Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kim_1990 schreef:Ik zat in exact hetzelfde schuitje...2 paarden in de kost en een appartementje, 2 katten en 2 konijnen...berekeningen gemaakt waaruit bleek dat ik beide paarden toch kon houden...dit een paar maandjes geprobeert maar ook hier bleek dat niet uit te kunnen, iedere mand spaarrekening aanbreken was niet de bedoeling en uiteindelijk het rete moeilijke besluit genomen (mede omdat ik toch ook te weinig energie heb om 2 rijpaarden te hebben) om 1 van de 2 weg te doen. Paarden naar een andere stalling wilde ik niet omdat ze daar waar ze nu staan perfect staan, alles gebeurd en ze staan er meer dan prima. Ook had ik een bijrijder voor 1 van de 2 maar verklaarde mezelf voor gek om zelf een "duur" paard te hebben voor een ander zijn of haar plezier.
Dus heb nu 1 van de 2 verkocht helaas, gelukkig heeft zij wel een fantastisch nieuw plekje gekregen waar ze het direct al heel goed naar haar zin had.
Ik hoop zelf volgend jaar alsnog mijn merrie die ik nu heb dragend te krijgen en daar een veulen uit te fokken, opfok kost aanzienlijk minder dan de huidige vol pension die ik nu heb en als het veulen 4 jaar is en uit de opfok komt, gaat de merrie die dan 21/22 is met pensioen wat dan weer het omgekeerde wordt qua kosten. Dit heb ik ook al berekend en dit blijkt (ook met onvoorziene extra kosten) voor mij wel uit te kunnen...nu heb ik ook wel het paard verkocht wat het duurste was in onderhoud (speciale brokken, ijzers, dekens, behandelingen tegen mok/mijt...) het paard wat over is gebleven heb ik meer een klik mee, is niet makkelijk verkoopbaar vanwege haar karakter en vertrouwensprobleem en ze kost minder in onderhoud dan de andere omdat ze geen dekens of ijzers nodig heeft, geen speciale brokken en ook geen permanente behandelingen tegen mok/mijt...scheelt voor mij een hoop kosten.
Als je niks kunt schrappen in de onderhoud van je paard (dingen weglaten qua voer oid wat ze niet persee nodig hebben) dan zou ik overwegen om voor 1 van de 2 een mooi huisje te zoeken. Jezelf te kort doen lijkt me ook geen pretje en moeten leven van ieder centje 10 x omdraaien voor je het uitgeeft wordt je ook niet gelukkiger op.
Succes met je keuze, snap heel goed dat dit moeilijk is, ik heb tranen met tuiten gejankt met mijn beslissing maar uiteindelijk voor beide partijen (paarden en ikzelf) beter.
[***] schreef:Ze krijgen als basis bietenpulp, waarbij de lijnzaad moet om te compenseren (ze krijgen veel, ze krijgen verder ook geen krachtvoer).
Zapje schreef:Deze situatie klinkt tijdelijk, je paarden zijn al oud en je inkomsten worden naar verwachting hoger. Je hebt nog genoeg spaargeld. Besparen of meer inkomsten vergaren is moeilijk of zelfs onmogelijk. Probeer je minder zorgen te maken, dat klinkt voor mij voorlopig als de meest logische methode, waarbij jou kwaliteit van leven en die van je paarden niet in het gedrang komt.
Varekaj schreef:Too good to go kan ook in België
Ik betaal €15/maand aan orange. Daarin zit onbeperkt bellen naar andere orange-gebruikers, 2u gratis belminuten en ik geloof 1,5G aan mobiele data. Wanneer je een tijdje klant bent krijg je daar nog een keer 1,5G bovenop. Denk dat ik de dolfijn-formule heb.
Wij zijn ook overgestapt van telenet naar orange. Bij telenet ben je verplicht om een vaste lijn te hebben en daar abbo voor te betalen, bij orange niet. Het scheelde bij ons voor TV/internet en 2 mobiele abbo's per maand toch zowat €35.
..
[***] schreef:De daily complete inderdaad, niet enkel voor de vitaminen/mineralen maar ook (en misschien vooral) voor de aminozuren. Die mis ik in de rest (de goedkopere versies dan) en hebben ze wel nodig, ze zijn enorm opgeknapt sinds die brokjes. Overigens koopt de staleigenaar ze in bulk en koop ik het daarvan, dus heb het wat goedkoper dan per zak.
Kan het er op stal eens over hebben.
Scooter ipv auto is geen optie, heb nog nooit op zo'n ding gezeten en 50 km op een scooter door weer en wind zie ik niet zitten.
Zelf bekappen is geen optie, heb het geprobeerd, ik weet hoe het werkt, ik kan het fysiek niet. Ze krijgen gewone pulp ja maar in ruime hoeveelheid (zit in overleg in stalgeld) en dan moet je wel compenseren voor zover ik weet. Het gaat om 2kg droog gewicht per dag.