Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 08:47

De mijne is net ontwormd voor hij verhuisd is, en voor de zekerheid wil ik zelf volgende maand even testen.
Normaal doen ze op stal wel 2 keer per jaar onderzoek en ik meen ook standaard de Pramox eind van t jaar. Maar op de vorige plek is er naar mijn weten geen onderzoek gedaan ( wel ontwormd)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:11

Daihyo schreef:
Ja dat is ook nog een optie. Maar hoe betrouwbaar is mestonderzoek in deze tijd van het jaar?

Nu in principe behoorlijk, van november tot en met maart, wanneer het koud is, minder, al zou ik bij jou eerst nog een keer met panacur of pyrantel ontwormen totdat er geen wormen meer zichtbaar af komen.

AnoukWelsh

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:20

Ik heb altijd op mestonderzoek ontwormd en in het najaar 1x de pramox

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:21

Leuk hoe dit topic nu echt een soort dagboekje is geworden waarin mensen hun verhalen delen met hun jonkies, ik ga dit topic eens wat serieuzer volgen want ik vind het wel leuk om te zien hoe andere mensen het aanpakken.

Ontwormingen, dat vind ik een lastig punt, ik heb nu voor de tweede keer een paard van veulen af aan, en bij allebei heb ik echt forse wormbesmettingen gehad ondanks strak ontwormschema en er goed bovenop zitten. Zal wel pech gehad hebben, geen idee. Bij Sadira heb ik ook echt met de dierenarts e.d. moeten kijken om haar er goed vanaf te krijgen. Inmiddels toont ze bij mestonderzoek schoon, maar we hebben laatst een natuurgeneeskundige erbij gehad die aangaf dat de darmen nog steeds best wel van het padje af zijn en dat ze nog niet echt hersteld is en mogelijk toch nog last van sluimerende wormen heeft. Dus we gaan het ervaren.

Qua voer heeft ze het afgelopen jaar een combi gekregen van Marstall Force, Vitalbix Breed&Grow, en eerst nutrimash maar nu fibrebeet als ondersteuning erbij. Momenteel krijgt ze ook druppeltjes van de natuurgeneeskundige, een aantal door het voer en een aantal met een doseerspuitje.

Ze is trouwens 5 mei 2 jaar oud geworden.

Momenteel wandelen we nog steeds regelmatig met haar (met een ander paard erbij of zonder ander paard, dat maakt haar niet veel uit. Vaak vindt ze het alleen zelfs makkelijker). Dat gaat super goed. Ze reageert zo goed op mijn lichaamstaal inmiddels dat ik vorige week zelfs een stukje 'los' gedaan heb. Leadrope over haar hals gehangen en eerst alleen het uiteinde vastgehouden als soort safetynet als ze toch nog weg zou lopen, maar uiteindelijk haar ook dat uiteinde losgelaten. Voelde me een beetje penny :j Lieverd is het, ze bleef perfect bij me: vertragen als ik vertraag, versnellen als ik weer versnel, etc.

Deze weken zijn we ook net begonnen met de eerste keren loswerken (los in de longeercirkel). Ze is af en toe best een dametje dat erg zelfstandig wil zijn, en ik wilde graag met haar gaan werken aan dat ze iets meer de samenwerking met me opzocht en iets meer naar connectie met mij ging zoeken. Het doel van het loswerken was dan ook: zodra ze merkt dat ik in het midden sta en ze me opzoekt dan zijn we klaar en zet ik haar terug. De eerste keer had ze daar veel moeite mee want ze was erg bezig met de andere paarden en dat ze op een nieuwe plek was. Toen heeft ze vooral rondgedraafd en gegaloppeerd. Het duurde toen tussen de 5 en 10 minuutjes voordat ze weer mentaal bij me terugkwam.
Onze tweede loswerksessie duurde 10 seconden. Ik zette haar in beweging, ze dacht: "Oh ik weet hoe dit werkt, als ik bij jou kom is het fijn en krijg ik rust" en ze keek meteen naar mij of ze naar binnen kon komen. Dus toen zijn we ook gewoon meteen gestopt :D Ja, ze is dus echt bizar slim inderdaad, trouwens.

Helaas heeft ze momenteel veel te kampen met jeuk, dus ze staat wel onder deken en sinds gisteren ook met vliegenkap. Ik hoop dat het niet echt zomereczeem blijkt te zijn, maar we gaan het ervaren.

Toen ze bij het loswerken naar me toe kwam:
Afbeelding

Het zwembad in de tuin ontdekken :D
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:49

Oh dat is een lekker zwembadje :D

Ik ga over 4 weken maar eens een mestonderzoek laten doen dan. Dat heeft nu geen zin, want gister is de ivermectine er in gegaan.
Overigens gooi ik de spuit over het voer. Ze eet het schoon op :D
Ben blij dat ik nu eens geen kieskeurige eter heb. In het begin wel hoor, omdat ze het niet kende. Maar inmiddels eet ze alles :+

Ik geef ook Vitalbix. Maar toen ik een rantsoenberekening maakte, bleek dat dat niet voldoende was. Met name op het calcium en de energiewaarde. Eiwit is met gras erbij wel voldoende, maar zonder gras (winter) niet. Ik vond dat best opvallend, want dat zijn toch wel 3 essentiële dingen bij een paard in groei. Daarom geef ik nu de luzernebrok bij. Een halve kilo is 1/3 voerschep, dus niet heel veel. Maar genoeg om bij te komen en niet teveel om de Ca:P uit verhouding te brengen.

Dit is met gras, hooi en stro als ruwvoer en Vitalbix Breed & Grow als krachtvoer
Afbeelding

Dit is zonder gras
Afbeelding

En dit is dan zonder gras, met 0,5kg luzernebrok. Voor de winter zou ik dit nog op kunnen hogen naar 1 kg om weer in de juiste waardes te komen. Met een vitaminebrokje ga je dit niet redden helaas. Maar ik moet nog eens uitrekenen met verschillende vitaminebrokjes wat er gebeurd als ik de breed & grow daarmee vervang. Maar dat is iets wat toch pas voor de winter is, dus tijd zat :j
Ik doe ook nog wat zout over het voer en ze hebben een liksteen, wat het Na en Cl weer wat omhoog krikt.
Afbeelding

En vergeet ik de belangrijkste helemaal, dit is zoals het nu is.
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 12:11

Sadira wat leuk dat je ook al zo bezig bent.
Welk ras is het?
Wel balen van de jeuk, heeft ze ook echt schilfers en kale plekken? Kan soms ook voeding gerelateerd zijn he. Weet niet wat je nu geeft? Soms kan luzerne een trigger zijn ( hoeft niet hoor.)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:35

Interessant, Daihyo, die grafiekjes. Flinke puzzel zo om het precies goed in balans te krijgen, lijkt me.

Sadira is een arabisch volbloed. :)

Ook schilfers en plekjes ja. Ze begon eind vorig jaar in de verhaarperiode, in de winter ging het goed, en bij de verhaarperiode terug naar zomervacht begon ze weer. Hele happen manen eraf geschuurd, bij de staart ook plekjes en heel mild onder haar buik. Er zitten bij ons veel muggen enzo, en ze krijgt daar ook echt joekels van bulten van, dus ik vermoed toch iets van een steekbeestenallergie ofzo. Sinds de deken op is gaat het wel een stuk beter, maar nu begon ze plekjes te krijgen bij haar oren en hoofd en zo, dus nu ook maar een vliegenkap op en kijken of dat helpt.

Intern is ze ook niet op haar sterkst nog dus ik hoop wel op verbetering zodra dat allemaal weer op orde is, maar ik weet momenteel niet zo goed wat ik kan verwachten qua of het nog gaat veranderen of niet.

Ze krijgt momenteel vitalbix breed&grow en fibrebeet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 12:40

Ja die Arabieren hebben dan ook nog vaak een dun en gevoelig velletje.
Misschien als haar darmflora wat geoptimaliseerd is, dat de jeuk ook wel gaat verbeteren hoor

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:44

Ja wel een leuke puzzel hoor. Fijn ook om het onderbuikgevoel te kunnen onderbouwen. Ik had het idee/gevoel dat ze er niet genoeg aan had, dus ik ging steeds meer voeren maar effect bleef uit. Toen ik de berekening had gemaakt, ben ik weer terug gegaan naar de hoeveelheid zoals op de zak stond, aangevuld met de luzernebrok en binnen 2 weken zag je verschil. Het is even puzzelen, maar als je de juiste basis hebt gevonden in je ruwvoer, kun je heel gericht zoeken. Voor mijn haflinger heb ik het ook gedaan. Ik voer al jaren Marstall Force bij, maar omdat we grondwater geven, ben ik gaan kijken naar iets minder ijzerrijks. Ik heb zijn rantsoen berekend met 6 verschillende vitaminebrokjes en Pavo Vital kwam er het beste uit. Terwijl ik niet zo'n fan ben van Pavo. Enige nadeel is dat er luzerne in zit en ik luzernevrij wil voeren (want: jeuk), dus ik moet nog even verder zoeken :D

Heb je Sadira al eens getest/bekeken op luizen of mijten? Noura ging ook ineens schuren en had schilfers. Bleek luizen te hebben (fijn hoor, die lage weerstand :x ). Fibrebeet en breed & grow zitten beide luzerne in. Je zou dat ook tijdelijk kunnen weglaten (of fibrebeet vervangen door speedibeet) en alleen Marstall Force geven om te kijken of de jeuk minder wordt. Kan ook een combinatie van factoren zijn. Jeuk is altijd lastig vind ik :j Dat kan zoveel oorzaken hebben!
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 14-06-21 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:52

Ik ga nu even mijn ideale wereld beschrijven (voor mij persoonlijk dus), alleen leven we niet in die ideale wereld helaas ;-)

Ik heb nu een 2 jarige New Forest hengst.
Hij staat nu lekker 24/7 met 3 vriendjes in de zomerweide om te groeien. Graag zou ik hem eind dit jaar naar binnen halen en klaar maken voor de hengstenkeuring in februari (gewoon omdat ik dat leuk vind, en er hobby uit haal).
Dat klaar maken zal bestaan uit een keer of 3 per week longeren, wat conditie en spieren opbouwen. Beetje wandelen, basisprincipes aanleren voor zover hij die nog niet kent. Ook gooi ik er vaak al een keer een zadel op (ik persoonlijk vind namelijk de drukverdeling bij een zadel fijner dan bij een longeersingel).

Ik longeer altijd graag met dubbele longe, dus zodoende komt er ook alvast een stuur en rem op (in mijn mening als je daar handig in bent, hebben ze dat in 1 of 2 keer longeren door, dus ik hoef daar ook geen uren voor te trainen, hooguit 10-15 minuutjes per keer).

Wanneer ik er dan uiteindelijk echt voor het eerst op ga zitten, laat ik meestal afhangen van wanneer ze er klaar voor zijn. Ik ben namelijk een grote voorstander van heel rustig aan doen, maar wel tijdig beginnen.
Ik denk namelijk, dat een dier er veel minder mee lijdt om vanaf hun 3e (uiteraard naast de nodige vakanties en buiten staan) een keer of 2-3 per week een kwartiertje onder het zadel te lopen, dan wanneer ze 4 zijn pas beginnen en dan gelijk 5-6 dagen per week.

Op die manier kunnen ze rustig hun buikspieren aan leren spannen en leren dragen. Want in mijn ogen, moet een 3 jarige dat net zo goed leren als een 6 jarige waar nog nooit iemand op heeft gezeten. Natuurlijk zijn bepaalde botten dan beter ontwikkelt, maar je wilt ook dat spieren rustig de tijd krijgen om sterker te worden. En volgens mij is zelfs uit onderzoek gebleken dat pezen veel sterker worden als ze gewoon rustig aan vanaf jonge leeftijd al "getraind" worden.

Mocht het voor de hengstenkeuring niks worden, als in, ik denk niet dat hij goed genoeg is, dan laat ik hem castreren en doe ik misschien nog iets rustiger aan, dan ga ik ook echt buiten wandelen en zal ik waarschijnlijk nog wat minder longeren. Omdat loopconditie en bespiering dan net iets minder belangrijk is.

Ik moet zeggen, dat het voor mij echt hobby is, en ik eigenlijk toch nooit meer dan 3 (max. 4 keer ) per week rijdt, ongeacht hoe oud ze zijn. En trainen kun je het vaak niet noemen, gewoon losmaken en wat basisdingen op spelenderwijs leren......

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:04

Wat een leuk topic, mooi om jullie verhalen te lezen en te zien dat iedereen het op zijn eigen manier aanpakt. Ook elk paard is daarin anders, dus een vaste methode bestaat niet.

Ik heb nu 3 weken een 3-jarige hengst in mijn bezit, is een paar keer bereden door een klein kindje maar kent verder niets. Ik vind hem nu echt nog te puppy in zijn hoofd. Lichamelijk is hij al erg mooi in verhouding, maar zijn hoofd zit zo snel vol dat ik inrijden nu nog te vroeg vind. Dus einde van het jaar, begin volgend jaar gaan we daar maar eens rustig mee beginnen.

Voor nu grondwerk, schriktrainingen, desensibilseren, wandelen.. Wij vermaken ons wel. :D
Leuk om hier mee te lezen!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:12

Ik heb de mijne vorig jaar gekocht toen ze al ruim 4 was, maar nog zo groen als gras.
1e 6 maanden, poetsen, hoeven krabben, wandelen, los in de bak laten stappen, draven en galopperen. Laten wennen aan singel, zadel etc. Enkele keer longeren.
Daarna er op en rustig beginnen met rijden. Ik rijd maar 2x per week nu en in de winter viel het nog wel eens uit (geen binnenbak). Ik ben nu aan het wachten op de zadelpasser voordat ik verder door wil pakken, wat er nu op ligt vind ik daar niet geschikt voor.
De andere dagen maken we een flinke wandeling of lopen we los in de bak, af en toe grondwerk tussendoor.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:34

Muze schreef:
Ja die Arabieren hebben dan ook nog vaak een dun en gevoelig velletje.
Misschien als haar darmflora wat geoptimaliseerd is, dat de jeuk ook wel gaat verbeteren hoor

Daar hoop ik inderdaad op!

Daihyo schreef:
Heb je Sadira al eens getest/bekeken op luizen of mijten? Noura ging ook ineens schuren en had schilfers. Bleek luizen te hebben (fijn hoor, die lage weerstand :x ). Fibrebeet en breed & grow zitten beide luzerne in. Je zou dat ook tijdelijk kunnen weglaten (of fibrebeet vervangen door speedibeet) en alleen Marstall Force geven om te kijken of de jeuk minder wordt. Kan ook een combinatie van factoren zijn. Jeuk is altijd lastig vind ik :j Dat kan zoveel oorzaken hebben!

Yup, ik heb er eerst al tot 3 keer toe een dierenarts bij gehad die alles uitgesloten heeft met betrekking tot andere zaken zoals luizen en mijten. Dat is gelukkig allemaal uitgesloten. :) Dat vind ik wel prettig.

Daihyo schreef:
Ja wel een leuke puzzel hoor. Fijn ook om het onderbuikgevoel te kunnen onderbouwen. Ik had het idee/gevoel dat ze er niet genoeg aan had, dus ik ging steeds meer voeren maar effect bleef uit. Toen ik de berekening had gemaakt, ben ik weer terug gegaan naar de hoeveelheid zoals op de zak stond, aangevuld met de luzernebrok en binnen 2 weken zag je verschil. Het is even puzzelen, maar als je de juiste basis hebt gevonden in je ruwvoer, kun je heel gericht zoeken. Voor mijn haflinger heb ik het ook gedaan. Ik voer al jaren Marstall Force bij, maar omdat we grondwater geven, ben ik gaan kijken naar iets minder ijzerrijks. Ik heb zijn rantsoen berekend met 6 verschillende vitaminebrokjes en Pavo Vital kwam er het beste uit. Terwijl ik niet zo'n fan ben van Pavo. Enige nadeel is dat er luzerne in zit en ik luzernevrij wil voeren (want: jeuk), dus ik moet nog even verder zoeken :D

Interessant om te lezen! Ik voerde ook Marstall Force, maar de natuurgeneeskunde heeft ook al dat voer getest, en ik vind het enorm vage shizzle maar ze zei dat Sadira niet zo goed testte op hoe ze reageerde op de Marstall, dus ik ben momenteel aan het uittesten of ze het beter doet zonder. Ingewikkeld allemaal hoor, voer.... Zoveel mogelijkheden en elk paard is weer zo verschillend in waar ze het goed op doen...

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:48

Wat een mooie foto Sadira, de rust straalt er vanaf.
Ik vind het ook heel leuk om te lezen over ieders proces.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 16:05

Ik vroeg me af, vinden mensen t leuk dit zo te laten of er een huiskamer van te laten maken?

Ik heb trouwens vandaag voor t eerst een stuk echt richting de grote weg gelopen vanaf stal. ( Erf af). Dapper ding.. hij vond het niet spannend.
Kán binnenkort wel echt een rondje gaan maken denk ik.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:26

Wat fijn dat hij dat hij rustig was! Dat zijn toch wel van die spannende stapjes (en daarmee ook kleine overwinningen) kan ik me zo voorstellen!

Ik zou er geen bezwaar tegen hebben om er een HK topic van te maken, maar kan mij ook voorstellen dat het een waardevol topic kan zijn voor nieuwe bokkers met vragen maar nog geen 25 informatieve berichten hebben (volgens mij een vereiste om in HK te reageren toch?). Hoe dan ook vind het leuk om een topic te hebben om het over de ontwikkeling van onze jonge paarden te hebben.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:57

Ik lees ook mee en hoop af en toe ook wat te posten! Ik heb een 2 jarige lusitano merrie. Ze staat nu nog rustig op de weide maar ze kent wel al veel basis dingen. Volgend jaar wil ik rustig starten met grondwerk en tot die tijd af en toe eens van het terrein af om te wandelen. :o

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 17:10

Oh leuk lusitano. Staat ze in de opfok?
De mijne vindt het spannender als ik rechts van hem loop. Terwijl ik het wel belangrijk vind dat ik aan beide kanten kan lopen.
Vaststaan is het volgende leerdoel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:25

Wij hebben vandaag gespeeld met balkjes, zeiltje en water.
Oftewel, we hebben het rondje 2x gelopen want ze was super braaf en na wat onderzoek niet onder de indruk :+
En daarna lekker afgesponsd en gegeten.
Volgens mij is ze mak geboren ofzo <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:44

Ik ga deze week hopelijk nog een moment vinden waarop ik niet smelt en dan gaan we aan de gang met poolnoodles en vlaggetjes. Waarschijnlijk doet het hem niks.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 07:43

Ze staat niet in de opfok wel een hele poos in gemengde kudde met leeftijdsgenoot gestaan. Ze staat nu tijdelijk even ergens anders omdat ik echt weg wilde van die plek. In oktober komt ze weer met een leeftijdsgenoot en een andere jonge merrie te staan :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 08:36

Die van mij staat ook in een gemengde kudde op een paddock paradise. Doet ze het super goed en de heren voeden haar heel goed op. Ze kan lekker heel de dag lopen en scharrelen en knabbelen. Heel blij met deze keuze :j
Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:11

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:12

2,5 uur rijden is wel ver ja. Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is. Per 1 juli ga ik deze plek zelf beheren, echt geweldig!

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:30

Oh wat fijn zeg! Lijkt mij echt top :D