Megabod op pony strik erom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 12:18

anjali schreef:
Eleeke schreef:
Je kan ze in ieder geval een (paar) keer laten rijden. Misschien is de match best aardig of komen ze er zelf achter dat het niet gaat.

Ik heb nog niet alles gelezen,maar dit vind ik het allerbeste,verfrissende en rationele idee! De pony was toch voor de verkoop bestemd?

Ondanks dat we hier al een beslissing hebben genomen het niet te doen wil ik toch nog even reageren. Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een kind wat nog nooit heeft gereden de pony uit te proberen. Dat is voor ons zoiets als.. hier is een tijgerkooi, aai hem maar even kijken of hij je niet opeet voor je hem koopt.

Nee het is zeker geen gevaarlijke pony. Maar wel eentje met vreselijk veel werklust. En een opwaartse galop waar je u tegen zegt. Pasgeleden een dochter van een vriendin die al aardig kan rijden. Opgezet. Handjes vol! Oké het was glunderen van oor tot oor dat gelukkig wel. Verder nog 1 ruitertje wat volgens moeder de reïncarnatie van Anky was er na 2 rondjes afgehaald. Pony is zeker niet gemeen maar vergt echt wel ervaring en lef haar te rijden. Ik moet er echt niet aan denken dat er ongelukken gebeuren.

Duhelo

Re: Megabod op pony strik erom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:24

Maar heel vaak passen paarden zich ook wel aan de ruiter aan. Mijn trekpaard is on fire als ik er mee rij, ik heb er mijn handen aan vol, paard wil gáán!
Maar zet ik er mijn neefjes op (die kwamen soms al es "rijden" vanaf hun 2 jaar, zijn nu 8 en 10), dan is ze suuuuper braaf en voorzichtig, gaat superlief en kort gaan draven zodat ze niet teveel hobbelen, etc.
De ideale kinderpony dus (van 1.75 :+ )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:26

Nee nooit, nog voor geen miljoen.

In de endurance was een paprikakweker met een heel goed paardje en die kreeg een bod van een ton ofzo voor z'n arabje van een sjeik. Nee bedankt zei hij. Topper.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:29

Arabesk schreef:

In de endurance was een paprikakweker met een heel goed paardje en die kreeg een bod van een ton ofzo voor z'n arabje van een sjeik. Nee bedankt zei hij. Topper.

Er is we een verschil tussen je paard verkopen aan een Sjeik in de Emiraten, of een particulier in Nederland. In de Emiraten gaan ze anders met paarden om dan hier in Nederland. Zeker in de endurance zijn die verschillen duidelijk. Dat iemand dat meeneemt in zijn afweging is logisch

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:30

Een super goede beslissing, TS. Een pony is er niet om zelf rijk van te worden qua geld, maar qua ervaring. En niets erger dan een dochter over haar toeren krijgen, omdat je puur voor het geld haar lieveling weg wil doen. Daarnaast ook een goede onderbouwing om een pony als deze niet zomaar naar de eerste de beste te doen. Want wat als blijkt dat de pony helemaal niet te houden is voor het nieuwe baasje? Dan ben jij een rotmens, omdat jij voor zoveel geld een pony hebt verkocht waar in de basis niets mis mee is, maar door onkunde niet weet wat het moet doen en dus gaat staken of erger. Nogmaals: een super goede en zelfs verstandige beslissing.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:51

Hell no.
Mijn paarden zijn qua geld geen drol waard maar die verkoop ik echt niet.
Ooit kocht ik mn jonkie voor erbij en we zien wel, maar inmiddels zo nieiwsgierig hoe hij het gaat doen ohz.
Echt niet dat ik hem verkoop.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:01

996981 schreef:
Arabesk schreef:

Er is we een verschil tussen je paard verkopen aan een Sjeik in de Emiraten, of een particulier in Nederland. In de Emiraten gaan ze anders met paarden om dan hier in Nederland. Zeker in de endurance zijn die verschillen duidelijk. Dat iemand dat meeneemt in zijn afweging is logisch

Ik heb een 16 jarige B pony hengst kunnen verkopen voor 25.000 euro toen ik zelf 16 was en over moest naar de paarden (Belgie = tot 16 pony's). En geloof me, dat was voor mij op dat moment echt een heleboel geld. Had op dat moment geen paard maar pony in kwestie is zo'n 10 jaar later bij mij op weide een natuurlijke dood gestorven en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ook niet toen ik die levensgevaarlijke brok ellende moest gaan opleiden die elk lichaamsdeel dat kan kneuzen, gekneusd heeft en een paar delen gebroken heeft omdat ik wilde blijven door gaan maar geen budget had. :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:44

Arabesk schreef:

Maar,het paard van ts was toch bedoeld voor de verkoop?Dat is toch heel wat anders dan zomaar het paardje van je kind of van jezelf,die nooit voor de verkoop bedoeld was,te verkopen?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:52

In mijn ogen gaat het er niet om of de pony voor de verkoop is, maar de vraag of je deze pittige sportpony aan een gezin zou verkopen waarvan de kinderen nog niet kunnen rijden, en die dan dus op deze pony moeten gaan leren rijden.
Dat moet je toch niet willen, hoeveel geld ze er ook voor willen geven.
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dit tegen beter weten toch doen, en dan zeggen, ik had toch gezegd dat het niet ging als het fout gaat.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 14:06

dioni schreef:
In mijn ogen gaat het er niet om of de pony voor de verkoop is, maar de vraag of je deze pittige sportpony aan een gezin zou verkopen waarvan de kinderen nog niet kunnen rijden, en die dan dus op deze pony moeten gaan leren rijden.
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dit tegen beter weten toch doen, en dan zeggen, ik had toch gezegd dat het niet ging als het fout gaat.

Danku

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:08

dioni schreef:

Ja want als je het wel doet en kind verongelukt met pony, dan is er vast weer gezeur waarom dat kind in hemelsnaam op deze pony zat. Tja, dan voel je je bekaaid als verkoper.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:21

Ik snap niet waarom je er zelfs zou over moeten nadenken wanneer je dochter haar pony (nog) niet kwijt wil.
Daarnaast nog bedoeld voor kinderen die niet kunnen rijden? Daar moet je toch niet langer over nadenken.

Goede beslissing TS.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:22

Earth schreef:
dioni schreef:

Ja want als je het wel doet en kind verongelukt met pony, dan is er vast weer gezeur waarom dat kind in hemelsnaam op deze pony zat. Tja, dan voel je je bekaaid als verkoper.

Maar als je een sportauto verkoopt, rijke man koopt dat en zijn zoon gaat er mee gaan joyriden en verongelukt zich ermee. Voel je je als verkoper dan ook verantwoordelijk?

Bij een pony is het een deel anders omdat je een deel welzijn van de pony zelf erin meepakt, maar de koop van een "gevaarlijk goed" ligt nog altijd bij de koper zelf. Als verkoper kan je je gedachten meegeven, maar je hebt nooit in de hand wat de koper uiteindelijk met het product doet.

Wat als koper pony koopt voor zijn ervaren 16 jarige dochter die de sport in wil, maar er dan zijn 7 jarige beginner op zet? En die verongelukt? Dat heb je als verkoper simpelweg niet in de hand toch?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:24

Schemerdier schreef:
Ik snap niet waarom je er zelfs zou over moeten nadenken wanneer je dochter haar pony (nog) niet kwijt wil.
Daarnaast nog bedoeld voor kinderen die niet kunnen rijden? Daar moet je toch niet langer over nadenken.

Goede beslissing TS.

Meen je dat? Lijkt mij dat de pony aangekocht is door de ouders en het kind financieel nog afhankelijk is van hen. Het gaat hier niet enkel om een beslissing met emotionele gevolgen, maar mogelijk ook (grote) financiële gevolgen voor het hele gezin. Lijkt me niet dat een kind daar zonder meer over mag beslissen?

Dat zou bij mij in elk geval niet het geval zijn. Maar wellicht staat iedereen daar anders in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:26

Duhelo schreef:
Earth schreef:

Maar als je een sportauto verkoopt, rijke man koopt dat en zijn zoon gaat er mee gaan joyriden en verongelukt zich ermee. Voel je je als verkoper dan ook verantwoordelijk?

Bij een pony is het een deel anders omdat je een deel welzijn van de pony zelf erin meepakt, maar de koop van een "gevaarlijk goed" ligt nog altijd bij de koper zelf. Als verkoper kan je je gedachten meegeven, maar je hebt nooit in de hand wat de koper uiteindelijk met het product doet.

Wat als koper pony koopt voor zijn ervaren 16 jarige dochter die de sport in wil, maar er dan zijn 7 jarige beginner op zet? En die verongelukt? Dat heb je als verkoper simpelweg niet in de hand toch?

Maar dat is toch helemaal de situatie niet? Koper wil hem voor onervaren dochter.

Allerhande hypothetische situaties erbij halen is toch totaal zinloos? :?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:27

Duhelo schreef:

Dat. Plus dat een particuliere koper onderzoeksplicht heeft. Als hij de pony koopt zonder proberen heeft hij niet aan die plicht voldaan. De particuliere verkoper kan in dat geval op geen manier verantwoordelijk worden gehouden voor een mis-match :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:30

996981 schreef:
Schemerdier schreef:

Goede beslissing TS.

Meen je dat? Lijkt mij dat de pony aangekocht is door de ouders en het kind financieel nog afhankelijk is van hen. Het gaat hier niet enkel om een beslissing met emotionele gevolgen, maar mogelijk ook (grote) financiële gevolgen voor het hele gezin. Lijkt me niet dat een kind daar zonder meer over mag beslissen?

Dat zou bij mij in elk geval niet het geval zijn. Maar wellicht staat iedereen daar anders in.

Je gaat toch geen spullen die je eerst voor je kind gekocht hebt achter hun rug weer verkopen? :?
'Kom, geef die laptop maar weer terug want mama wil graag een extraatje.'

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:40

Schemerdier schreef:
Je gaat toch geen spullen die je eerst voor je kind gekocht hebt achter hun rug weer verkopen? :?

Ik spreek nergens van verkoop achter de rug van het kind om? Ik geef aan dat ik een kind niet alleen een beslissing laat maken die gevolgen kan hebben voor het hele gezin. Het kind heeft uiteraard een stem. En wellicht zou dit in mijn geval de beslissing beïnvloeden. Maar de beslissing enkel en alleen bij een kind leggen Nee, dat zou ik niet doen. Daarnaast gaat de pony in de loop der tijd sowieso verkocht worden en is het kind daarvan op de hoogte. Het is dus geen cadeau wat afgepakt wordt omdat “mama een extraatje wil”

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:40

MarryAnneR schreef:
Stel, je hebt een pony of paard gekocht met als doel... ooit verkoop ik hem.

Voor je staat een koper, gevalletje geld teveel en ik wil hem voor de leuk. Hij staat leuk bij mijn nieuwe bankstel.

Wat is het geval.
....

En als ik nu 15k geef?
Strik erom en inladen?

Nee! Roept dochterlief! Al geef je het dubbele!
Wat had jij gedaan?

Ervan uitgaande dat de pony wel verkocht gaat worden op termijn:
Ik zou zeggen; kom eerst maar eens een half jaartje lessen bij mij thuis, of op de stal, en als je na dat halve jaar nog steeds de pony wilt en het gaat goed; ze zijn elkaar waard, dan maken we een deal.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:42

Ik houd echt heel veel van mijn paard, maar als ik een ton geboden krijg dan gaat er een grote strik in en breng ik haar nog zelf weg ook. :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:59

MarryAnneR schreef:
Stel, je hebt een pony of paard gekocht met als doel... ooit verkoop ik hem.

Voor je staat een koper, gevalletje geld teveel en ik wil hem voor de leuk. Hij staat leuk bij mijn nieuwe bankstel.

Wat is het geval.
Bij toeval komt de werkgever van het vriendje van mijn dochter even paardjes aaien.

Vrouw mee, kindjes mee, en oehhh wat een leuke pony hebben jullie! Is ze te koop?

Ja ooit wel maar dochterlief wil haar nu nog niet kwijt. Natuurlijk wel zegt hij, wat wil je er voor hebben?
Mijn kinderen willen ook een beetje hobbelen.

Nou dit is een zeer leuke sportpony en je kan beter op zoek gaan naar een braaf leerdiertje...
Nou hier kunnen ze toch ook op leren?
Nou.. dit is een pittige dame hoor! We noemen een prijs die hij volgens ons ons direct te hoog gaat vinden.
Oké deal zegt hij.
Wij: nee nog nog niet. We hebben er zelf nog teveel plezier van en ze is echt teveel pony voor beginners.

En als ik nu 15k geef?
Strik erom en inladen?

Nee! Roept dochterlief! Al geef je het dubbele!
Wat had jij gedaan?

Je hebt de pony om te verkopen.
Je noemt een prijs.
En vervolgens wil je hem niet verkopen. Waarom heb je dan een prijs genoemd?
Weet je dochter dat hij te koop komt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:16

996981 schreef:
Schemerdier schreef:

Ik spreek nergens van verkoop achter de rug van het kind om? Ik geef aan dat ik een kind niet alleen een beslissing laat maken die gevolgen kan hebben voor het hele gezin. Het kind heeft uiteraard een stem. En wellicht zou dit in mijn geval de beslissing beïnvloeden. Maar de beslissing enkel en alleen bij een kind leggen Nee, dat zou ik niet doen. Daarnaast gaat de pony in de loop der tijd sowieso verkocht worden en is het kind daarvan op de hoogte. Het is dus geen cadeau wat afgepakt wordt omdat “mama een extraatje wil”

Het was toch van het begin af aan de bedoeling dat deze pony voor de verkoop was.Als het echt de privepony van het kind was dan zou ik die inderdaad niet verkopen.Maar deze was dus voor de handel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:18

Kaitlyn schreef:
Ik houd echt heel veel van mijn paard, maar als ik een ton geboden krijg dan gaat er een grote strik in en breng ik haar nog zelf weg ook. :=

De mijne niet maar die is ook nooit voor de verkoop bedoeld geweest.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:24

anjali schreef:
Kaitlyn schreef:

De mijne niet maar die is ook nooit voor de verkoop bedoeld geweest.

Die van mij ook niet. :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:38

Aan kinderen die nooit gereden hebben zou ik waarschijnlijk niet verkopen, dat is vragen om ellende.