Als dat de prijs van de paarden nu is wacht ik tot ze gaan zakken. Mijn verzorgpaarden zijn in respectievelijk april, juni en augustus verkocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Als ik het zo lees weet je eigenlijk niet wat je wil kwa training, niet zozeer welk paard. De staleissen heb ik zelf nog nooit van het soort paard laten afhangen. Ook een sportpaard moet naar buiten en niet ieder recreatie paard kan in een groepsstal. Zo wil ik ook recreatief toegang hebben tot een goede bodem, niet alleen voor sport.
Het paard waarmee mijn paard op de wei staat wordt nu voornamelijk recreatief gereden maar komt van een 100% sport georienteerde achtergrond en heeft zeer goede sportresultaten. Baasje had gewoon geen zin meer in wedstrijden.
Zelf herken ik het niet zo dat sportpaarden perse moeilijk zijn, meestal betekend het dat ze gewoon weinig gewend zijn omdat het geen prioriteit was.
Er zijn ook genoeg godsonmogenlijke „recreatiepaarden“ die op elke hoek op hun achterbenen staan.
Rizette schreef:neile schreef:Nu, een volwassen, min of meer getalenteerde PRE met fijne bewegingen en een goeie conformatie, zelfs ongereden... Onder de 5000 euro? Dat denk ik niet dat gaat gebeuren. Je vindt er wel onder die prijs, maar vaak met mankementen (problemen met papieren, slechte conformatie,...). En dat zou ik gewoon niet aanraden.
Ik zou je sowieso een PRE niet aanraden als je wedstrjiden dressuur wilt gaan rijden. Paarden zijn zoveel minder goed gebouwd dan de gemiddelde KWPN er en scoren op beweging ook duidelijk minder. De meeste PRE's moet je kopen omdat je ze mooi vindt en dan zijn ze in verhouding nog heel erg duur. Bewegingsvorm en lichaamsgebruik is gemiddeld niet best. Misschien kun je ze goedkoper vinden als je zelf daar gaat zoeken. De tussenhandel zal er gerust ook rijk aan willen worden maar ik vraag me ook af hoe ver de fokkerij is met rontgenen en dergelijke of dat er nog helemaal geen gezond fokplan is dus je veel meer kans hebt op aanschaf van problemen omdat er niet geselecteerd wordt door het stamboek op rontgen.
Varekaj schreef:LRV was heel vroeger vooral voor de boerenfamilies die ook ruitersport deden, maar die niet in de elite sport mee konden/wilden ivm financiën. Het niveau van de meeste ruiters en proeven is intussen zeker gelijkwaardig aan de andere officiële federaties, maar het principe van goedkoop sport te kunnen rijden is er nog steeds. Ipv luxe buiten- en binnenvakken op de meest chique accommodaties rijden wij op stoppelvelden en weilandenZo'n tornooidag is vaak een stuk of 20 dressuurringen van B tot en met ZZ naast elkaar, 2-3 springringen van B tot en met Z iets verderop, daar nog een aantal ringen viertal/achttal bij en op sommige plekken komt er nog een demonstratie tuigpaarden en zelfs G-sport bij.
Die paarden gaan vaak iets goedkoper van de hand, al moet je voor een Z-paard toch ook richting 5 cijfers denken hoor. Maar zeker bij B en L kan je hele fijne dieren vinden voor een leuk budget.
Rizette schreef:edit: Een leuke lusitano of PRE is zeker geen slecht idee, maar dan moet je wel niet willen besparen en naar een goede fokker gaan. Er zijn er zeker gezonde te vinden die voldoende aan de maat zijn, maar die gaan niet voor een paar euro.
Ik zou zelf nooit voor een PRE gaan.
Je hoeft voor een Portugees niet persee naar een fokker te gaan (en de meeste zijn goede, of hun producten raken niet ingeschreven) om goede te vinden en je hoeft zeker geen kapitalen uit te geven. Maar je moet wel weten waar te zoeken.
Spanje en Portugal zijn (ook) wat dat betreft volkomen verschillende landen.
Ik zou zelf geen paard in Spanje durven kopen.
IK denk er echt anders over. Je moet al wel de creme de la creme van een Iberisch ras hebben willen ze een beetje mee kunnen komen in een dressuurring. Je moet echt van het type houden om er 1 te kopen denk ik. Dan stap je ws snel over de rest heen. Voor de prestaties in de ring zou ik het niet doen want het zijn geen paarden met een lijf wat veel mee heeft voor een dressuurcarriere. Uitzonderingen zullen er zijn maar die gaan niet goedkoop zijn. Een goede fokker ziet zelf ook wel wat hij fokt. Ze zijn wel mooi voor op een schilderij.
Sheran schreef:Haha ja misschien wel
Als dat de prijs van de paarden nu is wacht ik tot ze gaan zakken. Mijn verzorgpaarden zijn in respectievelijk april, juni en augustus verkochtVoor minder dan 5000 (eerder 3500), maar misschien hadden de nieuwe eigenaren daar dan geluk mee! Eentje is wel in Duitsland verkocht, misschien zijn de paardenprijzen daar lager.
Babootje schreef:Sheran schreef:Haha ja misschien wel
Als dat de prijs van de paarden nu is wacht ik tot ze gaan zakken. Mijn verzorgpaarden zijn in respectievelijk april, juni en augustus verkochtVoor minder dan 5000 (eerder 3500), maar misschien hadden de nieuwe eigenaren daar dan geluk mee! Eentje is wel in Duitsland verkocht, misschien zijn de paardenprijzen daar lager.
En (rontgenologisch) helemaal gezond? Voor 3500 een gezond paard kopen is vrij onmogelijk. Een fokker kan aan die prijs al niets verdienen. In die prijsklasse vind je wel veel paarden die wat mankeren. En kan goedkoop je uiteindelijk duur komen te staan.
boemel schreef:Ik heb net mijn "paardenjacht" achter de rug.
Ik zocht een brave 4 tot 12 jarige vanaf 165cm. Gezond en minimaal zadelmak.
Heb 15 paarden bekeken. Van eur 4500,00 tot eur 9000,00.
Ik vond het erg lastig!
Of wel braaf, maar niet goed. Of wel goed, maar niet braaf.
Paard nummer 15 is het uiteindelijk geworden. Paard dat braaf was, en toevallig ook wedstrijdervaring had ... en al een tijd stil stond. Daar zat echt wel werk aan dus. En boven jouw budget.
Denk dat als je geen haast hebt, je op den duur wel slaagt. Door de economische krimp verwacht ik dat de prijzen van de paarden ook wel anders gaan worden.
Maar wanneer... das nog even de vraag.
Rizette schreef:boemel schreef:Ik heb net mijn "paardenjacht" achter de rug.
Ik zocht een brave 4 tot 12 jarige vanaf 165cm. Gezond en minimaal zadelmak.
Heb 15 paarden bekeken. Van eur 4500,00 tot eur 9000,00.
Ik vond het erg lastig!
Of wel braaf, maar niet goed. Of wel goed, maar niet braaf.
Paard nummer 15 is het uiteindelijk geworden. Paard dat braaf was, en toevallig ook wedstrijdervaring had ... en al een tijd stil stond. Daar zat echt wel werk aan dus. En boven jouw budget.
Denk dat als je geen haast hebt, je op den duur wel slaagt. Door de economische krimp verwacht ik dat de prijzen van de paarden ook wel anders gaan worden.
Maar wanneer... das nog even de vraag.
Voor wat betreft de economische krimp. Sinds Corona, zijn huizen en huisdieren gestegen in prijs en niet aan te slepen.Dus ik zou niet teveel verwachten dat de paarden veel goedkoper gaan worden.
Varekaj schreef:Moeten ze nog willen verkopen ook natuurlijk, en niet de hoofdprijs voor gaan vragen. En bijrijdpaard of niet, je kan er niet doorheen kijken dus alsnog kans dat ie op rx niet goed is.
Of dus over de grens komen kijkenHeb het idee dat de paarden hier sowieso wel goedkoper zijn dan in NL.
Apple schreef:Ik weet niet hoe groot en hoe zwaar je bent, maar als je niet al te groot bent dan kun je in die prijsklasse ook nog op zoek naar een getalenteerde E-pony
_Lorette_ schreef:Je kunt van een Totilas wel een boscrosser maken, maar een echt beperkt paard blijft vaak moeite houden met het werk of nog belangrijker, hij wordt er niet blij van.