Hoefsmid slaat paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemenkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:12

Persoonlijk zou ik naar een andere smid gaan. Wand slaan mag niet..Zeker niet als je een hoefsmid bent.Geen enkel paard verdiend slaan en schoppen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:26

Hoewel ik jou en je paard niet ken, klinkt het vooral alsof de merrie jou goed heeft opgevoed in plaats van andersom.
Je noemt het 'eenkennigheid', maar een paard heeft in bepaalde situaties zich aan te passen, zoals de hoefsmid. Dat hoort bij het paarden-abc.
En een keer een corrigerende tik wordt ze echt niet minder van.
Let wel, er zijn wel eens smeden die een paard niet fair behandelen (we hebben ooit iemand weggestuurd die echt los ging op een bange pony), maar de meesten zijn gewoon vakmensen die allerlei paarden goed en duidelijk kunnen handelen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:38

Een goede smid zal echt niet onnodig een paard slaan.
Maar af en toe is een correctie wel even nodig. Dat is voor ieders veiligheid.
Helaas zijn er veel paarden die onvoldoende opgevoed worden. Om gevaarlijke situaties te voorkomen moet een smid dan soms corrigeren.
Dit zou eigenlijk de eigenaar vooraf in orde moeten hebben, maar er zijn veel eigenaren die te lief zijn voor hun paard waardoor die vervelend kan worden bij noodzakelijke behandelingen zoals hoefsmid of dierenarts.
Ik vind dus dat een smid dan mag corrigeren.
Heel vaak zijn betreffende paarden trouwens veel braver als de eigenaar er niet bij is. :j

Milo2012

Re: Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:44

Ik vind slaan persoonlijk echt een no go!! Zeker als t om zoiets gaat.. gaat je paard echt te ver als in bijten/slaan/dreigen zover dat het voor de mens gevaarlijk (kan) word(en) dan vind ik het een ander verhaal! Als dit mijn smid was geweest kon hij ophoepelen !

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:05

Mss volgende keer je moeder of iemand anders laten meekijken als de smid er is? Enerzijds kan een volwassene mss beter inschatten of de reactie van de smid terecht is, en anderzijds kan ik me best voorstellen dat niet iedere smid zal luisteren naar een 16jarige.

Als paard de smid bijv. wil omverduwen, dan vind ik een tik op zijn plaats. Als paard een tik krijgt telkens hij een been wegtrekt, vind ik dit erover.

Ik heb er 2 die nogal eens durfden achteruit slaan met de achterbenen tijdens het bekappen. Smid slaat niet, maar houdt in dat geval zijn vijl achter het achterbeen. Slaat ie dan, doet hij alleen zichzelf pijn, terwijl de smid zelf niets misdaan heeft. Leren ze snel. De derde, mijn merrie, is normaal poeslief bij de smid, maar was ooit nogal lichtgeraakt. Ze wou de smid (vorige smid, heb nu natuurlijk bekapper) aanvallen, maar hij zag het aankomen, heeft haar een rammeling gegeven met zijn vijl, ze had zelfs een lichte bloedneus. Ben dan eventjes van smid veranderd omdat ik dacht dat ze schrik zou hebben van hem, maar hem daarna toch laten terugkomen, en ze was heel vriendelijk naar hem, ze wist dat het haar verdiende loon geweest was.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 00:46

Milo2012 schreef:
Ik vind slaan persoonlijk echt een no go!! Zeker als t om zoiets gaat.. gaat je paard echt te ver als in bijten/slaan/dreigen zover dat het voor de mens gevaarlijk (kan) word(en) dan vind ik het een ander verhaal! Als dit mijn smid was geweest kon hij ophoepelen !

Mijn paard trekt haar voorbeen uit handen van de smid. Indien je dit niet corrigeert gelijk gooit ze hem met smid en al door de lucht want trekken mag dus dat dan vast ook. Een keer een smid gehad waarbij ik het paard niet mocht corrigeren en ze dat zelf ook niet deed na de eerste keren trekken.
Nadat de smid opgekrabbeld was na een meter verder gelanceerd te zijn begreep ze hem wel.
Dus ookal bijt, slaat of dreigt een paard niet. Iets simpels als been wegtrekken kan heel fout aflopen.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:48

nuscaniels schreef:
Milo2012 schreef:

Mijn paard trekt haar voorbeen uit handen van de smid. Indien je dit niet corrigeert gelijk gooit ze hem met smid en al door de lucht want trekken mag dus dat dan vast ook. Een keer een smid gehad waarbij ik het paard niet mocht corrigeren en ze dat zelf ook niet deed na de eerste keren trekken.
Nadat de smid opgekrabbeld was na een meter verder gelanceerd te zijn begreep ze hem wel.
Dus ookal bijt, slaat of dreigt een paard niet. Iets simpels als been wegtrekken kan heel fout aflopen.

Bij mijn paarden is stem verheffing genoeg op zo'n moment.. en dat vind ik een kwestie van opvoeding. Er zijn meerdere manieren om te corrigeren.. waarom slaan mensen altijd meteen ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:53

Als een paard zijn hoef wegtrekt en dan meteen slaan vind ik ook wel overdreven. Kijk als ze bezig blijven dan is het een ander verhaal. Mijn ruin heeft zo'n tik bij een voet. Die probeert hij standaard een keer los te trekken. Dat weten we allemaal dus gewoon even vast houden en erna staat hij gewoon rustig.

Maar je schrijft dat ze het niet doet als je er zelf bij bent ts. Dan is de oplossing toch simpel? Nooit meer bekappen als je er zelf niet bent. En verder veel oefenen met anderen de benen laten oppakken en idd de handelingen imiteren zodat ze er aan went.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:01

Kom eens even van je wolk af... Bij alles wat je schrijft krijg ik de kriebels, je bent zo hard op weg om er een verwend mormel van te maken.

Ik snap best dat als het je eerste paard is, je er beste vriendjes mee wil zijn. Niets mis mee, maar haal wel de waar voor je ogen weg. Het is nhet zo dat iedere keer als ze haar oren naar achter legt, dat ze diep ongelukkig is. Net zoals 99% van de paardenmeisjes die net een paard hebben.

Waarschijnlijk heb je gewoon in werkelijkheid een paard gekocht. En die weet nu precies hoe ze jou opvoed. Ik lees iets over schrapen als jij wegloopt. Dit is echt een teken van ongehoorzaamheid en ongeduldigheid, dit heeft helemaal niets met angst te maken.

De hoefsmid heeft alle recht om haar een klap te verkopen als ze loopt te kloten. Dan vind ze het maar even niet leuk, jammer dan. Kom op zeg.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:16

Snoppie schreef:
_Penotti schreef:
En hoe denk je er nu dan over?

Dat als het inderdaad gevaarlijk word de hoefsmid mag doen wat die moet doen om niet een trap te krijgen, maar mijn merrie kreeg al een tik omdat ze haar been terugtrok en ging bewegen, dit kwam dus uit frustratie bij de hoefsmid en dat vind ik echt niet oké

De hoefsmid moet dus wachten tot hij omver gelopen is of in elkaar getimmerd?
Besef ook dat als jouw poppetje beweegt, het risico bestaat dat ze tegen de werktuigen van de smid aanloopt. Kan ook gevaarlijk zijn.

Het is een PAARD. Geen klein kind.

Hoe is ze in de groep op het land? Zet je haar zelf buiten? Wij hebben nu ook weer een merrie binnengekregen die bij de vorige eigenaar met wattenstaafjes werdt aangeraakt en nooit nee te horen heeft gekregen. Wat een drama, paard heeft voor niets of niemand respect. Dan wordt het pas zielig, ik ga namelijk niet met grondwerk lopen poedersuiker. Beest is 1.75, een tank, en ik heb er 40 per dag binnen te halen en buiten te zetten. Ik heb het respect dus even duidelijk afgedwongen, ik weiger aan een paard te gaan hangen.
Dit zijn dingen die je kunt voorkomen als baas, gewoon zorgen dat je een sociaal dier hebt die respect heeft voor iedereen. En dan mogen ze best een keer nee zeggen, maar ze hebben ook gewoon te luisteren. Jij hebt toch ook gewoon je werk, waar je luistert?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:36

Ik had een paard met een krampbeen, dit gaf ik ook aan als ik een smid had. Mijn smid liet dat ook keurig toe dat ze een paar keer haar been strekte en dan weer gaf. Op een dag had hij een leerjongen bij die met de vijl gelijk los ging op mijn paard. Ik heb gezegd stop maar. Ondanks dat ik snap dat studenten moeten leren niet op mijn paard en zeker niet zo. Nu al jaren een fijne smid.

Op een stal waar ik was heb ik ook eens een smid uit zijn dak zien gaan. Eigenaar was er niet bij, paard stond vast gebonden inde gang vrij kort aan beide stallen. Hij stond als een idioot op het paard te meppen op zijn hoofd. Daar ben ik ook tussen gesprongen. Dat je een paard een tik geeft alla, maar geen frustratie, s afreageren op een dier.

Mijn paard mag overigens geen nee zeggen,maar dat mochten mijn kinderen ook niet ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:59

Utixo schreef:
Kom eens even van je wolk af... Bij alles wat je schrijft krijg ik de kriebels, je bent zo hard op weg om er een verwend mormel van te maken.

Ik snap best dat als het je eerste paard is, je er beste vriendjes mee wil zijn. Niets mis mee, maar haal wel de waar voor je ogen weg. Het is nhet zo dat iedere keer als ze haar oren naar achter legt, dat ze diep ongelukkig is. Net zoals 99% van de paardenmeisjes die net een paard hebben.

Waarschijnlijk heb je gewoon in werkelijkheid een paard gekocht. En die weet nu precies hoe ze jou opvoed. Ik lees iets over schrapen als jij wegloopt. Dit is echt een teken van ongehoorzaamheid en ongeduldigheid, dit heeft helemaal niets met angst te maken.

De hoefsmid heeft alle recht om haar een klap te verkopen als ze loopt te kloten. Dan vind ze het maar even niet leuk, jammer dan. Kom op zeg.

Dit dus.

Veel te veel paarden worden niet meer opgevoed. Alles moet met zachte hand en lieve woordjes opgelost. 3/4 van de paarden is opeens getraumatiseerd eenkennig etc.

Ik rammel mijn paard niet af maar ho is ho. Stil staan is stil staan en niet kloten. Normaal meelopen etc.

Hoefsmeden hebben het al zwaar zat. Benen wegtrekken of continu met al dat gewicht op een smid hangen is gewoon not done. Als je dat toch de hele dag heb is slopend.

Laat iemand anders eens de benen optillen. Leer hem op eigen benen te blijven staan en ook geen benen continu uit de handen wegtrekken.

Je hoeft niet meteen te slaan maar hou gewoon vast. Paard hoeft niet alles leuk tw vinden he. Sommige dingen moeten gebeuren en dan moeten ze zich gedragen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:00

Krampbeen is inderdaad een ander verhaal... had mijn vorige ruin ook, of zoals mijn smid zei, rechtsachter met trilfunctie :') Die hield hij ook rekening mee.
Weg trekken van andere benen of het lopen te hangen op de smid was niet toegestaan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:06

Krampbeen kan een paard niets aan doen.
Zelf trekken wel, dat is ongehoorzaam.
Toen mijn oudje meer moeite kreeg om zijn been langer omhoog te houden hielde de smid daar ook rekening mee.
Maar dat is wat anders dan een 10 jarige die gaat hangen en trekken. En dat kan een keertje omdat hij net niet handig staat, maar als hij dat blijft doen is het gebrekkige opvoeding.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:10

Mijn oude ruin is na een tikje in ze hoofd ook enorm lastig bij de smid. Laat zich om vallen op de smid enzo. Inmiddels heb ik gewoon altijd een horselyx voor ze neus en is hij net even meer gefocust op mij dan op de smid. Smid past het aan dat hij zijn benen niet zo hoog op tilt en niet op dat bokje legt maar verder heeft hij gewoon mee te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:15

als de tik van de hoefsmid correct naar het paard was zal het paard de volgende keer - mogelijk - het
been op tillen

was je er zelf bij?? of heb je het van "horen zeggen" dat hij jou paard slaat - of 'n tik geeft -

als de smid weet dat het paard "ongemakken" heeft b.v. krampbeen zal een "goede" smid daar rekening me houden, maar als hij dat niet weet kan dat miscommunicatie geven tussen paard en smid

niet vast zetten wil ook nog wel eens helpen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:47

Het kan overigens heel verhelderend zijn om je paard zelf eens te 'bekappen'. Al is het maar 'voor de nep'. Maar ga eens aan de slag met je paard zoals de smid zou doen. Dus met het been tussen jouw benen. Voor én achter. Dan maak je mee wat je smid meemaakt als ze beginnen te trekken en wiebelen.
Mijn vermoeden zou zijn dat je er dan zelf ook anders in gaat staan.

Ik bekap ze hier inmiddels een tijdje zelf. En het is echt geen lolletje als ze niet stil kunnen staan. Of staan te hengelen met hun benen. Dat is echt een heel andere beleving dan even een voetje uitkrabben. Sta je daar met je mes of met je vlijmscherpe vijl met je halve lijf onder een knol.

En een praktische tip: mijn (voormalig) wiebel paard is veel fijner te bekappen als ik hem gereden heb. Dat zou je ook eens kunnen proberen bij jouw paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:15

Mijn paard knabbelde aan het shirt van de hoefsmid en ik gaf aan dat niet mocht omdat het dominantie is.Nee dat was het nie hij vind me aardig riep hij.toen hij hem wilde aaien beet mijn paard in zijn schouder.Waarop de smid zijn rubberen hamer in zijn buik zette.

Die smid is dus nooit meer geweest, zijn zussen probeerden op bokt voor hem reclame te maken en daar heb ik een stokje voor gestoken want hij haalde vaker uit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:56

marleen_usar schreef:
Mijn paard knabbelde aan het shirt van de hoefsmid en ik gaf aan dat niet mocht omdat het dominantie is.Nee dat was het nie hij vind me aardig riep hij.toen hij hem wilde aaien beet mijn paard in zijn schouder.Waarop de smid zijn rubberen hamer in zijn buik zette.

Die smid is dus nooit meer geweest, zijn zussen probeerden op bokt voor hem reclame te maken en daar heb ik een stokje voor gestoken want hij haalde vaker uit.

Is het zo gek dat dat je een paard een slag terug geeft als ie gericht bijt? :? Een rubber hamer lijkt me niet zo heel veel harder dan een goede schop of tik. (En reken maar dat ze het hier kunnen krijgen en hard ook als ze gericht durven bijten of dreigen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:58

Het verschilt per situatie. In principe zou een smid een paard niet mogen slaan.
Ik heb wel eens een smid gezien die een veulen voor het eerst bekapte en dat veulen was doodsbang dus durfde haar hoeven niet op te tillen. Die werd flink afgerost met een tang “omdat ze niet meewerkte”. Daar ben ik niet oke mee en deze smid had van mij nooit meer terug hoeven komen.
Mijn eigen jonkie heeft er soms ineens geen zin meer in en probeert er dan onderuit te komen. Hij durft dan ook te steigeren. De smid houdt zijn voet wel vast, want 1 keer toegegeven dan weet ie dat ie er onderuit kan komen. Verder werd zijn gedrag genegeerd en ging hij gewoon rustig verder alsof er niks gebeurd was.
Een andere oudere pony deed soms irritant, smid wegbeuken, slaan met zn voorbeen. Die heeft wel 1 mep gekregen (met excuses van de smid gelijk erna) en daarna was het ook klaar.
Je kan geen enkele situatie met elkaar vergelijken.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:06

Poekkie schreef:
marleen_usar schreef:

Is het zo gek dat dat je een paard een slag terug geeft als ie gericht bijt? :? Een rubber hamer lijkt me niet zo heel veel harder dan een goede schop of tik. (En reken maar dat ze het hier kunnen krijgen en hard ook als ze gericht durven bijten of dreigen)

Als een paard écht gericht bijt naar mij, echt om mij te pakken, dan zal ie idd ook even niet weten waar op of waar aan, en hoewel ik dan zeker niks tegen een ferme tik heb, integendeel, heb ik die zelf niet eens nodig. Op zulke momenten vlieg ik naar paard in kwestie op een zo felle en intimiderende manier mogelijk en gaat die minstens een hele gang achterwaarts, en niet rustig, zo snel als ie kan. Uit ervaring weet ik ondertussen dat een paard daar meer van onder de indruk is en sneller van leert van van een tik terug, want die zijn ze vaak snel vergeten.. Misschien ga ik hiervoor een boel commentaar over me heen krijgen, maar imo is dit duidelijkere lichaamstaal voor een paard dan een tik, als ze in de kudde klieren tegen een dominanter paard zal die hem ook vaak met open bek en platte oren een eind wegjagen.

Nogmaals, dit slaat enkel op het écht gericht bijten, niet op een been wegtrekken of niet netjes stilstaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:08

@V_Naomi: met die techniek ben ik zeker akkoord hoor! Werkt zeer zeker goed. Maar met het paard van een ander (zoals als je smid bent) zou ik niet achterwaarts de gang doorvliegen. Dat kan ook niet altijd op een veilige manier.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:10

Poekkie schreef:
@V_Naomi: met die techniek ben ik zeker akkoord hoor! Werkt zeer zeker goed. Maar met het paard van een ander (zoals als je smid bent) zou ik niet achterwaarts de gang doorvliegen. Dat kan ook niet altijd op een veilige manier.

Met andermans paard is idd altijd lastig ja, dat is waar, dus snap ik zeker dat een smid dan eerder kiest voor een tik, die dan ook zeker terecht is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:20

marleen_usar schreef:

En wat deed de smid verkeerd dan?

Knabbelen is iets heel anders dan bijten.
voor dat knabbelen kreeg het paard dus ook geen straf.
Voor die harde hap wel.
Prima gereageerd dus.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:22

marleen_usar schreef:

Uitmuntende reactie van de smid bij een onopgevoed paard.
Dat je het dan noodzakelijk vindt om een hardwerkend vakman te boycotten vind ik eigenlijk het meest kwalijke.