Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:15

Elisa2 schreef:
Persoonlijk vind ik het "not done" om paarden met gezondheidsproblemen te verkopen. Ze eindigen te vaak in de handel en krijgen een lijdensweg. Dus dan denk ik, neem je verantwoordelijkheid als je het niet meer kan of wilt betalen en laat ze hemelen.

Een dier hebben voor het leven is een hele mooie gedachte, maar niet altijd realistisch in de zin dat (financiele) omstandigheden soms veranderen. Verkopen heb ik geen problemen mee, welke leeftijd het dier ook heeft, mits het dier genoeg kans maakt op een goede baas.

Helemaal mee eens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:16

DeMolenhoek schreef:
MizzMontana schreef:
Vanaf welke leeftijd of met welke beperking valt het verkopen of weg doen van je paard in de categorie afdanken?

Alle paarden van particulieren zijn ergens gefokt, dus particulieren met 1 paard (of meer) in bezit, daar zijn ooit twee andere paarden voor nodig geweest om dat veulen te fokken.
Dus ook mensen die hun paarden tot aan de dood houden dragen bij aan de vraag op de markt naar paarden en de bijbehorende fokkerij, ze groeien nou eenmaal niet aan de boom.

Ik heb als hobby fokker meerdere veulens gefokt en allemaal verkocht, de moeders heb ik zadelmak gemaakt een paar keer op ch uitgebracht en ook verkocht.

Maar nu, staat er een 11 jarige fokmerrie, mag ik die nog verkopen? Komt ze dan de handel in? Ze kan gereden worden maar ik doe het op dit moment niet meer, ze is niet kreupel, maar wel te ‘oud’ voor wat ze kent (M gestart).
Ik wil haar eigenlijk wel weg doen omdat haar laatste nakomeling volgend jaar 3 wordt en naar huis komt, een beetje doorstroom. Die 3 jarige weer mak maken, een (paar) veulen(s) bij fokken, etc.
Alles aanhouden is ook geen optie, dan staan er straks wel meer dan dat we er kunnen houden.
Stoppen met fokken, ja dat kan, maar zoals ik hiervoor al aan gaf, de vraag is er en als ik ze niet fok doet iemand anders dat wel.

Tegelijkertijd hebben wij voor de kinderen een pony geadopteerd van 24 jaar, die staat hier niet in de weg en gaat hier ook niet meer weg. Die kleine grasmaaier is echt het maatje van de kinderen en bij het krijgen van deze pony heb ik ook beloofd hem een forever home te geven, wat ook gaat gebeuren.

Ik weet dus niet of het alleen maar zwart wit is. Want ik herken het gevoel bij mezelf of het misschien wel correct is als ik de 11 jarige merrie weg doe, of dat ik haar toch moet houden, want we hebben er plek en geld voor.

Innerlijke tweestrijd...

Mijn persoonlijke mening is het afdanken zodra een dier geen nut meer heeft (ongeacht leeftijd) dus blessure, niet meer geschikt voor de fok, niet meer te bereiden etc. en die wordt weggedaan omdat de eigenaar liever een gezond dier heeft, of er de kosten en geld niet meer wilt insteken etc. Kortom, als de mogelijkheid er is om een nutteloos dier te houden maar de keuze wordt gemaakt dit niet te doen uit eigen belang. Dus er wordt in de eerste plaats gedacht aan de eigenaar zelf en niet aan het dier.

Ieder een die zichzelf op de eerste plaats zet en het dier op de 2de is in mijn ogen geen dier waardig.

Ik neem aan dat je vegetarisch bent dan?

Gini

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:18

Ik vond dat het al heel lang duurde voor de vraag naar vegetarisme gesteld werd. Alsof je alleen dan een mening mag hebben over dierenwelzijn. :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:20

Ik heb mijn pony's aan huis staan en denk dat het dan heel wat makkelijker is om ze een goede oude dag te geven, dan wanneer ze ergens op een pensionstal zouden staan.
Bij het laatste heb je ten eerste te maken met 'wat anderen ervan vinden' en ten tweede kan het al heel snel een duur grapje worden aan maandelijks stalgeld terwijl je paard enkel maar kan staan te staan.
Daarbij koop je er dan ook niet snel eentje bij voor weer zoveel stallingsgeld per maand.

En dat is als ze aan huis staan met eigen weiland, wel weer handig. Mijn oude pony kon gewoon thuis met pensioen, en pas heb ik haar op 25 jarige leeftijd laten inslapen omdat ze toch te veel last ging krijgen van haar ouderdomskwaaltjes zo vlak voor de winter, maar heb nu wel weer een 3 jarige gekocht, omdat de andere pony, die ook al 20 is, ook al regelmatig door zijn artrose begint te sukkelen.
Kan de nieuwe het werk weer overnemen en de andere met pensioen. Ook hij blijft tot zijn dood bij ons.

Enige waar ik deze keer wel bij twijfelde was de leeftijd van de nieuwe. 3 jaar … als ik die net als mijn andere pony weer (minimaal) 22 jaar ga hebben, ben ik al in de 70.
Of ik dan nog dat weiland heb en zelf nog gezond ben om te mennen, is de vraag natuurlijk.
Maar gezien ik niet kan toekomstkijken, ga ik er nu vanuit dat ook deze pony tot het eind bij ons kan blijven, maar zo niet, dan hoop ik haar wel te kunnen verkopen als ze nog gezond is.
Zodra ze oud zou zijn en ook beginnen te sukkelen en ik echt geen goed adresje vind in mijn paardenkring, kies ik liever voor laten inslapen, dan doorverkopen met mogelijk alle nare gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 07-12-19 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:20

Ik snap het hele taboe van het inslapen of slachten van gezonde of jongere paarden ook niet helemaal.
We laten met zijn allen weet ik het hoeveel gezonde kalfjes, biggen, lammetjes en weet ik het wat voor ons slachten maar paarden zijn dan ineens anders.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:22

Ik zal heel of half bokt wel over mijn heen krijgen. Wanneer mijn nu 18-jarige topper niet meer kan werken is het hoogstwaarschijnlijk klaar voor hem. Ik maak hem niet blij met lekker alleen op de wei staan. Daar wordt ie doodongelukkig van. Hij is werker tot ie er bij neervalt. Moet ik mijn paard een pensioen geven als ie loopt weg te teren? Straf ik hem in mijn ogen harder. Ja ik weet dit zeker. Door omstandigheden heeft ie een tijd stil gestaan. Iedereen zei tegen mij dat ie depressief was en zijn blik uit zn ogen verdween. De dag dat het zadel te voorschijn kwam, bloeide hij acuut weer op. Natuurlijk zou ie van zijn pensioen mogen genieten als ik hem daarmee een plezier zou doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:25

Anoniemk2 schreef:
Wat ik vooral vervelend vind is dat mensen hun oudje wegdoen maar wel een hoop Naar de slager brengen vind ik dieronterend en egoïstisch, ze ruiken al op meters afstand bloed en dan jaag je letterlijk het paard de dood in waar je ''zielsveel van houden". Die twee dingen zou ik never nooit kunnen begrijpen en wil ik ook niet begrijpen.

Dat is echt klinkklare onzin, ooit bij een slager geweest? In Nijkerk staan ze gewoon rustig, knabbelend op wat hooi, te wachten. Die ruiken of voelen niets. Daarnaast kan slachten een veel diervriendelijkere optie zijn dan inslapen. Genoeg verhalen dat een paard zich gaat verzetten tegen de injectie.

Maar ik neem dus aan dat jij ook vegetarisch bent?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:28

Gini schreef:
Ik vond dat het al heel lang duurde voor de vraag naar vegetarisme gesteld werd. Alsof je alleen dan een mening mag hebben over dierenwelzijn. :')

Nee, dierenwelzijn is weer wat anders dat gaat over hoe het dier tijdens zijn levem wordt gehouden. Maar het is hartstikke hypocriet om het een probleem te vinden om een (oud) paard te laten inslapen maar s avonds te kunnen genieten van je biefstukje dat afkomstig is van een dier van een jaar oud.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:29

Ik bedoel met verpieteren voor mijn 8-jarige merrie dat ze niet meer werkt. Groningers zijn door de jaren heen gefokt op een geweldige werklust, die als het moeilijk wordt er een schepje bovenop doen.
Als ze dat werk niet meer kunnen vervelen ze zich stierlijk, vreten zich klem en worden veel te dik. Als ze aan het werk zijn zijn het trotse paarden, dat zie je verdwijnen, de sparkel gaat uit de ogen.
Merries leven op van een veulen, het geeft ze iets te doen.

Voor mij ligt daar de grens, als dat niet meer kan laat ik haar niet nutteloos in een landje staan, dan mag ze gaan. Met die gedachte ben ik opzoek naar een thuis waar ze met veulens gelukkig mag zijn.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:32

Gini schreef:

Ik dacht dat het een grap was omdat er bereiden i.p.v. berijden staat :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:32

Maartje1990 schreef:
Gini schreef:

Nee, dierenwelzijn is weer wat anders dat gaat over hoe het dier tijdens zijn levem wordt gehouden. Maar het is hartstikke hypocriet om het een probleem te vinden om een (oud) paard te laten inslapen maar s avonds te kunnen genieten van je biefstukje dat afkomstig is van een dier van een jaar oud.

Huisdieren worden inderdaad niet zo behandeld en niet hetzelfde bekeken als alle andere dieren die op deze aardbol rondlopen. Insecten worden doodgemept, doe je best niet met een hond.
Beetje een open deur.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:38

Elisa2 schreef:
Er zijn paarden die gelukkig zijn in een kudde op een wei zonder veel menselijk contact, en er zijn er die dat niet zijn. Sommige paarden missen werk en aandacht enorm, dan kun je ze imo beter een korter en gelukkig leven geven dan dat je ze laat wegkwijnen inderdaad. Maar het mooiste is het natuurlijk, om het dier gewoon gelukkig te maken/ houden tot zover je kan. Dat is pas echt liefde...

Maar dan verpieteren ze niet op de wei want dan zijn ze er gelukkig.

En eens, het dier gelukkig maken, daar gaat het imo om. En als dat niet kan..loslaten.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:46

Maartje1990 schreef:
Ik neem aan dat je vegetarisch bent dan?

Als deze er dan toch ingegooid wordt :+
Aangezien een mens uit vlees en bloed bestaat, is een mens niet vegetarisch. Een bloemkool is vegetarisch.
Een mens kan wel vegetariër zijn.

Overigens geen problemen met het laten inslapen/slachten van paarden die niet meer kunnen.

Ik heb wel problemen met mensen die hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen en hun ‘schrootpaard’ bij een ander proberen te droppen met een hele lijst aan eisen.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 07-12-19 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:46

tiwi1969 schreef:
Ik bedoel met verpieteren voor mijn 8-jarige merrie dat ze niet meer werkt. Groningers zijn door de jaren heen gefokt op een geweldige werklust, die als het moeilijk wordt er een schepje bovenop doen.
Als ze dat werk niet meer kunnen vervelen ze zich stierlijk, vreten zich klem en worden veel te dik. Als ze aan het werk zijn zijn het trotse paarden, dat zie je verdwijnen, de sparkel gaat uit de ogen.
Merries leven op van een veulen, het geeft ze iets te doen.

Voor mij ligt daar de grens, als dat niet meer kan laat ik haar niet nutteloos in een landje staan, dan mag ze gaan. Met die gedachte ben ik opzoek naar een thuis waar ze met veulens gelukkig mag zijn.

Met Geldersen net zo. Jij hebt de “mazzel” met sen merrie. Mijn ruin kan niet meer zoveel als arbeid niet meer kan. Arbeid onder het zadel wel te verstaan want longeren etc doet ie prima maar daar ligt zijn hart niet. Dus als zadel definitief er niet meer op kan/mag, staat mij daar de o zo mieilijke beslissing maar voor hem de beste beslissing. Ik laat hem niet verpieteren. Dat verdient ie niet.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 11:49

Gini schreef:

Dat is idd een slecht tegenargument dat men deze mening alleen geeft als men vegetarisch is terwijl als je vlees eet je diezelfde mening ook kunt hebben :j

Azmay schreef:
Ik snap het hele taboe van het inslapen of slachten van gezonde of jongere paarden ook niet helemaal.
We laten met zijn allen weet ik het hoeveel gezonde kalfjes, biggen, lammetjes en weet ik het wat voor ons slachten maar paarden zijn dan ineens anders.

Maartje1990 schreef:
Wat ik vooral vervelend vind is dat mensen hun oudje wegdoen maar wel een hoop Naar de slager brengen vind ik dieronterend en egoïstisch, ze ruiken al op meters afstand bloed en dan jaag je letterlijk het paard de dood in waar je ''zielsveel van houden". Die twee dingen zou ik never nooit kunnen begrijpen en wil ik ook niet begrijpen.

Maartje1990 schreef:
Anoniemk2 schreef:

Dat is echt klinkklare onzin, ooit bij een slager geweest? In Nijkerk staan ze gewoon rustig, knabbelend op wat hooi, te wachten. Die ruiken of voelen niets. Daarnaast kan slachten een veel diervriendelijkere optie zijn dan inslapen. Genoeg verhalen dat een paard zich gaat verzetten tegen de injectie.

Maar ik neem dus aan dat jij ook vegetarisch bent?

Ik wil jullie beide best 1 week in een slachthuis neerzetten, dan weet ik zeker dat je daarna nooit geen vlees meer hoeft te eten :=

martine0503 schreef:
Ik zal heel of half bokt wel over mijn heen krijgen. Wanneer mijn nu 18-jarige topper niet meer kan werken is het hoogstwaarschijnlijk klaar voor hem. Ik maak hem niet blij met lekker alleen op de wei staan. Daar wordt ie doodongelukkig van. Hij is werker tot ie er bij neervalt. Moet ik mijn paard een pensioen geven als ie loopt weg te teren? Straf ik hem in mijn ogen harder. Ja ik weet dit zeker. Door omstandigheden heeft ie een tijd stil gestaan. Iedereen zei tegen mij dat ie depressief was en zijn blik uit zn ogen verdween. De dag dat het zadel te voorschijn kwam, bloeide hij acuut weer op. Natuurlijk zou ie van zijn pensioen mogen genieten als ik hem daarmee een plezier zou doen.

Ik heb ook een paard die "doodongelukkig" was als ie buiten stond, ze wilde altijd naar binnen toe omdat ze niet beter wist vanwege haar verleden. Nu wil ze niet meer naar binnen toe behalve als t heel hard regent. In de zomer staat ze 24/7 buiten terwijl ze daarvoor niet meer als 2 uurjes wilde buiten blijven en in paniek raakte. Voldoende ruwvoer op de wei met soortgenoten eromheen doet wonderen! Waar een wil is is een weg :D
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 07-12-19 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:52

Dan ben ik blij met mijn Gelderse lijntje, de nakomelingen daaruit willen voor je door het vuur gaan onder het zadel, maar vermaken zich net zo goed met een jaar (of langer) full time vakantie op het land in de kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:52

Maartje1990 schreef:
Gini schreef:

Jij leest verkeerd. Om alvast te antwoorden: Nee, ik ben niet vegetarisch. Sterker nog, ik kweek en slacht mijn eigen dieren. Er is nergens (allersinds toch niet door mij) gezegd dat ik een probleem heb met inslapen. Ik heb een probleem met mensen die hun oude dieren ergens anders gratis dumpen. Ik heb dan juist liever dat er verantwoordelijkheid wordt genomen en ze worden ingeslapen. Ik heb ook maar heel weinigen hier zien zeggen dat ze een probleem hebben met inslapen, dat is gewoon wat jij er van maakt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:55

Anoniemk2 schreef:
Ik wil jullie beide best 1 week in een slachthuis neerzetten, dan weet ik zeker dat je daarna nooit geen vlees meer hoeft te eten :=

Ik eet al nagenoeg helemaal plantaardig.
Maar alleen vlees weg laten helpt niet. Dan moeten er nog steeds kalveren geslacht voor de melk. Mijn honden eten ook vlees, daar moeten ook beestjes voor geslacht.
Mij gaat het zelf ook helemaal niet om het slachten, mij gaat het om mijn eigen gezondheid, en het milieu en klimaat.

Het 100% goed doen is zo makkelijk nog niet ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:57

Anoniemk2, voor mijn werk kom ik meerdere keren per week in diverse slachthuizen en ik eet nog steeds vlees.

Voor mijn eigen paarden had ik als criterium dat ik ze, indien ze nog vrolijk de trailer op zouden gaan tzt, ik ze prima naar het slachthuis zou willen brengen als ze daar nog voor geschikt zouden zijn.
Bij mijn oudje is de grens gepasseerd van vrolijk de trailer op willen, dus die gaat niet meer die kant op.
Het jongere dier moest geopereerd worden en dat mocht alleen als z'n paspoort afgerekend zou worden.
Aangezien ik mijn dieren geen diergeneeskundige zorg onthoud, was er geen twijfel, paspoort aftekenen en opereren maar.
Dus ook die gaat niet meer naar het slachthuis.
Maar als ik ooit nog een ander paard heb die nog wel geschikt is volgens 't paspoort en wel voldoet aan mijn eis dat die vrolijk de trailer opgaat, dan is dat ooit heus wel een optie voor mij.

Juist doordat ik weet hoe het eraan toe gaat op slachthuizen en weet dat de mensen die daar werken super netjes met de dieren omgaan.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:58

martine0503 schreef:

Ik heb ook een paard die "doodongelukkig" was als ie buiten stond, ze wilde altijd naar binnen toe omdat ze niet beter wist vanwege haar verleden. Nu wil ze niet meer naar binnen toe behalve als t heel hard regent. In de zomer staat ze 24/7 buiten terwijl ze daarvoor niet meer als 2 uurjes wilde buiten blijven en in paniek raakte. Voldoende ruwvoer op de wei met soortgenoten eromheen doet wonderen! Waar een wil is is een weg :D[/quote]

Blij dat jouw paard dat wel uiteindelijk wilde. Die van mij gaat dat echt niet willen. Hij staat altijd buiten. Hele dagen s nachts op stal. Mag ie niet werken dan kwijnt ie weg. Volledige stal die mij attendeerden op het feit hij is depressief en ongelukkig. Merkte het ook aan zijn gedrag. En ja ik ging gewoon naar hem toe. Aandacht had ie meer dan voldoende. Diegene die hiervan weten, geven mij groot gelijk en nee dat zijn absoluut geen mensen die mij naar de mond praten. Juist de mensen die het meest bezorgd om hem waren en mij altijd hun eigen mening geven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:58

Anoniemk: ik ben vaak genoeg in een slachthuis geweest hoor oa de paardenslager in nijkerk

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:03

martine0503 schreef:

Het gaat erom of je hem dan nog weg zou geven als "weidemaatje" ipv dat je het afmaakt waar je aan begonnen bent. stel dat hij straks 22 is en kreupel loopt aan vier benen, als je hem dan nog op marktplaats zou zetten "omdat hij zo lief is" dat is het probleem in dit topic.

Ik zou het eerlijker vinden als je hem zou laten slachten, dus ik ben de andere helft van bokt dan :-)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:06

@beert, zolang mijn financiele situatie dit toelaat, blijft hij bij mij. Wanneer hij niet meer kan, zal ik de beslissing maken. Ik loop daar niet voor weg. Ook niet gedaan bij mijn andere dieren. Ja ik heb ook paarden/pony verkocht. Omdat ik wist, dat ze het elders beter konden krijgen wat ik ze niet meer kon bieden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:08

Dat is toch prima? Ik vind het onzin dat je dieren niet zou mogen herplaatsen. Alleen mijn uitgangspunt is wel altijd "het dier moet het bij de nieuwe eigenaar net zo goed of beter krijgen dan bij mij".

En dieren die kapot zijn, dus niet meer herplaatsen en zelf verantwoordelijkheid voor nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:38

Veel mensen gaat het uitsluitend om het rijden. Ik zie het zelfs bij meiden die een verzorgpaard\pony hebben, dat ze niet meer komen zodra ze er niet meer op kunnen rijden.