Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:44

LukieBradley schreef:
Die van mij hebben opvoeding genoten en zijn van jongs af aan overal mee naartoe geweest en durf ik een baby nog mee weg te sturen.
Maar veel shetten krijgen niet zo'n opvoeding en begeleiding is mijn ervaring

Dat is het! Steekt niemand tijd in die shetlanders. En als er een fijne is, wordt er geklaagd dat deze duur is, want " het is maar een shet"

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:48

Getup schreef:
LukieBradley schreef:
Die van mij hebben opvoeding genoten en zijn van jongs af aan overal mee naartoe geweest en durf ik een baby nog mee weg te sturen.
Maar veel shetten krijgen niet zo'n opvoeding en begeleiding is mijn ervaring

Dat is het! Steekt niemand tijd in die shetlanders. En als er een fijne is, wordt er geklaagd dat deze duur is, want " het is maar een shet"

Natuurlijk zijn er mensen die heel veel tijd steken in hun shetlanders en die er zelf ook heel erg van genieten maar die gaan hun pony niet verkopen aan mensen die zo negatief over shetten denken. Die kijken wel uit en gunnen de pony aan iemand met liefde voor deze dieren en kennis er van en die niet beknibbelen op de verzorging er van. Je weet soms niet wat je hoort. Dan denken mensen dat een shet bekappen goedkoper moet kunnen dan een paard of ze geven het diertje amper te eten en geen schuilstal omdat ze dat niet nodig hebben. Geen droog ligbed, zo op het beton of zelfs alleen maar modder. Diepdroevig.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:32

Mijn e pony is een hele brave en lieve pony. Ook voor mijn zoon.

Hij was in het begin niet zo braaf (beetje wennen op zijn nieuwe plek en aan mij). Maar na een tijd viel alles op zijn plek.

Mijn zoon kan hem heerlijk borstelen. En als hij weet dat mijn zoon erbij is dan komt hij naar het hek gerend.
Onlangs nog een kinderfeestje gehad en toen waren tien meiden hem aan het poetsen. Hij stond in rust te genieten.

Hij is geen super mooie pony, maar heeft een lief koppie. Geen overdreven gangwerk.
Wat voor mij belangrijkst was is karakter. En die zag ik destijds in hem wel.

Ik kijk niet naar kleurtjes, papieren of iets dergelijks.
En wederom heb ik een gouden pony.
En voor nog geen 3000,-

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:39

Economiewet 1: schaarste drijft de prijs op. Echt brave, maar ook geheel gezonde paarden met fatsoenlijke gangen en een uiterlijk waarvoor je graag uit je raam kijkt, zijn schaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:07

Ladyson schreef:
Vroeger gingen de meeste pony's toch voor een euro of 1500? Mijn luxe New Forest met stamboom van 5 jaar was de vraagprijs iig 1750 euro voor. Kanttekening: Ze was niet bomproof/braaf, maar wel netjes doorgereden. Maar dan vind ik een vergelijkbare prijs niet heel raar voor een 'simpele' pony die braaf is.

Even op marktplaats gekeken: voor een vergelijkbare 5-jarige New Forest vragen ze nu 5000 euro. Flinke stijging :D

Ik snap wel dat mensen graag nog voor de 'oude' tarieven een paard willen kopen en dit soort prijzen in gedachten hebben als je al een paar jaar de markt niet heb gevolgd. Maar goed, 1 blik op marktplaats en je ziet dat je voor die prijzen niet meer gaat uitkomen.

Dat is eigenlijk met alles zo, boodschappen, vaste lasten, huizenprijzen, vakanties, het is allemaal veel duurder dan 10-15 jaar geleden.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:12

IsabelleN schreef:
Economiewet 1: schaarste drijft de prijs op. Echt brave, maar ook geheel gezonde paarden met fatsoenlijke gangen en een uiterlijk waarvoor je graag uit je raam kijkt, zijn schaars.

Eens! En als de prijzen te gek worden stopt de verkoop vanzelf. Wij zien nu op internet de prijzen, maar vraag mij af of de werkelijke verkoopprijs uiteindelijk niet veel lager ligt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:34

Syrianda schreef:

Hij was in het begin niet zo braaf (beetje wennen op zijn nieuwe plek en aan mij). Maar na een tijd viel alles op zijn plek.

Mijn zoon kan hem heerlijk borstelen. En als hij weet dat mijn zoon erbij is dan komt hij naar het hek gerend.
Onlangs nog een kinderfeestje gehad en toen waren tien meiden hem aan het poetsen. Hij stond in rust te genieten.

Hij is geen super mooie pony, maar heeft een lief koppie. Geen overdreven gangwerk.

En voor nog geen 3000,-

Elk paard moet wennen, dan zijn ze nog even braaf maar wel onbekend met plek, gewoontjes, eigenaren en andere paarden en dat is voor sommige mensen al te veel en het paard wordt verweten geen fiets met haar te zijn. Een gewone nette brave gezonde pony hoort ook zeker 3000 euro op te brengen maar goed de centendoormiddenbijters noemen dat dan duur. Maar je moet niet raar opkijken dat als het paardje bij hen moet vertrekken ze zonder blikken of blozen het dubbele vragen, dat dan weer wel. De eigenaar waarvan ze kopen wordt bewerkt om goedkoper te verkopen en diegene waar ze aan verkopen wordt bewerkt om de hoofdprijs te betalen. Terwijl ik dit schrijf denk ik, eigenlijk is het gewoon handel incognito. Vaak komt er nog een miauwverhaal bij dat hun kind er zelf voor heeft moeten sparen of dat ze net zoveel dierenartskosten hebben gehad waardoor ze niet meer kunnen betalen. De financieele toestand van de verkoper doet er niet toe natuurlijk. Of het paardje krijgt een eeuwig goed tehuis en niemand zorgt er zo goed voor als dat zij gaan doen. Dus daarom moet het goedkoper...........

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:40

Robijntjah schreef:
Ik vind 'mag niks kosten' ook discutabel.

Ik wil best wat uitgeven aan een kindmakke pony maar zeker geen 3000 euro nee :+
Persoonlijk denk ik dan meer aan een brave pony die zijn rondje aan de longe loopt en verder mooi met pensioen mag.
Helaas zijn die ook moeilijk te vinden, het gros is sportpony en dan braaf, tjah leuk maar niet voor ons!

Paard wat bijna met pensioen moet is geen paard wat nog rondjes moet lopen. Rondjes lopen is 1 van de eerste dingen die een paard niet meer mag als het problemen heeft. Het beroerde is dat mensen dan idd er niet meer op gaan zitten maar het dier rondjes laten lopen aan de longe..............

StonedRomy

Re: Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:44

Ik heb een hele brave ruin gekocht. Echt bom proof. Mijn moeder die heel bang is voor paarden heeft zelfs al plannen om in het zadel te gaan zitten. Heb er 1000 euro voor betaald. Is 16, altijd voor de koets gelopen en heeft door ziekte van de eigenaar heel wat maanden stil gestaan. Daarom dus de lage prijs. Hij zal voordat hij bij mij is gekomen 10 keer een zadel erop hebben gehad. Ben na 3 keer in de bak gereden te hebben mee op buitenrit geweest. 0 problemen.

Dus een heel braaf paard voor een lage prijs is zeker mogelijk... maar dan moet je wel tijd en energie erin willen stoppen. En heel veel geluk hebben.

Overigens was mijn budget echt heel veel ruimer, maar dit paard kwam op mijn pad terecht en het klikte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:02

Rizette schreef:
Syrianda schreef:

En voor nog geen 3000,-

Elk paard moet wennen, dan zijn ze nog even braaf maar wel onbekend met plek, gewoontjes, eigenaren en andere paarden en dat is voor sommige mensen al te veel en het paard wordt verweten geen fiets met haar te zijn. Een gewone nette brave gezonde pony hoort ook zeker 3000 euro op te brengen maar goed de centendoormiddenbijters noemen dat dan duur. Maar je moet niet raar opkijken dat als het paardje bij hen moet vertrekken ze zonder blikken of blozen het dubbele vragen, dat dan weer wel. De eigenaar waarvan ze kopen wordt bewerkt om goedkoper te verkopen en diegene waar ze aan verkopen wordt bewerkt om de hoofdprijs te betalen. Terwijl ik dit schrijf denk ik, eigenlijk is het gewoon handel incognito. Vaak komt er nog een miauwverhaal bij dat hun kind er zelf voor heeft moeten sparen of dat ze net zoveel dierenartskosten hebben gehad waardoor ze niet meer kunnen betalen. De financieele toestand van de verkoper doet er niet toe natuurlijk. Of het paardje krijgt een eeuwig goed tehuis en niemand zorgt er zo goed voor als dat zij gaan doen. Dus daarom moet het goedkoper...........

Kon je niet meer vooroordelen in 1 bericht kwijt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:07

StonedRomy schreef:
Ik heb een hele brave ruin gekocht. Echt bom proof. Mijn moeder die heel bang is voor paarden heeft zelfs al plannen om in het zadel te gaan zitten. Heb er 1000 euro voor betaald. Is 16, altijd voor de koets gelopen en heeft door ziekte van de eigenaar heel wat maanden stil gestaan. Daarom dus de lage prijs. Hij zal voordat hij bij mij is gekomen 10 keer een zadel erop hebben gehad. Ben na 3 keer in de bak gereden te hebben mee op buitenrit geweest. 0 problemen.

Dus een heel braaf paard voor een lage prijs is zeker mogelijk... maar dan moet je wel tijd en energie erin willen stoppen. En heel veel geluk hebben.

Overigens was mijn budget echt heel veel ruimer, maar dit paard kwam op mijn pad terecht en het klikte.

Inderdaad kun je iets oudere paarden die voornamelijk aangespannen hebben gelopen nog wel eens goedkoop krijgen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:16

Het is de trend tegenwoordig dat mensen niet meer willen betalen voor kwaliteit...

Ik heb een shire merrie te koop staan. Bereden, betuigd, braaf, verkeersmak, kan alleen naar buiten. 1.80 hoog. Ook nog incl afstamming op papier etc.
10 jaar oud.

Ik vraag geen absurde prijs maar ik krijg dan reacties van mensen die haar véél te duur vinden of die 3000 euro bieden... Pfff kom nou zeg :roll:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:24

CP, maar wat jij kwaliteit vind, kan voor een ander compleet onbelangrijk zijn. Jouw merrie: bereden, betuigd, braaf, kan alleen naar buiten, voor mij plus punten :j.
Incl afstamming op papier: voor mij compleet onbelangrijk.
En dan 1.80: voor mij groot minpunt....

Gini

Popstra schreef:
Wou net zeggen, een dekking kost bij ons als voorbeeld (quarters) al 2.500/ 3000 voor een beetje hengst en dat is alleen de dekking. Nog geen opfok, training enz er bij. Als we dat wel rekenen en het paard 5 is, minstens 2 jaar training bij een trainer en wat wedstrijd ervaring achter de rug heeft dan ben je al minstens 25000 kwijt aan kosten wel te verstaan!
Maar dat gaat dan wel om een paard met leuk papier en goede opleiding waar iemand lekker mee verder kan

Klopt, maar dat was niet de insteek van dit topic. De persoon in de voorbeeldadvertentie in de beginpost is op zoek naar een braaf paard, niet naar een raszuivere vijfjarige Quarter met een beetje hengst in de pedigree, een doorgedreven training achter de rug en wedstrijdervaring.

StalNollie

Ach het is ook het vermenselijken en het betuttelen van de pony's.
Vroeger hup tik met de zweep en nu neeee wellicht moet ie eerst nog even wennen.

Opvoeding en consequent zijn en blijven en daarbij ook absoluut lol hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:35

Getup schreef:
omdat het niet zo simpel is, een braaf paard te vinden :D

Onzin. Ik vind paarden die overal van schrikke en dan als een debiel te keer gaan sowieso fokfouten :+[

Jij vindt het onzin....blijkbaar zijn er veel mensen die braaf zoeken en niet krijgen voor 2500.

Wat dat laatste betreft ben ik het met je eens.

Tuurlijk kun je paarden braaf maken, maar dat lukt niet met elk paard. En sommige zijn gewoon koel geboren. Mijn freiberger is er ook zoeen. Echt actief en werkwillig, gaat uren door, maar is zo braaf en cool...als 3 jarige ook al. Deze paarden zijn trouwens ook gewoon duur.

Mee eens, niet ieder paard is braaf te krijgen..de ene sensibeler dan de ander. Echt coole, brave en bomproof paarden zijn goud waard.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:42

StalNollie schreef:
Ach het is ook het vermenselijken en het betuttelen van de pony's.
Vroeger hup tik met de zweep en nu neeee wellicht moet ie eerst nog even wennen.

Opvoeding en consequent zijn en blijven en daarbij ook absoluut lol hebben

Ben dat geheel met je eens!
Het paard wordt niet altijd als paard gezien.
De mijne wordt wel rechtgezet als hij iets doet dat niet mag. Dat had hij gelukkig wel al snel door.

Hij is ook redelijk nuchter van aard.
Laatst bijgewerkt door Syrianda op 07-03-20 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:43

LadyMadonna schreef:
CP, maar wat jij kwaliteit vind, kan voor een ander compleet onbelangrijk zijn. Jouw merrie: bereden, betuigd, braaf, kan alleen naar buiten, voor mij plus punten :j.

Dat laatste, het is een shire. Iemand die geen paard van 1m80 zo ongeveer zoekt gaat niet voor een shire doorgaans :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:44

Nou ja, de ontwikkeling om een paard even te laten wennen aan dingen en hem niet gewoon te overdonderen door een zweep te gebruiken, kan ik alleen maar toejuichen. Heeft in mijn ogen niet echt iets met vermenselijking te maken.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:46

Gini met zweep zou ik dat ook niet doen. Rustig wennen maar wel direct je grenzen aangeven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:53

cp112 schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat laatste, het is een shire. Iemand die geen paard van 1m80 zo ongeveer zoekt gaat niet voor een shire doorgaans :')

Dat snap ik, ondanks dat ik ze prachtig vind, zou ik ook nooit naar een Shire zieken. Maar puur om aan te geven dat een paard voor jou geweldig is, en voor mij niet :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:59

Ik vind de huidige prijzen echt belachelijk. Jaar of 8 geleden is onze KWPN'er verkocht onder de 4000 euro. Hij had een goede afstamming, jaar of 10, kon met juiste begeleiding prima naar hoger wedstrijdniveau worden gebracht en was bomproof. Mijn toenmalige new forest pony is onder de 3000 euro verkocht. Had prachtige gangen, goede afstamming en was ook bomproof. Tegenwoordig is zoiets niet meer te vinden :n

Op martplaats zie je paarden met een vraagprijs van 10.000 + euro met een gemiddelde afstamming, B-L wedstrijdniveau en niet eens zo braaf karakter voorbij komen. Mocht ik er in de toekomst weer een willen, zou ik er nooit meer dan 4000 voor neerleggen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:14

LadyMadonna schreef:
Dat snap ik, ondanks dat ik ze prachtig vind, zou ik ook nooit naar een Shire zieken. Maar puur om aan te geven dat een paard voor jou geweldig is, en voor mij niet :)

Het gaat er denk ik om, dat iemand die er wel naar op zoek is het ook niet wil betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:29

_Femkeeex schreef:
Ik vind de huidige prijzen echt belachelijk. Jaar of 8 geleden is onze KWPN'er verkocht onder de 4000 euro. Hij had een goede afstamming, jaar of 10, kon met juiste begeleiding prima naar hoger wedstrijdniveau worden gebracht en was bomproof. Mijn toenmalige new forest pony is onder de 3000 euro verkocht. Had prachtige gangen, goede afstamming en was ook bomproof. Tegenwoordig is zoiets niet meer te vinden :n

Op martplaats zie je paarden met een vraagprijs van 10.000 + euro met een gemiddelde afstamming, B-L wedstrijdniveau en niet eens zo braaf karakter voorbij komen. Mocht ik er in de toekomst weer een willen, zou ik er nooit meer dan 4000 voor neerleggen :=

Je kan het belachelijk vinden, maar hoe denk je dat die prijzen tot stand komen?
Kijk eens wat een dekking kost, wat ze per maand kosten en dan ook nog met een degelijke opleiding waar veel vraag naar is, ja dat kost geld.

Ouders die niks willen uitgeven en ook nog een doodbrave kinderoppas, zijn er naar mijn idee teveel. Ik kan er niet goed tegen... Kind en pony, daar hoort begeleiding bij.

Juist kinderpony's kosten veel geld, want de ervaren ruiters om ze in te rijden en ervaringen op te doen zijn er te groot voor.
Als onze pony weg gaat, gaat hij ook niet goedkoop weg.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:47

Ik schrok ook best van de prijzen hoor!
We zijn wat aan het kijken voor onze kleindochter van bijna 13, zij wil graag een eigen paard en daar wedstrijden e.d. mee rijden.
Ze kan goed rijden en is erg serieus met verzorgen, nu doet ze een pony leasen.
Ze wil graag een paard waar ze de komende jaren mee door kan en dat snap ik ook maar als ik zie wat er gevraagd word schrik ik echt!
Ze heeft gelukkig hulp van een ervaren iemand en ze nemen de tijd gelukkig.