Noorwegen op zijn mooist.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shaddy82

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:14

Wat leuk gedaan, mooie foto's

LiSy73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:15

Wat een heerlijk topic. Ik blijf volgen (van onder m'n steen). Al vaker in Noorwegen geweest, verliefd op het land "en alles eromheen". Op onze volgende trip dus zeker het Hornindal nog eens op de route inplannen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:30

Je topic heb ik vandaag pas voor het eerst gezien en in een adem uitgelezen. Je foto's zijn ongekend mooi, wat is het toch een prachtig en authentiek land. De reis van de paarden is zelfs nu nog als ik die het de 1ste keer lees, billen knijpend spannend en gelukkig allemaal goed gegaan. Vooral het afsluiten van de pas.

Jullie eigen reis ook en jeetje wat een mazzelaars dat je nog paar dagen voor de sluiting van de grenzen binnen was.

Beter laat als nooit. Nog proficiat met jullie bruiloft. Ook hier weer zijn de foto's adem benemend mooi zo met dat bruggetje. Ik hou wel van de eenvoud die het allemaal uitstraalt en voor al jullie gelukkige gezichten maken het opeens heel veel minder eenvoudig , want daar gaat het toch om.
Kortom je hebt een volger erbij die erg geniet van dit topic, die vroeger in de jeugd vaak in Noorwegen geweest is, en voor mij is het wellicht het allermooiste land dat ik ken.

Jullie huis is lekker groot met al dat terrein en ook authentiek. Spreek je al Noors?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:16

Je hebt veel meer volgers dan je denkt hoor, hier nog eentje ! ;)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:28

Hier ook! Ik reageer niet veel maar ik lees je verhalen wel met veel plezier :D

Prachtige huwelijksdag, leuk met die bordjes in de staarten :))

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:49

Heel erg leuk zeg, ik heb moeten lachen om de bordjes in de staarten van de paarden :D
Hele mooie brug, dat is een schitterende locatie zeg. Prachtige foto’s allemaal, wat is Noorwegen mooi <3

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 09:26

LiSy73 schreef:
Wat een heerlijk topic. Ik blijf volgen (van onder m'n steen). Al vaker in Noorwegen geweest, verliefd op het land "en alles eromheen". Op onze volgende trip dus zeker het Hornindal nog eens op de route inplannen

Ja gezellig *\o/*

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 09:30

#Pien bedankt voor je felicitaties :o
En ja, ik spreek inmiddels een redelijk woordje Noors.

Ik vind het leuk om te zien hoeveel bokkers er eigenlijk in het buitenland wonen.
Want dat zijn er toch aardig wat.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:32

We gaan eens kijken wat voor een uitjes we dit jaar gaan maken en als we in de buurt zijn, komen we graag langs.
We willen nog steeds een keer Skåla gaan doen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:04

Natuurlijk volg ik nog.
Gefeliciteerd met jullie Bruiloft <3 . Wat ontzettend leuk zo.

Waarschijnlijk zijn wij rond 4 augustus in jullie streek. Als ik dat zeker weet kan ik iets bespreken voor evt de dagtocht. Lijkt me onwijs leuk.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:22

Ik volg ook stiekem, aangezien ik uit die buurt kom. En als ik je foto’s ziet, vraag ik me soms af waarom ik voor Nederland heb gekozen… Haha

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:45

Nog een buitenlandse Bokker, leuk :D

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:44

BeFunny schreef:
Natuurlijk volg ik nog.
Gefeliciteerd met jullie Bruiloft <3 . Wat ontzettend leuk zo.

Waarschijnlijk zijn wij rond 4 augustus in jullie streek. Als ik dat zeker weet kan ik iets bespreken voor evt de dagtocht. Lijkt me onwijs leuk.

Gezellig :j

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:48

Phonix schreef:
Ik volg ook stiekem, aangezien ik uit die buurt kom. En als ik je foto’s ziet, vraag ik me soms af waarom ik voor Nederland heb gekozen… Haha

Waar woonde je, hier in Noorwegen?
En ben je geboren in Noorwegen, of dat niet?

En ja eerlijk gezegd vraag ik me ook af waarom je voor Nederland gekozen hebt in plaats van Noorwegen :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:46

Ik volg ook stilletjes mee hoor. Ik vind heel Scandinavië prachtig,ben er nog nooit geweest maar zou het wel willen.

Prachtige foto's en zo mooi jullie bruiloft. Wat zullen jullie genoten hebben. Heerlijk om zo mee te kijken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:37

Hingarden schreef:
Phonix schreef:

Waar woonde je, hier in Noorwegen?
En ben je geboren in Noorwegen, of dat niet?

En ja eerlijk gezegd vraag ik me ook af waarom je voor Nederland gekozen hebt in plaats van Noorwegen :D

Ik kom uit Førde, wat een klein stukje naar beneden is op het kaart. Maar heb veel familie halverwege daar en Ålesund. Ben op mijn 19nde verhuisd naar Nederland en bleven hangen.

In Noorwegen hebt de voormalige kroonprinses een YouTube kanaal : hest360 . Misschien als je reclame wilt of nodig hebt kunt je iets doen zamen met hun :)

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 22:01

#Phonix, Førde ken ik wel ja daar ben ik ook al regelmatig geweest.
En bedankt voor de tip van hest360.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:36

Wat ontzettend leuk dat je naar Noorwegen bent vertrokken en om hier te lezen wat en hoe je het allemaal hebt opgebouwd!

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 09:46

In augustus hadden we nog vakantie gasten maar vanaf september werd alles weer rustig en hadden we alleen nog de lessen met de kinderen die hier uit de omgeving komen.

Voor mijn gevoel rolde we van de zomer meteen de winter in.
In Nederland kan je soms echt dat herfst gevoel hebben, dat je dan in de ochtend buiten komt en er zo'n vochtige lucht hangt.
Maar hier was het dus gewoon plotseling winter, begin oktober viel de eerste sneeuw alweer in de bergen en vroor het al in de nachten. En wij hadden de eerste sneeuw half november.

In oktober en november waren hier in de buurt de veulen keuringen. Dus daar zijn we gezellig naar toe geweest. En dat is toch wel grappig om te zien dat het hier totaal anders gaat dan in Nederland.
Op de keuring mogen verschillende rassen meedoen. Op de keuringen waar ik geweest ben waren onder anderen, ijslanders, fjorden, falabellas, shetlanders, dølahest, koudbloedsdravers, etc aanwezig.
En dan het grote verschil met Nederland is dat de veulens zonder moeder op de keuring verschijnen. Sommige veulens waren al af gespeend en andere hadden de merrie gewoon thuis gelaten en weer andere hadden de merrie wel mee maar die bleef gewoon op de trailer staan.
Dan denk je dus meteen, dit is volle paniek, al die veulens die bij hun moeder weggetrokken zijn, voor een dagje keuring. Maar niets is minder waar. De meeste lopen er echt super relaxed bij. :')
De veulens gaan eerst allemaal los in de bak, de jury waagt zich daar dan vervolgens tussen :roll: als je het mij vraagt spelen die met hun leven. :x want die veulens vliegen echt alle kanten op en regelmatig komen ze daar dan opeens een jury tegen die daar staat _O-
Na het speelkwartier worden alle veulens gepakt en worden ze aan de hand nog een keer voorgesteld aan de jury.
Ze laten hierbij de stap en draf zien, aan de hand. Dit vind ik echt wonderbaarlijk om te zien, hoe braaf deze veulens al aan een touwtje mee lopen en draven. +:)+

Onze eigen paarden hadden we de tweede week van oktober weer richting huis gehaald. In de zomermaanden lopen ze op de wei maar het regende zo verschrikkelijk en de nachten waren al behoorlijk koud. Soms stonden de paarden gewoon te rillen van de kou. Dus dan maar lekker bij huis in de paddock en de nachten op stal.
Ik merk overigens aan de paarden dan ze er geen enkel probleem mee hebben als het -15 graden is.
Maar als het 7 graden of kouder is, en het regent, dan worden ze echt door en door koud. :brr:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:54

Leuke informatieve post!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:17

Wat leuk! Net alles gelezen, ik vindt dit echt leuk zeg! Heel mooi!

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 15:48

En nu zitten we in de winter. En we hebben sneeuw, heel veel sneeuw.
De paarden vinden het geweldig. Elke dag weer als ze s'morgens buiten komen is het eerste dat ze doen, rollen. En het rare is dat ze de hele dag buiten kunnen staan terwijl het sneeuwt en ze het helemaal niet koud schijnen te hebben. Terwijl, als het regent, ze binnen de kortste keren staan te bibberen van de kou :brr:

Bijna alle paarden in Noorwegen staan in de winter maanden op stal (in ieder geval s’nachts) ook de jonge paarden.
In Nederland proberen we de jonge paarden altijd zoveel mogelijk buiten te houden. Lekker in de wei met andere jonge paarden. Daar worden ze groot en sterk van, en leren ze paard zijn, zoals ze dat zo mooi zeggen.
Maar dat is in Noorwegen toch heel anders. Het is in veel gevallen veel te koud om dag en nacht buiten te staan, en de kans op sneeuw, ijs, landverschuivingen, lawines en naar beneden vallende rotsen is groot, door regenval of smeltende sneeuw.
Gelukkig hebben veel mensen wel een paddock zodat de paarden toch nog wel even een frisse neus kunnen halen. En je ziet ook hier en daar wel dat er schuilstallen geplaatst zijn. Maar het grootste deel van de paarden staat toch wel meer binnen dan buiten, in de winterperiode.

Natuurlijk is het voor de jonge paarden beter als ze veel kunnen bewegen, wat je hier dan ook veel ziet is dat mensen wandelen met hun jonge paard, of ze mee nemen tijdens het rijden met een volwassen paard. De jonge paarden worden dan vast geknoopt aan het volwassen paard tijdens het mennen bijvoorbeeld. Een heel groot voordeel is dat de paarden erg mak worden en al heel veel gewent zijn na hun eerste winter.
Een ander ding wat opvalt is dat veel 2-jarige al rondom op ijzers staan. Want ook deze paarden hebben beweging nodig. Dus in de winter periode worden veel 2-jarige al beleerd voor een lichte menwagen (meestal een sulky). Op deze manier kunnen ze gemakkelijk beweging krijgen in de winter maanden. Zonder dat het heel belastend is voor het lichaam.

Ik was altijd zo verbaasd als ik in Noorwegen op de keuring kwam, dat de jonge paarden altijd zo super braaf waren. Ik weet nu hoe dat komt. En dat wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van vroeg beleren, maar je kan het ook zien als opvoeding.

Gelukkig hebben wij 3 mooie paddocks waarvan 1 met stal waar ze zelf in en uit kunnen lopen. Hier staan de 2-jarige hengsten samen. En zij staan dan ook 24/7 buiten.
En ook in de andere twee paddocks willen we stallen bouwen zodat de oudere paarden ook gemakkelijker buiten kunnen blijven. Nu staan de paarden van 8 uur tot 21 uur buiten. En ik moet heel eerlijk toegeven dat ik het vooral voor de oudjes (21 en 22 jaar) eigenlijk wel fijn vind dat ze in de nacht op stal staan. Deze twee eten toch wat minder snel dan de andere. En op stal kunnen ze dan gewoon eten wat ze nodig hebben, en daar kunnen ze de hele nacht over doen.

Tja en eerlijk is eerlijk, de sneeuw kan soms heel veel extra werk opleveren. Maar het is zo mooi, je blijft gewoon genieten.

Afbeelding

De twee drachtige merries. Degene die staat, is inmiddels 348 dagen drachtig. Dus hopelijk komt het snel. Degene die ligt, zit op 322 dagen van de dracht.
Afbeelding

De hanoveraanse merrie is misschien nog wel het meeste dol op alle sneeuw. Die kan soms wel 7x achter elkaar rollen.
Afbeelding

Foto tijdens een buitenritje
Afbeelding

Tijdens het skiën met de paarden
Afbeelding

En ook de rijlessen gaan gewoon door in de sneeuw.
Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:25

Ik heb een zwak voor fjorden. Vroeger les op gehad op de ponyclub en ik had een verzorgfjord.

Leuk om ze te zien in hun land van herkomst en in de sneeuw. En interessant om te lezen hoe men daar met ze omgaat.

Dat nou net de Hannoveraan het gekst op de sneeuw is :)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:41

Leuk topic zeg, ik lees ook mee. Prachtig daar!

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:49

Wauw, wauw, wauw... <3 Nu met de verbinding tussen Noord Nederland en Noorwegen gaan we zeker een keer heen +:)+ Wat een prachtige natuur.