[Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:39

Die spanning van de ruiter voelen ze inderdaad aan, ga maar na, ze voelen een vlieg nog zitten dus een ruiter die haar spieren iets aanspant omdat er iets gaat gebeuren waarvan zij denkt dat kan wel eens eng worden. Dat paard denkt hey er gaat iets gebeuren maar wat ? Zal vast goed op gaan letten want wie weet welke tuinkabouter er om de hoek komt. Snap je ? Want het paard bouwt dan wat spanning op, de ruiter reageert met nog meer alertheid en dat versterkt elkaar.
Ga je iets doen waarvan jij denkt dat kan wel eens eng zijn, vraag dan iemand om mee te lopen of mee te rijden. Bvb een buitenrit of naar die andere bak stappen, zit als een ontspannen zoutzak zodat je je paard geen aanleiding geeft om te denken dat er iets anders dan anders gebeurt.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 10:41

bigone schreef:
Die spanning van de ruiter voelen ze inderdaad aan, ga maar na, ze voelen een vlieg nog zitten dus een ruiter die haar spieren iets aanspant omdat er iets gaat gebeuren waarvan zij denkt dat kan wel eens eng worden. Dat paard denkt hey er gaat iets gebeuren maar wat ? Zal vast goed op gaan letten want wie weet welke tuinkabouter er om de hoek komt. Snap je ? Want het paard bouwt dan wat spanning op, de ruiter reageert met nog meer alertheid en dat versterkt elkaar.
Ga je iets doen waarvan jij denkt dat kan wel eens eng zijn, vraag dan iemand om mee te lopen of mee te rijden. Bvb een buitenrit of naar die andere bak stappen, zit als een ontspannen zoutzak zodat je je paard geen aanleiding geeft om te denken dat er iets anders dan anders gebeurt.

Klopt inderdaad, hij weet het precies.
Het stomme is, ik ben op buitenrit niet bang. Zolang we het maar eenmaal hebben gedaan. Toen we op onze vorige stal stonden ben ik enorm vaak op buitenrit met hem geweest. Kon hem 4 dagen stilzetten en zo met hem gaan rijden.
Maar nu is het al even geleden, en een nieuwe plek. Komt die onzekerheid weer opspelen.
Echt stom want hij is echt goud in het bos, zo lief en betrouwbaar

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:11

Nou dan komt dat echt wel goed hoor, het is een nieuwe plek maar alles is gewoon meer van hetzelfde. De ruiter is hetzelfde, er zijn gewoon paadjes, bomen, andere mensen en dan ben je alweer een heel eind ;)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 11:39

Sintara schreef:
Nou dan komt dat echt wel goed hoor, het is een nieuwe plek maar alles is gewoon meer van hetzelfde. De ruiter is hetzelfde, er zijn gewoon paadjes, bomen, andere mensen en dan ben je alweer een heel eind ;)

Dankje :) het is wel hetzelfde bos gelukkig, ken alleen deze hoek niet. Maar ik geloof niet dat Dam ineens bos onkundig is geworden in die korte tijd :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 13:21

fenijro_tani schreef:
Sintara schreef:

Dankje :) het is wel hetzelfde bos gelukkig, ken alleen deze hoek niet. Maar ik geloof niet dat Dam ineens bos onkundig is geworden in die korte tijd :)

Edit, aangezien ik niet weer een hele nieuwe post hoef te maken voor alleen foto's,

Ik kwam deze tegen van dam toen ik hem net had, kwam bij mij in oktober, dit was in september en december :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:34

Oh meine güte... wat is hij opgeknapt :wow:

Van de spanning klopt, paarden zijn kudde dieren en kunnen heel goed voelen en 'lezen'. Daarom ook prima dieren voor coaching en therapieën.

Maar het heeft inderdaad ook een nadeel. Als je angstig bent en je hebt òf een onzeker paard. Òf een dominant paard... kan het weleens lastig zijn.
Onzekere paarden missen dan de leiding en worden bang en schrikkerig.

Dominante denken: "oh top, ik neem even de leiding over" :')
Uun was daar een schoolvoorbeeld van. Kuiken mak, bomproof... maar altijd even testen, wegduwen, voelen....
En zette je daar een bang persoon op werd het een draak van een paard. Echt link in zijn gedrag... bokken, steigeren... juist zo bizar omdat het een immens verschil was met hoe hij was als er iemand op zat die de leiding gewoon nam.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 22:02

c_alsemgeest schreef:
Oh meine güte... wat is hij opgeknapt :wow:

Van de spanning klopt, paarden zijn kudde dieren en kunnen heel goed voelen en 'lezen'. Daarom ook prima dieren voor coaching en therapieën.

Maar het heeft inderdaad ook een nadeel. Als je angstig bent en je hebt òf een onzeker paard. Òf een dominant paard... kan het weleens lastig zijn.
Onzekere paarden missen dan de leiding en worden bang en schrikkerig.

Dominante denken: "oh top, ik neem even de leiding over" :')
Uun was daar een schoolvoorbeeld van. Kuiken mak, bomproof... maar altijd even testen, wegduwen, voelen....
En zette je daar een bang persoon op werd het een draak van een paard. Echt link in zijn gedrag... bokken, steigeren... juist zo bizar omdat het een immens verschil was met hoe hij was als er iemand op zat die de leiding gewoon nam.

Ja he <3

Wouw wat een paard, leer je ontzettend veel van denk ik, echt sterk in je schoenen staan.

Gelukkig hebben dam en ik in de bak een stabiele en "veilige verbinding". Geen angst, daarin zijn we nu redelijk gegrond samen. Het bos is een werkpunt :)

Vandaag heb ik meneer een dagje ontspanning gegeven. Niet dat hij op niveau loopt, maar ik vind dat ze allemaal wel eens vrij mogen hebben. Dus we hebben samen gespeeld. Lekker wandelen samen door de bak, knuffelen en wat vrij longeren. Dam heeft het direct door als ik hem film, kan niet meer goed op hem focussen dus hij steekt zijn hoef maar even naar me op :') dus mooie losse draf video's zal ik niet kunnen tonen. Wel een relaxed knauwend paard <3

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 12:10

Worden jullie ook zo gek van die wind?
Dam lijkt er geen last van te hebben gelukkig, maar ik word er zelf zo sip van. Precies dit weer nu ik vakantie heb >;)

Aangezien dam de laatste dagen (voor gisteren) ontzettend lief was, heb ik besloten hem weer even wat afwisseling te geven.
Hoe ik vandaag in ga vullen weet ik nog niet, misschien balkjes onder het zadel, en een slalom erbij.

Ik zit er eigenlijk aan te denken om een parcours (als je het al zo mag noemen, doen dan niks speciaals, alleen balkjes en slalom en dergelijke) met hem aan de hand te doen vandaag.
Aangezien mijn mini dit weekend haar debuut maakt in de western sport, kan dam zo'n oefening misschien ook wel leuk vinden.
Mochten we dit vandaag doen, en hij vindt het leuk plan ik misschien voor donderdag is een lesje in onder het zadel (voor de Western kenners, trail inderdaad :) ). Niet dat ik dam wil omzetten naar western paard, maar ik vind het wel interessant, ik denk dat het onze samenwerking kan versterken, en sowieso is het een leuke afwisseling voor hem :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:43

ik zeg doen ts.

de afwisseling is goed en je weet zelf wel wat je wel en niet wil qua western.
kan zeker geen kwaad

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 21:52

Gisteren liep helaas niet hoe ik wou. Dus meneer was vrij. Vandaag ben ik wezen wandelen met een stalgenootje. Haar paard was nog even gestresst, maar dammie was een brave man, bleef heel rustig en super netjes bij me. Zo trots <3

Afbeelding

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 23:09

Hier is er even radio stilte geweest.

Vrijdag hebben dam en ik een stukje in hand trail geoefend met een stalgenootje. Hij vond het wel leuk volgens mij :o

Afgelopen zaterdag en zondag is hij vrij geweest, omdat ik druk was met wedstrijd lopen met mijn pony.

Vandaag weer opgepakt, we zijn om er weer in te komen wezen wandelen. Voor het eerst het pad af gegaan zodat hij buiten stal kwam.
Ontzettend braaf. Ben zo trots op hem, echt zo gezellig gewandeld <3 .

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 20:56

Even een update: dam heeft even een langere tijd vrij gehad. Vorige week in aanloop naar de wedstrijd met mijn pony een relax week gehad. Nadat ik met dam ben wezen wandelen dinsdag gereden kort, aangezien hij hoestte. Heeft een middel gehad, vanaf eergisteren niks meer gehoord. Heeft toen in de bak gespeeld. Gisteren rustig wezen wandelen, en vandaag weer opgepakt. Heel braaf, en geen enkele hoest!

Morgen nog even rustig rijden, dinsdag hebben we een trail les, ik ben benieuwd hoe hij het vind!

Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 21:07

Ik heb even je topic doorgelezen. Ik vind het knap hoe je zo volhoudt maar eerlijk? Ik vind hem echt gewoon niet fijn lopen. Het zal mij niks verbazen als hij artrose in de voorbenen heeft waardoor hij gewoon niet graag wil lopen. Ik zou voordat je met dit paard verder traint eerst willen weten of hij het wel aankan en of hij geen pijn heeft. Want hij is volgens mij heel braaf en hij wil echt wel voor je werken, maar liever gewoon niet omdat het hem zeer doet. Dat kan ook het schrikkerige verklaren namelijk.
En ik bedoel dit absoluut niet banketstaaf!! Het is meer dat ik jullie wil helpen want jullie doen allebei zo hard je best, maar het moet wel kunnen.

Nog een toevoeging, je zegt ook dat hij na een paar dagen stil staan niet vooruit te branden is, dat is erg gelinkt aan artrose. Zolang ze wat in beweging blijven wil het vaak wat beter dan wanneer ze helemaal stilstaan. En met het schrikkerige bedoel ik dat sommige paarden dan door pijn wat hoger in de adrenaline kunnen zitten en daardoor wat alerter zijn. Of het schrikken gebruiken om even onder het werk uit te komen.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:31

Ik lees al een hele tijd mee. Hoe is het nu met jullie?

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:14

Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 00:03

Nou de lang verwachte update. Ik ben zelf vrij druk geweest door een nieuwe baan, maar ik ga hier weer wat vaker updaten := .

Dam en ik zijn volledig omgeschoold naar het Western.

We zijn zeker nog beginners, maar het bevalt ons erg goed, en we krijgen goede begeleiding.

Het dressuur zadel (die niet goed meer lag) is verkocht, en er is een passend westernzadel gekomen nadat we er een tijdje een hebben mogen lenen tot er een passende was gevonden voor mezelf.

Afbeelding

We zijn nu twee keer gestart (een keer live en een keer virtual) zonder punten, we doen het momenteel vooral om over mijn eigen stress heen te komen op wedstrijd. We gaan steeds meer vooruit in dit opzicht, aankomende week hebben we onze eerste live show van dit jaar en ik ben benieuwd wat het gaat brengen. Ik hoop vooral op plezier en veel ervaring :)

Ook is meneer een paar weken geleden bij de tandarts geweest, en het was echt een schat.

Afbeelding

Ik heb het idee dat we nu meer naar elkaar toe groeien, we beginnen steeds meer een band te krijgen en er zit meer liefde in alles wat we doen samen.

Afbeelding

Afbeelding

Er komen nog meer rijfotos en video's, maar ik ben nogal atechnisch vanavond en het lukt me niet meer.

Wel hebben we vorige week voor het eerst de brug en het hek kunnen doen, wat een lieverd is het. Ik denk dat hij de trail onderdelen in een verdere toekomst enorm leuk gaat doen.

We krijgen momenteel nog veel begeleiding in de omscholing en dat bevalt erg goed!

Morgen zal ik een grotere update plaatsen :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 23:51

Vandaag hebben dam en ik een western horsemanship proefje (L4) gereden.
Het is uiteraard nog lang niet perfect maar ik ben blij met zijn inzet en trots dat hij zo zijn best doet :D

De galop is nog een werkpunt, we gallopeerde naar de enge deur :+

Ik zie graag tips tegemoet!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 20:16

Dam en ik hebben vandaag het hek bevestigd (wel drie keer achter elkaar goed gesloten!) En voor het eerst de sidepass over een balk geprobeerd. Hij denkt nog wel dat de balk hem op gaat eten maar desondanks heeft meneer toch de eerste paar stapjes gezet 8-) .

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:17

Jullie zijn lekker bezig. Ik heb echt geen verstand van western, kan je dit ook echt niet nadoen!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 20:22

Muga schreef:
Jullie zijn lekker bezig. Ik heb echt geen verstand van western, kan je dit ook echt niet nadoen!

Wat een lieve reactie :) , bedankt!