bijrijders betalen of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:29

ik vind ook dat je niet voor een verzorgpony hoeft te betalen...
je hebt het paard gekocht en dan is het toch fijn als ermee geknuffelt enz word...
het paard is (meestal) blij... en je hebt zelf meer tijd over...

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:33

Ik ben zelf een bijrijder.
En hoef niks te betalen Haha! Dat heb ik eigenlijk nooit gehoeven bij de mensen waar ik hun paard voor verzorgde.
Ik mest altijd de stal uit. Poetsen , rijden. Spullen invetten als het weer eens nodig was enz.

Nu heb k weer nieuwe verzorgpaarden en daar hoef ik ook niks voor te betalen. Hun hebben niet zo veel ervaring met paarden en hebben er 3 staan.... 2 daarvan zijn maar 8 maanden en de andere is al 2.5 jaar.
Ze hebben mij gevragen om voor ze te zorgen en alles te leren wat ze moeten kennen. Dus ook inrijden enz.
En daar hoef ik toch niks voor te betalen. Hun krijgen een ingereden paard terug. Ik heb het naar mijn zin daar. En heb tenminste iets te doen na school.

Het ligt er denk ik ook aan bij wat voor mensen je het paard mag verzorgen. De een vraagt er geld voor. De ander niet. Die wil dat er naar het paard word omgekeken op de dagen die ze niet kunnen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:47

Maar als jij 4 dgn per week een paard verzocht, is het paard wel meer dan de helft van de week van jou. Dus dan is het ook niet echt eerlijk als de eigenaar voor alle kosten op moet draaien. Ligt er natuurlijk ook aan wat je mag doen, als je alleen mag poetsen en knuffelen zou ik er ook niet voor betalen.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:30

oke mijn reactie:

ik ben een bevoorrecht mens.
yerke was eerst van een man, die geen verstand had van paarden maar het "leuk"vond er eentje te hebben.
Ze vonden toen dat ik talent had, en dat het jammer was dat ik geen eigen paard had, en ik werd de ruiter van het paard.
na een jaar elke dag rijden,les hebben etc op zijn kosten,leren laarzen gehad..alles werd betaald door hem maar toen! ging hij failliet en verkocht het paard van de ene op de andere dag.
ik was echt Huilen maar je heb geen poot om op te staan, ik moest natuurlijk blij zijn met wat voor mazzel ik heb gehad en de leuke ervaringen met yerke koesteren.

maaaar..door toeval kwam ik erachter wie de "nieuwe" eigenaren van yerke waren, en belde ze op!
ze waren zeeer enthousiast en ik mocht gelijk komen!
nu rijd ik yerke nog steeds en betaal er helemaal niets voor,zelfs mijn les word door hun betaald.
ik heb vaak gevraagd of het allemaal niet veel te gek was, maar ze zijn ontzettend blij met me en ik met hun.
ik mag dus alles met yerke:
op vakantie (met de rijvereniging)
wedstrijden!
lessen(op hun kosten)
als er wat nodig is, dan hoeft ik het alleen even te vragen
mesten doet de tuinman! dus hoeft ik ook niet te doen

wat ik voor hun doe OK dan! uiteraard met plezier
als de hoefsmid komt , erbij zijn omdat yerke daar angst voor heeft
het tuig onderhouden, van het mennen en het zadel en hoofstel
de DA bellen als het nodig is, en alle dieren dus ook aandacht geven(geitjes schaapjes eenden kippen en de shetlander)
als ik gereden hebt..eventjes voeren

nou ik heb echt mazzel met zulke eigenaren!!!
yerke is eigelijk van mij, want ik mag elke dag rijden of mennen!

hierbij wil ik de eigenaren heeel erg bedankeN Ach gut

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:09

Ik heb na elf jaar een eigen paard nu een verzorgpaard, omdat de eigenaar geen tijd heeft ivm haar werk. Ik ontworm haar, ik bied de enting aan en zelfs dat wil de eigenaar terug betalen Dit heb ik uiteraard geweigerd. Verder zorg ik ervoor dat alles is ingevet, haar hoeven bij worden gehouden ed. Ik denk dat het twee kanten heeft en dat de meeste paardenbezitters blij zijn dat er verzorgsters zijn.

Justice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:08

Ik vind het niet redelijk als mensen geld van hun bijrijd(st)er gaan vragen. Ten eerste geeft de bijrijd(st)er er zijn/ haar vrije tijd voor op, geeft het paard de nodige verzorging en beweging en waar nodig mesten ze vaak ook nog uit. OK dan! Alles om het de eigenaar van het paard gemakkelijk te maken. Ze vertroetelen het paard met wortels, appels die ze van hun eigen zakcenten kopen. Vingers aflikken De eigenaar heeft daar dan wel niet omgevraagd en ze doen het uit zichzelfd door de liefde voor het dier. *LOL* Daarnaast heb je ook nog de meiden die soms echt einden moeten fietsen voor ze bij hun verzorgpaard aankomen. Anderen moeten een eind rijden met brommer of auto. Allemaal extra onkosten voor de bijrijd(st)er. Als je het mij vraagt zouden diegene die een paard bijrijden betaald moeten krijgen. Tong uitsteken

Liefs

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:50

GrienTie schreef:
Ik vind het niet redelijk als mensen geld van hun bijrijd(st)er gaan vragen. Ten eerste geeft de bijrijd(st)er er zijn/ haar vrije tijd voor op, geeft het paard de nodige verzorging en beweging en waar nodig mesten ze vaak ook nog uit. OK dan! Alles om het de eigenaar van het paard gemakkelijk te maken. Ze vertroetelen het paard met wortels, appels die ze van hun eigen zakcenten kopen. Vingers aflikken De eigenaar heeft daar dan wel niet omgevraagd en ze doen het uit zichzelfd door de liefde voor het dier. *LOL* Daarnaast heb je ook nog de meiden die soms echt einden moeten fietsen voor ze bij hun verzorgpaard aankomen. Anderen moeten een eind rijden met brommer of auto. Allemaal extra onkosten voor de bijrijd(st)er. Als je het mij vraagt zouden diegene die een paard bijrijden betaald moeten krijgen. Tong uitsteken

Liefs

Zulke mensen zullen dus ook nooit een eigen paard nemen...

Hoge aanschafkosten, groot risico als het paard ongeschikt wordt. Bij weer en wind naar het paard... Of het nou kreupel is of niet... Midden in de nacht als je pech hebt...
Alle rekeningen inclusief dierenarts moeten betaald worden... Stal uitmesten, poetsen, tuig onderhouden en vervangen... En dan nog stalgeld betalen of de extra hoge hypotheek en al het onderhoud als het paard aan huis staat... En dat allemaal om een eigen paard te hebben...

Wat een stress, wat een zorgen, zowel emotioneel, als financieel... En wat krijg je er voor terug?... Dezelfde band die je ook kan hebben met een paard van een ander die je gewoon verzorgt en bijrijdt... Zullen we allemaal maar verzorgers en bijrijders worden! Schijnheilig Haha! Ik weet het wel!

Wat een gekken Tong uitsteken , die ondanks al die dingen toch kiezen voor een eigen paard! Al dat geld en Al die (vrije) tijd die je er in stopt, al dat werk... Altijd veel moeten regelen om eens weg te kunnen, een dagje, een weekend... en helemaal als je twee weken op vakantie gaat!!!

Voor mij toch maar geen tweede eigen paard erbij... Ik ga voor een verzorg- of bijrijdpaard waar ik lekker wedstrijden mee mag rijden en geen zorgen voor heb en niet alle verantwoordelijkheid... Niet alle risico's en niet alle kosten... Waar ik niet alle dagen heen hoef, want een dagje vrij is wel zo fijn! Lekker veilig en makkelijk... Kan gewoon stoppen als het niet klikt of het paard ongeschikt wordt... En als daar tegenover staat dat ik mijn lessen, wedstrijden zelf betaal en nog een extraatje voor paard of eigenaar naast de dagelijkse verzorging? NO PROBLEM OK dan! De Oplossing!
Waarom wil iemand dan nog een eigen paard? Misschien is dat een leuk onderwerp voor een ander topic...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-03-04 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:02

Das inderdaad een leuk onderwerp... ik geloof dat ik liever een fijn verzorg/bijrijdpaard heb dan een eigen paard, nu in ieder geval, maar later in het leven....

Ik denk dat stress en zorgen bij bijrijders ook voorkomen... kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die zoiets hebben van 'goh, Bles is kreupel, eigenaresse; 't was leuk en bedankt, ik ga verder"

edit: Ik betaal trouwens niet, ben bijrijdster 2 dg per week, les betaal ik zelf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:18

ging mij om het betaald worden Knipoog
De meeste lusten, maar heel weinig lasten en dan ook nog geld toe i.p.v. heeeeeeel veeeeeeel kosten van het houden van een eigen paard met alle andere zorgen, frustraties e.d. erbij... Dan zijn we eigenlijk gek Haha!
hahaha... maar goed... zal er nu over ophouden Schijnheilig
Ik heb al eerder gezegd dat een fijn paard bijrijden met een fijne eigenaar best een bijdrage waard is... zeker diegenen die een eigen paard hebben gehad, zullen dat heel simpel kunnen voorrekenen...
Maar ja... Als het gratis kan, ga je niet betalen toch?...

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:48

Ik heb zelf voor een keer in de week een bijrijder en die hoeft er niks voor te betalen. Hij vindt het leuk om te doen en is dol mijn paard. En ik ben al blij dat hij het doet, ik moet de hele dag hard werken en dan is het fijn dat iemand mijn paard doet.
Als hij iets leuks voor het paard wil kopen mag dat natuurlijk altijd maar om haar te verzorgen hoeft ie niks te betalen.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:10

ik rijd ook een paardje bij en hoef ook nix te betalen. alleen m'n eigen duinkaart. de eigenaar is ook helemaal blij dat er even iemand naar röskva omkijkt als hij even geen tijd heeft...

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:33

GrienTie schreef:
Daarnaast heb je ook nog de meiden die soms echt einden moeten fietsen voor ze bij hun verzorgpaard aankomen. Anderen moeten een eind rijden met brommer of auto. Allemaal extra onkosten voor de bijrijd(st)er. Als je het mij vraagt zouden diegene die een paard bijrijden betaald moeten krijgen. Tong uitsteken

Liefs

Nou dan ben ik denk een goed voorbeeld. Moet namelijk 45 min fietsen ongeveer. En dat doe ik door weer en wind, maakt me niks uit want die beestjes moeten hoe dan ook verzorgt worden. En ja daar op stal kan k ook droog zitten. Maarja soms is het wel lastg

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:34

Mijn eerste poging met een bijrijdster was betaald. Ik was toen zwanger en ik had de keuze of rio het land in doen en de ijzers er onderuit of kijken of ik iemand kon vinden die hij zou accepteren en daar aan een vergoeding vragen. De vergoeding was DE IJZERS. Dit vond ik niet meer dan normaal. Helaas dacht rio er anders over en was het meisje snel 'genezen'. Daarna nog meerdere ruiters gehad/geprobeerd maar niemand kon het aan met Rio. Nu heb ik een meisje wat bij ons op de stal staat en die hij ken en wonder boven wonder wel accepteerd. Ze brengt hem uit in de wedstrijden en zij hoeft voor mij niets te betalen want nu rijd ik hem zelf ook weer dus heb ik zelf toch de kosten.

Ik krijg wel eens wat van haar en dat vind ik hardstikke leuk. Ze betaalt wel zelf haar lessen, startkaart enzo.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:20

Tja, je kan er gewoon op twee manieren naar kijken:

Bijrijder krijgt de mogelijkheid tot een 'half paard', heel veel lusten en betaalt dan ook voor die mogelijkheid.

Bijrijder helpt eigenaar om haar paard fit te houden, beweging te geven etc... dan klinkt het logischer omg een bijdrage te vragen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:20

Ik ben er persoonlijk nog niet helemaal uit, wat ik ervan vind.

Mijn bijrijdster heeft tot nu toe nooit iets betaald en ook nog nooit iets voor Prisca gekocht. Ik heb wel een tweede zadel gekocht, terwijl ik daar niet mee rijdt (heel af en toe mijn vriend), ga 2 uur mee als zij op les gaat, help als ze wil springen, ga regelmatig kijken als zij rijdt etc. Ze hoeft ook niet uit te mesten of wat dan ook... alleen opzadelen en rijden. Wij zorgen er ook zelf voor dat Prisca al buiten is geweest als ze komt.

Dus dat ik haar alleen gebruik om niet naar mijn paard te hoeven, klopt hier niet echt. Daar staat wel naast dat ik het heel gezellig vind als ze er is.

Voor het rijden van Prisca hoeft het eigenlijk ook niet, die kan ook best een keer stil staan, maar wij doen het zo en zijn daar allemaal tevreden over. Regelmatig iemand anders erop is naar mijn mening niet slecht voor een paard. Roest ze tenimnste niet helemaal op mij vast en zij (bijrijdster) vindt springen leuker dan ik, wat ook weer goed uitkomt. Soms rijden we zelfs alletwee op dezelfde dag...

Hoe vaak ze rijdt hangt een beetje van haar zelf af. In de winter meestal iets minder vaak, en ze loopt nu stage, dus dat scheelt ook.

We zijn nu samen aan het overleggen over het iets meegaan betalen. Ze had er zelf ook al over nagedacht. Ik weet alleen nog niet hoe en wat...

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:50

Ben nog steeds op zoek naar een geschikte bijrijdster. Dacht er een gevonden te hebben maar ze zegt steeds af als ik wil afspreken.
Als er een vergoeding tegenover staat denk ik dat mensen toch eerder komen opdagen. Op de stal waar ik sta moet iedereen wel zelf uitmesten dus de dagen dat zo iemand komt dan moeten ze wel uitmesten. Anders moet ik alleen voor het uitmesten naar stal komen (half uur op de brommer) en dan kan ik beter zelf gaan rijden. Gelukkig is Daisy haar stal niet zo vies en is het uitmesten dus dan ook zo gebeurd. Niet echt een belasting voor zo'n bijrijdster neem ik aan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:00

KimDai schreef:
Als er een vergoeding tegenover staat denk ik dat mensen toch eerder komen opdagen.

Wat een onzin! Dat ligt aan de mentaliteit van je bijrijder, niet aan de centen!

Ik ben sinds dit weekend weer bijrijder en ik hoef niets te betalen. Ik ben best bereid een symbolisch bedrag te betalen hoor, maar liever niet. Ik heb een veulen in de opfok staan en ik hou liever wat geld apart voor als ik het echt ergens voor nodig heb. Nu moet ik wel zeggen dat de hier soms enorme bijdrages gevraagd worden. Van 100 euro voor 2x in de week hoef je echt niet raar op te kijken iig.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:28

Mijn bijrijdster (waar ik zeer blij mee ben) betaalt de helft van de hoefsmidkosten, 14 euro, elke 6 weken.
Verder ben ik heel blij met haar, ze is gezellig, gaat op een goede manier met mijn paard om, en weet ook waar ze mee bezig is.

Saphia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:37

Ik vind dat het onzin is om iemand te laten betalen om je paard te verzorgen.Dus dan moet diegene eigenlijk zegmaar betalen voor het werk dat ie doet..en ik vind het ook raar als iemand alleen een verzorger of bijrijdster neemt omdat diegene het anders niet kan betalen..
Das mijn mening:P

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:38

mijn paard wordt niet verzorgd, alleen gereden...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:11

Ik heb ook een bijrijdster omdat ik niet meer op de pony pas. Ik laat haar ook een bedrag per maand betalen, waarom niet? als het haar eigen paard was moet ze er ook zo'n 200 euro per maand voor betalen, dan vindt ik 20 euro per maand erg netjes. Ze hoeft geen stallen uit te mesten, en mag er mee doen wat ze wil. van het geld koop ik spullen voor de pony (die zij weer gebruikt) het enige wat ik wel verwacht, is dat ze bv kosten als hoefsmid meebetaalt. is altijd goedkoper dan 3 keer per week les nemen op een manege!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:30

Ik heb een verzorgster en geen bijrijdster. Het verschil:

Vroeger heb ik een bijrijdster gehad voor 2x per week te rijden, haar liet ik wel betalen, dit omdat zij op een manegepaard ook had moeten betalen dus kon ze best meedragen met een kleine vergoeding in de onkosten + ik was mijn paard 2x per week "kwijt".

Nu heb ik dus een verzorgster, zij mag hem elke dag pakken om te poetsen, losgooien in de stapmolen zetten enzo.
Tevens gaat ze met mij mee op wedstrijd om te helpen met uitstappen en voorlezen.

Als dank voor dit alles mag ze zo nu en dan eens rijden (ook als ik eens geen tijd heb), ze mag met hem springen en eventueel eens een wedstrijdje rijden.

Zo is iedereen tevreden Haha!

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:31

Ik heb jaren verzorgpony's gehad en ik heb er nooit een cent voor hoeven te betalen... Wel was het zo dat als ik iets nieuws wilde of nodig had ik dit zelf kocht (shabrakjes hoofdstel e.d.) Niet dat ze dat niet wilde betalen maar omdat ik dat netjes vond om zelf te doen.. Ik hoefde daar niet uit te mesten alleen te poetsen en te rijden.
(ik heb trouwens nog steeds heel goed contact met die mensen, das volgens mij ook wel een zeldzaamheid)

Inmiddels heb ik zelf verzorgsters voor mijn paardjes ook zij betalen geen van alle een bijdrage.. Wel kan ik het me heel goed voorstellen dat iemand dat wel doet, zeker als het om wat jongere kinderen gaat.. Als er bij jonge kinderen sprake is van een bijdrage moeten de ouders deze vaak betalen. Als zo een kind dan ineens geen zin meer heeft oid dan zullen die ouders de kinderen er eerder naartoe sturen, ze hebben er immers voor betaald.
Ik vind alleen dat het niet zo moet zijn dat de eigenaar zijn paard zonder bijrijdster met bijdrage niet kan onderhouden. Dat vind ik niet eerlijk..

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:32

Ik ben ook bijrijdster, en betaal hiervoor 80 euro per maand. Ik rijd hem dan 3 dagen per week, deze dagen doe ik ook z'n stal. Voeren en dergelijke wordt op stal gedaan.
Ik vind t eigenlijk wel logisch om te betalen voor een bijrijdpaard.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:00

Ik vraag ook een bijdrage aan mijn bijrijdster... ik moet het alleen nog krijgen... Haha! Ik vraag overigens imo een zeer gering bedrag, 25 euro p/m. Dat bedrag wordt overigens gebruikt om mijn paard iedere dag lekker los te laten gooien zodat ze ook naast onze komst nog even uit haar stalletje is. Mijn bijrijdster rijdt 3 dagen per week, ze magvan mij het bos in, onder haar begeleiding mag er best eens een vriendinnetje op mits er niet in de mond wordt getrokken (ik heb speciale halsterteugels), ze mag er wedstrijdjes mee starten etc... ik persoonlijk vind het dus heel leuk als daar iets tegenover staat waar het paard baat bij heeft vandaar die bijdrage... ze mag immers plezier beleven aan mijn paardje en zo heeft mijn puk er ook iets leuks voor terug.