elnienjo schreef:Hoe komt het dat jullie niet eerst 'ns beginnen met een koophuis met voldoende tuin?
Je schrijft dat je zoveel kan sparen, maar je woont nog op 'n flatje en je hebt nog geen 2 auto's voor de deur staan.
Pas dan kun je zeggen of er nog genoeg geld over blijft voor een paard. En is dat geld er ook nog als je besluit een kind te nemen? Dat zijn tenslotte ook hoge kostenposten en je gaat daar wellicht minder door werken of hebt een nanny nodig.
Ik kom even binnenvallen.
Waarom is een koopwoning met tuin zo noodzakelijk? Wat is er mis aan een appartementje zonder tuin? Wat is er mis aan huren?
Waarom moeten er 2 auto's voor de deur?
Ik woon in een dorpje, in het centrum. Koopwoning, dat wel, maar zonder tuin. Als ik de paarden niet zou hebben dan had ik ook geen auto nodig. Werk, supermarkt, centrum van winkelstad... Alles op fietsafstand. Alleen auto nodig als ik op bezoek wil bij mijn moeder en grote spullen nodig heb van de supermarkt zoals drinken en hele grote inkopen.
Mijn partner krijgt de periodes dat hij thuis is een leasewagen. Dat ding staat hier vaker stof te vangen voor de deur dan wat anders, net omdat wij gezien onze woonplek alles dichtbij hebben.
Dat kan voor TS toch ook van toepassing zijn? Haar vriend gebruikt de auto maar 1x/maand zegt ze. Het kan weleens goed zijn dat die auto was vaker gaat rijden, stilstaan is ook niet gezond en geeft ook slijtage!
TS, die €80/maand... Dat is enkel binnen/buiten en voeren. Moet je zelf voer voorzien? Wat met hooi en stro, moet dat ook nog aangekocht? Zelf uitmesten? Want dat tikt ook nog flink aan, verkijk je daar niet op. Maak de rekensom en bekijk dan of er in de buurt bijvoorbeeld geen all-in is in diezelfde prijsgroep. Je bespaart dan misschien niet zoveel in geld maar wel in tijd. En die tijd kan de dealbreaker zijn voor je partner.
In de winter staan ze halfpension bij mij, in de zomer eigen beheer op voldoende land. Zelfs ik als eigenaar ben altijd blij als het weide seizoen weer aantbreekt, omdat het me 1 kostbaar iets oplevert: tijd. En het is goedkoper dan op pension staan