Mijn paarden kosten teveel geld ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kim_1990

Re: Mijn paarden kosten teveel geld ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:21

Ik zat in exact hetzelfde schuitje...2 paarden in de kost en een appartementje, 2 katten en 2 konijnen...berekeningen gemaakt waaruit bleek dat ik beide paarden toch kon houden...dit een paar maandjes geprobeert maar ook hier bleek dat niet uit te kunnen, iedere mand spaarrekening aanbreken was niet de bedoeling en uiteindelijk het rete moeilijke besluit genomen (mede omdat ik toch ook te weinig energie heb om 2 rijpaarden te hebben) om 1 van de 2 weg te doen. Paarden naar een andere stalling wilde ik niet omdat ze daar waar ze nu staan perfect staan, alles gebeurd en ze staan er meer dan prima. Ook had ik een bijrijder voor 1 van de 2 maar verklaarde mezelf voor gek om zelf een "duur" paard te hebben voor een ander zijn of haar plezier.
Dus heb nu 1 van de 2 verkocht helaas, gelukkig heeft zij wel een fantastisch nieuw plekje gekregen waar ze het direct al heel goed naar haar zin had.

Ik hoop zelf volgend jaar alsnog mijn merrie die ik nu heb dragend te krijgen en daar een veulen uit te fokken, opfok kost aanzienlijk minder dan de huidige vol pension die ik nu heb en als het veulen 4 jaar is en uit de opfok komt, gaat de merrie die dan 21/22 is met pensioen wat dan weer het omgekeerde wordt qua kosten. Dit heb ik ook al berekend en dit blijkt (ook met onvoorziene extra kosten) voor mij wel uit te kunnen...nu heb ik ook wel het paard verkocht wat het duurste was in onderhoud (speciale brokken, ijzers, dekens, behandelingen tegen mok/mijt...) het paard wat over is gebleven heb ik meer een klik mee, is niet makkelijk verkoopbaar vanwege haar karakter en vertrouwensprobleem en ze kost minder in onderhoud dan de andere omdat ze geen dekens of ijzers nodig heeft, geen speciale brokken en ook geen permanente behandelingen tegen mok/mijt...scheelt voor mij een hoop kosten.

Als je niks kunt schrappen in de onderhoud van je paard (dingen weglaten qua voer oid wat ze niet persee nodig hebben) dan zou ik overwegen om voor 1 van de 2 een mooi huisje te zoeken. Jezelf te kort doen lijkt me ook geen pretje en moeten leven van ieder centje 10 x omdraaien voor je het uitgeeft wordt je ook niet gelukkiger op.

Succes met je keuze, snap heel goed dat dit moeilijk is, ik heb tranen met tuiten gejankt met mijn beslissing maar uiteindelijk voor beide partijen (paarden en ikzelf) beter.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:47

Ik heb een overzicht gemaakt van alle maandlasten en het leergeld dat overblijft na alle vaste lasten (= ook voer voor de paarden) heb ik verdeeld. Een deel extra voor huishouden, deel voor lueke dingen doen, deel voor extra voor de paarden (denk aan niet noodzakelijke als spulletjes). Dat zet ik 'apart' en ik hou bij hoeveel ik er van over hou. Een hoop admiaar geeft wel wat inzicht met waar het geld heen gaat en waar ik wat kan of moet besparen. Als voorbeeld heb ik een vast bedrag per maand gereserveerd voor benzine kosten, voer, dierenarts, leuke dingen doen. Wat over is gaat eind maand naar de spaarrekening.

Zelf heb ik alle abos de deur uit gedaan, overgestapt van verzekeringen omdat die wat goedkoper waren (denk aan inboedel en auto verzekering), probeer te fietsen als het kan ipv met de auto naar stal, en doe zeer bewust boodschappen. Denk 3x na over dingen kopen, de kringloop is mijn vriend en zeg wel eens nee tegen gezellig dingen met vrienden doen omdat het gewoon niet past. Of nodig ze hier uit. Zo wilden een aantal uiteten, maar nu wordt het diepvries pizza in de oven bij iemand thuis. Nog steeds gezellig, maar wel budget.

Bezuinigen op de paarden doe ik niet, die kosten idd klauwen met geld vooral dierenarts en extra supplementen hier..... Maar ik ga daar niet op bezuinigen. Wel bv huismerken ipv dure merken, shop supplementen uit Duitsland (is wat goedkoper). En geef, als het even kan, niet 100 supplementen door elkaar. Soms wel lastig, en de supplementen die ze krijgen zijn wel echt duur... En binnenkort weer een voorraad hooi bestellen, dat moet van mijn spaar af want dat is in 1x zo veel....

Het is lastig een draai te vinden. Ik zat (en zit nog wel eens) in de knoop met mijn geld. Maar met het overzicht en het wekelijks zitten wat er uit is gegaan en wat er nog over is kost tijd maar geeft mij wel inzicht.

Succes iig!!
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 04-10-19 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:50

Deze situatie klinkt tijdelijk, je paarden zijn al oud en je inkomsten worden naar verwachting hoger. Je hebt nog genoeg spaargeld. Besparen of meer inkomsten vergaren is moeilijk of zelfs onmogelijk. Probeer je minder zorgen te maken, dat klinkt voor mij voorlopig als de meest logische methode, waarbij jou kwaliteit van leven en die van je paarden niet in het gedrang komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:18

kim_1990 schreef:
Ik zat in exact hetzelfde schuitje...2 paarden in de kost en een appartementje, 2 katten en 2 konijnen...berekeningen gemaakt waaruit bleek dat ik beide paarden toch kon houden...dit een paar maandjes geprobeert maar ook hier bleek dat niet uit te kunnen, iedere mand spaarrekening aanbreken was niet de bedoeling en uiteindelijk het rete moeilijke besluit genomen (mede omdat ik toch ook te weinig energie heb om 2 rijpaarden te hebben) om 1 van de 2 weg te doen. Paarden naar een andere stalling wilde ik niet omdat ze daar waar ze nu staan perfect staan, alles gebeurd en ze staan er meer dan prima. Ook had ik een bijrijder voor 1 van de 2 maar verklaarde mezelf voor gek om zelf een "duur" paard te hebben voor een ander zijn of haar plezier.
Dus heb nu 1 van de 2 verkocht helaas, gelukkig heeft zij wel een fantastisch nieuw plekje gekregen waar ze het direct al heel goed naar haar zin had.

Ik hoop zelf volgend jaar alsnog mijn merrie die ik nu heb dragend te krijgen en daar een veulen uit te fokken, opfok kost aanzienlijk minder dan de huidige vol pension die ik nu heb en als het veulen 4 jaar is en uit de opfok komt, gaat de merrie die dan 21/22 is met pensioen wat dan weer het omgekeerde wordt qua kosten. Dit heb ik ook al berekend en dit blijkt (ook met onvoorziene extra kosten) voor mij wel uit te kunnen...nu heb ik ook wel het paard verkocht wat het duurste was in onderhoud (speciale brokken, ijzers, dekens, behandelingen tegen mok/mijt...) het paard wat over is gebleven heb ik meer een klik mee, is niet makkelijk verkoopbaar vanwege haar karakter en vertrouwensprobleem en ze kost minder in onderhoud dan de andere omdat ze geen dekens of ijzers nodig heeft, geen speciale brokken en ook geen permanente behandelingen tegen mok/mijt...scheelt voor mij een hoop kosten.

Als je niks kunt schrappen in de onderhoud van je paard (dingen weglaten qua voer oid wat ze niet persee nodig hebben) dan zou ik overwegen om voor 1 van de 2 een mooi huisje te zoeken. Jezelf te kort doen lijkt me ook geen pretje en moeten leven van ieder centje 10 x omdraaien voor je het uitgeeft wordt je ook niet gelukkiger op.

Succes met je keuze, snap heel goed dat dit moeilijk is, ik heb tranen met tuiten gejankt met mijn beslissing maar uiteindelijk voor beide partijen (paarden en ikzelf) beter.

Het verschil hier is dat de paarden van Ts 23 en 26 zijn, waarvan er 1 ook blind is. Een mooi huisje zijn voor dergelijke paarden zo goed als onvindbaar.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:22

Ik herken heel veel in de OP, dus ik snap hoe moeilijk het is om dan te kijken waar je nog op kan beknibbelen. Ik heb mijn paard en pony kunnen betalen naast mijn studie en mijn eigen onderhoudskosten. Dat kostte mij veel werk en inspanning maar het is gelukt.
Toch zou ik proberen wat vaker de fiets te pakken (boodschappen doen, 1 of 2x per week naar de paarden, 2x per week naar het werk) om op die manier kosten te besparen.
Ook zou ik zoals al vermeld de inentingen laten voor wat het is, mits dit mag op de pensionstalling, en de chiropractor. Als er nog op de paarden gereden wordt dan zou het misschien nog noodzaak kunnen zijn. Maar als dit niet gebeurt dan zou ik er voor kiezen het achterwege te laten. Mocht het paard echt niet zonder de chiropractor kunnen, en ik verneem dat deze al op leeftijd is, dan zou ik misschien ook neigen naar OF een weidemaatje voor iemand, OF inslapen. Al is dit wel erg definitief, zoals je al aangeeft.

Wel wil ik nog even zeggen dat mensen soms wel erg gepikeerd overkomen als TS zegt dat sommige opties voor haar niet ter discussie staan. Dat de TS blijkbaar nergens op wil bezuinigen en dan dus op de blaren moet blijven zitten. Best wel een beetje gek eigenlijk...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:32

Over een heel andere boeg; je zou kunnen overwegen om je appartement een jaar te verhuren en zelf weer even terug te gaan wonen zoals je hiervoor woonde.
Wel een stap terug maar als je nu niet uit de kosten komt is dat ook een manier, ook omdat je niet de mogelijkheid hebt om je inkomen te verhogen, en je op de paarden niet veel kan besparen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:50

Of een roommate zoeken? Kan je de vaste kosten delen,zou een heel deel schelen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:55

[***] schreef:
Ze krijgen als basis bietenpulp, waarbij de lijnzaad moet om te compenseren (ze krijgen veel, ze krijgen verder ook geen krachtvoer).

Dit stukje snap ik niet.
Bedoel je dat bietenpulp een scheve Ca/P verhouding heeft? Want die kun je compenseren met zemelen, niet met lijnzaad. En volgens mij zijn zemelen goedkoper dan lijnzaad. Je hoeft sowieso hierin pas te compenseren als ze meer dan 1 kg droge pulp krijgen.
Ik weet niet welke bietenpulp je dan geeft, maar een gewone pulpbrok is goedkoper dan speedibeet.
En hoezo moeten ze veel krijgen omdat ze geen krachtvoer krijgen? Ze krijgen toch vitalbix, dat is toch het krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:12

Bedankt nog allemaal, kan niet op iedereen persoonlijk reageren maar apprecieer alle ideeën en tips.

Tijdelijk verhuren en weer thuis gaan wonen heb ik ook aan zitten denken maar moet even uitzoeken welke regels daar aan zitten. Ik heb kortingen gehad op leningen ed en nog voordelen maar daar hing bv aan dat je er zelf moest gaan wonen binnen de 2 jaar en volgens mij ook een termijn dat je er moet wonen maar ben niet zeker. En heb ook wat schrik voor verhuren, dan zou het al met meubels moeten en hoe je je appartement weer terugkrijgt is ook maar afwachten.

Een kamer verhuren is geen optie want die heb ik niet :+

Ik ga wel alles qua verzekeringen ed nog eens op een rijtje zetten en bekijken maar ook daar denk ik niet dat er veel ruimte is, ook hier heb ik grote kortingen gehad bij overstappen (en ze waren al goedkoper dan wat ik had). Heb al Orange ipv Telenet, al kan het alsnog waarschijnlijk wel iets goedkoper. Verder geen make-up of andere hobby's/uitgaven, ga ook niet op stap en zelden uiteten of noem het maar.

Maar zoals anderen zeggen zal ik waarschijnlijk teveel piekeren en analyseren. Ben er alweer de hele dag mee bezig met een knoop in mijn maag terwijl het sowieso maar een tijdelijk iets is.

Overigens rij ik wel nog, of toch in theorie (in de praktijk is er altijd wel iets ;) ) en dit op beide pony's. Het is niet dat het niet meer kan, er zijn gewoon verschillende dingen waarom het niet altijd gaat, soms ook langere periodes. Maar ze zijn nog rijdbaar zeg maar, als je je kan aanpassen. En uiteraard rij ik niet elke dag een uur dressuur of geen wedstrijden ofzo.

@ marionblo : het bietenpulp combineren met lijnzaad komt van een voerdeskundige en die heeft ook alles berekend en ge-analyseerd. Weet er het fijne niet meer van maar lijnzaad zorgde dacht ik naast het compenseren ook voor extra eiwit en dat hebben ze ook nodig. Maar kan eens bekijken of zemelen een vervanger kan zijn.

Ze krijgen 2 kg drooggewicht per dag, en gewone simpele pulp ja. Die betaal ik overigens niet.
Vitalbix is geen krachtvoer, dat is een vitaminen/mineralenbrok. Toen is allemaal berekend wat ze nodig hebben owv hun leeftijd en 'gebreken' en dat ga ik niet zomaar veranderen, heb die hele tocht toen niet gedaan om zomaar vanalles te gaan omgooien of weg te laten en maar weer afwachten hoe ze daarop gaan reageren. Lijkt me ook niet het topic om een voerdiscussie te starten, als je wil staat er veel info in oudere topics van mij ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:16

In België mag je je enige woning niet verhuren. Pas als je in het bezit bent van een tweede kan je een van de 2 verhuren.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:45

Zapje schreef:
Deze situatie klinkt tijdelijk, je paarden zijn al oud en je inkomsten worden naar verwachting hoger. Je hebt nog genoeg spaargeld. Besparen of meer inkomsten vergaren is moeilijk of zelfs onmogelijk. Probeer je minder zorgen te maken, dat klinkt voor mij voorlopig als de meest logische methode, waarbij jou kwaliteit van leven en die van je paarden niet in het gedrang komt.

Precies dit.

Wat mij helpt om overzicht te bewaren is een excelsheet maken met alle inkomsten en uitgaven.

Regelmatig (desnoods 1x per jaar) abonnementen en verzekeringen checken. Ik ken de regelgeving in Belgie niet maar in NL ben je meestal goedkoper uit om een verzekering "zelf" af te sluiten en niet via een tussenpersoon. Nadeel kan zijn dat je dan ook zaken zelf moet regelen wanneer er schade is. Dat hoeft geen probleem te zijn maar moet je je wel even realiseren.

Je kan kijken of een uitgebreid telefoonabbonnement goedkoper is dan apart TV/Radio/internet en telefoon die je dan gebruikt om tv te kijken op de laptop oid (ik weet hier niet het fijne van ben al heel oud hahaha maar weet wel dat zoiets mogelijk is)

Maar in grote lijnen zou ik je willen zeggen niet te zeer te panikeren. Je bent aan het opbouwen dus het zal sowieso beter worden.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:36

Varekaj schreef:
Too good to go kan ook in België :j

Ik betaal €15/maand aan orange. Daarin zit onbeperkt bellen naar andere orange-gebruikers, 2u gratis belminuten en ik geloof 1,5G aan mobiele data. Wanneer je een tijdje klant bent krijg je daar nog een keer 1,5G bovenop. Denk dat ik de dolfijn-formule heb.
Wij zijn ook overgestapt van telenet naar orange. Bij telenet ben je verplicht om een vaste lijn te hebben en daar abbo voor te betalen, bij orange niet. Het scheelde bij ons voor TV/internet en 2 mobiele abbo's per maand toch zowat €35.
..

Klopt niet 100%
Je bent niet verplicht vaste lijn te hebben.
Het is in sommige bundels voordeliger deze er bij te hebben staan.

Maar ook hier kan ts in gaan vergelijken en besparen.
Kijkt ze wel digitale televisie of is de internetbundel te hoog.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:40

Snel gaan samenwonen! :')

Ik bedoel dan kun je de vaste lasten delen. En als bonus helpt mijn partner met bekappen dus dat spaart weer op de smid uit. :P

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 00:24

Mocht je wel je woning verhuren dan zou ik een heel goed huurcontract opstellen. Ik ken genoeg verhalen waarbij de huurder op alle mogelijke fronten dwars ging liggen. En de verhuurders duizenden euro’s kwijt waren aan rechtszaken en het opknappen van de woning

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 02:14

Ik dacht eerst dat er stond mijn kinderen kosten te veel geld, ik dacht nou dat is makkelijk op te lossen. Maar goed er staat dus paarden, tsja ander verhaal :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 05:26

Pff, daarom vind ik dat topic ‘wat kost een paard nu daadwerkelijk’ een hele goede. Hier ook 2 pony’s, en natuurlijk weet ik dat paarden duur zijn en een luxe is. Maar als ik zie wat er naast de stalling allemaal bij komt. Je schrikt er echt van! (Daarom houd ik het bewust niet bij, ik ben bang dat ik ze dan weg doe := )

De tips die ik hier heb gelezen en ook zou geven zijn toch wel kijken of je ergens wat extra kan werken. Al is het maar 1-2x per maand oppas/horeca/schoonmaken. Scheelt toch een aantal tientjes, die net dat verschil kunnen maken. Niet toevallig in je omgeving iemand die een schoonmaakster zoekt? Dat je elke of om de week een paar uur kan schoonmaken (vaak komt dat een stuk minder precies op welke dag/tijd, en als je vooraf al afspreekt dat je het aangeeft op welke dag het jou uitkomt), toch weer extra inkomsten.
Daarnaast misschien iemand op stal of in je omgeving die het interessant vindt om het bekappen van jou te leren? En jou daarmee wilt helpen. Dat jij aanwijzingen geeft en de pony’s bekapt worden. Evt tegen de helft van de normale hoefsmid kosten? Als je daar al wat op kan besparen.. al is het maar net iets minder vaak de hoefsmid.
En daarnaast zoveel mogelijk bij anderen eten, zodat je zelf zo min mogelijk kosten aan boodschappen hebt.
De situatie is tijdelijk, dus ik zou roeien met de riemen die je hebt. En als het spaargeld voldoende is, en je maandelijks maar enkele tientjes daarvan hoeft te gebruiken, zou ik het voor lief nemen en van je pony’s genieten zolang het kan..

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 07:43

[***] schreef:
De daily complete inderdaad, niet enkel voor de vitaminen/mineralen maar ook (en misschien vooral) voor de aminozuren. Die mis ik in de rest (de goedkopere versies dan) en hebben ze wel nodig, ze zijn enorm opgeknapt sinds die brokjes. Overigens koopt de staleigenaar ze in bulk en koop ik het daarvan, dus heb het wat goedkoper dan per zak.

Kan het er op stal eens over hebben.

Scooter ipv auto is geen optie, heb nog nooit op zo'n ding gezeten en 50 km op een scooter door weer en wind zie ik niet zitten.

Zelf bekappen is geen optie, heb het geprobeerd, ik weet hoe het werkt, ik kan het fysiek niet. Ze krijgen gewone pulp ja maar in ruime hoeveelheid (zit in overleg in stalgeld) en dan moet je wel compenseren voor zover ik weet. Het gaat om 2kg droog gewicht per dag.

Sorry ts. Wat ik een beetje jammer vind is dat je eigenlijk alle ideeën van tafel schuift. Je zal ergens op moeten gaan compenseren.
Privé huis boodschappen paarden vervoer enz.
Anders blijft het zo. Een argument als ik vind dat niks of dat zie ik niet zitten vind ik jammer.
Bijv. Vitalbix is een redelijke complete voeding. Je zou ook gewoon kunnen kijken wat er gebeurt als je al die supplementen weg laat. Want je voert nogal wat. Soms denken we dat hebben ze nodig maar blijken ze het zonder prima te doen.
Of inderdaad een scooter das toch een heel stuk goedkoper dan een auto...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 07:55

Citaat:
Ik heb kortingen gehad op leningen ed en nog voordelen maar daar hing bv aan dat je er zelf moest gaan wonen binnen de 2 jaar en volgens mij ook een termijn dat je er moet wonen

In dat geval, niet gaan verhuren!!! Vaak hangt er in zo'n geval een boete aan of wordt je lening opeisbaar.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 08:37

@[***] allereerst geweldig dat jij twee oudjes zo'n goed pensioen geeft. Dat kan ik echt alleen maar waarderen. Is het misschien nog een optie om eentje tegen een kleine kostenbijdrage als wandelpony aan te bieden oid? Anders lijkt een extra baantje inderdaad toch de beste oplossing

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:04

Ik wil je toch wel een waarschuwing meegeven, iedereen roept nu dat het waarschijnlijk tijdelijk is.
Maar hoe lang duurt tijdelijk dan? 1 jaar? 2 jaar? 3 jaar?
Weet je wel 100% zeker dat je het met je spaar rekening gaat redden? Bedoel het kan heel hard gaan als je oudjes ziek worden en er een fikse dierenarts rekening komt.

Persoonlijk zou ik op de dingen gaan besparen waar je zelf weinig van merkt. Dus bijvoorbeeld een soort voer wat je op jaarbasis 100 euro scheelt. of voor jezelf qua eten wat je misschien een 10tje per maand scheelt. Al die euros kun je dan namelijk mooi weer sparen.

Als je op jezelf woont en niet kunt sparen is het gewoon heel lastig op het moment dat je onverwachte kosten hebt. Stel je auto gaat stuk? Tijd voor een nieuwe? Je spaar rekening is gewoon een keer leeg als je hem niet bijvult, al is het maar af en toe.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:15

Je kunt pas sparen als je geld overhoudt. Sparen als vaste lasten zien klopt niet echt ;)

Ik zou ook al de supplementen schrappen, ze redden het prima op goed ruwvoer en aanvulling van een krachtvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:17

@ lovelucydan : en het komt niet in je op dat ik dat misschien al lang geprobeerd heb en een terugval merkte bij mijn pony's en dan weer teruggegaan ben naar het oorspronkelijke?

Niet alleen op jouw gericht overigens, maar jij geeft nu de laatste reactie. Er komen veel dingen voorbij die al lang geprobeerd zijn en niet bleken te werken, sorry dan dat ik nu besluit om het niet nog eens opnieuw te proberen.

Andere dingen heb in zelf een goede reden voor, ik moet namelijk ook aan mezelf denken en voor mezelf zorgen en dan kan iemand bv. een scooter DE oplossing vinden, maar met mijn gezondheid en mijn lichaam is dat gewoon geen optie. Denk dat ik zo'n dingen zelf mag beslissen.

Wat niet wil zeggen dat ik niet dankbaar ben voor elk idee of elke tip, maar soms weet je al dat iets gewoon niet voor jou of je pony's werkt. Heeft niks te maken met zomaar alles van tafel vegen.

@ wilmatj : technisch gezien spaar ik wel nog, er gaat elke maand 100 euro naar een rekening die meer opbrengt dan een gewone spaarrekening. Daar kan het geld ook weer vanaf maar dit doe ik enkel als het echt niet anders kan en daar zit ik nog lang niet aan.

Verder heb ik wel grenzen bij mijn pony's qua medische kosten, die had ik overigens al voordat ik een appartement kocht. De blinde bv zal nooit naar een kliniek gaan, als iets zo erg is dat het niet ter plaatse kan opgelost worden heeft hij een goed leven gehad. Bij de andere hangt het er ook maar vanaf maar grote operaties doe ik ook daar niet meer bij owv de leeftijd en risico's.

En ja, ik ben 100% zeker dat ik het ga redden, er staat echt nog wel genoeg op momenteel. En ik heb dit jaar alleen nog maar kosten gehad ipv teruggaves, dat is volgend jaar al anders. Er komt nog een loonsverhoging aan en jammer maar helaas hebben de pony's niet het eeuwige leven.

Zelfs als mijn auto nu stuk zou gaan is er geld voor een nieuwe en heb ik nog ruim over om een tijd verder te kunnen. Daar gaat het niet om, maar ik ben van het principe dat je voor te leven niet maandelijks wat spaargeld moet terugpakken en nu dit tijdelijk wel zo is raakte ik wat in paniek..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-19 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:19

Ik ben het wel het anderen eens: Je schuift veel suggesties van tafel en houdt vast aan hoe je het nu doet. Dan verandert er niks. Maar ik snap het ook wel, want piekeraars houden zich vaak graag vast aan vertrouwde gewoonten.
Misschien helpt het je om daar eens naar te kijken: zou je dingen durven loslaten of veranderen? Ook als je de uitkomsten nog niet weet? Bijvoorbeeld uit die lijst voer en supplementen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:21

Durven wel, maar ik heb het al gedaan en het werkte niet. Kan iedereen wel roepen dat ik star ben en de pony's er echt wel zonder kunnen omdat hun paarden ook zonder kunnen maar RL bleek anders.

Je wil niet weten wat ik door de jaren heen al geprobeerd en verandert heb aan voer en supplementen. Letterlijk jaren mee bezig geweest en nu nog recent gekeken of zonder dit of dat toch niet lukt. En neen, het lukt niet. Als je pony na 2 weken zonder extra vitamine E zo stijf als een plank is wat doe je dan? Zeggen jammer maar helaas maar dan loop je zo maar rond? Mag hopen van niet want dan is wegdoen toch een betere optie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-19 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:21

Ik volg ! Ik zit ook in hetzelfde schuitje TS, vertel later mijn verhaal wel. Ik heb ook 2 paarden en die gaan echt niet weg.