaptoom, maar ook die wordt niet fijn geaccepteerd, touwhalster daarentegen prima, maar ik durf daar ook niet goed mee rijden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:47

Elisa2 schreef:
Ik vind het wel een leuk onderwerp, ik had zelf ook een kieffer wien vroeger en op de stallen waar ik werkte waren het vaak KN's of stubben siegfried (het bekende springzadel) en wij gooiden ook zoveel dezelfde zadels op alle paarden. De pasvorm van die zadels was eigenlijk super en je leerde er idd goed op zitten. Enige nadeel misschien met zadels van nu is dat ze echt keihard waren en ik kreeg er weleens doorrijplekken van en een keer een knieblessure omdat ik teveel gereden had en mijn (al zwakke) knie kennelijk toch steeds in aanraking kwam met het harde zadel.

De Siegfried was ook best fijn, alleen zo hard idd :')

Toch zat die Wien echt niet zo verkeerd. Mijn beenpositie in dat ding was echt goed.

Je had er niks aan qua steun, maar hij zat ook niet in de weg. Voor de lezers die het niet kunnen volgen, het gaat om deze:

Afbeelding

Vlakke zit en geen wrong. Je kan wel heel makkelijk van zo een zadel vallen, en ik ben wel vrij regelmatig in stijl afgestapt :')

Dat vind ik nog weleens een nadeel met zadels van nu. Ze zijn wel veel zachter, maar er zit ook meer onder je bovenbenen, dus je zit wordt wel echt beïnvloed.
Dat gezegd hebbende, zijn mijn billen nu wel verwend met mijn zadel met lady's seat (dus nog steeds de open zit en smalle beendoorloop) en de rug van mijn paard wordt verwend met flair kussens. Dat vind ik wel absoluut een verbetering.

Al wordt niet iedereen daar vrolijk van, dat systeem kan zich gaan gedragen als een skippyball als je achter de beweging blijft of ervoor, en dan ga je er ook naast :j dus niet perse heel vergevingsgezind.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:52

Micklem wordt hier ook niet fijn gevonden, hoor. Huidige niet, vorige werd er echt giftig van.
En ik vind de micklem niet op een fijne plek zitten om ermee te werken op de neus. Plus dat het mij enorm tegenstaat om de neusriem dan strakker te moeten doen zodat hij minder schuift. Nu heb ik hem ooit geleend en ik vond het te duur om aan te schaffen als paard duidelijk aangeeft druk op neus/hoofd niet prettig te vinden.
Vooral omdat ze eigenlijk altijd wil werken en heel fijn reageert en bij deze er allemaal bij minste druk vol tegenin ging. Touwhalster vind ik niet geschikt om contact mee te houden.

Ik heb neusriem en sperriem er beide voor de sier aanzitten eigenlijk. Kan er op het gemak wortel mee eten en grazen. Alleen hooi gaat niet want dat wikkelt om bit :')

Mijn lijf houdt niet van lucht := geen skippybal maar ik krijg er last van op de 1 of andere manier.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:11

Dat hoor ik van meer mensen.
Nee, met hoe jij zit en meegaat met het paard, zal het bij jou ook never nooit werken als een skippybal. Maar met je hypermobiliteit kan ik me voorstellen dat het vervelend is, want het geeft ook totaal geen steun idd.

De reden dat ik het zeg is dat lucht veel voordelen heeft, maar zeker ook nadelen, en absoluut niet voor iedereen ideaal is. Er zijn ook paarden die het gewoon niet fijn vinden :)