Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 21:15

Haha ja misschien wel :)

Als dat de prijs van de paarden nu is wacht ik tot ze gaan zakken. Mijn verzorgpaarden zijn in respectievelijk april, juni en augustus verkocht :') Voor minder dan 5000 (eerder 3500), maar misschien hadden de nieuwe eigenaren daar dan geluk mee! Eentje is wel in Duitsland verkocht, misschien zijn de paardenprijzen daar lager.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:28

Sizzle schreef:
Als ik het zo lees weet je eigenlijk niet wat je wil kwa training, niet zozeer welk paard. De staleissen heb ik zelf nog nooit van het soort paard laten afhangen. Ook een sportpaard moet naar buiten en niet ieder recreatie paard kan in een groepsstal. Zo wil ik ook recreatief toegang hebben tot een goede bodem, niet alleen voor sport.

Het paard waarmee mijn paard op de wei staat wordt nu voornamelijk recreatief gereden maar komt van een 100% sport georienteerde achtergrond en heeft zeer goede sportresultaten. Baasje had gewoon geen zin meer in wedstrijden.
Zelf herken ik het niet zo dat sportpaarden perse moeilijk zijn, meestal betekend het dat ze gewoon weinig gewend zijn omdat het geen prioriteit was.
Er zijn ook genoeg godsonmogenlijke „recreatiepaarden“ die op elke hoek op hun achterbenen staan.

Mee eens... kijk maar naar de afstamming en het lijntje van mijn twee laatste paarden. Op basis hiervan zouden al veel mensen er niets eens aan beginnen... vooral de Don Tango x krack x jazz... uit een echt sportlijntje waar ook nog een aangewezen en een premiehengst uit dezelfde merrie.
Maar dat beest is echt bom proof buiten in het bos in groot verkeer en op de zandvlaktes. :+
En ik rij en ook nog prima wedstrijden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:47

LRV was heel vroeger vooral voor de boerenfamilies die ook ruitersport deden, maar die niet in de elite sport mee konden/wilden ivm financiën. Het niveau van de meeste ruiters en proeven is intussen zeker gelijkwaardig aan de andere officiële federaties, maar het principe van goedkoop sport te kunnen rijden is er nog steeds. Ipv luxe buiten- en binnenvakken op de meest chique accommodaties rijden wij op stoppelvelden en weilanden :+ Zo'n tornooidag is vaak een stuk of 20 dressuurringen van B tot en met ZZ naast elkaar, 2-3 springringen van B tot en met Z iets verderop, daar nog een aantal ringen viertal/achttal bij en op sommige plekken komt er nog een demonstratie tuigpaarden en zelfs G-sport bij.

Die paarden gaan vaak iets goedkoper van de hand, al moet je voor een Z-paard toch ook richting 5 cijfers denken hoor. Maar zeker bij B en L kan je hele fijne dieren vinden voor een leuk budget.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:07

Rizette schreef:
neile schreef:
Nu, een volwassen, min of meer getalenteerde PRE met fijne bewegingen en een goeie conformatie, zelfs ongereden... Onder de 5000 euro? Dat denk ik niet dat gaat gebeuren. Je vindt er wel onder die prijs, maar vaak met mankementen (problemen met papieren, slechte conformatie,...). En dat zou ik gewoon niet aanraden.

Ik zou je sowieso een PRE niet aanraden als je wedstrjiden dressuur wilt gaan rijden. Paarden zijn zoveel minder goed gebouwd dan de gemiddelde KWPN er en scoren op beweging ook duidelijk minder. De meeste PRE's moet je kopen omdat je ze mooi vindt en dan zijn ze in verhouding nog heel erg duur. Bewegingsvorm en lichaamsgebruik is gemiddeld niet best. Misschien kun je ze goedkoper vinden als je zelf daar gaat zoeken. De tussenhandel zal er gerust ook rijk aan willen worden maar ik vraag me ook af hoe ver de fokkerij is met rontgenen en dergelijke of dat er nog helemaal geen gezond fokplan is dus je veel meer kans hebt op aanschaf van problemen omdat er niet geselecteerd wordt door het stamboek op rontgen.

Daar ga ik totaal niet mee akkoord maar goed, daar gaat dit topic niet over. Net zoals bij de KWPN heb je bij de PRE ook verschillen in kwaliteit en die kwaliteit betaal je dus ook. Ik zou als ik jou was niet rasgebonden zoeken maar vooral kijken naar de omschrijving van het paard. Het klinkt alsof je vooral op zoek bent naar een fijn allround paard en je zelf ook wel wat in je rugzak hebt zitten om een paard hierin te helpen groeien. Dat komt vast goed als je je niet vast laat pinnen op de keuze tussen recreatie en wedstrijd, want die hoeft niet per se zo zwartwit te zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 01:00

Varekaj schreef:
LRV was heel vroeger vooral voor de boerenfamilies die ook ruitersport deden, maar die niet in de elite sport mee konden/wilden ivm financiën. Het niveau van de meeste ruiters en proeven is intussen zeker gelijkwaardig aan de andere officiële federaties, maar het principe van goedkoop sport te kunnen rijden is er nog steeds. Ipv luxe buiten- en binnenvakken op de meest chique accommodaties rijden wij op stoppelvelden en weilanden :+ Zo'n tornooidag is vaak een stuk of 20 dressuurringen van B tot en met ZZ naast elkaar, 2-3 springringen van B tot en met Z iets verderop, daar nog een aantal ringen viertal/achttal bij en op sommige plekken komt er nog een demonstratie tuigpaarden en zelfs G-sport bij.

Die paarden gaan vaak iets goedkoper van de hand, al moet je voor een Z-paard toch ook richting 5 cijfers denken hoor. Maar zeker bij B en L kan je hele fijne dieren vinden voor een leuk budget.

Dit klinkt ook gewoon als de outdoor wedstrijden van vroeger, bij de pony's. Heerlijk was dat <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:48

Rizette schreef:
edit: Een leuke lusitano of PRE is zeker geen slecht idee, maar dan moet je wel niet willen besparen en naar een goede fokker gaan. Er zijn er zeker gezonde te vinden die voldoende aan de maat zijn, maar die gaan niet voor een paar euro.

Ik zou zelf nooit voor een PRE gaan.
Je hoeft voor een Portugees niet persee naar een fokker te gaan (en de meeste zijn goede, of hun producten raken niet ingeschreven) om goede te vinden en je hoeft zeker geen kapitalen uit te geven. Maar je moet wel weten waar te zoeken.
Spanje en Portugal zijn (ook) wat dat betreft volkomen verschillende landen.
Ik zou zelf geen paard in Spanje durven kopen.

IK denk er echt anders over. Je moet al wel de creme de la creme van een Iberisch ras hebben willen ze een beetje mee kunnen komen in een dressuurring. Je moet echt van het type houden om er 1 te kopen denk ik. Dan stap je ws snel over de rest heen. Voor de prestaties in de ring zou ik het niet doen want het zijn geen paarden met een lijf wat veel mee heeft voor een dressuurcarriere. Uitzonderingen zullen er zijn maar die gaan niet goedkoop zijn. Een goede fokker ziet zelf ook wel wat hij fokt. Ze zijn wel mooi voor op een schilderij.

Heh? deze paarden hebben over het algemeen juist veel meer dressuuraanleg 8)7 dat ze vaak niet goed over de rug gereden worden en daarom hectisch in de beweging kunnen die dieren niets aan doen. Temperamentvol, gevoelig en bomproof zijn ze vaak wel..maar niet iedereen kan met deze gevoeligheid overweg. Gezondheid is het enige waar ik het mee eens ben.

PSvanLot

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:51

Waarom zou je met een sportpaard niet buiten/in het bos kunnen rijden?
Het een gaat het ander echt niet uitsluiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:39

Sheran schreef:

Als dat de prijs van de paarden nu is wacht ik tot ze gaan zakken. Mijn verzorgpaarden zijn in respectievelijk april, juni en augustus verkocht :') Voor minder dan 5000 (eerder 3500), maar misschien hadden de nieuwe eigenaren daar dan geluk mee! Eentje is wel in Duitsland verkocht, misschien zijn de paardenprijzen daar lager.

En (rontgenologisch) helemaal gezond? Voor 3500 een gezond paard kopen is vrij onmogelijk. Een fokker kan aan die prijs al niets verdienen. In die prijsklasse vind je wel veel paarden die wat mankeren. En kan goedkoop je uiteindelijk duur komen te staan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 10:41

Babootje schreef:
Sheran schreef:

En (rontgenologisch) helemaal gezond? Voor 3500 een gezond paard kopen is vrij onmogelijk. Een fokker kan aan die prijs al niets verdienen. In die prijsklasse vind je wel veel paarden die wat mankeren. En kan goedkoop je uiteindelijk duur komen te staan.

Ja, deze wel, is volledig op de foto geweest. Werkelijk niets mis mee, behalve een karakter dat niet voor iedereen geschikt was, en de eigenaresse die een goed huis voor hem wilde :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:45

Ik heb net mijn "paardenjacht" achter de rug.

Ik zocht een brave 4 tot 12 jarige vanaf 165cm. Gezond en minimaal zadelmak.

Heb 15 paarden bekeken. Van eur 4500,00 tot eur 9000,00.
Ik vond het erg lastig!

Of wel braaf, maar niet goed. Of wel goed, maar niet braaf :D .

Paard nummer 15 is het uiteindelijk geworden. Paard dat braaf was, en toevallig ook wedstrijdervaring had ... en al een tijd stil stond. Daar zat echt wel werk aan dus. En boven jouw budget.

Denk dat als je geen haast hebt, je op den duur wel slaagt. Door de economische krimp verwacht ik dat de prijzen van de paarden ook wel anders gaan worden.
Maar wanneer... das nog even de vraag.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:50

Ik zou zeggen, zoek een leuk bijrijdpaard en bij de juiste klik koop je hem :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:15

boemel schreef:

Ik vond het erg lastig!

Paard nummer 15 is het uiteindelijk geworden. Paard dat braaf was, en toevallig ook wedstrijdervaring had ... en al een tijd stil stond. Daar zat echt wel werk aan dus. En boven jouw budget.

Denk dat als je geen haast hebt, je op den duur wel slaagt. Door de economische krimp verwacht ik dat de prijzen van de paarden ook wel anders gaan worden.

Voor wat betreft de economische krimp. Sinds Corona, zijn huizen en huisdieren gestegen in prijs en niet aan te slepen.Dus ik zou niet teveel verwachten dat de paarden veel goedkoper gaan worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:23

Sheran schreef:
Werkelijk niets mis mee, behalve een karakter dat niet voor iedereen geschikt was, en de eigenaresse die een goed huis voor hem wilde :)

Maar dan is er dus wel iets "mis" mee en is daarom de prijs laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:27

Moeten ze nog willen verkopen ook natuurlijk, en niet de hoofdprijs voor gaan vragen. En bijrijdpaard of niet, je kan er niet doorheen kijken dus alsnog kans dat ie op rx niet goed is.

Of dus over de grens komen kijken :D Heb het idee dat de paarden hier sowieso wel goedkoper zijn dan in NL.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:29

Rizette schreef:
boemel schreef:

Ik vond het erg lastig!

Voor wat betreft de economische krimp. Sinds Corona, zijn huizen en huisdieren gestegen in prijs en niet aan te slepen.Dus ik zou niet teveel verwachten dat de paarden veel goedkoper gaan worden.

Net na Corona was er nog geen recessie.
Marktkrimp is aanzienlijk en velen zullen dat in hun portemonnee gaan voelen.
Dus ja, direct in Coronatijd stijging van prijs, maar ik geloof niet dat dat zo blijft.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 13:36

Varekaj schreef:
Moeten ze nog willen verkopen ook natuurlijk, en niet de hoofdprijs voor gaan vragen. En bijrijdpaard of niet, je kan er niet doorheen kijken dus alsnog kans dat ie op rx niet goed is.

Of dus over de grens komen kijken :D Heb het idee dat de paarden hier sowieso wel goedkoper zijn dan in NL.

Hoe bedoel je? Paard was voor verkoop op de foto gezet en is verkocht in april :) maar misschien heb je het over iets anders.

Over de grens kan altijd. En vind ik niets voor mijn prijs, dan wacht ik gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:14

Ik doel op diegene boven me die zei "bijrijdpaard zoeken en bij klik overkopen". Dan moet die eigenaar maar net willen verkopen natuurlijk en moeten ze alsnog door de rx komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 15:21

Ah zo, ik snap hem. Dat is inderdaad niet iets dat noodzakelijkerwijs lukt :))

Ik kon in april mijn bijrijdpaard overkopen. Helaas wist ik toen nog niet dat ik ging verhuizen :(

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:22

Ja ik zei dat een beetje gekscherend omdat alle paarden waar ze op rijdt verkocht worden.
Jammer dat je dat toen nog niet wist. Er komt tzt vast een geschikt paard voorbij voor je.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:25

Ik weet niet hoe groot en hoe zwaar je bent, maar als je niet al te groot bent dan kun je in die prijsklasse ook nog op zoek naar een getalenteerde E-pony :-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 15:27

Apple schreef:
Ik weet niet hoe groot en hoe zwaar je bent, maar als je niet al te groot bent dan kun je in die prijsklasse ook nog op zoek naar een getalenteerde E-pony :-)

Kan makkelijk qua gewicht, maar ik ben wel 1.78 met lange benen. Voor het plaatje is een paard wel echt mooier :) Op mijn 14e is mijn e-pony verkocht omdat ik te lang werd :))

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:04

Ik moet zeggen dat ik 'ruim onder de 5.000 euro' niet veel geld vind voor het paard op de film als het enige puntje is dat hij niet voor elke ruiter geschikt is. Zolang het geen echte rotzak is... Die had ik zo meegenomen. :) Gelukje als je zo'n paard voor weinig kunt kopen! Ik zou bijna zeggen: probeer weer bijrijdpaarden te vinden in de hoop dat het weer een leuke is die ze voor een relatief kleine prijs van de hand willen doen. Er is namelijk niet veel aanbod binnen die prijsklasse. Ook niet als je concessies doet. Ik heb de laatste weken wel 5x de vraag gekregen of ik een normaal paard wist (betrouwbaar, onder de 18 jaar, mocht wel een kleine bemerking hebben en < 5.000 euro), maar ik wist echt helemaal niets. Ja, mijn eigen paard... Die zou ik omwille van de financiën eigenlijk moeten verkopen, maar die mochten ze niet hebben. De buren dachten er zelf al snel een gevonden te hebben van 16 jaar, maar daar brak de buurvrouw binnen een week haar heup mee door extreme rodeo.
Die leuke, betaalbare paarden zullen er heus zijn, maar als je geen enorm kieskeurige eigenaren treft, dan is het moeilijk om überhaupt de kans te krijgen om bij het paard te komen kijken. Het scheelt dat je geen haast hebt, maar dan kan het nog heel frustrerend zijn. Gezien je voorkeuren (niet klein, sensibel, geen kant-en-klaar paard) en wedstrijdambities zou ik ondanks de recreatieplannen niet voor een te beperkt paard gaan. Je kunt van een Totilas wel een boscrosser maken, maar een echt beperkt paard blijft vaak moeite houden met het werk of nog belangrijker, hij wordt er niet blij van. Dat is prima als je zelf niet die behoefte hebt, maar als ik het zo lees, heb je nog best wat ambitie(s).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:15

_Lorette_ schreef:
Je kunt van een Totilas wel een boscrosser maken, maar een echt beperkt paard blijft vaak moeite houden met het werk of nog belangrijker, hij wordt er niet blij van.

Sterker nog, meervoudig kampioen Valegro ís een boscrosser.
https://womenofageridinghorses.com/even ... -new-tune/

Best een scherpe pen trouwens die Dujardin hanteert. Lijkt me geen dame waar ruzie mee moet krijgen. Die fileert je met een hele vriendelijke glimlach in hele kleine mootjes.

Qua prijs: goed opletten, beetje geluk en héél snel reageren als je iets ziet. Echte juweeltjes staan niet lang te koop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:12

Ik heb mijn vorige paard ook zo rond de 5000 euro verkocht. Was inderdaad niet de simpelste in de kop (merrie met diva ambities) maar absoluut geschikt voor zowel recreatie, dressuur en springen. Kon er ook super goed mee aan de hand wandelen en ze kon ook heel goed mee als handpaard. Makkelijk te laden, super goede voeten en goed op de röntgen.
De enige reden dat ik er niet meer voor kon/wilde vragen is het gebrek aan sportresultaten en omdat ik echt niet wilde dat ze bij een wannabee anky zou komen want het is absoluut geen paard dat zich even laat afdwingen.
Loopt nu al weer anderhalf jaar haar fanatieke rondjes in bergen van de Jura met een heel tevreden eigenaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:55

Ik als recreatieruiter heb evengoed wekelijks privé lessen gereden, ik wilde ook graag lekker blijven rijden op de juiste manier, even die paar ogen die met je mee kijken of alles goed blijft gaan, wat huiswerk mee krijgen voor de week erna, op die manier bleef je toch rijden met een doel maar op een leuke manier. Je blijft voor jezelf als ruiter vooruitgang houden en nieuwe dingen leren. Voor mij hoefde de wedstrijden niet meer. Wilde gewoon lekker rijden zonder de druk van we moeten, wilde het dan een keer niet geen probleem, even een stap terug of even niet en weer verder zonder de druk van een datum op de kalender waar een inschrijfdata van een wedstrijd op stond want ja dan kon je niet meer terug.