Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jessix schreef:Ik heb even niet alle reacties gelezen, maar mijn advies is altijd je droom achterna te gaan. Ga het op zijn minst uitzoeken. Het kopen van een paard zou geen haast moeten hebben, en dat heb jij volgens mij ook niet. Je hebt al een paard waar je mee kunt rijden dus neem lekker de tijd voor onderzoek en maak daar ook een leuke ervaring van.
Nu lukt het natuurlijk niet om op pad te gaan vanwege de Corona maatregelen, maar als dat wel weer kan raadt ik je echt aan om veel mensen te gaan bezoeken met Friezen. Ga daar ook voor naar Nederland als er daar meer liefhebbers, fokkers etc. zijn. Ga kijken, vergelijken, praten, ervaren, rijden etc. Dat zal je helpen om je beeld te vormen.
anjali schreef:Jessix schreef:Ik heb even niet alle reacties gelezen, maar mijn advies is altijd je droom achterna te gaan. Ga het op zijn minst uitzoeken. Het kopen van een paard zou geen haast moeten hebben, en dat heb jij volgens mij ook niet. Je hebt al een paard waar je mee kunt rijden dus neem lekker de tijd voor onderzoek en maak daar ook een leuke ervaring van.
Nu lukt het natuurlijk niet om op pad te gaan vanwege de Corona maatregelen, maar als dat wel weer kan raadt ik je echt aan om veel mensen te gaan bezoeken met Friezen. Ga daar ook voor naar Nederland als er daar meer liefhebbers, fokkers etc. zijn. Ga kijken, vergelijken, praten, ervaren, rijden etc. Dat zal je helpen om je beeld te vormen.
Inderdaad,follow your dream! En als zou blijken dat dit het niet voor je is dan heb je het toch geprobeerd!
Absolem schreef:dees_daan schreef:Wij kunnen TS niet adviseren want er zijn teveel paarden die geschikt zouden kunnen zijn, de beste tip die je TS kan geven is ga naar een goede stal en ga kijken wat je aanspreekt.. Een betrouwbare stal zal kijken wat er bij je past en pas door te kijken en te voelen kan je een keuze maken, je keuze baseren op een vaderdier is kolder en het recept voor een paard dat niet bij je past.
Ja ik vind je betweterig en je toon vervelend in dit topic, en daar ben ik blijkbaar niet de enige in.
Tuurlijk kunnen we ts wel adviseren daar is bokt voor .![]()
Met de informatie die wij haar geven kan zij een lijstje maken met hengsten die haar eventueel aanspreken . En een lijstje maken met haar eisen . Vervolgens kan ze verschillende stallen langs gaan en nakomelingen van deze paarden bekijken en rijden . Zo moeilijk is het allemaal niet hoor . Het paard hoeft er niet overmorgen te zijn. Het is haar eerste paard . Dan kan ze alle info gebruiken die er te vinden is .
En dat jullie mij betweterig vinden kan mij geen hol schelen . Als ik ts hiermee help door haar een stukje extra info te geven wat haar keuze makkelijker maakt ,heb ik mijn doel bereikt .
dees_daan schreef:Absolem schreef:
Tuurlijk kunnen we ts wel adviseren daar is bokt voor .![]()
Met de informatie die wij haar geven kan zij een lijstje maken met hengsten die haar eventueel aanspreken . En een lijstje maken met haar eisen . Vervolgens kan ze verschillende stallen langs gaan en nakomelingen van deze paarden bekijken en rijden . Zo moeilijk is het allemaal niet hoor . Het paard hoeft er niet overmorgen te zijn. Het is haar eerste paard . Dan kan ze alle info gebruiken die er te vinden is .
En dat jullie mij betweterig vinden kan mij geen hol schelen . Als ik ts hiermee help door haar een stukje extra info te geven wat haar keuze makkelijker maakt ,heb ik mijn doel bereikt .
Als je een paard zoekt waar je lekker mee naar buiten kan en die koel in het koppie is zou je niet naar de vader moeten kijken maar naar het paard zelf, zeker als je geen ervaring met het ras hebt. Het enige dat dan belangrijk is, is dat jij een klik met het paard hebt en dat je je veilig voelt op/met hem.. TS zoekt een leuk recreatiepaard, dan maakt het helemaal niet uit of het nou een Bartele, een Tsjalle of een Jasper is.. Wat wel uitmaakt is dat TS een paard koopt waar zij leuk op weg kan rijden en die zijn er genoeg bij de grotere stallen. Dus ik blijf er bij, het beste advies dat je iemand kan geven is dat ze moet gaan kijken en voelen en zeker niet naar de lijnen moet gaan kijken want voor TS is dit helemaal niet van belang. Als je advies over stallen wil geven dan is dat prima maar nu al weten dat TS een Bartele moet kopen slaat gewoon helemaal nergens op.
Knolselder schreef:Ik zou zeker eerst een paar Friezen gaan rijden. Degene die ik heb gereden vond ik helemaal niet aangenaam zitten. Los van dat het prachtige dieren zijn.
Knolselder schreef:Het ligt er ook beetje aan wat je zelf lekker vindt denk ik. Zelf heb ik geen al te beste rug en dat was in combi met een Fries geen goed idee. Maar ik geloof ook best dat er verschil in zitbper Fries. Ze worden gefokt op dat gangwerk en dat is dan denk ik wel iets wat je aangenaam moet vinden. De galop vond ik wel ok. Het was voornamelijk de draf.
Knolselder schreef:Ik denk dat je dat pas echt kan zeggen als je ook daadwerkelijk erop gereden hebt. Ik denk niet dat je een Fries kan vergelijken. Ik zeg dit niet om je drolen stik te slaan hoor. Alleen dat het verstandig is het uit te proberen voor je er effectief 1 koopt of vastpint op 1 ras. Ik neem als als je er 1 koopt dat je dat paard eerst gereden hebt, uiteraard
AnneJ1995 schreef:Knolselder schreef:Ik zou zeker eerst een paar Friezen gaan rijden. Degene die ik heb gereden vond ik helemaal niet aangenaam zitten. Los van dat het prachtige dieren zijn.
Grappig, zie dit nu een paar keer voorbij komen in het topic. Ik vond het ook wennen, de overgang van KWPN naar Fries, maar ik kan wel zeggen dat mijn Fries echt waanzinnig lekker zit. Ze heeft een super galop, ook stalgenootjes die er wel eens op zitten vinden d’r super fijn zitten.
Was in het begin overigens niet zo... maar is door training (voornamelijk correct ruggebruik) zo geworden.
Mijn paard had geen sterke rug (ook niet zo week als je soms ziet), maar nu ze spieren heeft opgebouwd, heeft ze eigenlijk een keurige rug.
Mijn advies zou dan ook zijn vooral te kijken naar de klik en natuurlijk wel het lijf qua basis (droge benen, een rug die in ieder geval te verbeteren is door training en ik zou een eczemer laten staan als je niet bij de zee woont).
Je komt uit België toch? Ik heb mijn paard bij Van de Sprong in Rijkevoort (Brabant) gekocht. Die zitten meestal in een (veel) duurdere prijsklasse, maar zo nu en dan hebben ze ook een betaalbare Fries. Misschien ook nog iets om contact mee op te nemen!
JanneJ2001 schreef:AnneJ1995 schreef:
Grappig, zie dit nu een paar keer voorbij komen in het topic. Ik vond het ook wennen, de overgang van KWPN naar Fries, maar ik kan wel zeggen dat mijn Fries echt waanzinnig lekker zit. Ze heeft een super galop, ook stalgenootjes die er wel eens op zitten vinden d’r super fijn zitten.
Was in het begin overigens niet zo... maar is door training (voornamelijk correct ruggebruik) zo geworden.
Mijn paard had geen sterke rug (ook niet zo week als je soms ziet), maar nu ze spieren heeft opgebouwd, heeft ze eigenlijk een keurige rug.
Mijn advies zou dan ook zijn vooral te kijken naar de klik en natuurlijk wel het lijf qua basis (droge benen, een rug die in ieder geval te verbeteren is door training en ik zou een eczemer laten staan als je niet bij de zee woont).
Je komt uit België toch? Ik heb mijn paard bij Van de Sprong in Rijkevoort (Brabant) gekocht. Die zitten meestal in een (veel) duurdere prijsklasse, maar zo nu en dan hebben ze ook een betaalbare Fries. Misschien ook nog iets om contact mee op te nemen!
Hee wat leuk! Mag ik vragen van wie jij de eigenaar bent? Misschien dat ik hem/haar nog ken
Lys_PPA schreef:Sorry ik heb niet het hele topic doorgelezen..
Mocht je niet teveel haast hebben met je zoektocht, ik ken iemand in Noord-Limburg (NL) die haar Friese merrie verkoopt. Echt een heel lief fijn paard, goed gereden en vaak (alleen) mee op buitenrit geweest. Momenteel is ze drachtig, uitgeteld eind April. Na afspenen van het veulen wordt ze verkocht. Indien het niet te ver weg is voor je zou je misschien vaker kunnen gaan kijken zodat je ook echt weet of het paard bij je past.
Ik heb ook altijd de droom gehad om een Fries te kopen, en uiteindelijk in mijn zoektocht stuitte ik op een hele lieve EAFS Arabo-Fries (93/94% Fries bloed, overige % Arabier). Ik ben hem een aantal keren gaan rijden en voelde dat dit goed zat. Voor mij heeft het heel erg geholpen vaak te kunnen gaan kijken, proberen en niet gepusht te worden in het nemen van een beslissing. Er zijn ook mensen waar je langs komt en die dan na 1x rijden al willen weten of je het paard koopt of niet. Verder heb ik hem uiteraard wel laten keuren.
Succes met je zoektocht!
Jinthe1 schreef:Ik weet niet van waar je in Belgie bent maar ook daar zitten genoeg fokkers hoor. En ook goede. Het is vaak wel zo dat zij alleen fokken en de paardjes alweer jong verkopen of ze aanhouden voor de keuring en verder fokken. Ikzelf zit op de grens BE/NL (aan de Belgische kant) en wij fokken ook. We hebben op dit moment geen beleerde paarden (2 worden nu beleerd) en ikzelf heb mijn Fries waar ik op rijd (niet te koop). Maar mocht ik je kunnen helpen dan wil ik dat uiteraard doen. Recreatie Friezen zijn ook prima in Belgie te koop.
Ik denk dat Absolem je heeft willen helpen doordat zij kennis heeft van de karakters van verschillende bloedlijnen. Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn dat bepaalde bloedlijnen altijd moeilijke karakters geven maar er zit wel een kern van waarheid in dat bepaalde hengsten bekend staan om wat 'moeilijkere' karakters bij de nakomelingen. Ik denk dat het voornamelijk is om dit per paard te kijken en vooral na te gaan of een paard bij jouzelf zou passen. Vraag bijvoorbeeld om een paar keer terug te mogen komen en het paard zelf te poetsen, zadelen en rijden. Zo zie je beter of het paard bij je zou passen dan wanneer je maar 1x naar een paard gaat kijken en rijden.