Fries kopen: wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:54

Ik heb even niet alle reacties gelezen, maar mijn advies is altijd je droom achterna te gaan. Ga het op zijn minst uitzoeken. Het kopen van een paard zou geen haast moeten hebben, en dat heb jij volgens mij ook niet. Je hebt al een paard waar je mee kunt rijden dus neem lekker de tijd voor onderzoek en maak daar ook een leuke ervaring van.

Nu lukt het natuurlijk niet om op pad te gaan vanwege de Corona maatregelen, maar als dat wel weer kan raadt ik je echt aan om veel mensen te gaan bezoeken met Friezen. Ga daar ook voor naar Nederland als er daar meer liefhebbers, fokkers etc. zijn. Ga kijken, vergelijken, praten, ervaren, rijden etc. Dat zal je helpen om je beeld te vormen.

Manuelhu

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:04

In elk geval je tijd ervoor nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:48

Jessix schreef:
Ik heb even niet alle reacties gelezen, maar mijn advies is altijd je droom achterna te gaan. Ga het op zijn minst uitzoeken. Het kopen van een paard zou geen haast moeten hebben, en dat heb jij volgens mij ook niet. Je hebt al een paard waar je mee kunt rijden dus neem lekker de tijd voor onderzoek en maak daar ook een leuke ervaring van.

Nu lukt het natuurlijk niet om op pad te gaan vanwege de Corona maatregelen, maar als dat wel weer kan raadt ik je echt aan om veel mensen te gaan bezoeken met Friezen. Ga daar ook voor naar Nederland als er daar meer liefhebbers, fokkers etc. zijn. Ga kijken, vergelijken, praten, ervaren, rijden etc. Dat zal je helpen om je beeld te vormen.

Inderdaad,follow your dream! En als zou blijken dat dit het niet voor je is dan heb je het toch geprobeerd!

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 12:50

anjali schreef:
Jessix schreef:

Inderdaad,follow your dream! En als zou blijken dat dit het niet voor je is dan heb je het toch geprobeerd!

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:52

Absolem schreef:
dees_daan schreef:
Wij kunnen TS niet adviseren want er zijn teveel paarden die geschikt zouden kunnen zijn, de beste tip die je TS kan geven is ga naar een goede stal en ga kijken wat je aanspreekt.. Een betrouwbare stal zal kijken wat er bij je past en pas door te kijken en te voelen kan je een keuze maken, je keuze baseren op een vaderdier is kolder en het recept voor een paard dat niet bij je past.
Ja ik vind je betweterig en je toon vervelend in dit topic, en daar ben ik blijkbaar niet de enige in.

Tuurlijk kunnen we ts wel adviseren daar is bokt voor . :?

Met de informatie die wij haar geven kan zij een lijstje maken met hengsten die haar eventueel aanspreken . En een lijstje maken met haar eisen . Vervolgens kan ze verschillende stallen langs gaan en nakomelingen van deze paarden bekijken en rijden . Zo moeilijk is het allemaal niet hoor . Het paard hoeft er niet overmorgen te zijn. Het is haar eerste paard . Dan kan ze alle info gebruiken die er te vinden is .

En dat jullie mij betweterig vinden kan mij geen hol schelen . Als ik ts hiermee help door haar een stukje extra info te geven wat haar keuze makkelijker maakt ,heb ik mijn doel bereikt .

Als je een paard zoekt waar je lekker mee naar buiten kan en die koel in het koppie is zou je niet naar de vader moeten kijken maar naar het paard zelf, zeker als je geen ervaring met het ras hebt. Het enige dat dan belangrijk is, is dat jij een klik met het paard hebt en dat je je veilig voelt op/met hem.. TS zoekt een leuk recreatiepaard, dan maakt het helemaal niet uit of het nou een Bartele, een Tsjalle of een Jasper is.. Wat wel uitmaakt is dat TS een paard koopt waar zij leuk op weg kan rijden en die zijn er genoeg bij de grotere stallen. Dus ik blijf er bij, het beste advies dat je iemand kan geven is dat ze moet gaan kijken en voelen en zeker niet naar de lijnen moet gaan kijken want voor TS is dit helemaal niet van belang. Als je advies over stallen wil geven dan is dat prima maar nu al weten dat TS een Bartele moet kopen slaat gewoon helemaal nergens op.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:24

dees_daan schreef:
Absolem schreef:

Tuurlijk kunnen we ts wel adviseren daar is bokt voor . :?

Met de informatie die wij haar geven kan zij een lijstje maken met hengsten die haar eventueel aanspreken . En een lijstje maken met haar eisen . Vervolgens kan ze verschillende stallen langs gaan en nakomelingen van deze paarden bekijken en rijden . Zo moeilijk is het allemaal niet hoor . Het paard hoeft er niet overmorgen te zijn. Het is haar eerste paard . Dan kan ze alle info gebruiken die er te vinden is .

En dat jullie mij betweterig vinden kan mij geen hol schelen . Als ik ts hiermee help door haar een stukje extra info te geven wat haar keuze makkelijker maakt ,heb ik mijn doel bereikt .

Als je een paard zoekt waar je lekker mee naar buiten kan en die koel in het koppie is zou je niet naar de vader moeten kijken maar naar het paard zelf, zeker als je geen ervaring met het ras hebt. Het enige dat dan belangrijk is, is dat jij een klik met het paard hebt en dat je je veilig voelt op/met hem.. TS zoekt een leuk recreatiepaard, dan maakt het helemaal niet uit of het nou een Bartele, een Tsjalle of een Jasper is.. Wat wel uitmaakt is dat TS een paard koopt waar zij leuk op weg kan rijden en die zijn er genoeg bij de grotere stallen. Dus ik blijf er bij, het beste advies dat je iemand kan geven is dat ze moet gaan kijken en voelen en zeker niet naar de lijnen moet gaan kijken want voor TS is dit helemaal niet van belang. Als je advies over stallen wil geven dan is dat prima maar nu al weten dat TS een Bartele moet kopen slaat gewoon helemaal nergens op.

Makkelijk of niet ? Dat toevoegen van woorden waardoor jouw counter opeens relevant lijkt.Wat jij zegt doe ik niet. Ik zeg niet dat ze iets MOET. Ik ADVISEERDE bartele als een startpunt om haar zoektocht te beginnen . En WAAROM doe ik dat ? Omdat bartele VAAK heel gemoedelijke zachtaardige rustige paarden fokt . Ik zeg niet dat ze er een moet kopen . Dat staat letterlijk nergens !

Bij fokken wordt niet alleen de fysique doorgefokt maar ook het KARAKTER. Dus hengsten adviseren is wel degelijk nuttig . Ook bij recreatiepaarden . Want uiteindelijk fokt men nog altijd om het ras te verbeteren en omdat te kunnen doen moeten paarden ook aan recreanten verkocht kunnen worden zonder inkomen geen fokkerij . Dus wordt er niet alleen op beweging gefokt maar ook op karakter zodat de paarden voor IEDEREEN geschikt zijn .

zo misschien is het nu een stukje beter te begrijpen wat ik nu precies zeg nu ik de juiste woorden even vergroot heb . Dan kun je er niet meer overheen lezen .

Nogmaals ik adviseer , ik zeg niet wat ts wel of niet moet .

En je klik met een paard kan nog zo groot zijn . Maar als dat paard stiekem artrose heeft of een rug die niks kan hebben waardoor je paard na vijf jaar op is dan heb je er he-le-maal geen zak aan als recreant .

Gezondheid van het dier staat voorop imo . Dan pas de klik . Wil ts toch het risico nemen om een dier te kopen wat ongunstig gebouwd is . Wat misschien wel artrose heeft omwille van deze “klik” . Dan staat ze daar vrij in . Maar verstandig is het niet . Dubbeltje kan twee kanten op vallen . En met onderzoek verklein je het risico enorm dat het dubbeltje de verkeerde kant op valt .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:06

Aan een supergezond paard waar je geen klik mee hebt,heb je ook weinig. Het voordeel daarvan is dan alleen dat je hem weer gemakkelijker kunt doorverkopen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:25

Dan een Bartele adviseren slaat nog steeds nergens op want wat denk je van de merrie? Die heeft net zoveel invloed op karakter.. Ik heb 3 dochters van mijn bijrijdfries gekend en zij hadden alle 3 dezelfde trekjes, 2 waren ontzettend koel in het hoofd, de 3e was wat pittiger maar de karaktertrekken hadden ze overduidelijk óók van hun moeder meegekregen. Plus dat wij TS niet irl kennen en hebben zien rijden dus wat voor paard er bij haar past kunnen wij niet zeggen, de mensen die in de verkoop van de Friezen zitten en mee willen denken wel, dus daarom zeg ik ook ga gewoon kijken wat je aanspreekt want dat is waar het om gaat, geef het aan bij ze en kijk wat je er van vind. Friezen die aan haar eisen voldoen zijn er genoeg, en zéker niet alleen van Bartele. Natuurlijk speelt gezondheid mee maar een nakomeling van Tsjalle, Beart of Jasper kan net zo gezond zijn als dat een Bartele is. Verder trek ik me terug uit dit topic want ik vraag me echt af waar jij de wijsheid vandaan haalt en het irriteert me mateloos hoe drammerig je bent omdat je denkt dat je weet waar je het over hebt terwijl TS "gewoon" een leuke gezonde fries voor de recreatie wil hebben en dat echt niet zo moeilijk is als jij haar wil doen geloven.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:13

Jeetje wat een gezeik in dit topic. Als iedereen nou eens even een beetje relaxed doet en elkaar in zijn waarde laat, blijft het voor de TS nog een beetje leuk en leerzaam en voor de meelezers ook. Take a chillpill please.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:43

Heel vroeger 2 Friezen mogen rijden. Ze verschilden enorm in hun tred en dus ook in wat onder je voelt. De een zweefde meer, zalige gangen en de ander was toch wat bonkiger, gooide hoger op. Dus je zal het echt zelf moeten ondervinden. Qua karakter waren ze allebei erg meegaand en lief.

Ik weet niet of genoemd is dat (jonge) Friezen gevoelig kunnen zijn op een aneurysma? Als je hierover meer wilt lezen kun je googelen op aortaruptuur of aorta-pulmonaire fistel bij Friezen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:50

Ik zou zeker eerst een paar Friezen gaan rijden. Degene die ik heb gereden vond ik helemaal niet aangenaam zitten. Los van dat het prachtige dieren zijn.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 00:32

Knolselder schreef:
Ik zou zeker eerst een paar Friezen gaan rijden. Degene die ik heb gereden vond ik helemaal niet aangenaam zitten. Los van dat het prachtige dieren zijn.

Grappig, zie dit nu een paar keer voorbij komen in het topic. Ik vond het ook wennen, de overgang van KWPN naar Fries, maar ik kan wel zeggen dat mijn Fries echt waanzinnig lekker zit. Ze heeft een super galop, ook stalgenootjes die er wel eens op zitten vinden d’r super fijn zitten.
Was in het begin overigens niet zo... maar is door training (voornamelijk correct ruggebruik) zo geworden.
Mijn paard had geen sterke rug (ook niet zo week als je soms ziet), maar nu ze spieren heeft opgebouwd, heeft ze eigenlijk een keurige rug.

Mijn advies zou dan ook zijn vooral te kijken naar de klik en natuurlijk wel het lijf qua basis (droge benen, een rug die in ieder geval te verbeteren is door training en ik zou een eczemer laten staan als je niet bij de zee woont).

Je komt uit België toch? Ik heb mijn paard bij Van de Sprong in Rijkevoort (Brabant) gekocht. Die zitten meestal in een (veel :wow: ) duurdere prijsklasse, maar zo nu en dan hebben ze ook een betaalbare Fries. Misschien ook nog iets om contact mee op te nemen!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:13

Het ligt er ook beetje aan wat je zelf lekker vindt denk ik. Zelf heb ik geen al te beste rug en dat was in combi met een Fries geen goed idee. Maar ik geloof ook best dat er verschil in zitbper Fries. Ze worden gefokt op dat gangwerk en dat is dan denk ik wel iets wat je aangenaam moet vinden. De galop vond ik wel ok. Het was voornamelijk de draf.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 09:24

Knolselder schreef:
Het ligt er ook beetje aan wat je zelf lekker vindt denk ik. Zelf heb ik geen al te beste rug en dat was in combi met een Fries geen goed idee. Maar ik geloof ook best dat er verschil in zitbper Fries. Ze worden gefokt op dat gangwerk en dat is dan denk ik wel iets wat je aangenaam moet vinden. De galop vond ik wel ok. Het was voornamelijk de draf.

Mijn huidig leasepaardje zit mega hard, als ik op haar kan doorzitten lukt het op alle paarden. Mijn buikspieren worden momenteel goed getrained . Ik maak me dan ook minder zorgen over de harde draf

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:38

Ik denk dat je dat pas echt kan zeggen als je ook daadwerkelijk erop gereden hebt. Ik denk niet dat je een Fries kan vergelijken. Ik zeg dit niet om je dromen stuk te slaan hoor. Alleen dat het verstandig is het uit te proberen voor je er effectief 1 koopt of vastpint op 1 ras. Ik neem als als je er 1 koopt dat je dat paard eerst gereden hebt, uiteraard :')
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 01-04-20 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 09:40

Knolselder schreef:
Ik denk dat je dat pas echt kan zeggen als je ook daadwerkelijk erop gereden hebt. Ik denk niet dat je een Fries kan vergelijken. Ik zeg dit niet om je drolen stik te slaan hoor. Alleen dat het verstandig is het uit te proberen voor je er effectief 1 koopt of vastpint op 1 ras. Ik neem als als je er 1 koopt dat je dat paard eerst gereden hebt, uiteraard :')

Dat is inderdaad de bedoeling!! Ik ga geen paard kopen waar ik niet op gereden heb, indien mogelijk eerder een paar keer op rijden, lijkt me logisch

JanneJ2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:46

Ik heb nu voor een jaar een Fries onder mij lopen (Sjerp 466 x Jasper 366)
Liefste paard wat ik ooit voor me had kunnen bedenken.

Wat eerder aangegeven staat kwa gezondheid moet je per paard bekijken, maar is over het algemeen waar.

Bij ons op stal hebben we een Friezenfokkerij, en eerlijk. Echte draken hebben we niet. Dus of we fokken zo goed of we hebben gewoon geluk.

Momenteel zelf dan een fries aan het rijden.
5 jaar, toen ik begon had er 2x iemand anders op gereden.
Altijd al ontiegelijk nuchter en braaf geweest.
Fijn paard om heerlijk mee te mennen, te rijden en door het bos te crossen.

Ik sta bij 'Sprong Vooruit' in Rijkevoort. Staan zelf weinig paarden op de site. Maar als je contact opneemt kom je al super ver!

JanneJ2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:48

AnneJ1995 schreef:
Knolselder schreef:

Grappig, zie dit nu een paar keer voorbij komen in het topic. Ik vond het ook wennen, de overgang van KWPN naar Fries, maar ik kan wel zeggen dat mijn Fries echt waanzinnig lekker zit. Ze heeft een super galop, ook stalgenootjes die er wel eens op zitten vinden d’r super fijn zitten.
Was in het begin overigens niet zo... maar is door training (voornamelijk correct ruggebruik) zo geworden.
Mijn paard had geen sterke rug (ook niet zo week als je soms ziet), maar nu ze spieren heeft opgebouwd, heeft ze eigenlijk een keurige rug.

Mijn advies zou dan ook zijn vooral te kijken naar de klik en natuurlijk wel het lijf qua basis (droge benen, een rug die in ieder geval te verbeteren is door training en ik zou een eczemer laten staan als je niet bij de zee woont).

Je komt uit België toch? Ik heb mijn paard bij Van de Sprong in Rijkevoort (Brabant) gekocht. Die zitten meestal in een (veel :wow: ) duurdere prijsklasse, maar zo nu en dan hebben ze ook een betaalbare Fries. Misschien ook nog iets om contact mee op te nemen!

Hee wat leuk! Mag ik vragen van wie jij de eigenaar bent? Misschien dat ik hem/haar nog ken :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:53

JanneJ2001 schreef:
AnneJ1995 schreef:

Hee wat leuk! Mag ik vragen van wie jij de eigenaar bent? Misschien dat ik hem/haar nog ken :)

Ik PB je!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:57

Sorry ik heb niet het hele topic doorgelezen..

Mocht je niet teveel haast hebben met je zoektocht, ik ken iemand in Noord-Limburg (NL) die haar Friese merrie verkoopt. Echt een heel lief fijn paard, goed gereden en vaak (alleen) mee op buitenrit geweest. Momenteel is ze drachtig, uitgeteld eind April. Na afspenen van het veulen wordt ze verkocht. Indien het niet te ver weg is voor je zou je misschien vaker kunnen gaan kijken zodat je ook echt weet of het paard bij je past.

Ik heb ook altijd de droom gehad om een Fries te kopen, en uiteindelijk in mijn zoektocht stuitte ik op een hele lieve EAFS Arabo-Fries (93/94% Fries bloed, overige % Arabier). Ik ben hem een aantal keren gaan rijden en voelde dat dit goed zat. Voor mij heeft het heel erg geholpen vaak te kunnen gaan kijken, proberen en niet gepusht te worden in het nemen van een beslissing. Er zijn ook mensen waar je langs komt en die dan na 1x rijden al willen weten of je het paard koopt of niet. Verder heb ik hem uiteraard wel laten keuren.

Succes met je zoektocht!

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:04

Lys_PPA schreef:
Sorry ik heb niet het hele topic doorgelezen..

Mocht je niet teveel haast hebben met je zoektocht, ik ken iemand in Noord-Limburg (NL) die haar Friese merrie verkoopt. Echt een heel lief fijn paard, goed gereden en vaak (alleen) mee op buitenrit geweest. Momenteel is ze drachtig, uitgeteld eind April. Na afspenen van het veulen wordt ze verkocht. Indien het niet te ver weg is voor je zou je misschien vaker kunnen gaan kijken zodat je ook echt weet of het paard bij je past.

Ik heb ook altijd de droom gehad om een Fries te kopen, en uiteindelijk in mijn zoektocht stuitte ik op een hele lieve EAFS Arabo-Fries (93/94% Fries bloed, overige % Arabier). Ik ben hem een aantal keren gaan rijden en voelde dat dit goed zat. Voor mij heeft het heel erg geholpen vaak te kunnen gaan kijken, proberen en niet gepusht te worden in het nemen van een beslissing. Er zijn ook mensen waar je langs komt en die dan na 1x rijden al willen weten of je het paard koopt of niet. Verder heb ik hem uiteraard wel laten keuren.

Succes met je zoektocht!

Kan zeker wat zijn! Stuur je mij een PB met de contactgegevens?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:51

Doe ik!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:28

Ik weet niet van waar je in Belgie bent maar ook daar zitten genoeg fokkers hoor. En ook goede. Het is vaak wel zo dat zij alleen fokken en de paardjes alweer jong verkopen of ze aanhouden voor de keuring en verder fokken. Ikzelf zit op de grens BE/NL (aan de Belgische kant) en wij fokken ook. We hebben op dit moment geen beleerde paarden (2 worden nu beleerd) en ikzelf heb mijn Fries waar ik op rijd (niet te koop). Maar mocht ik je kunnen helpen dan wil ik dat uiteraard doen. Recreatie Friezen zijn ook prima in Belgie te koop.

Ik denk dat Absolem je heeft willen helpen doordat zij kennis heeft van de karakters van verschillende bloedlijnen. Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn dat bepaalde bloedlijnen altijd moeilijke karakters geven maar er zit wel een kern van waarheid in dat bepaalde hengsten bekend staan om wat 'moeilijkere' karakters bij de nakomelingen. Ik denk dat het voornamelijk is om dit per paard te kijken en vooral na te gaan of een paard bij jouzelf zou passen. Vraag bijvoorbeeld om een paar keer terug te mogen komen en het paard zelf te poetsen, zadelen en rijden. Zo zie je beter of het paard bij je zou passen dan wanneer je maar 1x naar een paard gaat kijken en rijden.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 13:46

Jinthe1 schreef:
Ik weet niet van waar je in Belgie bent maar ook daar zitten genoeg fokkers hoor. En ook goede. Het is vaak wel zo dat zij alleen fokken en de paardjes alweer jong verkopen of ze aanhouden voor de keuring en verder fokken. Ikzelf zit op de grens BE/NL (aan de Belgische kant) en wij fokken ook. We hebben op dit moment geen beleerde paarden (2 worden nu beleerd) en ikzelf heb mijn Fries waar ik op rijd (niet te koop). Maar mocht ik je kunnen helpen dan wil ik dat uiteraard doen. Recreatie Friezen zijn ook prima in Belgie te koop.

Ik denk dat Absolem je heeft willen helpen doordat zij kennis heeft van de karakters van verschillende bloedlijnen. Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn dat bepaalde bloedlijnen altijd moeilijke karakters geven maar er zit wel een kern van waarheid in dat bepaalde hengsten bekend staan om wat 'moeilijkere' karakters bij de nakomelingen. Ik denk dat het voornamelijk is om dit per paard te kijken en vooral na te gaan of een paard bij jouzelf zou passen. Vraag bijvoorbeeld om een paar keer terug te mogen komen en het paard zelf te poetsen, zadelen en rijden. Zo zie je beter of het paard bij je zou passen dan wanneer je maar 1x naar een paard gaat kijken en rijden.

Dankje Jinthe!! Ik heb contact gehad met een officiële fokker in België en die gaf zelf aan dat er niet zoveel goede fokkers meer zijn in Belgie. Mocht je goede adresjes hebben mag je mij die altijd per pb doorsturen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:50

Ik denk dat ik wel weet met wie je contact hebt gehad. Ik denk alleen dat jij niet perse afhankelijk bent van een fokker ;-) Je zoekt immers een recreatiepaard welke meestal niet door fokkers worden aangehouden. Fokkers kijken naar papier en richten zich op fokken. Ook in Belgie zijn nog altijd 'gebruikers' die wel gebruikspaarden hebben staan of verkopen. Papier (vol of geen vol papier) of het score formulier van een keuring is voor jou minder belangrijk dan het karakter van het paard . Uiteraard zit er wel een hogere prijs aan een paard met een eerste premie dan een stamboekmerrie bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat de stamboekmerrie minder geschikt is voor jou doel! Dus bekijk het per paard, er zullen best wat advertenties staan in BE. Weet je budget niet maar voor jou doel hoef je je geen duur eerste premie paard aan te laten praten ;-)