Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 11:35

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:37

Ik heb veel Duitse en Italiaanse vrinden op FB uit de paardensport en het valt mij op dat de berichten over aanvallen van wolven in vlagen komen. Zo zie je een tijd niks en zo is het weer heel heftig. Feit is het daar erg uit de hand loopt kwa aanvallen. Iets wat hier ook nog wel gaat komen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:44

Het is moeilijke materie en we gaan zelf natuurlijk snel met 2 maten meten. Hierboven las ik over vossen en kippen: eigenaar moet de ren maar vos proof maken. Dat wil dus ook zeggen ophokken. Dat is voor kippen net zo jammer als voor paarden toch?
Ik vind het lastig en vind wolven mooie en interessante dieren en zou ze graag een plek hier in de natuur geven. Ja, voor de wildstand zou het gevolgen hebben. Of die positief of negatief is, is een vraag. Wat de grootste gevolgen zullen zijn? Ik durf het niet in te schatten. Dat er ook zonder wolven er al genoeg bedreigingen zijn voor tam vee en dan toch voornamelijk voor schapen, door honden, is ook erg. Het gaat in mijn ogen ook niet alleen om de dodelijke slachtoffers, (ja, wij slachten ze toch ook uiteindelijk) maar ook op de wijze waarop en de gevolgen voor de rest van de kudde. Alle weidegebied in hoge omheiningen, als dat al zou werken heeft ook ernorme gevolgen voor de bewegingsvrijheid van het andere wild.En in zo'n omgeving zou ik zelf last krijgen van claustrofobie denk ik.
Door de eeuwen heen is de wolf bejaagd en gezien als concurrent. Daar is ook een reden voor natuurlijk. Dat is nu niet echt anders. Ook die geschiedenis kun je niet zomaar wegdoen met het idee dat het onzin was. En bejagen hield ze schuw uiteraard. Maar wat nu? Bij ons vlak in de buurt zijn ook een aantal malen schapen door wolven gepakt. Nu schat ik de bedreiging nog niet heel hoog in, maar ook mijn dieren kunnen pech hebben en het slachtoffer worden. Ik doe nu nog niets, maar ik stel me 's avonds als ik de laatste voerronde doe en in het donker buiten loop, wel eens voor hoe ik het bijvoorbeeld zou merken of er een wolf achter op het veld zou zijn. En dan is me wel heel duidelijk dat mijn eigen dieren me nader zijn dan zo'n wolf... Mijn paddock paradise is heel moeilijk maar wellicht niet onmogelijk, geheel af te schermen. Doe ik dat momenteel? nee....nog niet.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:49

Precies Popstra en dat is dus ook waarom dit topic is opgestart. Ik heb dus ook veel van die contacten en de berichten die zij plaatsten zagen er niet bepaald fraai uit. Verdriet en machteloosheid spreken uit die berichten, want ja, de wolf is heilig.
Hysterisch? nee, maar laten we zeker kijken naar wat er in landen om ons heen gebeurt en dat niet negeren of afdoen met "dat gaat bij ons niet gebeuren", want dat dachten de andere landen namelijk ook.

Anticiperen en nu al aandacht vragen voor regulatie van de wolvenpopulatie. Laten we nu vooral niet negeren dat het serieus uit de klauwen loopt als je dit op zijn beloop laat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:02

palousa_boy schreef:
Onze schapen zijn ons inkomen maar ik kan me er nog niet druk over maken, we verliezen meer schapen door vossen en dassen die schapen pakken als ze liggen.

Sommige "oplossingen" zijn ook niet te realiseren. Even kilometers gaas ingraven bijvoorbeeld, op sommige plekken ben ik al blij als ik überhaupt een paal de grond in krijg :+

Mijn buurman is al een paar dozijn schapen kwijt door honden in de afgelopen 20 jaar. Ook hij mag geen Mastins los laten lopen.

En wat ´wild´in NL betreft doden jagers en verkeer genoeg voor meer dan een dozijn roedels.

Nogmaals, het is een ethische keuze en politiek onderwerp hoe in het NL cultuurlandschap huisdieren en natuur zich mogen verhouden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:03

Popstra schreef:
Ik heb veel Duitse en Italiaanse vrinden op FB uit de paardensport en het valt mij op dat de berichten over aanvallen van wolven in vlagen komen. Zo zie je een tijd niks en zo is het weer heel heftig. Feit is het daar erg uit de hand loopt kwa aanvallen. Iets wat hier ook nog wel gaat komen.

Bron?

Je moet geen onzin roepen voor stemmingmakerij omdat dit jouw mening ´onderbouwd´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:12

jobamara schreef:
Jaren 90 toen werden ze daar nog bejaagd dus nog wat schuwer en neem aan dat jullie wel verdovings geweer bij hadden.

Nee, wolven mochten daar toen NIET bejaagd worden. Werden wel gedood helaas door dezelfde hysterie als hier op deze draad.
´Hysterisch´ omdat dit hét correcte woord is helaas.
De dombos konden wel een fórse boete krijgen voor het doden van een wolf ipv een heel redelijke vergoeding voor een dood schaap.

Nee, niet met verdovingsgeweer, maar met een drijfnet. Daarin drijven en er dan bovenop duiken. Ik dus :Y)

Was voor studiedoeleinden uiteraard. Veel kennis van nu is o.a. daarmee, met díe gezenderde wolven, opgedaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:51

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:

Je moet geen onzin roepen voor stemmingmakerij omdat dit jouw mening ´onderbouwd´.
tjongejonge begin jij nu ook al voor meestertje te spelen?

Moet ik nu de lijst met mijn FB vrinden hier neer zetten zodat jij ze kan bekijken ofzo?? Ik praat geen poep!!

Word een beetje simpel van types hier op Bokt die anderen even een veeg denken te moeten geven aan de hand van een normale post die geplaatst word en dan vooral hun eigen mening flink door douwen. Maakt de sfeer er enorm gezellig op!

Fijne zondag verder.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:25

Het is duidelijk dat degene die hier roepen dat het hysterie is en allemaal wel meevalt, zich niet ingelezen hebben en geen idee hebben wat er allemaal speelt. Het valt mij op dat er in het dagelijkse nieuws niet of nauwelijks aandacht aan wolvenaanvallen wordt besteed. Je moet er echt om zoeken. Maar als je bepaalde groepen volgt, dan kom je er vanzelf achter dat het niet meevalt. Iedereen die een klein beetje logisch na kan denken, snapt wel dat als er geen rem op komt en die beesten zich on gelimiteerd voort kunnen planten, het volledig uit de hand gaat lopen. Waarom zouden we daarop moeten wachten? Beter is om nu meteen erger te voorkomen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:28

Hier in Frankrijk van de week nog een wolf geschoten. Het hoe en wat weet ik niet precies maar het komt veelvuldig langs op Facebook (vooral op de schapen groepen uiteraard).

Zelf de weg niet op durven omdat er eventueel een wolf in de buurt zou kunnen zijn is idd wel een beetje ver gezocht, zeker gezien dat beest banger voor jou zal zijn dan andersom.

Voor de dieren moet je tegenwoordig banger zijn voor een stel debiele mensen dan voor jagende wolven etc.
Richting feesten van een groep mensen met een bepaald geloof bijvoorbeeld, verdwijnen er regelmatig schapen en ander kleinvee (op varkens na uiteraard), er worden regelmatig mishandelde en vermoorde dieren in weides gevonden en ga zo maar door.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:32

Het probleem is dus, dat de wolven die hier rond lopen totaal niet bang zijn. Dus dat gaat alleen maar een groter probleem worden, zeker als er geen enkele rem op de voortplanting komt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 14:41

Popstra, precies dat idee heb ik ook, er werd mijn uitgelegd dat er in het voorjaar makkelijk wild te vangen is de jongen reeën, herten zijn niet weerbaar. Zodra die moeilijker te vangen worden gaan ze makkelijkere prooi pakken. Ik vraag me ook af of dat de natuur(wild) helpt dat juist de jonge dieren slachtoffer worden, maar goed daar zullen de geleerden wel een verklaring voor hebben. En de beelden zijn vreselijk. Helaas wil niet iedereen die zien.

Huertecilla, ik vraag mij af of jij je verdiept hebt in wat de pro wolvers willen in Nederland. Ze vinden dat iedereen een wolfwerende omheining moet zetten zodat de wolf niet leert om voor vee te gaan. Dus bij iedere gebeurtenis wordt er aan gevoerd, nee niet de wolf zijn schuld maar teveel begroeiing tegen de onderste draad.
De totale bescherming is triest, ee zwaar gewonde wolf (combine mais) heeft ruim 2 uur moeten wachten voor hij uit zijn lijden verlost mog worden.
Bij de BIJ12 krijg ik geen duidelijk antwoord of een veearts een geldig dna monster mag nemen. Nee je moet eerst hun bellen foto's sturen alvorens een veearts wat mag doen. Dit geeft vooral bij paardenhouders een probleem. Bij de schapen zal er heus een dode liggen waar dna afgenomen kan worden. Als je paard zwaar gewond is bel je direct een veearts, als er nog wat te redden valt moet ik dan wachten tot er iemand van de BIj12 komt,binnen 24 uur zeggen ze. Maar ik neem aan dat iedereen kiest voor zijn dier en de wond zal schoonmaken en hechten zsm.

Nu mag jij zeker je eigen ideeën hebben maar om nu iedereen die zich zorgen maakt hysterisch te noemen vind ik ver gaan. Achteraf is alles makkelijk.

Josien, jij omschrijft precies mijn gevoelens. En kippen hadden we hier ook, liepen los en sliepen in de boom was al zo toen we het kochten. Ooit 1x een kip geslacht gevonden in de wei.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 14:49

Palousa, bij jullie wordt er idd wel geschoten is dat toegestaan?

Paardefan, ze zijn echt niet meer schuw als je de filmpjes ziet. Dat is dus de reden van het topic nu is het nog te sturen om te kijken wat kan. Maar gewoon de boel op zijn beloop laten zonder daar over na te denken komt ook de wolf niet ten goede.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:15

jobamara schreef:
Palousa, bij jullie wordt er idd wel geschoten is dat toegestaan?

Paardefan, ze zijn echt niet meer schuw als je de filmpjes ziet. Dat is dus de reden van het topic nu is het nog te sturen om te kijken wat kan. Maar gewoon de boel op zijn beloop laten zonder daar over na te denken komt ook de wolf niet ten goede.

Dat ben ik met jou eens. Het moet blijkbaar eerst volledig uit de hand lopen voor er iets aan gedaan gaat worden. Dan zijn de wolven ook weer enorm de dupe, want die zullen het veld moeten ruimen. Als ze niet geboren worden is dat ook niet nodig. Dus waarom er nu geen rem op gezet wordt door afschot of andere maatregelen snap ik niet. Die beesten hebben op auto's na geen natuurlijke vijanden. Dus als ze zich in dit tempo blijven voortplanten, is de ramp over een tijd niet te overzien.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:27

Hier weer een nieuwe melding uit Duitsland, welke op FB met filmpjes wordt getoond overigens. Dit soort berichten zijn gewoon ervaringen uit eerste hand en hebben niets met stemmingmakerij te maken. De wolf zorgt al voor problemen als hij alleen al in de buurt van weidedieren komt. Bericht is van 15/11.

‎Karin Nirak‎ aan Leben rum ums Auebad (Wendeburg, Wendezelle, Zweidorf)
13u
Thema Wolf - zur Info an Spaziergänger, Weidetierhalter, Hundehalter etc.

Leider durch den Zoom sehr undeutlich...
Durch den Wolfsberater jedoch bestätigt!
Der Wolf hält sich zwischen Wendeburg und Sophienthal auf.
Unsere 3 Pferde mussten tierärztlich versorgt werden, nachdem der Wolf sie in Panik versetzt hatte (jedoch noch ohne auf die Weide zu gelangen)
Kurz nach der tierärztliche Versorgung sah ich den Wolf auf dem Feld vor der Weide. Er ließ sich weder durch Krach noch Aktion verscheuchen und fixierte uns mit stoischer Gelassenheit für über 40 Minuten (dann war es zu dunkel und ich konnte ihn nicht mehr sehen).
Er zog sehr langsam - uns immer beobachtend um die Weide herum.
Bereits vor einigen Tagen wurde er von der Wildkamera erfasst...
Nein, der Wolf ist weder scheu noch lässt er sich verscheuchen! Es ist ein sehr imposantes Tier und seine Bewegungen heben sich deutlich von denen eines Hundes ab.

Vertaling:
15-11-2020 Duitsland, Wendeburg/ Sophienthal ligt in Beieren, +/- 60 km bij de grens met Tsjechië
Karin Nirak schrijft: <<Topic Wolf - Ter info aan wandelaars, weidedieren eigenaren, hondeneigenaren etc. Helaas door de zoom heel onduidelijk...
Echter bevestigd door de wolvenadviseur! De wolf verblijft tussen Wendeburg en Sophienthal.
Onze 3 paarden moesten veterinaire zorg krijgen, nadat de wolf ze in paniek bracht (echter nog steeds zonder zelf in de weide te geraken).

Kort na de veterinaire zorg zag ik de wolf in het veld buiten de weide. Hij liet zich niet afschrikken door lawaai of actie en heeft ons ruim 40 minuten met stoïcijns kalmte aangestaard (toen was het te donker en kon ik hem niet meer zien).
Hij bewoog heel langzaam - hij houdt ons altijd in de gaten in de weide.
Een paar dagen geleden werd hij al in de wildcamera vastgelegd...
Nee, de wolf is noch schuw noch laat hij zich bang maken! Het is een zeer imposant dier en zijn bewegingen onderscheiden zich duidelijk van die van een hond.">>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:32

palousa_boy schreef:
Hier in Frankrijk van de week nog een wolf geschoten. Het hoe en wat weet ik niet precies maar het komt veelvuldig langs op Facebook (vooral op de schapen groepen uiteraard).

Ook in Frankrijk is de wolf nooit weg geweest maar ook daar is er het ´me too´ effect (mag blijkbaar het woord hysterie niet gebruiken hier).

Citaat:
Zelf de weg niet op durven omdat er eventueel een wolf in de buurt zou kunnen zijn is idd wel een beetje ver gezocht, zeker gezien dat beest banger voor jou zal zijn dan andersom.

....ja, maar...
Hier was er een paar jaar terug een stel fotos van een wolf die over een hoge omheining een vee-houderij binnen sprong.
Bleek een door anti-wolvers van een onderzoekscentrum gehuurd en getraind tam exemplaar te zijn.

Citaat:
Voor de dieren moet je tegenwoordig banger zijn voor een stel debiele mensen dan voor jagende wolven etc.

Nu met toenemende economische problemen van de huishoudens zijn er zelfs al incidenten geweest van in de weide geslachte paarden.

Loslopende honden zijn ook een groot probleem hier. Vele malen groter dan waar wolven voorkomen. Wolven houden niet van loslopende honden... Ook is daar minder schade door vossen. Wederom dezelfde reden.
Alles opgeteld mínder schade.

Helaas blijkt relativeren in een realistisch perspectief erg moeilijk zodra er ´wolf´ geroepen wordt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:38

Jullie zitten in Frankrijk en Portugal (?), daar is nog wel wat ruimte voor wolven en zijn aanvallen op (hobby-) dieren vaak nog min of meer toeval. Hier in Nl stuit een wolf zo ongeveer iedere drie kilometer op een weitje met vee of paarden. En anders wel op een weg waar hij doodgereden wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:41

jobamara schreef:
Nu mag jij zeker je eigen ideeën hebben maar om nu iedereen die zich zorgen maakt hysterisch te noemen vind ik ver gaan. Achteraf is alles makkelijk.

Heb jij eigenlijk wel gelézen wat ik schrijf?

Ik heb nergens mijn mening gegeven ander dan de konstatering dat wolven indaad schade kunnen en zullen veroorzaken en dat het een ethisch/politiek punt is hoe hiermee om te gaan.

Ik heb tegen rondlopende troepen verwilderde honden al sinds ik begon met paarden hier een hengst en muildier in de groep.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:53

mysa schreef:
Jullie zitten in Frankrijk en Portugal (?), daar is nog wel wat ruimte voor wolven en zijn aanvallen op (hobby-) dieren vaak nog min of meer toeval. Hier in Nl stuit een wolf zo ongeveer iedere drie kilometer op een weitje met vee of paarden. En anders wel op een weg waar hij doodgereden wordt.

De anties wijzen te pas en te onpas naar het buitenland, incl. Frankrijk en Italië. Wij wonen daar (ik in de bergen van zuidelijk Spanje) en bovendien heb ik eerste hand (létterlijk) ervaring met wolven in het wild en de studie naar hun gedrag.

Er ís een spanningsveld en het is erg jammer voor alle betrokken partijen incl. de wolven dat de politiek er in NL/België niet op lijkt te anticiperen.

Maar goed, die heeft op het moment wel wat belangrijkers op de agenda.
Goed voorbeeld eigenlijk dat Covid19. Ook daarbij zijn er geen voor iedereen goede maatregelen. Niets doen is niet goed en wat je ook doet schaadt altijd een partij.

Onder de streep echter blijft dat stemmingmakend paniekgedoe over wolven geen bijdrage levert net zo min als ontkennen dat niets doen een probleem kan en zál opleveren.
Wederom net als bij Covid19.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:59

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt, het heeft niets met stemmingmakerij of paniekgedoe te maken. Dit zijn gewoon feiten die bijna dagelijks gebeuren. Dat jij er niets van mee krijgt in Spanje of waar je maar woont, wil niet zeggen dat wij ons hier geen zorgen hoeven te maken. Ik vind je reacties erg denigrerend. Je hebt duidelijk geen idee wat er in Duitsland, België en Nederland speelt momenteel met wolven. Dat gaat alleen maar erger worden omdat ze zich heel snel uitbreiden. Dus dat we ons zorgen maken heeft niets met paniek of stemmingmakerij te maken. Was het maar zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:12

Paardenfann4 schreef:
....

Je lijkt in het geheel niet te lezen wat ik schrijf. Kijk daar nog eens naar.
Ik erken het spanningsveld volledig :)*
Dat beleid daarop moet anticiperen.
Hoe?
Laat dat graag over aan NL, BE maatschappij. Op basis van wetenschappelijke data en niet op basis van emotie; niet voor, niet tegen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:27

Wanneer is het voor jou wetenschappelijke data? Ik probeer er ook geen emotie aan te hangen Huertecilla.
De wolf doet wat hij doet, hij is een opportunist.
Wat hij doet, waar hij zijn slag gaat, dat wordt bijgehouden en dat kun je opzoeken. Dat is voor mij wetenschappelijk genoeg.
Parallel daaraan lopen de emoties van mensen die wij nu eenmaal aan dieren verbinden. De emoties die ervoor zorgen dat dieren veilig en gezond blijven, althans, dat is de bedoeling van die emotionele verbintenis.
Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik jouw standpunt wel begrijp. Jij leeft in een cultuur waar dieren veel meer als voedsel voor de mens dienen, emotionele binding aan een dier is dan niet zo handig.
Ja, het is mogelijk dat je goed voor je dier zorgt en het daarna opeet. Maar dat is niet aan iedereen gegeven. Het getuigt van inlevend vermogen, als je dat in een ander kunt zien.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:27

Ik lees prima wat jij schrijft. Ik ben het met een groot deel eens met wat je zegt, alleen niet met paniek en stemmingmakerij. Dat is niet zo, het zijn gewoon feiten wat er geplaatst wordt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:28

Feiten zijn feiten, maar een feit kan verschillend beleefd worden en verschillend beoordeeld worden. Laten we nou niet proberen elkaar wat af te vangen maar juist proberen de verschillende meningen (die natuurlijk ergens op zijn gebaseerd) te horen en te begrijpen. We leven met elkaar en zullen het met elkaar moeten zien te rooien. Dat er geen simpele oplossing is zonder schade is wel duidelijk voor iedereen toch?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:36

Men zou anders eens kunnen beginnen met paardenhouders dezelfde subsidie te geven als schapenhouders. Waar ik woon hebben de schapenhouders duizenden euro's subsidie gekregen om een veilige afrastering aan te leggen. (voor hoe lang veilig?) Voor paardenhouders is die subsidie er niet. Waarom niet? Omdat Nederlandse wolven geen paarden aanvallen, denken ze. Dat doen alleen wolven in andere landen. :(
Laatst bijgewerkt door mysa op 15-11-20 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt