Wanneer ben je te groot?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:32

Myrthee_ schreef:
TS, ik heb zelf ook liever pony's. Ik heb twee NRPS pony's, een van 1.45/1.48 hoog (net drie, dus nog niet officieel gemeten). De ander is 1.52 hoog.

Zelf ben ik 1.74 lang en 60 kilo. Kan naar mijn idee prima zo.
Ik zou me dus niet perse tegen laten houden door de maat, maar wel rekening houden inderdaad met het gewicht.

[ [url=m/HFeVaR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YJjZPq.jpg]Afbeelding[/url] ]


De tweede vind ik prima kunnen, de eerste eigelijk niet.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:38

superpony schreef:
Iemand die niet goed zit, maakt het zeker wel zwaarder voor een paard. Een paard dat in een fijn ritme loopt met iemand die op de rug bonkt, krijgt dan elke keer een klap op zijn rug. Dat heeft effect op de rest van het lijf en de gangen, want een paard probeert zichzelf in balans te houden zo lang mogelijk.

Mensen die bonken in het zadel, hebben bijv ook vaak onrustige benen en handen. Krijgen bij elke pas een ruk in de mond en een onbedoelde beenhulp.

Dat..... is ook exact wat ik zeg...... dus waarom je nu doet alsof je iets roept wat tegengesteld is aan wat ik zeg, snap ik niet :D


superpony schreef:
Iemand met hetzelfde gewicht die meegaat in de bewegingen maakt het een stuk lichter voor het paard en zit het niet in de weg met bewegen.

Dan kan het zeker zo zijn dat een zwaarder iemand zelfs minder balast is dan een lichter iemand.

Probeer zelf maar eens een dood gewicht te tillen of iemand die niet meewerkt of daarna iemand die wel mee geeft.

Dat is weer niet wat ik zeg:

Avalanche81 schreef:
Maar in balans zitten, goed kunnen rijden, en al die dingen meer maken iemand niet lichter of kleiner


Je kunt het werk lichter maken, maar de persoon (en dat is waar ik het over heb) wordt er niet lichter van. Die 60 kg worden geen 55 kg, ook al zit iemand het paard totaal niet in de weg en gaat netjes mee.

superpony schreef:
Dan kan het zeker zo zijn dat een zwaarder iemand zelfs minder balast is dan een lichter iemand

Dit vind ik echt zo'n crap. De kans dat je goed mee kunt gaan als je zwaarder bent, is met elke kilo kleiner. Vet is niet controleerbaar, je bovenbenen liggen gewoon minder goed, je kunt je buikspieren minder inzetten om de beweging op te vangen, en je bent gewoon minder stabiel.

dat is zo'n onzin als: liever een zware ruiter die netjes zit, dan een lichte die ze in de krul trekt. Sorry, maar in dat geval is niemand erop een veel betere optie en veel eerlijker naar het paard toe.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:54

Oef veel voor en tegen...

Echter ik vind TS zeker niet te zwaar maar wel te lang.

Ik rij zelf een pony van 1m44 en ben 1m61. Toch voelt het soms alsof ik net iets te lang ben en twijfel ik soms echt wel aan mijn lengte op de pony. Ook omdat pony nog maar 5 is en niet veel bereden (eind 2019 mee begonnen) en zijn balans dus nog niet goed is.
Al hoor ik vaak dat het wel leuk past.

Afbeelding

vevina
Berichten: 1646
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:37

Ik vind het geen prettig beeld geven TS :(:)
Helemaal op jouw leeftijd is het ook niet gek om aan te nemen dat je misschien nog wat zwaarder zult worden.

Hemellichaam
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-19
Woonplaats: België

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:58

Als ik jou was zou ik rustig verder kijken naar een paard, TS. Naar mijn mening ben je toch echt te groot en een gewicht van 63kg op zo'n iele pony vind ik ook te veel. Daarbij is het zeker nog mogelijk dat je nog groeit of dat jij/je mama bijkomt in gewicht.
Ik zat tot mijn twintigste ook onder de 50 kg, toen pas begon ik vormen te krijgen en kwamen er heel wat kilo's bij... Ik ben er zeker van dat jullie een paard kunnen vinden die aan jullie eisen voldoen en waar je een leuke klik mee hebt.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:15

Mizora schreef:
Westernpaarden zijn onwijs vaak vroeg versleten, nu zal het vroege inrijden daar ook niet bij helpen, maar de zware en relatief lange ruiters zeker ook niet.

Ik ben een zwaardere westernruiter met een 3jarige net zadelmakke quarter van 1.52m die ruim 24 jaar met datzelfde paard heeft rondgereden en zeker niet alleen maar boshobbelritjes.
Als paard niet afgelopen sept door koliek was overleden dan had ze nu 28 geworden en nog steeds gereden geweest. Ze mankeerde lichamelijk en spiertechnisch helemaal niks!
Dus nee, ben het niet met je eens.

Edit, ik kan wel een beetje rijden

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:22

cissy schreef:
Mizora schreef:
Westernpaarden zijn onwijs vaak vroeg versleten, nu zal het vroege inrijden daar ook niet bij helpen, maar de zware en relatief lange ruiters zeker ook niet.

Ik ben een zwaardere westernruiter met een 3jarige net zadelmakke quarter van 1.52m die ruim 24 jaar met datzelfde paard heeft rondgereden en zeker niet alleen maar boshobbelritjes.
Als paard niet afgelopen sept door koliek was overleden dan had ze nu 28 geworden en nog steeds gereden geweest. Ze mankeerde lichamelijk en spiertechnisch helemaal niks!
Dus nee, ben het niet met je eens.

Edit, ik kan wel een beetje rijden


1 paard nemen om een hele groep te representeren is niet helemaal fair natuurlijk. ‘T gaat om de trend. Ik ken er ook die alleen maar op de wei hebben gestaan en toch helemaal stuk zijn zonder ooit een zadel te hebben gezien. Je vindt overal wel een voorbeeld van :)

Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:32

Je hebt 1,46 mtr en 1,46 mtr. Als in de ene pony van die hoogte is de ander niet. Je hebt ze zo breed dat je er niet met je benen onderuit komt en je hebt ze zo iel dat je met je hak de kont aan kunt raken als je je been iets te ver naar achteren legt :P
En laat ts nou net die pony hebben van het laatste voorbeeld. Het is echt een heel iel ding, die kan nog wel wat uitgroeien, maar Ts jij groeit ook nog iets he. Je bent misschien niet te zwaar, maar wel te groot. De pony is zo kort dat je in zijn flank zit met je onderbeen als je deze een keer te ver naar achter legt. Dat is gewoon niet handig. En daarnaast ben je ook zo lang dat je er sneller af valt als hij schrikt omdat je gewoon helemaal geen houvast hebt. En je zal niet de eerste zijn die met pony en al valt omdat je te groot bent en de pony mee om kan trekken. Ik heb het wel vaker zien gebeuren. Het is me zelf ook zelfs eens overkomen :=
Lang verhaal kort, ik zou het niet doen en naar een pony of klein paard zoeken wat je wat beter past. Ik denk dat je daar stiekem op lange termijn ook meer plezier aan gaat beleven.

pinto_1

Berichten: 2584
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:52

Ik zou ook voor een ander paard gaan. Even los van de discussie die hier is ontstaan, maar je wil geen twijfel over grootte over een net aangeschaft paard.
Als je het paard al hebt is het een ander verhaal, maar zolang je nog keuze hebt zou ik kijken naar een paard waar geen discussie over is en waar je ook een goed gevoel bij hebt.
En ja, die zijn er echt wel. ;)

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:59

Mizora schreef:
Vanaf de zijlijn jaren mee kunnen kijken bij een westerngerichte stal. Dus niet ooit eens gehoord, maar iets te veel kapotte paarden gezien met klachten die typisch zijn voor te zware belasting. En ja, te veel lengte zonder gewicht zorgt ook voor een te zware belasting.

Bij de warmbloeden zie je andere blessures, vooral peesproblemen. Typisch voor de manier van houden en de overflexibele dieren.


Langs de zijlijn op een westerngerichte stal, is dus niet alle quarters en western gereden paarden jarenlang zien en meemaken.

Ik ken heel veel mensen met quarters die ouder zijn geworden.

Mijn merrie is 28, kwam met 4jr uit Amerika en van haar vracht zijn er meerdere 20+ geworden en ook nog meer in leven.

Haar zoon met 2jr ingereden door destijds een hele pittige trainer en loopt gewoon rond op zijn 22e en tm zijn 15e gestart.

En dan nog...........De western ruiters die paarden kapot rijden, is een bepaald slag en dat is TS vast niet. Ze heeft geen 1,5/2 jarig paard dat ze binnen een paar maanden dusdanig wil laten rondlopen dat het kapot kan gaan door de manier van trainen. Waar er vaak ook al veel is mis gegaan bij het fokken, management, voer, bekappen en beslaan etc.

Als je de cijfers van de verzekeringen moet geloven, worden sportpaarden minder oud.

Ga je kijken naar tinkers en het aantal met CPL wordt je ook niet vrolijk.

Het staat compleet los van de keus van de TS. Je zoekt een paardje en laat die keuren. Dus 1 paard op zich.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:50

Het is toch wel bijzonder dat nav één foto en verhaal er zoveel meningen loskomen over grootte / verhouding berijder / pony / paard :+

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:13

VanHuisUit schreef:
Het is toch wel bijzonder dat nav één foto en verhaal er zoveel meningen loskomen over grootte / verhouding berijder / pony / paard :+


Goh ik vind het vooral bijzonder dat de uitslag is op 70% radicaal nee en 30% ik keur het niet per se af en dat toch de TS nog altijd twijfelt. Dan lees je vooral wat je zelf wil horen denk ik dan :o

Beuckenswyk

Berichten: 9
Geregistreerd: 15-11-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:23

Ik zou een maatje groter nemen. Een e-pony/klein paard. :)

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:38

cissy schreef:
Mizora schreef:
Westernpaarden zijn onwijs vaak vroeg versleten, nu zal het vroege inrijden daar ook niet bij helpen, maar de zware en relatief lange ruiters zeker ook niet.

Ik ben een zwaardere westernruiter met een 3jarige net zadelmakke quarter van 1.52m die ruim 24 jaar met datzelfde paard heeft rondgereden en zeker niet alleen maar boshobbelritjes.
Als paard niet afgelopen sept door koliek was overleden dan had ze nu 28 geworden en nog steeds gereden geweest. Ze mankeerde lichamelijk en spiertechnisch helemaal niks!
Dus nee, ben het niet met je eens.

Edit, ik kan wel een beetje rijden


Je kunt niet op basis van één voorbeeld gaan generaliseren. Mijn opa rookte 2 pakjes sigaretten per dag en is zonder problemen 90 geworden. Roken is helemaal niet ongezond!
We moeten gewoon eerlijk zijn voor onszelf en vaststellen dat het gros van de quarterhorses erg vroeg om zeep is. Niet zelden worden paardjes van 4-5 jaar al in de fok gestoken, omdat ze kapot gereden zijn. Een quarter van 8, daar kijkt men van op als je hem nog kunt showen, "want al zo oud, en hij doet het nog!"
Het vroege inrijden, en belasten met te grote en zware mensen zal daar zeker toe bijdragen. Ook is er tegenwoordig de jammere trend dat reiners steeds kleiner en kleiner gefokt worden. Sommige halen met moeite nog de D-pony stokmaat. Zet daar dan een volwassen man op van pakhembeet 85kg en ja,... zoiets kan nooit goed blijven gaan. Niet zelden zie je op de driejaarse futurity een paardje gewoon omvallen tijdens de backup of de spin, omdat ze hun evenwicht niet kunnen houden.
Nu kan iedereen wel een paard opnoemen die op 2 gestart is en nu 25 is en nog correct loopt. Maar dan gaan roeptoeteren dat er geen probleem is bij de quarters, sorry, maar dat is pure struisvogelpolitiek.
Dat is er wel, en als je een paard zoekt, vind je -tig tweejarigen te koop aangeboden die al netjes het begin van de stop en spin tonen onder zadel.
Komt daar nog bij dat de quarterhorse met stip op nr 1 staat van de rassen met de meeste genetische defecten. PSSM1 en 2, spat, kissing spines, KHO, voortijdige arthrose, noem maar op. Er zijn er veel meer die het wél hebben dan die het niét hebben. Het is om het zo te zeggen de Engelse Bulldog onder de paardenrassen. En dat zou dan het ras zijn wat zonder problemen zwaarder kan belast worden dan welk ander ras dan ook???
Komaan, zeg!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:53

Sevke, Overbelasting is geen probleem van het ras, maar van de mens. Net als doelbewust met fokken risico's nemen op genetische defecten.
De quarter is ook het grootste en meest veelzijdige ras, dus het is logisch dat daar meer uitval is. Percentage gewijs zal dat niet anders zijn dan bij de sport/rijpaarden.

Cijfers komen vaak van de verzekeringen, maar wij en veel mensen die ik ken, hebben ze al niet verzekerd.

Ik heb niet 1 voorbeeld. Mijn merrie van 28 heeft nakomelingen en de oudste 2 hebben in de sport gelopen, zijn nu 21 en 22 en lopen nog rond. Gestopt in de sport op 15 en 17jr.
Haar hele lichting van USA naar Nederland is 20+ geworden of leeft nog. Ook welke in de sport liepen, dekhengst waren etc.

Vroeg uit de sport halen heeft natuurlijk meer redenen. De futurity's zijn bepalend voor veel mensen en die zijn gewoon te jong.

En die gasten die jonge paarden door hun voegen laten zakken, zijn gewoon klootzakken. Maar dat komt wel door alle aanhangers, want als niemand ze meer op een voetstuk zet, is dat sneller van de baan dan je denkt.
Als mijn man op de pony van 1.42m rijdt of een van de quarters gebeurt dat echt niet. Daarbij is het management rond de meeste paarden nog steeds heel slecht. Ow, ik ben zo zuinig op mn dure paard voor de sport, maar ondertussen maken ze het paard zelf kapot. Veel geld uitgeven aan onzin, maar paard nooit paard laten zijn.

Maar dat is bij de engelse sport echt niet anders. Daar verdwijnen echt veel paarden die het niet redden, al kapot zijn, wat mankeren voor iemand er ooit van gehoord heeft. Zijn ook klootzakken. Maar zolang mensen een paar namen op een voetstuk zetten en het prachtig vinden als een paard in de krul loopt en circus kunstjes vertoond, hou je dat.
Slecht management idem dito.Ze zien liever een paard aan koliek overlijden, met beenblessures omdat het gewoon zwak is door het vele op stal staan, dan een keer rond rennen.

Wat dat betreft zijn de recreatie pony's een betere optie om te kopen als je een degelijk, sterk paardje wil. Maar ja, ook dan moet men weer meer, goedkoper, anders, mooier. Tinkers kwamen met allerlei problemen naar Nederland. Haflingers moesten luxer.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:45

Ik snap dat 1 paard als voorbeeld noemen niet representatief is maar dat is roepen dat alle quarters onwijs vaak vroeg versleten zijn ook niet.

pien_2010

Berichten: 44033
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:08

Poekkie schreef:
VanHuisUit schreef:
Het is toch wel bijzonder dat nav één foto en verhaal er zoveel meningen loskomen over grootte / verhouding berijder / pony / paard :+


Goh ik vind het vooral bijzonder dat de uitslag is op 70% radicaal nee en 30% ik keur het niet per se af en dat toch de TS nog altijd twijfelt. Dan lees je vooral wat je zelf wil horen denk ik dan :o


Poekkie ik vind dat je aan het bashen bent. Je mening is duidelijk verwoord.

Ik vind het lastig om te zeggen vanaf een foto. Zie graag bewegend beeld. Ik twijfel dus of het wel of niet kan. Komt niet door de grootte vh paard, of gewicht ruiter, maar ik vind de pony wat iel.
Uit eigen ervaring weet ik dat mijn iele merens mooi uitgezwaard is waardoor het ook goed stond (1.75 ben ik pony was 1.43) en altijd op protocol gelezen mooie combinatie.

Dus wat iel begint kan toch mooi door bespiering uitzwaren. Maar dat weet ik niet of dat bij deze pony gaat gebeuren. Dus ik twijfel.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 14:32

Poekkie schreef:
VanHuisUit schreef:
Het is toch wel bijzonder dat nav één foto en verhaal er zoveel meningen loskomen over grootte / verhouding berijder / pony / paard :+


Goh ik vind het vooral bijzonder dat de uitslag is op 70% radicaal nee en 30% ik keur het niet per se af en dat toch de TS nog altijd twijfelt. Dan lees je vooral wat je zelf wil horen denk ik dan :o


Dat ik vraag om meningen om mijn keuze makkelijker te maken betekend niet dat ik daar op mijn keuze ga maken
Uiteraard vraag ik niet voor niks mening van andere en heeft het zeker invloed :j

Als ik allen had gelezen wat ik zelf wilde horen had ik denk ik eerder de verhouding 70% voor en 30% tegen gemaakt ;)

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:39

Wel succes dan zou ik zeggen

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:39

cissy schreef:
Ik snap dat 1 paard als voorbeeld noemen niet representatief is maar dat is roepen dat alle quarters onwijs vaak vroeg versleten zijn ook niet.


Alle niet. Veel. Begrijpend lezen is niet makkelijk ;) Meer dan bij gelijk welke andere tak van de sport. En ik heb zowat alle takken al doorlopen :D
Renpaarden worden bv ook heel vroeg gestart. Zelfs nog vroeger dan quarters. Toch bleven onze renpaarden, en die van andere eigenaars, altijd tot op oudere leeftijd goed lopen, maar dan wel in de eventing of recreatie, omdat ze te zwaar werden voor de rensport en daardoor te traag. Het verschil is hier dat een volbloed wel vroeg gestart wordt, maar wel bereden door een jockey van nog geen 50kg.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:54

sevke schreef:
cissy schreef:
Ik snap dat 1 paard als voorbeeld noemen niet representatief is maar dat is roepen dat alle quarters onwijs vaak vroeg versleten zijn ook niet.


Alle niet. Veel. Begrijpend lezen is niet makkelijk ;) Meer dan bij gelijk welke andere tak van de sport. En ik heb zowat alle takken al doorlopen :D
Renpaarden worden bv ook heel vroeg gestart. Zelfs nog vroeger dan quarters. Toch bleven onze renpaarden, en die van andere eigenaars, altijd tot op oudere leeftijd goed lopen, maar dan wel in de eventing of recreatie, omdat ze te zwaar werden voor de rensport en daardoor te traag. Het verschil is hier dat een volbloed wel vroeg gestart wordt, maar wel bereden door een jockey van nog geen 50kg.


Maar dat kan je om meer redenen niet vergelijken.

Inderdaad, andere training, andere belasting. Maar ook een andere weg van fokken.

Bij quarters worden er al jaren doelbewust ziekte's genegeerd in de fokkerij, omdat presteren boven gezondheid gaat. Dat wordt gelukkig al moeilijker.
En vroeg beginnen met ene zware ruiter is ook doelbewust om prestatie en geld en niet om welzijn.

Maar lang niet alle quarters staan natuurlijk met 2jr bij de eikels van trainers die dergelijke aanpak hebben. En mensen gaan toch steeds meer nadenken. Brengen een paardje ouder naar een trainer etc.

Zelfde als doelbewust doofheid doorfokken, omdat de witkoppen in de mode zijn. Zelfs als ze slechte gangen hebben en maar een klein percentage het echt leuk gaat doen. Dat wil niet zeggen dat de rest rot is.

Ten eerste; wie koopt het paard en wat heeft die er voor wensen mee?
Er staan misschien echte top paarden bij mensen die gewoon een leuk rondje willen rijden. Maakt voor het paard geen donder uit natuurlijk.
Ten tweede; trainers pushen en pushen tot ze OF het paard de schuld geven dat die het niet kan. Die komt dan in de recreatieve sector.
Of je hebt een NOG slechtere trainer die doorgaat tot het stuk is. Maar naam X moet het kunnen doen.

Mijn ene paard; Vader bekend, hij en half broer moesten het ook doen. Tot bloedens aan toe gereden door trainer X, maar paard ging het niet voor hem doen. Paard heeft geen talent, is een lastig paard etc.
Is uiteindelijk bij een basis sport ruiter gekomen en deed het leuk.

Is ie stuk? Nee, wel wat artrose, maar is 22 en heeft na de sport stil gestaan. Artrose hoeft niet door het vroege starten te komen of de zware belasting. Slechte huisvesting en voeding helpen ook niet echt.

Mijn merrie was 19, fokmerrie en lespaard geweest. Erg verwaarloosd, dus dacht; dat wordt niks meer. Had artrose en KS. Na het opknappen liep ze 24/7 buiten en nu 28 loopt ze nog alles eruit hier. Kan rollen, liggen, omdraaien, gek doen, racen etc. Ze is nu zelfs beter dan toen ze 19/20 was.

Ik heb zelf reuma en artrose en ondanks dat het anders is, is er niet altijd 1 reden of 1 oplossing.
Je kan ook een paard met 5 jaar inrijden en consequent scheef, in de krul rijden en te weinig laten bewegen. Dan kan het ook artrose krijgen. Soms zelfs erger en pijnlijker als ze ook erg kreupel erbij zijn door de slechte belasting.

Maar dat is bij sportpaarden net zo. Er zijn weinig goede opfok adressen waar paarden goed en gezond kunnen uitgroeien en ontwikkelen. Inrijden gebeurt vaak niet zo vakkundig en men pakt veel te snel een paard veel teveel op. Meestan gaan dan ook veel op stal en hebben weinig herstel.

Ligt dat aan een ras? Nee, dat ligt aan de mensen.

Als je daarom een leuk recreatief paardje koopt, loop je daar vaak minder tegenaan. Hoewel daar natuurlijk ook heel erg veel mis gaat.

Maar qua draagkracht en fysiek sterk zijn, is een paardje dat tijd krijgt om uit te groeien en rustig de basis mag leren altijd een betere keus. Ongeacht ras.
Ga je je richten op puur een ras, zoek je je wezenloos en loop je ook tegen alle nadelen aan. De goede gaan vaak niet weg of worden niet geadverteerd.

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:17

TS, ik vind je helaas ook echt veel te groot. De pony is ook veel te iel voor je. Je zit bijna op zijn kont...
Mocht ik de verkoper zijn, had ik je er in alle eerlijkheid niet eens opgelaten.

Je uitleg over dat bijkomen niet in jullie familie zit, is kul. Ik bedoel - dat kan best, maar daar heb je echt niks aan. Je kan ook bijkomen zonder dat dat genetisch bepaald is. En wees nou eerlijk - als jij en je moeder vandaag een pony of paard kopen, gaat je moeder niet wachten tot ze 20kg is afgevallen voor ze gaat rijden hoor :)

Doe jezelf en je toekomstige paard dit niet aan. Zoek lekker verder, en klik alles wat te klein is gewoon weg.
Jullie gaan niet meer krimpen, en ook niet in die mate afvallen dat een iele pony plots wél kan.

Zoek dus een paard. Stap van het pony-gebeuren af, tenzij je een heel breed type vind. Maar dan zit je nog steeds met jullie lengte, en daar kan je niks aan veranderen. Zoek een paard :) Dat hoeft geen dier van 1.85m te zijn, 1.65m kan ook perfect!

Ik heb zelf een stevige Quartermerrie van 1.55m. Ik zoek er even een foto bij voor het beeld. Foto gevonden, oude foto hoor, 2011. We rijden sinds eind 2011 nog amper wegens artrose, nu is ze ronder :+
Afbeelding
Zoals je ziet, denken mijn benen dat ik een jockey ben. Ik zit altijd héél kort. Het is met de jaren wel gebeterd, maar als ik de beugels opmeet in mijn oksel, kom je hier op uit. Waardoor mijn paard kleiner lijkt dan ze is. Ik ben zelf 1.58m, +-50kg.

Zonder zadel/beugels lijkt mijn paard plots groter:
Afbeelding

Sinds kort (als in, vorige week) rij ik een Friese ruin bij ons op stal. Mijn vriend was er van overtuigd dat dit paard véél groter is dan mijn eigen paard. In werkelijkheid schelen ze amper 5 (!!) cm. Maar die Fries is ZO breed, en draagt zijn nek en hoofd ZO hoog, dat hij veel groter toont dan hij werkelijk is.
En eerlijk? Ik stap af met hele stijve o-benen, gewoon door zijn breedte :')

Afbeelding
Let maar niet op mijn houding hoor, ik doe echt afbreuk aan dit prachtige dier. Goed dat ik het zelf weet haha.

Ik bedoel maar - de breedte en de houding van een paard kan enorm veel verschil maken in het beeld. Ik lijk op de Fries nog kleiner dan ik werkelijk ben, doordat hij groter toont dan hij eigenlijk is.
Afhankelijk van de lengte van mijn beugels lijkt mijn merrie groter/kleiner.

Ik kan net over de rug van mijn paard heen kijken. Als ik bovenop haar kont roskam, moet ik op mijn tenen gaan staan (Quarter, overbouwd) als ik wil zien wat ik doe. Probeer die maat aan te houden, dat is niet te klein en ook niet onaangenaam groot.

Superpony, Sevke, Cissy: mijn Quarter is helaas vroegtijdig versleten. Ze staat sinds haar 9de (!!) op pensioen, wegens artrose en spronggewrichten die niet zijn wat ze moeten zijn. Ik had haar toen een half jaar. Toen bleek dat ze veel te vroeg opgeleerd geweest is, en stuk gereden is. Ze staan sindsdien lekker te pensioenen op de wei, gelukkig voor haar doe ik het voor de liefde en niet voor het rijden, maar wat breekt mijn hart telkens ik haar stijf zie recht komen...

DJfan1999
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:21

Goededag,
Op de manege waar ik rijd zetten ze vaak te grote en wat te zware kinderen en volwassenen op pony's van rond de 1.40 - 1.50 schofthoogte,
Ik ben zelf 1.60 en weeg 70kg en mij probeerden ze meerdere keren op een pony van rond de 1.45 - 1.50 te zetten, (we hebben geen Haflingers en Fjorden op de manege)
Ik vind dit zelf niet kunnen maar ik vindt het vooral erg zielig voor de kleine pony's
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:55

cissy schreef:
Ik snap dat 1 paard als voorbeeld noemen niet representatief is maar dat is roepen dat alle quarters onwijs vaak vroeg versleten zijn ook niet.


Ik ben niet bekend in de quarter wereld maar een ex werkgever van me handelde in quarters (import uit Amerika) en is er destijds mee gestopt juist vanwege de vele gezondheidsproblemen bij het ras. We hadden er nog weleens wat staan die allemaal op jonge leeftijd stuk waren, sommige ook nauwelijks belast geweest. Veel voorbeenproblemen, ik had zelf altijd het idee dat dit kwam omdat ze zo op de voorhand gebouwd zijn waardoor ze als ze niet goed verzameld gereden worden extra hard slijten op die voorbenen. Maar goed, dit is een aanname van mij..correct me if i am wrong.