Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:43

Nee, dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat als een 16 jarige een onhandige uitspraak doet, er genoeg tijd is om volwassen te worden. En ik reageer niet naar de persoon in kwestie toe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:50

Dat is dus de ellende, leeftijd of jaren ervaring zegt niks over de kwaliteit van de ervaring. In het echte leven niet, maar online vind ik het helemaal lastig. Ik vind het ook maar een naar argument; 'ja, maar ik heb al zoveel jaar ervaring in de paarden'. Ja, maar ik ken je niet en weet niet hoe waardevol die ervaring is, dus ik ga niet zomaar alles aannemen. Jij met al die ervaring hebt ook dingen moeten leren, dus waarom zou een ander nu afgekat moeten worden, omdat die ook aan het leren is.

Er iets van zeggen bij die 16 jarige, dat moet kunnen. Dat ze nog moeten leren, natuurlijk, maar er wordt toch juist altijd gezegd dat je nooit uitgeleerd bent? Dus wat rien10 zegt snap ik en ben ik het ook wel mee eens, op zo'n leeftijd ben je zelf ook nog volop in ontwikkeling. Ze kunnen wel al enorm handig zijn en goede ervaring hebben opgedaan, maar uitgeleerd ben je ook na 40 jaar ervaring nog niet.
Daarom ligt het ook vaak aan de manier waarop iets gebracht wordt. Ik ga graag open een discussie aan, maar van sommige reacties ga ik ook meteen op slot. Jaren ervaring vind ik dus ook geen argument, want wat als mijn ervaring juist weer wat anders zegt? Verder weer met Elisa eens :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:03

Leeftijd zegt niet altijd wat, maar soms ook duidelijk wel.

En ik begrijp ook wel de frustratie als je wel op leeftijd word afgeserveerd terwijl je soms al meer hebt meegemaakt dan een 40 jarige.

Maar ik zie ook wel eens jonkies wat zeggen (buiten paarden om) dat ik denk, tijd dat je klaar bent met studeren en in het echte leven beland, zo'n grote mond en zo buiten de werkelijkheid.
Maar zie ook wel eens 16 jarige reageren dat ik denk, wauw! knap hoor.

En inderdaad ook van die 16 jarige die denken al heel goed te rijden. Ja soms is dat ook zo, maar dat hoor je snel genoeg aan de opmerkingen.
En zo ook oudere, maar die hebben dan ook niet veel meer gehad dan 2 paarden op pension waar alles voor ze gedaan werd, dan hebben ze ook niet automatisch alle wijsheid.

Dus nee een jong iemand afserveren en een ouder iemand ophemelen, zeer zeker niet.
Maar meestal, gemiddeld gezien zal de oudere meer ervaring hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:24

Maar dan nog...........Je bent gewoon beleefd tegen volwassenen en ouderen en dat mis ik tegenwoordig echt wel.

Ik heb helaas veel meegemaakt toen ik jong was. Wij hadden klanten van 80 die misschien nog niet de helft aan narigheid hadden meegemaakt, maar ongeacht dat was ik beleefd, luisterde naar hun verhalen, viel ze absoluut niet lastig met mijn verhalen en kon toch van ze leren soms.

En er zijn mensen die nooit iets leren, maar dat heb je toch vrij snel door als je met zulke mensen te maken hebt.

Daar tegenover is onze zoon vanaf geboorte meegeweest naar de paarden en als ik hem al vrij jong iets vroeg, deed hij dat met de uiterste precizie. Hij kon voer klaarzetten en maakte dan echt geen fouten. Hij keek hoe mensen reden en zag al jong als iemand in de verkeerde galop zat, als iemand niet netjes reed of zelfs te grof was. Maar hij moest zijn mond houden.

Elisa2 schreef:
Ja het is vaak zo extreem en zwart/ wit..dat valt mij ook op. Heel erg in hokjes denken waardoor wat niet meer in het kader van het hokje past automatisch slecht is.

Ik ga niet oordelen op 1 foto, praat ook niets goed maar ik zou weloverwogen tot een oordeel komen als ik een filmpje heb gezien of iemand in real life zien rijden. Ook dat regelmatig op wedstrijd komen vind ik geen excuus om dan maar iemand de grond in te branden vanaf een foto. Ga het dan beter doen denk ik dan, zorg dat mensen niet meer om jou en jouw manier van rijden heen kunnen. (zoals een Carl Hester en Charlotte) en zorg dan dat je een voorbeeldfunctie wordt. (niet persoonlijk bedoeld, even tegen de persoon die daar een FB hobby van gemaakt had)

Je kan het met elkaar oneens zijn en toch mensen in hun waarde laten, maar vaak wordt de mening van een ander niet gerespecteerd en bij een gebrek aan inhoudelijke argumenten worden mensen persoonlijk en gemeen. Dat is nergens voor nodig vind ik.

Ayasha, ja zou denk ik ook...en jonge mensen worden minder serieus genomen. Dat is volgens mij altijd al zo geweest. Ik vond dat (vroeger) in ieder geval zelf heel frustrerend en het zorgde ervoor dat ik me wilde bewijzen.

En toch vind ik echt niet dat mensen zelf moeten presteren om kennis van zaken te hebben.

Het is ook pure interesse en vermogen om te leren en te ontwikkelen. Ik zelf hou al heel lang niet meer van wedstrijden rijden. Als kind vond ik het leuk, ik had lol en het ging ook helemaal niet onaardig. Toch mis ik die spanning en de drive om te scoren ofzo.

Maar ik ben wel altijd bezig geweest met leren, ontwikkelen en zie heel snel of een paard oke is of niet. Heb veel fouten gemaakt om erachter te komen wat wel of niet werkt. Me verdiept en daarna nog eens. Ik heb lang les gegeven en mensen naar een hoger niveau geholpen dan ik zelf ooit heb gereden. Puur omdat ik de anatomie ken, paarden redelijk begrijp en de oefeningen snap.

En als je dan naar onze sport kijkt, rijden mensen uit allerlei achtergronden en werkgebieden tegen elkaar. Leren lesgeven is geen hoge opleiding.
Als je dan gaat kijken naar bijvoorbeeld schaatsers wordt veel berekend en kunnen ze aan de hand daarvan prestaties verbeteren. Totaal anders dan mensen leren met een levend wezen te werken, zelf en het dier iets te leren etc. Want dat zijn ook nog eens 2 verschillende dingen.

En ik vind het goed dat mensen kritisch zijn, anders mag iedereen maar van alles uitspoken met en op zijn paard. Dat mag echt niet gebeuren.
Maar als dezelfde dynastie aan de macht blijft, verander je niks. Dus een kritisch weerwoord kan wel echt heel goed zijn.
Het is alleen soms hoe de boodschap geplaatst wordt.

Mijn man en ik hadden het laatst bij een programma erover. Ene jurylid van een programma zei iets en kwam rot over. De andere zei iets anders, op een andere manier, maar exact dezelfde boodschap. Als ik dan zie hoe mensen op fb reageren en eigenlijk kortzichtig zijn. Ze luisteren blijkbaar niet eens goed.

Bij de laatste ruiter spelen reageerde ik ergens dat het paard niet rad was. Had de wedstrijden op tv gekeken. Er waren allemaal oeh's en ahh's.....Toen ik reageerde, kreeg ik opeens allemaal reacties van; dat zag ik ook, ik vroeg het me al af etc.
Dan vraag ik me toch echt af hoe verblind mensen zijn dat ze het niet zagen?
Zelfde als met een Totilas. Ik ben speciaal naar een wedstrijd gegaan destijds om hem in het echt te zien en schrok er echt van. Heb zowel bij inrijden als zijn proef gekeken. Er is heel veel weerstand naar die manieren van bewegen en rijden. Maar hoe komen mensen aan zoveel fans? Dat is echt een probleem in mijn ogen.

In de western net zo. Trainer plaatst filmpjes hoe hij een 2jr aan het inrijden is met rodeo etc. Normaliter gebeurt dat na een goede voorbereiding echt heel weinig. Allemaal oeh's en ahh's......1 iemand zegt dat het niet oke is en wordt afgemaakt als boomknuffelaar, geiten wollen sokken type etc. Ik heb maar mn mond even gehouden toen.
Maar hij wint weleens een keertje wat, dus mogen we niks meer zeggen?

Er gaat echt veel mis. Ik heb op veel stallen gestaan en ben langs gekomen om mensen les te geven. 8 van de 10 ruiters komt de bak in met paard in de krul, meesten rijden met enorm veel spanning. Zijgangen worden afgedwongen.
Ooit liet iemand haar pony door iemand rijden en vroeg me; wat vind jij? Ik zeg; wil je dat echt weten? Ja, nou oke, ik vind het pure dierenmishandeling. Beestje werd met touwtjes gereden, er zat geen basis in, een hoop spanning etc. Hele discussie en ruzie volgde. Tja, ik vroeg nog; wil je het echt weten? Niet dus.............

Maar ik moet er wel naar kijken. Op mn laatste stal heb ik 100x in het bos gereden, omdat de 1 nog erger was dan de ander en slofteugels werden gebruikt als teugels.

Eigenlijk moet je dan wel overal camera's gaan ophangen ja. Ik denk dat mensen dan wel meer gaan nadenken, niet meer denken stiekem overal mee weg te komen en je hebt veel hardere bewijzen.

Zelfde als met te hard rijden. Als je weet dat er op je gelet wordt, gaat een deel daar rekening mee houden. En je moet wat, want iets zeggen mag tegenwoordig dus niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:00

Maar als je zelf nooit gepresteerd hebt, is het dan niet hetzelfde als bij voetbal? de beste voetballers zitten met een biertje op de bank? ;-)

Natuurlijk kun je dan wel zien wat wel of niet goed gaat, maar de weg er naar toe..het opleiden van een paard en problemen die daar in naar voren kunnen komen. Waar eventuele rijtechnische tekortkomingen vandaan komen. Dat laatste mist dan vaak toch wat diepgang en kennis bij sommige mensen vind ik.

Sommige mensen noemen tactverlies kreupel bijvoorbeeld, terwijl tactverlies ergens anders vandaan komt.

Ik ben het wel met je eens dat het goed is om kritisch te blijven en dat de manier waarop de boodschap gebracht wordt ook een wereld van verschil kan maken. Dat het belangrijk is om je uit te blijven spreken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:06

Ik ben tegenwoordig ook minder geneigd om nog te willen rijden bij iemand die zelf nooit gepresteerd heeft. Al is het maar omdat men dan vaak ook geen ervaring heeft met het mentale aspect voor zowel ruiter als paard op wedstrijd. :) In de achtertuin of bij de lesgever "presteren" is nog iets heel anders dan tussen de witte hekjes voor de jury in mijn ervaring. :)

En als je die ervaring niet hebt, hoe kan je een ruiter daar dan op voorbereiden en in begeleiden?
Een proef góed rijden is een vaardigheid op zichzelf. Dat verschilt behoorlijk van oefeningen thuis uit voeren "wanneer ie klaar voelt."

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:09

Ayasha schreef:
Ik ben tegenwoordig ook minder geneigd om nog te willen rijden bij iemand die zelf nooit gepresteerd heeft. Al is het maar omdat men dan vaak ook geen ervaring heeft met het mentale aspect voor zowel ruiter als paard op wedstrijd. :) In de achtertuin of bij de lesgever "presteren" is nog iets heel anders dan tussen de witte hekjes voor de jury in mijn ervaring. :)

En als je die ervaring niet hebt, hoe kan je een ruiter daar dan op voorbereiden en in begeleiden?
Een proef góed rijden is een vaardigheid op zichzelf. Dat verschilt behoorlijk van oefeningen thuis uit voeren "wanneer ie klaar voelt."

Inderdaad, goed een proef doorrijden is zo makkelijk nog niet.
Het is al een kunst an sich om te "blijven" rijden in een proef en op die manier paard goed aan de hulpen te houden en de oefeningen voor te bereiden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:10

Maar soms ziet iemand die er geen verstand van heeft wel eens met een fris ook dat het niet goed is.
Die weet dan de trainings weg niet, maar zal bijvoorbeeld wel kunnen zeggen, dat paard zag er angstig uit of niet blij uit. Ook dat kan waardevol zijn. Want sommige mensen zijn doof en blind voor alles.

Ach een Z jury heeft mijn paard eens kreupel genoemd toen hij vol spanning de baan in kwam en al 3 keer voor iets weg was gesprongen. Nee hij liep tactmatig niet goed toen, telkens als ik naar het "enge" moest rijden wilde hij niet meer voorwaarts dan krijg je geen fijn lopen paard als je hem dan toch vooruit duwt een appuyement in.
Dus als die dat niet eens zien wat er speelt, kun je het dan van andere wel verwachten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:10

Eerlijk gezegd is het voor mij echt niet waardevol als iemand me zegt dat mijn paard angstig uit zag. Ik voel vaak spanning die geen kat rond de ring gezien heeft. _O-
Dus nee, ik wil geen trainer meer die zelf nooit op wedstrijd geweest is. :-)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:28

Voor jou misschien niet nee, omdat je al met gevoel rijd.
Maar je wilt denk ik niet weten hoeveel mensen zeggen, rotknol doet niet wat ik zeg en hem naar voor schoppen terwijl het paard in zijn beleving wat engs heeft gezien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:38

En die mensen luisteren dus al zeker niet naar iemand die zelf nog nooit tussen de hekjes gereden heeft. :) Ik ga lang genoeg op wedstrijd om dat met flinke zekerheid te durven stellen. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:44

Nee die luisteren niet snel.
Maar als het misschien een vriend is die een keertje mee gaat wel.
OP die manier bedoelde ik het meer, maar was er niet duidelijk in.
Nee een wildvreemde vast niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:58

Nou, als voetbal het voorbeeld is; Ik hou niet van voetbal, maar onze zoon wilde voetballen, dus prima. Begonnen in een laag team, geen vrijwilligers, dus heb maar wat taken op me genomen zodat die kids konden ballen.
Ben zelfs voor de club gaan werken en heb gaande weg geleerd. Je krijgt zoveel info, zit er middenin en doet je best, dus pakt het ook op. Ook binnen dat wereldje staan de koppen niet allemaal dezelfde kant op, maar mijn belang was het plezier voor de kinderen.
Later op school was er schoolvoetbal en de meisjes wilden meedoen, maar niemand te vinden. Zoonlief zat in het team met een fanatieke vader en zei zoals altijd; dat doet mijn moeder wel......
Met dat clubje, niet voetballende meisjes, zijn we 2 rondes verder gekomen, wat echt een nette prestatie was.

Juist door de combinatie van ervaring met lesgeven, interesse, weten hoe je als team kan samenwerken etc, zijn we zo ver gekomen.

Er zijn tegenwoordig topsporters die mental coaches hebben. Puur mensen die vaak alleen een opleiding coachen hebben gedaan en niet uit de paardensport komen.

Of mensen die voor de camera staan en altijd nerveus zijn, hebben coaches. Mensen die zelf nooit voor de camera staan.

Ik heb zelf wel wedstrijden gereden, maar nooit die wedstrijd spanning gevoeld of gehad, dus letterlijk zou ik me nooit in een ander kunnen verplaatsen dan die bloed nerveus is, anders gaat rijden etc etc. Maar als je interesse hebt en op een gegeven moment ook geoefend bent, kan dat wel.

Je moet geen dingen door elkaar halen. Ik zie dat mensen staan les te geven door een uur vol te kletsen om daarna af te rekenen en door naar de volgende te gaan. Staan met mensen naast de bak te kletsen etc. Of ze vinden bepaalde paarden niks en nemen het sws al niet serieus.

Maar je kan zoveel meer leren; Hoe een paard moet bewegen, hoe een paard leert, het effect van de ruiter etc etc.

Ik zie mensen maanden en soms jaren aanmodderen met de trainer die in de omgeving een goede naam heeft en bekend is. Soms moet een combinatie ook gewoon goed werken.

Net als fokken. Er zijn hele goede paarden gefokt door mensen die zelf niet rijden, maar al jaren fokken en langs de kant staan te kijken en weten wat ze zien.

Als je zelf bijv naar het Z wilt en dan een trainer gaat zoeken die Z gereden heeft, beperk je jezelf juist. Want het is helemaal niet gezegd dat zo iemand goed kan lesgeven. Zelfs na de bekende opleiding niet. Ik vraag me zelfs vaak af hoe mensen in het Z zijn gekomen, dus mij zegt het echt niet zoveel.

Wij rijden al een aantal jaren western en er zijn helaas weinig echt goede EN fijne trainers. Mijn man is geen ster ruiter, maar soms vind ik het fijner als hij me hielp, dan zo een zogenaamde goede trainer met een berg titels op zijn naam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:20

Dat is zo, en dat is de nuance..niet iedere goede ruiter is ook een goede instructeur. Lesgeven is een vak apart. Het ligt ook aan de mate waarin iemand zich kan verdiepen in de materie volgens mij, echt verdiepen.

En jury's/ instructeurs op hoger niveau zien inderdaad ook niet altijd wat er aan de hand is. Heb zoiets ook eens mee gemaakt bij een clinic van een zeer bekende trainer. Paard was zooo gespannen en daardoor lastig maar diegene zag niet dat het spanning was. Jammer vind ik dan dat er ook niet naar gevraagd wordt. Een instructeur zit zelf niet op het paard en ziet wel dingen maar voelt het niet dus af en toe vragen om te verifieren of het klopt wat hij/ zij ziet vind ik een pluspunt.

Soms kunnen leken wel kritische vragen stellen over bepaalde zaken die "normaal" zijn in de paardenwereld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 02:02

Nee, precies.

Ik was bij een clinic van een bekende trainer, dus mijn verwachting lag hoog. Diegene heeft veel titels en het zat zo vol.
Hij was aan het lesgeven en ik vond het eigenlijk enorm vaag. Met regelmaat stapte hij op een paard en deed het voor of zou wel even iets snel fixen.

Soms goed, dan voelt de trainer het ook eens, soms helemaal niet. Soms doet het mij vermoeden dat de trainer het niet voldoende goed kan uitleggen of overbrengen zodat de ruiter het zelf voor elkaar kan krijgen.
En iets quick fixen ben ik al helemaal niet zo van.

Ik zag bijv dat de ene kant iets goed ging en de andere kant niet. De trainer keek totaal niet naar de zit, waar de ruiter echt het paard enorm in de weg zat.

Een andere top trainer op een clinic nam ook steeds paarden over. Paarden die normaal door de ruiter getraind worden en toen even in een quick fix dingen moesten kunnen die eigenlijk niet te verwachten zijn in zo een korte tijd.
Maar vanwege naam en titels staan mensen het toe en roepen oe en aaahhh

Zelfde als iemand steeds filmpjes plaatst wat er allemaal mis gaat en de kwijlende dames alles geweldig vinden.

Dat is een nadeel van de western sport, dat veel mannelijke trainers een beetje teveel aanbeden worden.

Waar ik me ook aan erger is het commentaar op tv. Het was denk ik vorig jaar dat ik naar ene grote wedstrijd op tv keek en de commentator dan echt zo vaak ernaast zat met het commentaar. Ik schrok soms zelfs hoe hij dingen omschreef, probeerde uit te leggen of goed te praten.

Ja, je ziet veel gespannen paarden en elke keer lag het aan het paard of de ring en het publiek etc. Nooit aan de ruiter, de manier van rijden. Anno 2020 ( of toen ) weten we beter en de leek die kijkt denkt nog steeds dat paarden alles maar eng vinden, het grote, gevaarlijke beesten zijn etc.

Dat laatste herken ik ook. Mensen kennen paarden echt niet van dichtbij, maar als ze van dieren houden, hebben ze wel vragen bij dingen. Soms sta je dan wel met je mond vol tanden en weet je niet hoe je het kort en duidelijk moet uitleggen.
Maar ik vergeet ook heel vaak dat sommige mensen nooit paarden zien, aanraken etc. Voor mij zijn ze zo normaal en alles er omheen. Ik geef rustig iemand een halster in z'n hand en vergeet dan dat het maar een raar ding is. En vaak is het dan gewoon heel grappig.

Vaak zijn de mensen die vastgeroest zijn erger.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 09:24

Moeilijk wel superpony, ik ben het deels met je eens.

Deels echter, die mensen die clinics geven zijn wel open over wat ze doen.

Ik kan ook wel eens naar een clinic, of een uitleg van iemand kijken en denken: niet geheel mijn ding.

Maar toch leer je er altijd iets van, ookal is het hoe het niet moet.

En daar heb ik sowieso meer respect voor dan mensen die daar niet open in zijn :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:46

ruitje schreef:

Ik kan ook wel eens naar een clinic, of een uitleg van iemand kijken en denken: niet geheel mijn ding.

En daar heb ik sowieso meer respect voor dan mensen die daar niet open in zijn :)

Dat vind ik het leuke aan clinics. Ik rijd vaak niet mee,maar ga wel kijken. Soms is het iets waar ik iets aan heb en soms idd hoe het niet moet of ik het niet wil.

Ik ben nooit les gaan geven, ondanks dat er veel om gevraagd werd, omdat ik het lastig vind om uit te leggen en graag wil voelen wat een paard doet als het volgens ruiter niet lukt zoals ik het uitleg.

Ik heb wel wat mensen geholpen, eerst die paarden een paar keer rijden en dan wilden ze dat ik ze zou helpen, omdat het bij mij wel lukte bijvoorbeeld. Maar ook niet iedereen vond het fijn om te horen wat er dan anders moest haha. Ik houd er niet zo van om iemand te beoordelen op zo iets kort als een les of clinics. Blijft lastig bij combinaties die je niet kent. Want die combinaties komen vaak ook om vooruitgang te boeken en heel eerlijk is dat natuurlijk niet om dat probleem in een half uur op te lossen.

De eerlijkste vond ik ook degene die zei dat hij dat in een half uur op kon lossen, maar dat dat de volgende keer gewoon weer terug zou zijn tenzij e dat en dat zouden veranderen en rekening zou houden met een bepaalde periode voordat het paard dat zou kunnen en probleem dus weg zou blijven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:17

ruitje schreef:

Ja, ik ga ook kijken, ook al weet ik soms wel dat de trainer me niet aanstaat. Soms hoop ik dat zo iemand ontwikkelt is en dingen anders aanpakt nu bijvoorbeeld.

Maar de trainers met titels en prijzen, kunnen het gewoon niet altijd overbrengen naar de ruiter. Ze rijden soms veel paarden en hun focus en communicatie ligt dan bij het paard en het trainen. Ze vergeten vaak de ruiter.
Wat ik zei; de zit, de houding, de uitleg.

Maar ik besef ook dat overbrengen heel lastig is. Ik heb dan leren lesgeven, dus ben erin gegroeit. Maar weet ook wel dat iets waar je zelf goed in bent of wat heel "normaal"voelt, voor een ander iets totaal vreemds is.
Als ik een nieuwe klant lesgaf moest ik de eerste keer ook wat aanvoelen hoever iemand is, of stappen zijn overgeslagen, hoe snel iemand iets oppikt etc.
Want ook al denken mensen met paardrijden daar niet snel aan; het vermogen om te leren speelt echt wel een rol. Al voel je ene paard nog zo goed aan, er is ook ene stuk theorie die je moet begrijpen, kunnen plaatsen en de link leggen met wat je voelt.

Ik zie veel teveel mensen rijden, oefeningen doen etc zonder dat ze enig idee hebben hoe het paardenlijf daarbij werkt, hoe en waarom zo een oefeningen werkt etc etc.

De trainers die zelf goed kunnen rijden, presteren etc, worden op een voetstuk geplaatst. Wat zij laten zien, willen veel volgers ook bereiken. Hoe de weg er naartoe is, kan heel veel mensen niks schelen en als een trainer zegt dat bijv heel hard trekken nodig is, omdat zus en zo, dus aardig kan onderbouwen, wil men dat soms blind overnemen.
Daarom vind ik het belangrijk dat mensen een goede basis mee krijgen, meer leren over het paard zelf en kritischer kunnen zijn naar de trainer. Dat kan dus van iemand zijn die zich meer verdiept in het paard, kijkt naar anatomie, ontwikkeling etc.

Ik gaf ooit les en toen niet meer. Had al lang geen wedstrijd ambities meer. Maar ik was lekker aan het rijden en spelen met de paarden. Geen NH, geen goeroe, ik doe maar wat en vaak werkt het.
Ik werd toen gevraagd en toen weer en weer en nog eens.

Wat dan best frustrerend kan zijn, is dat ik mensen al jaren zie trainen bij bekende trainers, Dat mensen iets willen bereiken en wedstrijden willen rijden etc etc. Maar ze komen amper een steek verder, blijven hangen, rijden paarden kapot etc.
Maar ze willen alleen les van de bekende trainers en blijven maar doen wat ze al jaren doen, ook als blijkt dat het niet werkt of zelfs schade toebrengt. En soms werken dingen wel.........kort.
Maar door die mensen kunnen trainers doen wat ze willen, want ze staan toch op dat voetstuk. Rodeo filmpjes plaatsen en dan allemaal hard lachen en 1 persoon met kritiek belachelijk maken werkt ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:29

Maar om dan even terug te gaan naar de beginpost..

'ben je zelf terughoudend met het plaatsen van materiaal op internet ivm de eventuele reacties'..

Ik denk nog steeds dat als je zelf kunt beoordelen wat je plaatst, dat je de verdere gevolgen zelf moet nemen.. En ik denk dat mensen zoals bijv bovengenoemde trainers ook dingen plaatsen (of hun klanten plaatsen het wel voor ze) en dan maakt het niet uit wat de publieke opinie is, want zij verdienen hun geld toch wel :+

Ik hoop dat mensen nadenken bij wat ze plaatsen, want dan kunnen ze ook verzinnen wat wel en niet 'geaccepteerd is'.. en dan nog kun je dus dingen doen die in de mainstream opinie niet okee zijn, maar die laat je dan gewoon niet zien. Dus als ze bewust dingen niet plaatsen weten ze in ieder geval in hun achterhoofd waarom, en dan moeten zij in zichzelf maar uitzoeken of ze daar verder okee mee zijn.

Mensen die in hun onwetendheid of onkunde iets plaatsen, kunnen er wellicht iets van opsteken.. maar idd, het huidige social media klimaat laat nog maar weinig ruimte voor 'foutjes'... En dan wordt zo iemand ook niet wijzer, alleen maar uitgescholden..
Wellicht moet zo iemand het dan in zijn directe omgeving zoeken, met instructie etc (maar ja, dat is ook niet helemaal heilig).. En misschien leren mensen dat paarden (en andere dieren) niet 'zomaar' aangeschaft kunnen worden 'voor de leuk'... maar dat je echt je best moet doen om er wat over te leren enzo... :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:54

Het is wel zo dat veel mensen dan leuk reageren op een dergelijk filmpje die ik benoemde. Maar achter de schermen roddelen mensen wel negatief over die personen....

Dus het is maar beperkt zo leuk om zoiets te plaatsen. Alleen een bepaalde doelgroep volgt het en vindt iets leuk en of grappig.
En er zijn mensen die wel iets aardigs plaatsen, maar het echt niet menen.

Helaas weet de plaatser of ruiter niet wat er nog achter de schermen negatief wordt besproken en dat een aantal reacties niet gemeend zijn als echt positief.

Ik zie ook echt wel mensen uit zakelijk belang reageren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:24

ruitje schreef:
Ik wist even niet een duidelijkere titel.

Ik ben op Bokt altijd best open, Bokt voelt voor mij 'vrij veilig' , heb het idee dat mensen hier enigzins open staan voor andere meningen.

Ik doe natuurlijk zelf aan een sport waar veel mensen een negatieve mening over hebben. Ik probeer door open te zijn juist een eerlijk beeld te laten zien.

Echter, de topics over ethiek en paardensport lopen de laatste tijd natuurlijk ook erg goed. Hierin zie je dat er toch ook een steeds groter worden de groep tegen de paardensport is.

Ook kwam ik bijv dit kanaal tegen:
https://youtu.be/yhPRRxCaEZA

Waarin tiktok filmpjes besproken worden. En ineens dacht ik: Ik heb echt genoeg gedeeld op Bokt om in 10 van dat soort filmpjes terecht te komen. De helft van HAW is waarschijnlijk genoeg voor mensen om filmpjes over te maken.

Ik ben nu dus wel serieus aan het nadenken of het in de huidige social media cultuur niet beter is om gewoon niks meer te delen, want voordat je het weet worden zaken uit context getrokken en ben je onderwerp van een vlogger.

Maar..... Als iedereen dat doet, lees of leer je nooit meer iets over een andere tak van sport waar je niet bekend mee bent?

Zorgt deze veranderende cultuur ervoor dat jij minder plaatst over je sport? Of heb je daar schijt aan en zie je wel?

Ik heb je link gevolgd. Laat ik voorop stellen dat ik echt niets heb met de toon van dit soort filmpjes, vreselijk echt :+ maar inhoudelijk is wat ze zegt toch niet heel extreem? Ze onderbouwt prima waarom ze de technieken die die vrouw laat zien, niet ok vindt.

Ik denk dat dit inherent is aan dingen op internet zetten, dat je ook negatieve reacties kan krijgen. Als je dat niet risico niet wil lopen, moet je niks op internet zetten.

Ik plaats zelf nooit iets, maar dat is eigenlijk vooral omdat ik die behoefte gewoon helemaal niet heb. Ik snap eigenlijk gewoon helemaal niet waarom mensen die behoefte wel hebben :+ Wat heb je aan een paar anonieme mensen die iets goed of slecht vinden? Als ik feedback wil, dan stuur ik een filmpje naar iemand die ik enorm waardeer qua paarden trainen. Dan krijg ik hopelijk feedback die waardevol is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:00

Tja, waarom post jij op bokt?
De reden om beeldmateriaal te delen is veelal gelijkaardig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:28

Dit is een discussieforum, dus ik post juist om reacties van anderen te krijgen. Dat maak het juist interessant. Misschien schrijf ik het verkeerd op, ik snap niet goed dat je beeldmateriaal op internet zet en dan verwacht dat er alleen maar positief commentaar komt. Dat kan niet, het internet is zo groot, er zullen altijd mensen zijn die het prachtig vinden en mensen die het afschuwelijk vinden.