Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Ja het is vaak zo extreem en zwart/ wit..dat valt mij ook op. Heel erg in hokjes denken waardoor wat niet meer in het kader van het hokje past automatisch slecht is.
Ik ga niet oordelen op 1 foto, praat ook niets goed maar ik zou weloverwogen tot een oordeel komen als ik een filmpje heb gezien of iemand in real life zien rijden. Ook dat regelmatig op wedstrijd komen vind ik geen excuus om dan maar iemand de grond in te branden vanaf een foto. Ga het dan beter doen denk ik dan, zorg dat mensen niet meer om jou en jouw manier van rijden heen kunnen. (zoals een Carl Hester en Charlotte) en zorg dan dat je een voorbeeldfunctie wordt. (niet persoonlijk bedoeld, even tegen de persoon die daar een FB hobby van gemaakt had)
Je kan het met elkaar oneens zijn en toch mensen in hun waarde laten, maar vaak wordt de mening van een ander niet gerespecteerd en bij een gebrek aan inhoudelijke argumenten worden mensen persoonlijk en gemeen. Dat is nergens voor nodig vind ik.
Ayasha, ja zou denk ik ook...en jonge mensen worden minder serieus genomen. Dat is volgens mij altijd al zo geweest. Ik vond dat (vroeger) in ieder geval zelf heel frustrerend en het zorgde ervoor dat ik me wilde bewijzen.
Ayasha schreef:Ik ben tegenwoordig ook minder geneigd om nog te willen rijden bij iemand die zelf nooit gepresteerd heeft. Al is het maar omdat men dan vaak ook geen ervaring heeft met het mentale aspect voor zowel ruiter als paard op wedstrijd.In de achtertuin of bij de lesgever "presteren" is nog iets heel anders dan tussen de witte hekjes voor de jury in mijn ervaring.
![]()
En als je die ervaring niet hebt, hoe kan je een ruiter daar dan op voorbereiden en in begeleiden?
Een proef góed rijden is een vaardigheid op zichzelf. Dat verschilt behoorlijk van oefeningen thuis uit voeren "wanneer ie klaar voelt."
ruitje schreef:Moeilijk wel superpony, ik ben het deels met je eens.
Deels echter, die mensen die clinics geven zijn wel open over wat ze doen.
Ik kan ook wel eens naar een clinic, of een uitleg van iemand kijken en denken: niet geheel mijn ding.
Maar toch leer je er altijd iets van, ookal is het hoe het niet moet.
En daar heb ik sowieso meer respect voor dan mensen die daar niet open in zijn
ruitje schreef:Moeilijk wel superpony, ik ben het deels met je eens.
Deels echter, die mensen die clinics geven zijn wel open over wat ze doen.
Ik kan ook wel eens naar een clinic, of een uitleg van iemand kijken en denken: niet geheel mijn ding.
Maar toch leer je er altijd iets van, ookal is het hoe het niet moet.
En daar heb ik sowieso meer respect voor dan mensen die daar niet open in zijn
ruitje schreef:Ik wist even niet een duidelijkere titel.
Ik ben op Bokt altijd best open, Bokt voelt voor mij 'vrij veilig' , heb het idee dat mensen hier enigzins open staan voor andere meningen.
Ik doe natuurlijk zelf aan een sport waar veel mensen een negatieve mening over hebben. Ik probeer door open te zijn juist een eerlijk beeld te laten zien.
Echter, de topics over ethiek en paardensport lopen de laatste tijd natuurlijk ook erg goed. Hierin zie je dat er toch ook een steeds groter worden de groep tegen de paardensport is.
Ook kwam ik bijv dit kanaal tegen:
https://youtu.be/yhPRRxCaEZA
Waarin tiktok filmpjes besproken worden. En ineens dacht ik: Ik heb echt genoeg gedeeld op Bokt om in 10 van dat soort filmpjes terecht te komen. De helft van HAW is waarschijnlijk genoeg voor mensen om filmpjes over te maken.
Ik ben nu dus wel serieus aan het nadenken of het in de huidige social media cultuur niet beter is om gewoon niks meer te delen, want voordat je het weet worden zaken uit context getrokken en ben je onderwerp van een vlogger.
Maar..... Als iedereen dat doet, lees of leer je nooit meer iets over een andere tak van sport waar je niet bekend mee bent?
Zorgt deze veranderende cultuur ervoor dat jij minder plaatst over je sport? Of heb je daar schijt aan en zie je wel?