Aankoop paard, te duur?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:58

SweetVanille schreef:
Ik vind het flink respectloos tegenover je ouders dat je wel op hun zak teert en het vertikt uit huis te gaan maar wel een paard van 7000 koopt (wil kopen) plus de kosten daarna.

Vriend/samenwonen is niet relevant als je dat pas over 2 jaar wil. Je bent 22 en zou nu toch echt wel op eigen benen mogen gaan staan.


Sparen en een paard gaat niet samen? Wellicht moet je je eigen uitgavegedrag eens flink onder de loep nemen als je dit soort nonsens als een feit loopt te verkopen.

Dit kan prima beide. En op de zak van je ouders teren? Uiteindelijk kiezen zij er voor om een kind op de wereld te zetten en moeten zij imo zich volwassen genoeg op kunnen stellen om aan de kaak te stellen dat ze TS het huis uit willen (mocht dat zo zijn) in plaats van andere dingen te gaan verbieden.

alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:04

Rex_Rolfo schreef:
SweetVanille schreef:
Ik vind het flink respectloos tegenover je ouder dat je wel op hun zak teert en het vertikt uit huis te gaan maar wel een paard van 7000 koopt (wil kopen) plus de kosten daarna.

Vriend/samenwonen is niet relevant als je dat pas over 2 jaar wil. Je bent 22 en zou nu toch echt wel op eigen benen mogen gaan staan.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reactie vrij respectloos. Als je voor deze woorden kiest zou je toch wel tot in detail moeten weten wat er speelt. Weet je dat niet kun je misschien beter op je handen zitten.


Mag je vinden. Mening geven staat vrij. Tot in details alles weten is niet relevant. Een paard van 7000 kopen terwijl je bij je ouders woont en tussendoor wil sparen om met je vriend samen te gaan wonen, gaat niet samen en vind ik toch behoorlijk egoistisch.

Ieder zijn eigen mening. Ik ga in een forum niet op mijn handen zitten. ;)[/quote]

Vind dit soort keuzes helemaal niet egoïstisch, net alsof de kosten van een paard opwegen tegen de kosten van een eigen woning en de llsten die daarbij horen. Daarbij is het altijd lekker makkelijk om te zeggen je bent al 20 dus moet het huis maar eens uit, maar er zijn zat scenario's te bedenken waarbij dit soms gewoon niet mogelijk is. Daarbij zou je het als ouder toch ook belangrijk moeten vinden dat je kind iets heeft wat ze leuk vind, daarbij stopt de zorg van je kind niet ineens als die 20 is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:30

7000€ is voor een gezond, correct gebouwd paard met een goed karakter van 6 jaar een acceptabele prijs, maar geen koopje.
Dat het paard nog niets gepresteerd heeft zou voor mij compleet onbelangrijk zijn. Wel hoe ze zich gedraagt op onbekend terrein.
Voor jou heeft het paard het hele grote voordeel dat je haar kent en dat er minder dan met een ander paard adders onder het gras te verwachten zijn.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:34

Ik vind 7000 euro voor een paard dat niet in competitie is uitgebracht en waar misschien wedstrijdjes mee gereden gaat worden best wel aan de hoge kant. Het is geen onrealistisch bedrag, maar het is zeker geen vriendenprijsje.

Nico12
Berichten: 819
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:36

Verdacht goedkoop, als ie correct gebouwd, correcte afstamming KWPN, en zonder bemerkingen klinisch en PROK gekeurd. Zonder keuring c.q. met een bemerking is ie (veel) te duur. Vanaf goed zadelmak. Normale prijs, geen vraagprijs, raam ik paard op inclusief de genoemde keuringskosten en vanaf goed zadelmak € 8500,- Een sportkeuring klinisch en foto's is hier in regio 500, Av prok 100, reken op 600 exclusief hals en rug, soms kan prok met dna.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:31

In België liggen de prijzen voor zover ik weet absoluut niet lager, integendeel.

En ja, het is hier heel normaal om langer thuis te wonen en dat je ouders je volledig financieel ondersteunen met je hogere studies etc. Tot je 28-30 thuiswonen en weinig tot niets afgeven, is echt geen uitzondering.

Er zijn ook mensen die op hun 18 uit huis gaan hoor, maar bvb studeren en zelf alles betalen komt in verhouding tot NL amper voor.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:36

Gini schreef:
Ik vind 7000 euro voor een paard dat niet in competitie is uitgebracht en waar misschien wedstrijdjes mee gereden gaat worden best wel aan de hoge kant. Het is geen onrealistisch bedrag, maar het is zeker geen vriendenprijsje.

Of een paard wel of niet in competitie uitgebracht is maakt voor mij geen verschil in prijs.
Liever een paard met een correcte basis dan eentje die rap-rap wat wedstrijden gelopen heeft.
Wedstrijduitslagen voor een 6-jarige zegt vooral iets over het niveau van de ruiter.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:38

Te oud ben je zeker niet. Mijn moeder van 66 heeft haar tweede paard gekocht (naja eerste paard was mijn pony, kan ze niks meer mee dan poetsen, longeren en wandelen). Ze wil nu menbewijs gaan halen en kijken of ze iets kan bereiken in de mensport.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:39

Als dit jouw wens is en je kunt het betalen, dan niet uitstellen. Je weet nooit wat de toekomst brengt.

Ik had ook zo’n vriendin; eerst moest ze van haar ouders school afmaken, paard zou haar afleiden.
Toen moest ze van haar ouders eerst haar rijbewijs halen, want daar had ze meer aan. Toen moest ze eerst voor de uitzet sparen van haar ouders, want ze moest eerst maar eens het uit huis. Toen kreeg ze een vriend; die wilde eerst een huis kopen en dan maar eens kijken of het financieel nog haalbaar was. Toen raakte ze vlot zwanger, toen het kindje naar de kleuterschool ging de tweede, toen dat kindje naar school ging, kon ze weer mee werken en had ze geen tijd meer voor een eigen paard naast werk en gezin, vond haar inmiddels man. Toen is ze gescheiden en had ze ook geen geld meer voor een eigen paard.. en later kreeg ze last van haar gezondheid en zat het er helemaal niet meer in.

Dus ik zeg: leef en geniet en stel niet te veel uit.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:49

Afhankelijk van afstamming is deze prijs (mits goedgekeurd) een normale prijs voor een correct opgeleid, braaf paard. Kun je iets over de afstamming zeggen?

Jenara

Berichten: 1588
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:50

Lante schreef:
Als dit jouw wens is en je kunt het betalen, dan niet uitstellen. Je weet nooit wat de toekomst brengt.

Ik had ook zo’n vriendin; eerst moest ze van haar ouders school afmaken, paard zou haar afleiden.
Toen moest ze van haar ouders eerst haar rijbewijs halen, want daar had ze meer aan. Toen moest ze eerst voor de uitzet sparen van haar ouders, want ze moest eerst maar eens het uit huis. Toen kreeg ze een vriend; die wilde eerst een huis kopen en dan maar eens kijken of het financieel nog haalbaar was. Toen raakte ze vlot zwanger, toen het kindje naar de kleuterschool ging de tweede, toen dat kindje naar school ging, kon ze weer mee werken en had ze geen tijd meer voor een eigen paard naast werk en gezin, vond haar inmiddels man. Toen is ze gescheiden en had ze ook geen geld meer voor een eigen paard.. en later kreeg ze last van haar gezondheid en zat het er helemaal niet meer in.

Dus ik zeg: leef en geniet en stel niet te veel uit.


Helemaal mee eens!
Als je jong bent, geld verdient en nog geen grote verantwoordelijkheden draagt, is het ideale moment voor een eerste eigen paard. Je hebt er de tijd voor, je moet nog naar weinig andere zaken kijken en het is gewoon genieten! Niets aantrekken van dat "je moet eerst maar eens uit huis", want dan zijn alle kinderen die om een paard vragen bij hun ouders volstrekte criminelen. Benut de kansen die je krijgt!

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:59

Wat een reacties hier i.v.m. het nog thuis wonen en een paard willen kopen. Ik ben 28 jaar, woon nog thuis en heb 4 paarden. Mijn ouders zijn gelukkig wel helemaal mee met mijn hobby maar ik zie niet in waarom dit een onrespectvolle situatie is naar de ouders toe. Je kan toch perfect een paard hebben en sparen? Ik geef ook elke maand thuis geld af aan mijn ouders, ik betaal voor m'n paarden én ik kan sparen. Maar je moet dan wel slim met je geld omgaan, en er voor willen werken. Zoals ik kan lezen is TS ook van plan om slim om te gaan met de aankoop en haar geld. Anders vroeg ze niet om advies.

Of het paard zoveel waard is kunnen we zo niet beoordelen. Daarvoor zouden we meer info moeten hebben over het paard
Ik zou het paard in ieder geval laten keuren zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Minder bieden kan je altijd..

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:11

Degenen die zeggen dat je maar zo snel mogelijk uit huis zou moeten gaan zijn ik elk geval niet van boerenafstamming!Ts, koop gewoon dat paard als je er zin in hebt. Als ze gezond is dan vind ik het een normale prijs.Iets afdingen is altijd mogelijk.

Manadeluca

Berichten: 1128
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:11

Mijn ouders hebben me volledig gesteund op het moment dat ik een paard wilde kopen, was 24 woonde nog thuis, heb nooit een cent hoeven af te geven.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:50

Manadeluca schreef:
Mijn ouders hebben me volledig gesteund op het moment dat ik een paard wilde kopen, was 24 woonde nog thuis, heb nooit een cent hoeven af te geven.


Hier ook!
Paard vanaf mijn 19de helemaal zelf betaald wel.

Urona447
Berichten: 2826
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:23

Volgens mij is de hoofdvraag van dit topic of dit paard 7000 euro waard is. Nu hebben meerdere mensen al meer informatie over het paard gevraagd maar ik zie hier nergens een reactie van ts op?

Als je echt een goed advies wil hebben zul je toch meer informatie moeten geven over de afstammeling etc.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:27

Ts zei dat ze überhaupt een paard wil kopen. Nu de vraag of deze te duur is. Het kan zeker zijn dat ze elders een goedkoper paard kan vinden. maar met deze merrie heeft ze een klik en een band. Dat is onbetaalbaar. Als ze ergens anders een andere koopt,dan kan het zijn dat er geen klik komt en dat ze niet fijn met het paard kan werken. Dan zou goedkoop duurkoop blijken.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 15:33

Urona447 schreef:
Volgens mij is de hoofdvraag van dit topic of dit paard 7000 euro waard is. Nu hebben meerdere mensen al meer informatie over het paard gevraagd maar ik zie hier nergens een reactie van ts op?

Als je echt een goed advies wil hebben zul je toch meer informatie moeten geven over de afstammeling etc.


Hier weet ik helaas op de moment zelf nog niet de juiste info over. Morgen ga ik er langs en bevraag dit allemaal als ik de eigenaar zie.
Maar ik denk dat mijn keuze echter al voor dit topic gekozen was.
Ik heb voor de moment besloten dat ik minder dan de vraagprijs ga vragen + keuring (ieder een deel of ik alles). Is het paard helemaal inorde dan koop ik haar. Maar ik ga hier nog verder over nadenken natuurlijk.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:05

TS volg je hart, als je het kunt betalen en je wilt dit graag, doen! De prijs voor het paard klinkt niet gek, maar ik zou ook proberen er iets af te krijgen.

Jenara

Berichten: 1588
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:21

Kneif schreef:
Hier weet ik helaas op de moment zelf nog niet de juiste info over. Morgen ga ik er langs en bevraag dit allemaal als ik de eigenaar zie.
Maar ik denk dat mijn keuze echter al voor dit topic gekozen was.
Ik heb voor de moment besloten dat ik minder dan de vraagprijs ga vragen + keuring (ieder een deel of ik alles). Is het paard helemaal inorde dan koop ik haar. Maar ik ga hier nog verder over nadenken natuurlijk.


Succes in ieder geval :D Ik hoop van harte dat je eruit komt en heerlijk kan gaan genieten van je eerste eigen paardje!

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:42

Maak dan ook eens wat foto’s en een filmpje, mensen genoeg met wie je het kunt delen en ook adviezen kunnen geven. Mocht je haar kopen dan volledig keuren, ookal kun je het paard voor 5 kopen, dan nog, altijd doen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:00

Ik vindt zelf verschrikkelijk veel geld. Er zijn genoeg andere goede paarden te koop rond 2.000,-
Maar ja ze weten dat je eenmaal al een goede band hebt met het paard waardoor ze kunnen vragen wat ze willen.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:04

Blussem schreef:
Ik vindt zelf verschrikkelijk veel geld. Er zijn genoeg andere goede paarden te koop rond 2.000,-
Maar ja ze weten dat je eenmaal al een goede band hebt met het paard waardoor ze kunnen vragen wat ze willen.

2000 euro, goed paard voor de sport?? Grapje zeker, daar heb je nog geen veulen voor.

Jenara

Berichten: 1588
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:07

Blussem schreef:
Ik vindt zelf verschrikkelijk veel geld. Er zijn genoeg andere goede paarden te koop rond 2.000,-
Maar ja ze weten dat je eenmaal al een goede band hebt met het paard waardoor ze kunnen vragen wat ze willen.


Ik zou ook wel bijzonder graag weten waar je die kan vinden! Ik heb er nu al wel ééntje,
maar ik heb er echt serieus geen enkel zien voorbij komen op mijn zoektocht ..

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 17:16

Blussem schreef:
Ik vindt zelf verschrikkelijk veel geld. Er zijn genoeg andere goede paarden te koop rond 2.000,-
Maar ja ze weten dat je eenmaal al een goede band hebt met het paard waardoor ze kunnen vragen wat ze willen.


Ik ben al een tijd bezig met het zoeken naar een goed paard. Erg laag begonnen in budget maar voor 2000 euro vind je spijtig genoeg alleen maar een paard dat al op leeftijd is om wandelingen mee te maken. Wat opzich ook erg fijn is maar ik zou graag toch enkele wedstrijden rijden in de toekomst. :)