Betalen voor paard bezichtigen?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:46

Askja schreef:
Wat mij betreft hangt het er nogal van af waar je een paard gaat bekijken: bij een particulier of een professionele trainer/instructeur.

Ik vind dat een professional er best wat geld voor mag vragen, dat zou ik zelf ook doen als ik momenteel een paard te koop had staan. En wel hierom: als ik uitgebreid de tijd neem om een belangstellende het paard te laten zien, voor te rijden en uit te laten proberen, met passende aanwijzingen en begeleiding, dat zie ik dat als een service, vergelijkbaar met instructie. En daar wordt bij mij gewoon voor betaald.
.

Paarden verkopen is gewoon een commercieel beroep. Net als autoverkoper, keukenverkoper, kleding verkoper etc
Je hebt er geen Gecertificeerde opleiding voor nodig. Maw iedere gek mag zich professional noemen... waarom zou ik er dan voor gaan betalen?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:51

Dat het niet leuk is dat je af en toe een niet serieuze kijker hebt, lijkt me toch echt bij verkopen horen. Ik begrijp echt de frustratie, maar ik ben bang dat je er niet aan ontkomt. Doorvragen of mensen serieus zijn, meer zit er niet op denk ik. Als makelaar ben je ook tijd kwijt met bezichtigingen, soms verkoop je met 3 bezichtigingen, soms doe je er wel 30. Hoort er bij, ben je handelaar, dan bereken je het in je prijs. Dat heeft een kledingwinkel ook, ik begrijp niet waarom we dan in de paarden zouden moeten betalen om te mogen kijken. Je wilt verkopen of niet, nogmaals begrijp de frustratie best, ik houd zelf absoluut niet van verkopen, mede door wat anderen soms voor vreemde verwachtingen hebben, maar als je handelaar bent, zul je er moeite voor moeten doen en soms mensen hebben, die niet serieus genoeg zijn. Als koper heb ik zoveel pony's gezien, in real life of al bij bellen afgehaakt door doorvragen, waarbij verkopers zo vaak niet eerlijk zijn, alleen maar om zo snel mogelijk voor een hoog bedrag van het dier af te zijn. Dat frustreert mij ook dat het verhaal zoveel mooier wordt gemaakt dan het dier in het echt is, gebreken of gezondheidsproblemen waar je een prachtig verhaal bij krijgt dat het allemaal niet van belang is en het dier geen hinder van ondervind, terwijl het dier eerst helemaal gezond zou zijn, zonder gebreken en bij doorvragen dan toch meer mee is dan eerst verteld. Of waar je pas bij een bezichtiging achter komt. Zo vaak voor een niet kloppend verhaal afgereden, ik stap helemaal niet graag op een nieuw paard, dus ik kom niet voor de lol kijken, maar echt wanneer ik echt denk dat het dier mij zou kunnen passen. Helaas is het dier dan zo vaak anders dan voorgeschoteld. Ik vind het echt bijzonder om geld te vragen voor het kijken en voor mij voelt het dan bij voorbaat al alsof ik bedonderd wordt, hoe haal ik zoveel mogelijk uit de verkoop van mijn paard. Na zoveel oneerlijke verkopers en frustratie rondom het zoeken naar een pony, voelt dit zeker als een frats, waarbij ik dan ook afhaak als ik interesse zou hebben gehad in het dier. Heeft helemaal niets te maken met dat ik geen serieuze koper zou zijn, maar met het gevoel van de andere kant gezien als koper dat dit weer een manier is om zoveel mogelijk uit een verkoop te kunnen halen.

c_alsemgeest

Re: Betalen voor paard bezichtigen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:56

ook mee eens hoor... ik heb ruim een half jaar gezocht voordat ik mijn huidige paard gevonden heb.
Er klopt zo veel niet aan de advertenties.
Ik zocht een 6 jarige, met pit, maar een welwillend karakter ongeveer M/Z niveau zodat ik er meteen mee door kon.
Uiteindelijk met een groene uk thuis gekomen :') Maar die wel met het proberen al 100x fijner, losser en meer in balans voelde dan de meeste Z beestjes waar ik op heb gezeten om te proberen :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:36

Als het algemeen zou worden dat er betaald moet worden om een paard te kopen bekijken kan dat het effect hebben dat verkopers minder moeite doen om het paard voor een realistische prijs aan te bieden en een correcte advertentie te maken. Want als het langer duurt om te verkopen, ach dan levert elke bezichtiging toch 20€ op, dus het paard heeft voor die dat zijn hooi weeral verdiend. Dus nee, geen goed plan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:03

Het is iets heel anders maar wel hetzelfde probleem. Ik heb ooit mijn huis moeten verkopen en toen kwamen er heel veel mensen bezichtigen waarbij duidelijk te merken was dat ze geen koopintentie hadden maar aan het huisjes kijken waren. De makelaar zei dat ook.Vervelend want het geeft best wat stress die bezichtigingen en ik moest vantevoren ook iedere keer het huis oppoetsen. (En daarna ook weer poetsen want dat geloop van vreemden doet het geen goed).Maar ja,iedereen kan een bezichtiging aanvragen en dat is gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:10

anjali schreef:
Het is iets heel anders maar wel hetzelfde probleem. Ik heb ooit mijn huis moeten verkopen en toen kwamen er heel veel mensen bezichtigen waarbij duidelijk te merken was dat ze geen koopintentie hadden maar aan het huisjes kijken waren. De makelaar zei dat ook.Vervelend want het geeft best wat stress die bezichtigingen en ik moest vantevoren ook iedere keer het huis oppoetsen. (En daarna ook weer poetsen want dat geloop van vreemden doet het geen goed).Maar ja,iedereen kan een bezichtiging aanvragen en dat is gratis.
Maar dan heb je vast een groot, bijzonder huis wat heel duur is?
Kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die bij een 'gewoon normaal' huis gaan kijken zonder intentie om te verhuizen?
Ik heb echt wel betere dingen te doen dan random huizen bezichtigen die te koop staan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:34

Dat zou je denken Zonnebloem92, ik denk dat ook bij een paard kijken, maar ook daar is het zo. Niet alleen de kijkers die nog niet weten wat ze willen, de dromers en de mensen die honderd huizen kijken voordat ze pas het gevoel hebben dat dit hem is. Echt niet elke kijker daar is een koper. Wij verkochten ooit een woonboerderijtje in Drenthe en hebben wel 30 bezichtigingen gehad. Bijna allemaal mensen uit het westen die graag voor de ruimte die kant op wilden. Maar bijna niemand had serieuze plannen in de vorm van werk al in de omgeving van Drenthe etc, dus het bleef bij dromers die allemaal op het plaatje afkwamen, maar als puntje bij het paaltje kwam, nog niet bereid waren werk in het westen op te zeggen en scholen van kinderen te veranderen, het bleef bij dromen, maar alvast rondkijken of het iets is om in de toekomst te verwezenlijken. Was wel in een andere tijd dan de snellere markt van nu.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:46

En dan het huis afkraken,zeggen dat ze het te duur vinden en een onzinbieding doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:56

MightyMike schreef:
Dat zou je denken Zonnebloem92, ik denk dat ook bij een paard kijken, maar ook daar is het zo. Niet alleen de kijkers die nog niet weten wat ze willen, de dromers en de mensen die honderd huizen kijken voordat ze pas het gevoel hebben dat dit hem is. Echt niet elke kijker daar is een koper. Wij verkochten ooit een woonboerderijtje in Drenthe en hebben wel 30 bezichtigingen gehad. Bijna allemaal mensen uit het westen die graag voor de ruimte die kant op wilden. Maar bijna niemand had serieuze plannen in de vorm van werk al in de omgeving van Drenthe etc, dus het bleef bij dromers die allemaal op het plaatje afkwamen, maar als puntje bij het paaltje kwam, nog niet bereid waren werk in het westen op te zeggen en scholen van kinderen te veranderen, het bleef bij dromen, maar alvast rondkijken of het iets is om in de toekomst te verwezenlijken. Was wel in een andere tijd dan de snellere markt van nu.

Op zich vind ik dat ook serieuze kopers. Het is niet omdat mensen vanuit een andere intentie beslissingen nemen dat ze niet serieus zijn. Voor het perfecte huis zullen ze misschien wel hun droom achterna jagen, maar dan moet het echt perfect zijn. Vele huizen zullen dat dan niet zijn. Het is dan echt een one in a million huis die ervoor zorgt dat je al je zekerheid achter je laat, maar om die mensen daarom als niet-serieus weg te zetten, ik weet niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:15

We zijn nu wel op de huizenverkoop over gegaan, maar in feite is een paard kopen ook een heel belangrijke en tegenwoordig ook vaak heel dure beslissing.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:24

Als koper moet je ook uitvogelen wat je wil hebben, hè? Als ik bij een paard ga kijken wat qua wensen net buiten wat ik zoek ligt, betekent dat niet dat ik niet serieus ben. Ik kom immers kijken om te zien of dit toch niet wat is - ondanks dat mijn eisen in eerste instantie anders waren. Of misschien zocht ik een dressuurpaard, maar vind ik toch halverwege mijn zoektocht dat ik een wat meer allround gereden paard wil hebben. Ik vind dat er een wezenlijk verschil zit tussen “we gaan het proberen, misschien is het wat” en “ik kom rijden voor m’n lol”. Maakt die potentiële koper niet minder serieus.

Ik heb genoeg paarden bezocht waarvan ik uiteindelijk dacht “dit was niet helemaal wat ik zocht”, en ook een of twee waarbij er dingen zoals een karper rug gewoon verzwogen werden totdat ik 250km ervoor had gereden. Dat is het risico wat je hebt; soms pakt het banketstaaf uit voor de verkoper, soms voor de koper. Zo werkt het nou eenmaal. Ik zou dan ook absoluut niet willen betalen voor een bezichtiging.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:46

Je hebt er maar 1 nodig bij verkoop en zo is het ook. Ik reageer alleen dat het daar ook zo is, niet alleen bij paarden, het moet mensen passen en daar heb je als verkoper rekening mee te houden dat er ook mensen komen die rondkijken om te zien wat hen past, het leuk vinden om te kijken, alvast kijken zonder weten wat ze aan hypotheek kunnen krijgen etc. En dat kan ook, zou ook te zot zijn om daar geld voor moeten betalen om te mogen bezichtigen. Paarden worden idd steeds duurder, ik denk ook dat dit mijn laatste paarden zijn, ze zijn al wat ouder, maar hoop dat ik nog lang van ze mag genieten. Tegen de aankoopbedragen van tegenwoordig voor een beetje een leuk paard, moet je flink tegen aan sparen..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:57

Soms dacht ik wel eens ergens anders over dan de potentiële koper.

Wil niet altijd meteen zeggen dat er opzet in het spel is en de hele boel ' bij elkaar gelogen werd' .

Enerzijds vonden mensen dat ze heel veel konden, vond ik wel meevallen.
Anderszijds vond ik dingen ( bijv rijtechnisch of qua beenstand) meevallen en de potentiële koper niet.

Dat is een beetje part of the deal.

Dus 20 euro voor proefrijden zou ik niet doen.

20 euro echter wat je terug krijgt als je überhaupt ( op tijd) komt zou ik wel wat voor voelen :+ . De keren dat ik voor niks stond te wachten zijn ook aanwezig :')

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:23

ruitje schreef:
20 euro echter wat je terug krijgt als je überhaupt ( op tijd) komt zou ik wel wat voor voelen :+ . De keren dat ik voor niks stond te wachten zijn ook aanwezig :')

Ik kan nog wel tig dingen bedenken waar 20 euro voor gerekent mag worden...... _O- _O-

Met stip op 1... Terugbellen als je dat beloofd om te doen. Ook als je het toch niets vindt
Terugbellen als je de xrays hebt laten beoordelen door je eigen dierenarts
Na een afspraak foto's en video's vragen van allerlei dingen op stal en in de omgang en dan nooit meer wat laten horen

Waar heb ik 20 euro voor over:
Als je je stalmaatje thuis laat die er net zoveel verstand van heeft als jij
Als je je rijtechnische adviezen voor je houdt als je eigen nivo nog niet zo hoog is -ook al denk je van wel
Als je je meningen over hoef en beenstanden voor je houdt als je daar bar weinig vanaf weet
Als je niet te hard zeurd over een keuringsrapport dat je allang voor de bezichtiging gezien hebt en je hebt een budget van 7k en onrealistische eisen
Als je gewoon begint te rijden als je opstapt, zonder te miepen over van alles en nog wat om je angst en onkunde te verbergen
Als je vooraf al bedenkt dat dit paard te duur is, het verkeerde geslacht heeft of de kleur je niet bevalt
Als je vooraf gewoon eerlijk bent over je kunnen en je dus niet bij een totaal ongeschikt paard staat