Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:36

Rizette schreef:
En wat betaal je dan precies in de maand waarvoor een staleigenaar 24 uur klaar moet staan voor je paard?

Zon 500 per maand dus daar mag echt wel wat voor gedaan worden. Eigenaren wonen bij stal; ik niet.
Hun feestje kunnen ze lekker thuis vieren en als ze weg willen vind ik, zorg er maar voor dat er vervanging is.
Het is echt een bedrijf en broodwinning en dit hoort er allemaal bij.

Kinke

Re: Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:39

zeker! dat is toch 0,70 bruto per uur!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:57

Babootje schreef:
Rizette schreef:
En wat betaal je dan precies in de maand waarvoor een staleigenaar 24 uur klaar moet staan voor je paard?

Zon 500 per maand dus daar mag echt wel wat voor gedaan worden. Eigenaren wonen bij stal; ik niet.
Hun feestje kunnen ze lekker thuis vieren en als ze weg willen vind ik, zorg er maar voor dat er vervanging is.

Wow... zelfs voor 500 per maand zou ik echt niet willen dat mensen zo met me om zouden gaan...
Al eens gedacht dat je misschien betaalt voor de verzorging en de faciliteiten? En nee, dit hoort er echt niet bij tenzij vooraf afgesproken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:04

Babootje schreef:
Rizette schreef:

Ja, en jij kan ook jouw feestje laten zitten en lekker op een stoeltje voor de stal van je geliefde oogappel gaan zitten. Kom nou.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:20

Kinke schreef:

Ja van 1 paard. Reken er even 20 of 30

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:22

cp112 schreef:
Persoonlijk vind ik dat je als stalhouderij aanwezig dient te zijn of iig controle te kunnen uitvoeren op stal..

Vind het not done dat de eigenaren er niet zijn. Maargoed, er zit dan weinig anders op dan zelf heen gaan.

Helemaal mee eens. Je hebt een stal en dus verantwoordelijkheid.
Onbegrijpelijk dat de eigenaar er vrijwillig voor kiest weg te gaan dan.

Fijn dat je zelf heen gaat TS, ik hoop dat de paarden rustig blijven.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:24

Ik heb niet je helle topic gelezen.
Misschien is het al opgenoemd.
Maar is het geen optie om hem een paar dagen naar een andere stal te brengen?
Zo komen bij ons ook ieder jaar paarden van andere stallen bij ons paar dagen logeren wegens oud en nieuw.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:28

Aantal jaren terug paar jaar op stal geweest en deden we kart voor een voerbeurt en alle deuren dicht (lichten en radio waren hele avond al aan), dan aftellen, proosten en doen. En dan 10 over ofzo even naar stal om te kijken hoe ze er bij stonden en dan weer naar binnen. Layer als het rustiger werd weer alles open en naar bed.

Huidige stalhouder is wel in stal met 12 uur, weet niet hoe lang voor en na, maar die blijft bij ze.

Vind beide manieren prima, als er maar controle is en die voerbeurt. Wat ik heel leuk vind is het traditionele filmpje waarbij ze even langs alle stallen loopt en de paarden laat zien en gelukkig Nieuwjaar wenst <3

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:31

mijn paarden staan op stal snachts. dus met oud en nieuw ook. en zijn mooi rustig de tinker staat wel aandachtig te luisteren. mijn oudje en de shet geven er niks om. ik ga om 12 uur altijd bij hun kijken en krijgen ze wat lekkers. ondanks ze altijd rustig zijn, zou ik nooit weg gaan en alleen laten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 22:14

Naar een andere stal en op stal zetten ga ik niet doen. Dat is meer stress en verandering dan het geknal denk ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:36

cp112 schreef:

En als het er 10 waren? Van dat enorme uurloon zijn dan de kosten nog niet af he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:43

jacqdh schreef:
Ik ben, als hobbymatige pensionhoudster ,al 12 jaar met oud en nieuw op stal en dat vind ikzelf belangrijk.Mijn gezin en familie /vrienden zijn dus indirect altijd de dupe dat ik zo nodig naar stal wil .vele van mijn vrienden en familie en echtgenoot vinden het dan ook niet zo leuk.... Inmiddels vier ik het noodgedwongen maar niet meer. Het verbaast me nog altijd dat ik er alleen ben ( of met dochter) en dat ik dan vanaf allerlei feesten berichten krijg of het goed gaat, maar ik zie niemand.... (en soms vind ik ook wel dat pensionklanten voor een zo goedkoop mogelijk tarief, 24 uur zorg voor hun schatjes willen hebben en vergeten dat pensioneigenaren ook nog een leven buiten de paarden hebben)

Precies dat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:51

cp112 schreef:
Kinke schreef:

Jij hebt het over een bedrijfsmatige stal, dat is wel even iets anders dan een hobbymatige pensionhouder ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 01:09

Kinke schreef:
cp112 schreef:

En als het er 10 waren? Van dat enorme uurloon zijn dan de kosten nog niet af he

So? Dan moet je geen pension aannemen.
Vertel mij niet van de kosten :+

Ik heb er nog maar 1 in pension. En die betaald bij laaaaaaaange na geen 500 euro. Maar geen haar op mijn hoofd dat ik zomaar op oudejaarsavond weg zou gaan en de boel zonder toezicht achter zou laten.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 16-12-19 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 01:10

Mindim schreef:
cp112 schreef:

Jij hebt het over een bedrijfsmatige stal, dat is wel even iets anders dan een hobbymatige pensionhouder ;)

Nee dat is het niet. In beide gevallen dien je te overleggen.
Ik doe het ook voor de hobby. Zou echt niet zomaar zeggen Tabe :evaw: wij zijn er niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 01:45

Als ik een stal zou hebben, zou ik het zelf niet zonder vervanging achter willen laten eigenlijk.....

Natuurlijk ben je een mens en kan je een feestje hebben, maar er kan van alles gebeuren en dan heb je er een hoop ellende van als je niet op tijd kan ingrijpen.

In pension heb ik nog nooit gehad dat er niemand was. Stalhouders zeiden altijd wat ze deden en hoe en daar vertrouwden we wel op. Ik liet de paarden dan ook met rust.

Die van ons zijn verder super relaxed en de bommetjes hoor je al weken en reageren ze nooit op.

Nu 2jr een gehuurde plek gehad bij mensen aan huis die niks voor ons deden. Wel de buren gevraagd hoe het was qua vuurwerk en ons nummer achtergelaten.
Eerste jaar hadden we familie en is mijn man om 00:10 erheen gereden om te zien hoe ze erbij stonden.
En vorig jaar zijn we er om 00:00 ook heen gereden, daarna naar onze zoon die werkte en daarna nog een rondje langs de paarden.
Ze stonden vrij afgelegen.

Nu hebben we ze aan huis en hebben niet echt veel buren. Een woonwijk achter een stukje bos waar ze vast en zeker gaan afsteken.
Wat we dit jaar doen is de track afsluiten, zodat ze niet naar achter kunnen. Dan staan ze eigenlijk alleen bij stal en in de bak.

Ze staan 24/7 samen buiten en ik zie dat ze niet meer reageren op knallen en ook graag zelf kiezen waar ze zich veilig voelen en steun bij elkaar zoeken. Wij gaan wel om 00:00 buiten staan en ik doe daarna nog wel een paar keer even kijken.
Ik ben eigenlijk banger voor later in de nacht als mensen dronken zijn en domme dingen doen en denken dat een rotje gooien leuk is bijvoorbeeld.

Persoonlijk zou ik niet teveel veranderen. 1 stal wilde dat wij onze paarden binnen zette, dus dat heb ik toen al een week lang gedaan. Maar daar kwamen paarden logeren die normaal 24/7 buiten stonden en die draaide helemaal door.

Er zijn stallen die afgelegen zitten en een vuurwerk vrij oud en nieuw aanbieden, dus dat kan een optie zijn, maar dan moet je ze al eerder daar neerzetten.

Op een andere stal midden in het bos waren goede afspraken. Toch stonden daar bij de binnenstal mensen die de hele avond voor de sta gingen zitten. Hun paarden kwamen al dagen niet meer buiten en stuiterde aan de hand in de bak alle kanten op.
Ik vroeg ze onze schuur met rust te laten, omdat onze paarden het prima redden en ik niet teveel verandereingen wil, juist op zo een avond. Hoorde ik de volgende dag dat ze toch overal zijn gaan kijken en waken. Gelukkig reageerden die van ons prima, maar al die spanning van die mensen nemen ze wel over.

Als je dingen anders wil doen, zoals licht aan doe dat dan al een paar dagen. En verander als het kan niet teveel of doe dat ruim op tijd. Wil je waken, doe dat van een afstandje. En ben je echt bang of zijn er verhoogde risico's, neem dan voorzorgsmaatregelen zoals blusmiddelen, zand etc.
Maar besef ook dat vuurwerk of vuur van ver al brand kan veroorzaken, ook uren later.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:30

het gaat mij niet om wat een stalhouder verdient, maar om het feit dat men O&N blijkbaar heel gevaarlijk vindt voor paarden maar blijkbaar gaat het feesten toch voor. Als ik zo bezorgd zou zijn dan lijkt het mij niet meer dan normaal om op stal te gaan zitten. En ik zou het ook wel eens leuk vinden voor de stalhouder dat die een avondje vrij heeft. Met je stalgenoten even een rooster maken, wie gaat wanneer? Leuk en gezellig. Tja, het kost je wel je avondje vrij maar aangezien we zo gek zijn met onze dieren is dat toch een kleine moeite?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:51

Maar de meeste stalhouders hebben denk ik net als wij,meer beesten lopen.Heel soms komt er bij ons een vd klanten even piepen op weg naar een feestje en roepen dan gelukkig Nieuw jaar. Ook al zou 1 van de klanten bij de paarden willen blijven,dan zou ik toch thuis zijn voor mijn andere dieren. Ik denk dat de meeste pensionhouders nog wel honden /katten /kippen en andere dieren hebben.Voor het loon hoef ik het niet te doen,voor de dieren doe ik het graag.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:04

Babootje schreef:
1 van mijn paarden heeft zich trouwens kreupel gedraaid vorig jaar. Toen was ze net bij ons (net 3 jaar) en wij wonen in de randstad dus om 12 barst het echt los. De ander staat nu met een blessure dus eigenlijk zoek ik wel naar iets rustgevends dat echt effect heeft. Heb ook al gedacht aan een oornetje met watjes in de oren. Maar al zoekend kwam ik dit tegen. Het lijkt me wel wat. Je moet wel iemand hebben die het spulletje een half uur voor het vuurwerk losbarst kan aanbrengen en dan werkt het 2,5 uur lang, maar dat is lang genoeg om het ergste gehad te hebben. Je kan het ook na 2,5 uur herhalen. Het zorgt ervoor dat je paard een goede ervaring overhoudt aan oud en nieuw en dat is winst voor later.
https://www.medpets.nl/Confidence-EQ/?g ... 3REALw_wcB

werkt niet zoals ze aangeven dus staar je er niet blind op dat het helpt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:07

Rizette schreef:
Kinke schreef:
Rizette, ik denk dat men zo tussen de 30 en 50 euro per uur betaalt, 24 uur per dag, da's ff rekenen....minimaal 720 euro per dag ;) :D

Ja dan heb je ook wat te eisen natuuurlijk!

:=

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:17

Als ik stal eigenaar zou zijn, zou ik mijn beesten ook niet alleen achter laten.

En als ik mijn paard of pony in pension zou hebben, verwacht ik eigenlijk ook dat er iemand op stal aanwezig is voor de beesten.
Maar dat kan ook in overleg natuurlijk, als de eigenaar van stal een keer weg zou willen.
Kan je met ze allen opvang regelen.

Ik vind dat wel de verantwoordelijkheid van de stal eigenaar om dat aan te geven.
En niet zomaar zonder medeweten van de eigenaren weg te gaan.

Zo kunnen de pension klanten samen een oplossing zoeken met de stal eigenaar.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:20

TS, ik heb het hele topic niet gelezen en weet daardoor niet of het al genoemd is. Kun je je paard die dag/avond/nacht op stal zetten met het licht en een radio aan? Lekker veel hooi geven en zelf regelmatig gaan kijken (of gewoon op stal overnachten, eventueel met een paar anderen).

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:31

Kinke schreef:
cp112 schreef:

Bij een normale baan, krijg je ook niet 24 uur per dag betaald lijkt mij.
En dan zal het nog niet veel zijn.

Maar het is en blijft een feit dat je pensionstalling absoluut geen vetpot is en je er wel veel liefde voor moet hebben.

Als ik als eigenaresse niet aanwezig zou zijn, zou ik dat van te voren overleggen met de klanten.
Want zoals TS nu, is er vast altijd wel iemand die een nacht aanwezig wil zijn.
Dat hoort er nou eenmaal bij, ook als je paard in pension staat en de situatie zich zo voordoet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:32

Tussen optie is camera's ophangen en er voor zorgen dat die via een app op de telefoon te bekijken zijn.

Ik blijf zelf ook liever thuis. Maar op het moment zélf kun je toch niets doen. Behalve zien of het mis gaat en dan ingrijpen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:36

pol013 schreef:
Maar op het moment zélf kun je toch niets doen. Behalve zien of het mis gaat en dan ingrijpen.

In dit geval niet waar, want de paarden missen ook een hooivoerbeurt. En dat vind ik ook niet kunnen, op elke willekeurige andere dag zou ik me daar niet zo druk over maken of dat nu wat eerder of wat later zou zijn. Maar juist op oudejaarsavond wel.