superpony schreef:Ik reageer nooit meer bij dressuur, maar het viel mij wel op hoe TS zit en volg de discussie waar ik me toch echt over verbaas eigenlijk.
Tem eerste boeit het eigenlijk niet wat iemand doet of is. En ook niet van waar je met een paard hebt moeten komen.
Je plaatst foto's en daar wordt je op beoordeelt. Net als iemand de ring in komt en daar wordt beoordeelt op wat diegene laat zien. Dan kan je 10x roepen dat het thuis beter gaat, maar dat is niet van belang.
Ik verbaas me ook echt hoeveel mensen dit wel acceptabel vinden en de redenen/smoesjes voor een slechte zit "normaal" vinden. Dat is echt in de gehele sport een probleem.
Ik zie bijv hele jonge kinderen rond rijden die amper kunnen zitten, slecht lichtrijden, maar wel leren een pony in de krul te trekken. Je ziet onrustige benen en handen van jongs af aan en omdat de sport het accepteert, wordt er echt te weinig op gelet en aandacht aan besteed.
Of iemand B rijdt of GP maakt ook echt niet uit. Juist in de GP zou je strenger beoordeelt mogen worden. Je hebt ook vaak een voorbeeld functie.
Heb de afgelopen jaren weer meer dressuur op Hoog niveau bekeken en schrik ook van de houding van die ruiters. Dus dat iemand bekend is en GP rijdt bijvoorbeeld, zegt echt helemaal niks. En dat jury's het accepteren, maakt het alleen maar erger en een groter probleem.
Een paard heeft echt altijd last van de slechte zit van de ruiter. Maar de ruiter zelf ook. Hoe beter je zit, hoe makkelijker het wordt. Nu wordt er met verschillende maten gemeten en daar heeft niemand wat aan.
Gewoon iedereen; eerst goed leren zitten en als je niet goed zit, daar altijd aan werken. En jury's moeten al jaren veel en veel beter opgeleid worden. Ik zag laatst het EK en dan zie je zelf paarden die echt niet rad zijn. Dat vanwege naam en geld niks gezegd wordt, niet ingegrepen etc is echt een schande.
Mooi dat TS zover is gekomen met dit paard, maar zodra je foto's plaatst op internet kan je commentaar verwachten. Je bent nooit uitgeleerd, dus een goede ruiter doet er altijd wat mee. Zeer gezien hoeveel mensen het ook opvalt.
Het zijn geen persoonlijke aanvallen, maar commentaar op de foto's. Een goede ruiter, jury, instructeur ziet dit zelf ook duidelijk.
Als je het commentaar zoals jij omschrijft, zal niemand wat zeggen. En het integendeel met je eens zijn 
Maar direct beginnen over korte dikke pootjes waar je niet mee kan zitten, tja, wat moet je daar als vrouw mee? Lekker voor je zelfbeeld...
Respectvol reageren daar draait het om, ongeacht wie de TS is inderdaad.